Han har spatt...

Sv: Han har spatt...

Nu är jag lite förvirrad här..

Min häst har spatt och nu börjar han få en spattknöl, antar att den kommer nu för inflammationen har gett sig :confused:
Men jag är ju jätteorolig att det ska växa så mycket så han inte kan röra benet tillslut.

Men vad jag funderar nu är om prognosen var bättre före eller efter att han fick knölen??

Jo, det går bra. Den ena har varit lite halt till och från. Varit inne i Skara med honom och även haft ute vet. Men han visar ingenting..
Ytterst märkligt, den enda logiska förklaringen som verkar finnas är
enligt vet. i Skara är att benet somnar för honom.
Va ute och red igår, började halta på hemvägen, hoppade av och masserade och sen var det bra, så antagligen cirkulerar inte blodet som det ska.

Förlåt, för att jag lånade din tråd.

Hur går det med din häst nu då? Någon bättring?

Massor med kramar!

Nej han är inte bättre, ska avlivas på fredag... :cry:
Så den andra hästen ska få flytta till ett stall utanför stan, eftersom att vi inte vill köpa ny häst. Inte än iaf.
Vad konstigt det låter med din häst! Har aldrig hört talas om nåt sånt. Finns det någon operation eller så som kan hjälpa?

En annan sak också; har ni stall nu hos er, eller står hästen/hästarna kvar hos dina föräldrar?
Kram!

Min häst har spatt och nu börjar han få en spattknöl, antar att den kommer nu för inflammationen har gett sig :confused:
Men jag är ju jätteorolig att det ska växa så mycket så han inte kan röra benet tillslut.

Men vad jag funderar nu är om prognosen var bättre före eller efter att han fick knölen??

Men det är inte böjleden som är inflammerad, utan glidlederna. Min mamma hörde en teori att naturen håller på och arbetar bort glidlederna eftersom att dom inte behövs, och därför får hästar spatt. Men det är ju bara en teori och man får väl ta det med en nypa salt... Men som sagt, även om hästan har ihopväxta glidleder så kan den ju ändå böja benet.

Som jag fick det förklarat av vår vet så var det själva inflamationen som gjorde ont, så det avgörande var om dom fick den att avstanna, och att den vanligtvis inte gjorde det förrän leden växt ihop.
Om det ger problem att benpålagringarna stannar innan leden är sammanväxt vet jag faktiskt inte, men borde bero på läge och hur mycket pålagringar det är.

Camilla

Jo så har jag nog också fattat det, men om man tänker att pålagringen avstannar innan leden är ihopväxt så borde det väl göra ont, för det är ju ingen stabil enhet så att säga..? Ja, jag vet inte...

En kompis mamma har ett isissto som fick spatt som 5 åring tror jag det var. Vet inte om hon finns kvar nu men när jag red henne varhon över 20 och pigg som attan:D :rofl: Så visst finns det hopp:)

Nej han är inte bättre, ska avlivas på fredag... :cry:
Så den andra hästen ska få flytta till ett stall utanför stan, eftersom att vi inte vill köpa ny häst. Inte än iaf.
Vad konstigt det låter med din häst! Har aldrig hört talas om nåt sånt. Finns det någon operation eller så som kan hjälpa?

En annan sak också; har ni stall nu hos er, eller står hästen/hästarna kvar hos dina föräldrar?
Kram!

Jättetråkigt, ledsen för din skull :cry:
Han är väl inte så gammal va?

Förstår att ni inte vill köpa ny häst på en gång.
Har du hittat något bra stall då?

Ang min häst, vet inte vad man kan göra åt det..
Eftersom han inte visar något på böjprov eller något när vi är inne
så är det enligt dom ingenting, men någonting är det ju.
Och röntgen är inget alternativ heller enligt dom men blir det inte bättre, eller om det blir värre så kommer jag kräva det..
Sen så sa ju vet. att vi skulle komma in så fort han började halta men det är ju inte riktigt så att dom har drop-in i Skara.
Men när han började halta i förrgår under ridturen så verkade han inte ha ont för han var lika pigg som vanligt och man ser ju på dom om dom har ont men ingenting syntes..
Ändå har han haft en ordentlig vila nu i sommar.
Man kan ju alltid glädjas (kanske fel ord men) att böjproven inte visar något. Väldigt knepigt det här...

Skickar ännu mer tröstkramar, du kan inte ha det lätt.. *Kram*

Kram!

Har inget stall här, hästarna står hos mamma.
Så de blir en del åkande men det är det värt!
Kram

Låter som vårt sto. Hon var lite orytmisk i sin trav ibland men det var isamband med att hennes mugg blossade upp. Efter en hopptävling (låga hinder) så tyckte jag itne hon såg fräsch ut i ena bakbenet. När veterinären böjde så var hon 4 gradigt halt. Spattknöl fanns på insidan av benet. Nedre leden.
Hon fick Finadyn i 10 dgr men fick mer ont. Då jag inte kan berätta för min häst varför hon ska ha ont ett tag framåt för att kanske bli bra om ett år eller så så valde vi att ta bort henne 1 månad efter det att veterinären undersökte henne första gången.

Jag tycker också att det är tråkigt när man betäcker halta hästar, ännu tråkigare tycker jag att det är när man betäcker ett sto med en åkomma som finns med på defektlistan. Alltså man bör inte avla på ett sto med åkommor på defektlistan, man har kommit fram till att spatt är i allra högsta grad ärftlig vilket ökar risken väsentligt för avkomman att drabbas på samma sätt.

Kan bara hålla med dig om detta. Vårt spattsto var dräktig på 60 dygn +- några dygn när vi valde att ta bort henne. Som avelsto fanns det inget liv för henne och som ridhäst var hon utdömd.
Hörde av en bekant nyligen som fått diagnosen spatt på sitt avelsto att det var ju bra att hon kunde gå med föl:mad: :confused: Är inte veterinärer över lag uppdaterade i vad som är kasserande ur avel?

Så länge spattknölen ändras, alltså växer, bör det fortfarande vara en aktiv spatt.

Spatt är en inflamation i glidleden antingen övre, undre eller båda, är det övre så har det tyvärr inte så god prognos, medans är det undre blir det ofta bra just för att leden växer ihopa.

Glidleden är en led som egentligen inte behövs, utan den kan stabiliserar sig ofta just genom att växa samman.

Vet faktiskt inte om knölen överhuvudtaget säger något om prognose för hästen.

Camilla

Jo så har jag nog också fattat det, men om man tänker att pålagringen avstannar innan leden är ihopväxt så borde det väl göra ont, för det är ju ingen stabil enhet så att säga..? Ja, jag vet inte...

Vet inte om det kanske kan påverka om det blir lättare aktivt igen om det inte växer helt till en stabil enhet som du säger.

Fast pålagringar kan ju hästarna ha lite överallt utan att det verkar påverka något alls, utan det beror helt på storlek och läge på pålagringarna. När det gäller andra pålagringar vet jag en häst som gått upp till svår hoppning med både vinst och placeringar, och aldrig varit halt en dag i sitt liv, men vid röntgen(för försäljning) hade hon kraftiga pålagringar i kotorna både fram och bak.

Men är mest ute och svammlar nu vet inte alls om det är rätt som jag tänker.

Camilla

En kompis mamma har ett isissto som fick spatt som 5 åring tror jag det var. Vet inte om hon finns kvar nu men när jag red henne varhon över 20 och pigg som attan:D :rofl: Så visst finns det hopp:)

Verkar som att den hästen hade tur. Tyvärr har inte vi och vår häst det...

Jättetråkigt, ledsen för din skull :cry:
Han är väl inte så gammal va?

Förstår att ni inte vill köpa ny häst på en gång.
Har du hittat något bra stall då?

Ang min häst, vet inte vad man kan göra åt det..
Eftersom han inte visar något på böjprov eller något när vi är inne
så är det enligt dom ingenting, men någonting är det ju.
Och röntgen är inget alternativ heller enligt dom men blir det inte bättre, eller om det blir värre så kommer jag kräva det..
Sen så sa ju vet. att vi skulle komma in så fort han började halta men det är ju inte riktigt så att dom har drop-in i Skara.
Men när han började halta i förrgår under ridturen så verkade han inte ha ont för han var lika pigg som vanligt och man ser ju på dom om dom har ont men ingenting syntes..
Ändå har han haft en ordentlig vila nu i sommar.
Man kan ju alltid glädjas (kanske fel ord men) att böjproven inte visar något. Väldigt knepigt det här...

Skickar ännu mer tröstkramar, du kan inte ha det lätt.. *Kram*

Nej har är 13 enligt papper, men 11 enligt veterinären...
Finns det inget som man kan göra för att öka cirkulationen då? Har hört en hel del om Back on Track som ju ska öka cirkulationen. Eller om man kan smörja benet med något?
Oj, blir det inte långt för dig att åka? Ska ni bygga stall då?
Jo vi har hittat ett bra ställe utanför stan, man åker igenom Skultorp och svänger av mot Häggum och sen vidare ut i bushen. Det är i närheten av både Jutagården och Grevagården så vi funderar på att börja träna lite grann till våren eller så...
Och tack förresten, det värmer!

Nej har är 13 enligt papper, men 11 enligt veterinären...
Finns det inget som man kan göra för att öka cirkulationen då? Har hört en hel del om Back on Track som ju ska öka cirkulationen. Eller om man kan smörja benet med något?
Oj, blir det inte långt för dig att åka? Ska ni bygga stall då?
Jo vi har hittat ett bra ställe utanför stan, man åker igenom Skultorp och svänger av mot Häggum och sen vidare ut i bushen. Det är i närheten av både Jutagården och Grevagården så vi funderar på att börja träna lite grann till våren eller så...
Och tack förresten, det värmer!

Oj, det är ju ingen ålder alls.. Som det är nu brukar vi massera och använda liniment men jag söker med ljus och lykta efter någon perfekt!
Hur fungerar Back on Track mer exakt? Det kanske vore något..

Jo, det är ju en bit och åka, blir väl inget stallbygge än på ett tag..
Det är ju mammas hästar också så de känns fel och flytta på dom,
tror förövrigt att hon skulle sätta stopp för det..
Sen är det skönt och ha dom där när man jobbar som man gör.

Tänker på dej och din häst varje dag, känns så orättvist att det ska hända.. *Kramar*

Oj, det är ju ingen ålder alls.. Som det är nu brukar vi massera och använda liniment men jag söker med ljus och lykta efter någon perfekt!
Hur fungerar Back on Track mer exakt? Det kanske vore något..

Jo, det är ju en bit och åka, blir väl inget stallbygge än på ett tag..
Det är ju mammas hästar också så de känns fel och flytta på dom,
tror förövrigt att hon skulle sätta stopp för det..
Sen är det skönt och ha dom där när man jobbar som man gör.

Tänker på dej och din häst varje dag, känns så orättvist att det ska hända.. *Kramar*

Nä, har är inte speciellt gammal. "Problemet" är också att han fortfarande är så himla go och glad, verkar inte lida av att skräpa i hagen... om han hade blivit olycklig och sur så hade det kanske varit lite lättare för då märker man att hästen inte mår bra. Men veterinären tyckte att vi skulle ta bort honom nu.

Det finns Back on Track på H**ks, du kan gå in och läsa om dem under rubriken Sortiment--> Hästen--> Lindor. Ska tydligen vidga blodkärlen och öka cirkulationen. Kan vara värt att pröva..?
Kram!

Nä, har är inte speciellt gammal. "Problemet" är också att han fortfarande är så himla go och glad, verkar inte lida av att skräpa i hagen... om han hade blivit olycklig och sur så hade det kanske varit lite lättare för då märker man att hästen inte mår bra. Men veterinären tyckte att vi skulle ta bort honom nu.

Det finns Back on Track på H**ks, du kan gå in och läsa om dem under rubriken Sortiment--> Hästen--> Lindor. Ska tydligen vidga blodkärlen och öka cirkulationen. Kan vara värt att pröva..?
Kram!

Men vad jobbigt, om han fortfarande är pigg och så.
Men vetrinären är säker på att han har ont även när han bara går
och skruttar i hagen då alltså?

Ringde faktiskt Back on Track förut och pratade med dom.
Det skulle ringa upp en kunnigare tjej för hon som svarade visste inte så mycke.. Ska bli spännande och se vad dom säger..

*Styrkekramar*

Men vad jobbigt, om han fortfarande är pigg och så.
Men vetrinären är säker på att han har ont även när han bara går
och skruttar i hagen då alltså?

Ringde faktiskt Back on Track förut och pratade med dom.
Det skulle ringa upp en kunnigare tjej för hon som svarade visste inte så mycke.. Ska bli spännande och se vad dom säger..

*Styrkekramar*

Ja, det syns på honom att han har ont. Värst är det när han har rullat sig och ska upp. Då får han jätteont.. Stackarn.
Oj, hoppas att dom kan hjälpa dig! Det är ju inte kul om din häst har ont. Du får hålla mig uppdaterad! Kram!

Ja, det syns på honom att han har ont. Värst är det när han har rullat sig och ska upp. Då får han jätteont.. Stackarn.
Oj, hoppas att dom kan hjälpa dig! Det är ju inte kul om din häst har ont. Du får hålla mig uppdaterad! Kram!

Usch, då förstår jag att det kanske inte är så mycket att göra..

Det konstiga med min häst är ju att han verkar inte ha ont och hältan försvinner lika snabbt som den dyker upp.. Aldrig varit med om det förut.

Hur ska ni göra med din häst då om man får fråga?
Får han somna in hemma?

Jättekram!

Usch, då förstår jag att det kanske inte är så mycket att göra..

Det konstiga med min häst är ju att han verkar inte ha ont och hältan försvinner lika snabbt som den dyker upp.. Aldrig varit med om det förut.

Hur ska ni göra med din häst då om man får fråga?
Får han somna in hemma?

Jättekram!

Nä, vi åker in till kliniken med honom. Han tycker bara att det är kul att åka transport så vi kände att det blir lättast så... men samtidigt känns det hemskt också, att hans sista stund inte blir hemma där han känner sig trygg. Men som sagt; allt är ett äventyr för honom, så han kommer inte att bekymra sig så mycket..

Kram

Nä, vi åker in till kliniken med honom. Han tycker bara att det är kul att åka transport så vi kände att det blir lättast så... men samtidigt känns det hemskt också, att hans sista stund inte blir hemma där han känner sig trygg. Men som sagt; allt är ett äventyr för honom, så han kommer inte att bekymra sig så mycket..

Kram

Man vet ju själv vad som är bäst för sin häst.
Hoppas verkligen att det går så bra det kan gå i en sån stund.
Tänker på er. Kram

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 155
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 524
Senast: fixi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 625
Senast: Sel
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka