Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skicka definitivt ett brev som hon kan läsa om och om igen.Nu tänkte jag ha er som bollplank, för jag måste gör ett mycket svårt telefonsamtal, möjligen kanske också skicka ett brev.
Skulle en mellanväg kunna vara att du har kontakten med henne (dvs, svarar om hon ringer, inget mer) men aldrig släpper fram henne till barnen? Och om hon frågar, du bara säger Nej, eftersom jag är rädd att han ska få kontakt med barnen via dig så får det bli såhär.
Brev är bättre om hon är virrig.Ja i viss mån skulle det fungera, beroende på vilken nivå det hamnar på. Jag är bara så trött på alltihopa...
Just det tycker jag att du kan säga. "Jag orkar inte ha kontakt med dig". Punkt. Jag tror att det är bättre, för din egen skull, att vara hård än att vara sentimental.Ja i viss mån skulle det fungera, beroende på vilken nivå det hamnar på. Jag är bara så trött på alltihopa...
Jodå, det kan det. Min mamma är inte superdement (än) men ett papper skulle inte hjälpa ett skit. Dementa reagerar totalt oförutsägbart.Brev är bättre om hon är virrig.
Då kan det inte bli en massa tjafs om vad som har sagts och inte.
Går det inte att hänvisa till brevet vid trassel?Jodå, det kan det. Min mamma är inte superdement (än) men ett papper skulle inte hjälpa ett skit. Dementa reagerar totalt oförutsägbart.
Jo, om det handlar om juridik. Men här gör det ju inte det. Och till en dement person hjälper det nog inte att säga Men det skrev jag ju i brevet.Går det inte att hänvisa till brevet vid trassel?
Nåväl om man inte kan ringa och trassla så blir det via brev vilket är enklare för mottagaren att hantera.
Så besvärligt.Men här gör det ju inte det. Och till en dement person hjälper det nog inte att säga Men det skrev jag ju i brevet.
Problemet är ju att är du dement så är det inte säkert att du minns brevet eller har det kvar.Så besvärligt.
Men jag tänkte snarare att det skulle gå att hänvisa till det, igen och igen och igen.
Ofta så tar man ju fram förra brevet som man har fått när man skall skriva ett för att skicka iväg.
Min förhoppning var att den demente då skulle läsa brevet igen innan ett nytt brev skickades.
Och sedan så skulle det vara lättare att hantera att få flera likadana brev än att få likadana telefonsamtal igen och igen.
Då så kan man ju ha det i digital form och bara skriva ut det igen om det kommer samma fråga en gång till.Problemet är ju att är du dement så är det inte säkert att du minns brevet eller har det kvar.
Ibland så är det enklast för en själv att göra det som mottagaren bäst förstår.Men jag tror att det bästa nog är att citron gör det som känns lättast för henne, utan att tänka så mycket på tantens reaktion. Vill hon skriva, skriv. Vill hon ringa, ring.
Och då så gäller det att inte Tanten missar meddelandet och tar oönskad kontakt.Huvudsaken är nog att hon klipper med tanten - om det är vad som känns bäst att göra.
Det tror jag är helt rätt attityd - hon är inte ditt bekymmer. Bra!Får vi igenom kontaktförbudet så kommer jag polisanmäla varje gång hon tar kontakt och säger något om honom till mig eller barnen. Eftersom kontaktförbud även innebär förbud mot kontakt via tredje person och då hon inte har en diagnos ang demensen, jag ser dock tydliga tecken så hoppas jag hon förstår vad det hela betyder och gör hon inte det är det faktiskt hans problem, inte mitt. Jag måste först och främst se till oss, hon är faktiskt inte mitt bekymmer.