Han ignorer mig bara

Sv: Han ignorer mig bara

*lånar knapp*

Tre tillägg eller förtydliganden av det som några redan skrivit. Citat (fritt citerat) som har satt sig i mitt minne av personer som gjort stort intryck på mig:

"Ta i så lite som möjligt, men så mycket som behövs. Hästen sätter själv gränsen. Den väljer själv vid vilken nivå den ska lyda."

"En bekväm häst lär sig inget, inte heller en rädd häst. Du måste se till att det är obekvämt för den att inte rätta sig efter dig, men inte skrämma den."

"En häst försökte en gång döda mig genom att resa sig bakom mig för att slå ner mig. Jag vände mig om och försökte döda den med hela mitt sinne. Kan jag det med mina bara händer? Nej, självklart inte, men det vet ju inte hästen. Jag behövde aldrig göra det igen."

Carina på Silver Arabians

Kan använda mig lite av Parelli, där använder man 4 nivåer när man kommunicerar, ur hästarssynvinkel mot varann:
1.Blicken. "håll undan, akta" el "Svärmorsblicken" (Fick höra det av en tränare, kul uttryck ;) )
2.Öronen, lägger dom. "ser/förstår du inte håll undan!"
3.hota/lyfta benet. "ja passa dig nu menar allvar! skojar inte" "
4.Bita/sparka. den fysiska handlingen av hoten bett och sparkar.

Jag definerar arg som nivå 4. "jag har varnat dig nu får du ta konsekvenserna" dock förutsett att hästen inte reagerat på de tre övriga nivåerna innan.

oj vilken gammal tråd:D
tack för alla tips och svar:)
Det går nu bättre, har blivit mer konsenkvent mot honom och han går inte längre på mig. men det har krävts mcket träning och tålamodo h det är mycket jobb kvar

jag menade inte att skrämma hästen till lydnad, men ifall man ska träna hästen i fråga med kroppspråk och har en väldigt feg/osäker hållning, så kan hästen uppfatta det som underlägsenhet. Man måste vara säker med sitt kroppspråk och visa att man menar det man säger, med vid samma sekund som hästen gör det man vill, inta en lugnt och säkert ställning igen. hopaps inga missförstånd, skulle aldrig skrämma hästen till något.

Jag brukar tänka så här,oavsett vad jag ber om ska hästen uppvisa någon slags reaktion.Det jag avskyr mest av allt är när man ber om nåt,det kan vara att man rider och vill ha trav eller en halt lr från backen en ryggning etc,och hästen totalt ignorerar en.Om hästen gör det så blir jag så totalt galet arg så tro mig reaktion får jag.Om den inte gör rätt tar jag bara om det från början och ber den att lugnt och stilla rygga tex. Då brukar det inte vara några problem.OBS jag slår inte hästen så ni behöver inte skriva om det.Om du blir arg men ändå inte får nån reaktion kräver den hästen tuffare tag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 316
Senast: Enya
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 512
Senast: Imna
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka