Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Sv: Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Jag går fullkomligt med på att de inte klumpar ihop alla erkända våldtäkter till grov våldtäkt, men då ska han dömas för varje enskild våldtäkt också tycker jag, straffet för en våldtäkt mot barn är 2-4 år...Jag är inte kinkig, jag nöjer mig med 100 år...

Det är en bra rabatt för 160 erkända våldtäkter kan jag tycka...

Jag förstår dig till fullo!

Är inte straffsatsen 2-6 år? Är dock inte säker.

Det kan vara 2-6 år, har inte riktig koll på det faktiskt...

Men jag vidhåller att 100 är lagom, jag kan nog säga att jag kan nöja mig med 50 också. Det är fortfarande en bra rabatt.

Ja det är klart att det är. ALLT är en bra rabatt i hans läge. Glöm inte, bara, att han kommer att vara rökt i folks ögon resten av livet efter det här, oavsett hur många år han får... Och det blir nog den hårdaste delen av straffet.

Så här säger lagen:

Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. ( Brottsbalken Kapitel 6 § 4).

Det jag fetat på slutet ser ut att kunna användas för att döma för grovt brott i de fall då våld inte används. Jag är verkligen inget annat än lekman så jag kan inte säga hur det är - men både "med hänsyn till tillvägagångssättet" och "annars visat särskild hänsynslöshet" skulle kunna användas för någon som under flera år våldtagit sitt eget barn. Men jag VET inte om det är så - att se hur tingsrätten motiverat sig skulle däremot kunna ge en fingervisning.

Jamen för bövelen! GAH!

Kan detta inte vara ÖVER?

Faxar över ännu mer jävlaranamma, om ert skulle ta slut.

Det jag fetat på slutet ser ut att kunna användas för att döma för grovt brott i de fall då våld inte används.

Du är helt rätt ute

Ur lagkommentaren:
Bland omständigheter som kan föranleda att brottet bedöms som grovt kan nämnas den att en vårdnadshavare eller den som har del i den underåriges fostran har utnyttjat denne sexuellt vid upprepade tillfällen. Hänsyn skall också tas till om den underårige lidit psykisk eller fysisk skada av övergreppet. – För grovt brott dömdes i rättsfallen NJA 1992 s. 446, 1993 s. 68 och 1996 s. 461.

kl

Jag har ägnat eftermiddagen/kvällen åt att sträckläsa tråden. Många tårar har fällts i hur många omgångar som helst och jag måste säga hur mycket jag beundrar dej, världens starkaste och modigaste citron! Enormt! Och dina barn sen, inte konstigt de är så kloka och mogna med en så fantastisk mamma.
Ger också en stor eloge till alla som, i sann buke-anda, skänkt presentkort och stöttat genom allt det här. Tyvärr så verkar ju kampen fortsätta, och jag sällar mej till skaran som står bakom citron och hejar. På honom bara :devil: som du skrev, 100 år är lagom!

Han överklagade...förbannade jävla helvetes as...
Lugn nu, vad står det i TR-domen? Kan han överklaga och komma till HR utan prövningstillstånd? Det ska stå i TR-domen.

Det är inte så enkelt att bara för att man överklagar så kommer man till HR. Det måste finnas någonting som gör att HR tycker att TR kanske inte gjort ett tillräckligt bra jobb eller att nya uppgifter kommit till kännedom.

Ta inte ut någonting i förskott - det är inte säkert att han kommer upp till HR.

Lugn nu, vad står det i TR-domen? Kan han överklaga och komma till HR utan prövningstillstånd? Det ska stå i TR-domen.

Det är inte så enkelt att bara för att man överklagar så kommer man till HR. Det måste finnas någonting som gör att HR tycker att TR kanske inte gjort ett tillräckligt bra jobb eller att nya uppgifter kommit till kännedom.

Ta inte ut någonting i förskott - det är inte säkert att han kommer upp till HR.

Har det ändrats? För förut krävdes det väl bara i brottmål om den tilltalade dömts till böter eller frikänts från ett brott som kan ge max 6 månaders fängelse?

Tillägg: Eller om överklagan endast gäller skadeståndsdelen, glömde det.

Senast ändrad:

Åh, Citron! Jag hoppas och tror att allt ska gå bra till, att det är som de andra sa att de använder sig av uttalanden från tingsrättsrättegången och att ni ska få lugn och ro snart!

Hur mår tjejerna i övrigt? Jag antar att deras bearbetning av sina upplevelser under barndomen bara har börjat. Och hur mår du? Har ni börjat få ihop en fungerande vardag med vanor och rutiner? Jag hoppas verkligen det, och att ni ska må så bra det bara går! Kram!!

Jo då det gick riktigt bra och vi började känna oss lite lugna. Sen damp det här ner på oss, det var som om någon roade sig med att släppa alperna i huvudet på mig.

Äldsta dottern som inte sagt mycket blev riktigt, riktigt förbannad, vilket är skitbra hon har inte fått ur sig i princip några känslor tidigare. Hon brukar inte vara speciellt ful i munnen heller,det var hon verkligen nu. Men det är bra att hon får ur sig saker tycker jag.

Ett par nätter har jag suttit och kramat näst äldsta som drömt ordentliga mardrömmar om aset.

De två minsta, jag vet inte, de säger inte mycket om honom till mig. Jag tänker inte hindra dom från att ha kontakt med honom, men så fan jag tänker uppmuntra det, nu mindre än någonsin. Jag klarar helt enkelt inte av att uppmuntra dom att ha kontakt med aset, det går inte.

Jag finner inte ord så jag skickar bara styrkekramar till er och håller tummarna för att hovrätten inte tar upp målet. Synd att vi inte kan låna lite från USA, då hade han nog fått ett kvarts sekels fängelsestraff... Det hade varit lagom för vissa människor ska inte vara ute bland folk.

kl

Har de sagt någonting om hur lång tid det kan ta innan ni får besked om det kommer att tas upp igen?
Det måste kännas som att vara tillbaka på ruta ett igen.
Om jag förstått det hela rätt så vore det bra om även åklagaren överklagar nu, isof kan det dömas strängare straff om inte så kan det max bli detsamma som nu?

Styrkekramar till hela familje

*Styrkekramar*

Du är så klok och verkar så bra som man kan bli i ditt stöd till dina barn.

Svor ett par ramsor när jag såg inlägget om att aset överklagat *suck*.

Att han överklagat visar ju också på att han verkligen gripits av panik, ångest, fasa över det som väntar honom, och gör vad som helst för att komma undan. Men han kommer inte undan.

Underbart att dottern visade sin ilska! Ett friskhetstecken!

Försök att andas lugnt. Allvarliga rättegångar brukar aldrig gå spikrakt. Du har "the upper hand" i detta, glöm aldrig det. Han kommer inte undan!!

Det som stör mig är att han skriver till mig och till barnen, säger att han älskar dom och massa fluff om förlåtelse och annat skit.

Sen får barnen, både de drabbade och de ickedrabbade, läsa i tidningen att de utsatta syskonen ljuger, överdriver, hittar på och liknande. De drabbade tar det oerhört hårt, först lullar han omkring, säger förlåt och har sig, för att sen spotta på dom genom att säga att de ljuger. Barnen vet ju mycket väl vad som hänt, de vet ju att han vet vad han har gjort och han då förnekar det som han gör, måste verkligen kännas som ett hån.

Är det oerhört opassande om jag bara skickar tillbaka alla jävla brev han skriver, oavsett om det är till mig eller till barnen...

Måste jag verkligen låta honom ha kontakt? Jag vet inte riktigt vad de yngsta tycker...Jag vill inte förbjuda dom att ha kontakt med honom om de vill det, nu pratar dom aldrig om honom, frågar efter honom eller så men det kan ju vara för att de känner av min ilska och mitt hat. Hur mycket jag än försöker så kan jag aldrig dölja det helt och barn är inte dumma, de förstår så mycket mer än vad man tror..

Jag trodde inte att jag kunde hata någon som jag hatar honom.

Sådär, så har jag svamlat av mig lite igen...

På sikt tror jag ändå att dina barn vinner på att han överklagar. Eftersom det är deras pappa, inte en okänd gärningsman. Han kommer ju alltid att finnas någonstans i deras värld, även om han förhoppningsvis inte finns där fysiskt så kommer flickorna förr eller senare att grubbla över det. Minnen grummlas förhoppningsvis och kan påverkas av tiden som går. Om han om 20 år dyker upp och säger att "Jag dömdes för ett grövre brott eftersom jag inte ville utsätta er för en överklagan", då kommer flickorna kanske att må dåligt igen. Eller "jag dömdes för att ni påverkades av er mamma", "ni överdrev för att ni var små", "det var ditt fel för du sa inte nej tillräckligt tydligt" eller vad skit han nu kan tänkas hitta på för att få en chans att försonas. När den dagen kommer är det bra att han överklagat så långt han bara kan. Och dömts hela vägen.

Han har erkänt våldtäkterna, han kan aldrig frikännas. Om det sen är grovt eller ej är en lagbedömmning, oavsett att vi alla tycker att det naturligtvis är grovt det han gjort. Det viktiga i längden är att han är dömd för att ha vårdtagit flickorna och att han aldrig kan bli friad från det.

Förstår du hur jag menar? Det är bra att han utnyttjar sin rätt nu, så slipper den tanken finnas hos flickorna.

Jag tror inte alls de mår dåligt av att du visar din avsky och ditt hat. Det är en man som gjort vidriga saker mot dina barn, självklart hatar du honom. Det är en del av ditt sätt att skydda dem. Man hatar allt som kan skada ens barn.

Vad som är opassande vet jag inte. Men: gör det som känns mest rätt. Du har ju gjort så hittills och det har blivit väldigt bra.

Vad gäller hur barnen tolkar det som skrivits om överklagandet: de kanske skulle ha nytta av att veta att det med största sannolikhet inte är han som sagt att de ljuger osv. Det har med all säkerhet gått till så att advokaten lusläst domen och sedan pekat ut för sin klient vad han (?) anser är de svaga punkterna i domen. Därefter har han, alltså advokaten, formulerat hela överklagandet så att det argumenterar mot de svaga punkterna. Att offrets trovärdighet oftast anges vara en svag punkt vet vi tyvärr från andra våldtäktsrättegångar, det verkar närmast vara standard för försvaret att sikta in sig på det. Det behöver alltså inte säga något alls om just dina flickor.

Kanske skulle det hjälpa flickorna om de fick det väldigt klart för sig. Och kanske skulle de behöva prata med målsägarbiträdet om det.

Bra Snuffsan! Han kan aldrig frikännas från våldtäkt, han har ju erkänt. Resten är egentligen "bara" juridik.

Det som stör mig är att han skriver till mig och till barnen, säger att han älskar dom och massa fluff om förlåtelse och annat skit.

Just det har jag också tänkt på sedan jag läste om överklagandet. Och det var just för att han har skrivit sådant som jag faktiskt inte trodde att han skulle överklaga.

I sin överklagan och när han säger att barnen ljuger, visar han, som jag tänker, att det där med förlåtandet inte betyder något. Men jag vet inte, det är bara som jag tänker.

Det är fruktansvärt svårt att ha någon åsikt om hur du ska göra, och din egen känsla verkar leda dig så rätt hela tiden att jag inte tror att jag kan tillföra något.

Har du frågat de större barnen om breven? Vad tycker de om att bara returnera dem?

När det gäller de mindre barnen är det ännu svårare, tycker jag. Dels för att de är mindre, men också för att de inte utsatts. Det måste vara väldigt konstigt för dem att deras pappa gjort sådant, han var väl en vanlig pappa i deras ögon.

Jag tror att jag hade valt att returnera alla brev. Det är vad jag tror.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 655
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama