Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tummar hålls självklart!Bara dagar kvar och vi har inget besked om kontaktförbudet ännu. Yngsta dottern har fått målsägarbiträde och vi har förhör på tisdag. Håll tummarna för att allting går så bra som det bara kan!
Men alltså, rätt till umgänge, när i hela friden får man börja bestämma vem man ska umgås med? Hur kan föräldrar tvinga barnen till umgänge i den åldern? 15 och 17 år, de borde väl för fan få säga nej om det är så?Nu har jag fått höra vad han har sagt till svar på kontaktförbudsansökan.
Han har skrivit brev till tjejerna men det var en del av hans behandling säger han. Förbannat märkligt att adressen han uppgett i dom breven är till häktet. Och i ROS (Relations och samlevnadsprogrammet) som dom genomgår på anstalten så ingår det mycket riktigt att skriva brev till sina offer: MEN DOM SKA ALDRIG POSTAS!
Det är inte dom två yngsta barnens egen ide att ha kontaktförbud säger utan det kommer helt från mig. Ja jo, kidsen är ju bara 15 och 17 år gamla och kan absolut inte tänka själva. Å andra sidan vet han inte om att han har en ny polisanmälan mot sig. Men självklart är det bara min ide...
Vi har tydligen haft en kommunikation under dom här åren också. Han har skickat brev som jag inte har svarat på, vet inte hur han får det till en kommunikation men vad vet jag.
Och ja han fortsätter hävda sin rätt till umgänge och att vi ska ha ett avtal om umgänge. Jag hoppas han kan visa upp det skriftliga avtalet så jag kan polisanmäla honom för urkundsförfalskning när jag ändå är igång liksom.
5 dagar kvar och vi vet fortfarande inte hur det här blir.
Jo han hävdar ju att han inte tänker kontakta oss eftersom vi inte vill ha någon kontakt, men hans trovärdighet ligger på ungefär minus 42 miljoner så den tror vi inte ett dugg på.
Men alltså, rätt till umgänge, när i hela friden får man börja bestämma vem man ska umgås med? Hur kan föräldrar tvinga barnen till umgänge i den åldern? 15 och 17 år, de borde väl för fan få säga nej om det är så?
Och att han hävdar rätt till umgänge och att ni ska ha ett avtal gällande detta visar på att han helt missat att de blivit äldre eller att de har rätt att bestämma själva. Det är ju knappast något man beslutar över huvudet på tonåringar kan man tycka.Ja det får dom göra, men bara att han vill diskutera umgänge efter det han har gjort säger, tycker jag, en hel del om att han verkligen inte har förstått vad han har gjort.
Och att han hävdar rätt till umgänge och att ni ska ha ett avtal gällande detta visar på att han helt missat att de blivit äldre eller att de har rätt att bestämma själva. Det är ju knappast något man beslutar över huvudet på tonåringar kan man tycka.
@TassetassFinns det någon juridiskt kunnig på här på buke? Det finns ju allting här så det borde vara möjligt. Fick ett uppslag om att dom brev han skickade till tjejerna innan deras rättegång, från häktet där han bad om ursäkt, sa att han älskade dom osv kan vara övergrepp i rättssak. Och på en söndag är det helt omöjligt att få någon info från något annat ställe. Men just nu är allting värt att kolla upp!
Ja det är klart. För att ge mer ingående information lär man ju ha alla papper om ärendet framför sig så det är ju generell information man kan ge. Då kanske ts får mer på fötterna om vad man kan trycka på vid kontakt med myndigheter också.Jag sitter tyvärr på en buss just nu och är inte hemma förrän rätt sent ikväll. Jag hade dock inte vågat ge mer än generell information, för det här ärendet är så pass svårt (och jag är blott en juriststudent).
Jag diskuterade detta med juristen i familjen. I inledningen av paragrafen som rör övergrepp i rättssak i brottsbalken står det "/.../våld eller hot om våld" och där antar jag att det inte finns något att gå på. Men det står också att detsamma gäller vid bla gärning som medfört olägenhet, så beroende på hur breven är utformade KAN det vara det men, som i all juridik så beror det på och går förstås inte att svara på såhär direkt.Finns det någon juridiskt kunnig på här på buke? Det finns ju allting här så det borde vara möjligt. Fick ett uppslag om att dom brev han skickade till tjejerna innan deras rättegång, från häktet där han bad om ursäkt, sa att han älskade dom osv kan vara övergrepp i rättssak. Och på en söndag är det helt omöjligt att få någon info från något annat ställe. Men just nu är allting värt att kolla upp!
Nja, övergrepp i rättssak är ju vanligtvis inriktat på just våld eller hot om våld - alternativet "lidande, skada eller olägenhet" kan iofs rymma även mer subtila påtryckningar men det måste ju också kunna bevisas ett brottsligt uppsåt, dvs att innehållet har skrivits i ett syfte eller i vart fall med en insikt om att detta kan påverka vad förhörspersonerna ska berätta vid rättegången.
Jag utgår (enligt sannolikhet och min erfarenhet om häktningar för den här typen av brott) från att han haft så kallade restriktioner fram till rättegången i tingsrätten, det vill säga att alla brev till och från den misstänkte granskas av åklagaren och att man inte får ringa eller ta emot besök utan särskilda tillstånd. Och vi har genom det systemet en hög vaksamhet när det gäller just risk för påverkan, så det borde definitivt ha reagerats på och stoppats ett brev som skulle ens ligga på gränsen till övergrepp i rättssak.
Ja det låter helt klart olämpligt, jag jobbar själv inte med relationsärenden men det händer ju att man stoppar liknande brev från att skickas vidare, just för att inte riskera att påverka målsägande eller vittne nära en rättegång. Det är inte en jätteenkel bedömning att stoppa brev som inte utgör brott och ska tas i beslag som bevis, utan den sker från fall till fall. Men det är klart att ju grövre brott och ju närmare relation desto större allmän risk för påverkan, kan man tycka.
Angående kontaktförbudsfrågan så verkar det ha varit många turer fram och tillbaka, nu vet jag ju inte allt i ärendet men det ska egentligen fattas beslut inom en vecka från att en sådan ansökan kommit till åklagaren. Och det måste ju ha passerat med marginal nu. Så det verkar som att det har uppkommit nya frågor för åklagaren att pröva och väga in i takt med att det har hållits förhör. Ska ni ha ett ytterligare förhör på tisdag (har för mig att jag läste det) så känns det som att ni måste få beslut om kontaktförbudet åtminstone därefter. Han bör ju inte släppas ut med den frågan hängande i luften. Ring åklagarkammaren i morgon och fråga, så får du åtminstone besked om när det kommer ett beslut och kanske vad det är som återstår innan det kommer.
Jag sitter tyvärr på en buss just nu och är inte hemma förrän rätt sent ikväll. Jag hade dock inte vågat ge mer än generell information, för det här ärendet är så pass svårt (och jag är blott en juriststudent).