Han har spatt...

Sv: Han har spatt...

Jag vet faktiskt inte om utfodringen på köttdjur är så annorlunda än hästutfodring inte dom jag känner till i alla fall, så det är fortfarande att det just är islänska djur som används i båda fallen, för misstänker att deras foderstater baserar sig på samma grund(syftar på höet) för det gör det i alla fall dom här hemma som jag vet.
Balansen i foderstaten borde vara rätt så lika med tanke på att båda är gräsätare av naturen.

Däremot visar det som jag ser det att anlagets nedärvning är en stor del, men frågan är forfarande om anlaget måste bli ett problem eller om det går att hålla det borta om man t.ex. fodrar med rätt balans i foderstaten.

Det hade varit spännande att se om det hade varit samma resultat på köttdjuren någon annanstans, i och med att just islänningen är den som just spatten är vanligast på.

Hade också varit spännande och veta om det är någon märkbar skillnad mellan "islandsfödda" och "svenskfödda" islänningar.
Du kanske vet om det finns sådan info också verkar ha mer koll än jag.

Hoppas du inte tycker jag "hoppar" på dig, använder dig som bollplank, för du verkar ha läst mycket mer om det än jag.

Mvh
Camilla

Nej de svenska hästarna utvecklar tyvärr spatt i samma utsträckning som de isländska, såvitt jag känner till underöker man just nu både spatt och eksem inriktat på vissa blodslinjer. Grunden för de svenska islandshästarna är sprunget ur den isländska aveln, därför kan man inte förvänta sig något annorlunda på den fronten.

Tyvärr tror jag inte jag att man kan hålla spatten på stången med hjälp av diverse sätt att utfodra, det kan man jämställa med vad man te x sa tidigare om eksem. Föl ärver antikroppar mot eksem om man avlar på eksemston, man vet nu att något sådat inte finns utan tyvärr blev det tvärtom. Alldeles för många svenska hästar fick eksem, och vissa med mycket allvarlig karaktär att den inte är jämförbar med den som importer kan drabbas av.:crazy: En genetisk svaghet äver man, gäller alltså både spatt och eksem vilket tyvärr inga foder i världen kan hjälpa till att hålla det borta.

Visst har det varit ett stort problem med spatt hos islandshästen, men vad värre är att förkomsten av spatt ökat markant inom andra raser. Spatt finns upptagen på defektlistan, för hingst innebär det kastrering. Ston lämnar i allmänhet ca 60 % till fölet, så även ston med spatt bidrar tyvärr till att avkomman kan drabbas. Eftersom hingst med spatt ej skall användas i avel, kan man ju fråga sig om det inte förhåller sig så att många av de ston som har spatt och avlats på faktiskt är dem som bidragit till ökning av spattförekomsten bland andra raser. En tanke värd att skänka.

Skillnaderna i grovfoder mellan Svergie och Island är milsvida, de grovfoder som hästarna får där skulle göra oss svenska sjuka av avund. Vad sägs om 9,5 mj och 115 smrp.:eek:

Tack för att du tar dig tid och berätta:)

Var bara tvungen att göra dig lite avundsjuk vårt grovfoder i vintars låg på MJ 9,7 och smrp 117 ;)

Mvh
Camilla

ch791022 skrev:
Tack för att du tar dig tid och berätta:)

Var bara tvungen att göra dig lite avundsjuk vårt grovfoder i vintars låg på MJ 9,7 och smrp 117 ;)

Mvh
Camilla

Ja detta foder var ett fjolårshö som bonden tänkte bränna, för skojs skull togs ett prov med hem för analys och detta resultat var vad som visades.:angel:

Men det finns både för och nackdelar med ett sådant foder, till åringen är det super, men till den gamla damen som kan leva på luft i stort sett :smirk:

Jag har en gammal gubbe, denna vinter var han knallfin i kroppen. Han klämde i sig ca 550 smrp varje dag, gammelgubben är en islänning. Min dam som är en sådan som kan leva på luft var också jättefin i hullet, dock fick väl inte hon samma mängd mat med 420-430 smrp i varje fall.

Du hjälpte mig ifjor i en annan tråd då min häst var halt och vet inte hittade något på henne, då kiro hittade att hon hade en låsning i tror det var si-leden och något i ländryggen och någon "sena" som hoppat fel vid höger bakknä, om det kan beror på begynnade spatt fast vi inte kunde påverka hältan hon hade då med varken böjprov eller bedöva bort hasen på henne(så därför ansåg inte vet att haserna skulle röntgas då). Men nu är hon halt igen och reagerar på böjprov mest på vänster som hon inte var halt på då men även på höger, ska iväg och röntga henne så fort dom har tid i helsingborg.
Och nu har hon en hälta som klart värmer ur är ojämn i början av passet men är helt ren när jag avslutar.
Mest nyfiken om du någon åsikt.

Vet inte om detta skulle vara en ny tråd eller om det går bra att fortsätta i denna:confused:

En fråga till bara.

Den undersökning du pratade som var gjord på Island som även inkluderade köttdjur, finns den att få tag på, så att man kan läsa den eller ett sammandrag av den?

Kockan skrev:
Visar sig alltid spatt vid böjprov???
Som jag förstått det; Nej! Om spatten är "vilande" och ej aktiv kan hästen mkt väl gå igenom ua på ett böjprov.

Med reservation för att jag är ute och cyklar....

//Alice

Oj, vilken aktivitet det var här! Trodde att tråden hade dött..
Nu har hästen vilat hela sommaren, och vi var inne på återbesök i augusti. Tyvärr verkade det som att det inte finns något hopp, och han ska avlivas nästa vecka..

Något som vi har funderat på är: hur ser en god resp. dålig prognos ut? Jag menar, det bästa är väl att glidlederna växer ihop? Är det att benpålagringen avstannar som betyder dålig prognos?

Vad jag lärt mig är att om bara nedersta glidleden är inflammerad så är det bättre prognos än om de övre också är berörda.
Jag har en spattis som har nedersta leden helt hopväxt, och han är i stort sett symptomfri. Vad jag menar är att man får rida med stor känsla för vad han tål och inte tål. Skulle jag rida hårt och ofta på böjda spår och hårt underlag så reagerar han. Då får man ta en veckas ledigt ev med medicin.

dear_jessie skrev:
Oj, vilken aktivitet det var här! Trodde att tråden hade dött..
Nu har hästen vilat hela sommaren, och vi var inne på återbesök i augusti. Tyvärr verkade det som att det inte finns något hopp, och han ska avlivas nästa vecka..

Något som vi har funderat på är: hur ser en god resp. dålig prognos ut? Jag menar, det bästa är väl att glidlederna växer ihop? Är det att benpålagringen avstannar som betyder dålig prognos?

En god prognos är att benpålagringarna har avstannat, så att leden har växt ihopa, tydligen vanligare, med en god prognos på den undre glidleden än den övre.
Så länge benpålagringen fortsätte så har du en aktiv spatt, alltså en pågående spatt, när pålagringen avstannat så kallas det ofta en "utläkt" spatt, även om den egentligen bara är vilande.

Så vid en god prognos kan du ha en en häst som fungerar som vilken annan häst som helst i stort sett, vet hästar som tävlar upp till msv:hopp och st:georg: dressyr efter haft spatt.

Camilla

Hej Jessica..
Så tråkigt att läsa om din häst..
Lider verkligen med dej..

Visste inte att du hängde på denna sidan :)

Massor med tröstkramar / Jonna

Okej. Har haft för mig att benpålagringen avstannar när hela leden har växt ihop. Om det gör det inte ont om det anstannar innan det hela har växt ihop?

Hej Jessica..
Så tråkigt att läsa om din häst..
Lider verkligen med dej..

Visste inte att du hängde på denna sidan :)

Massor med tröstkramar / Jonna

Tack för stödet! Visste inte att du var här heller! Hur går det med dina hästar då? kram

Okej. Har haft för mig att benpålagringen avstannar när hela leden har växt ihop. Om det gör det inte ont om det anstannar innan det hela har växt ihop?

Som jag fick det förklarat av vår vet så var det själva inflamationen som gjorde ont, så det avgörande var om dom fick den att avstanna, och att den vanligtvis inte gjorde det förrän leden växt ihop.
Om det ger problem att benpålagringarna stannar innan leden är sammanväxt vet jag faktiskt inte, men borde bero på läge och hur mycket pålagringar det är.

Camilla

Tack för stödet! Visste inte att du var här heller! Hur går det med dina hästar då? kram

Jo, det går bra. Den ena har varit lite halt till och från. Varit inne i Skara med honom och även haft ute vet. Men han visar ingenting..
Ytterst märkligt, den enda logiska förklaringen som verkar finnas är
enligt vet. i Skara är att benet somnar för honom.
Va ute och red igår, började halta på hemvägen, hoppade av och masserade och sen var det bra, så antagligen cirkulerar inte blodet som det ska.

Förlåt, för att jag lånade din tråd.

Hur går det med din häst nu då? Någon bättring?

Massor med kramar!

Kan bara hålla med Boj i det h^n skriver.

Jagnhar dockgod aerfarenheter av spatt,vilket väl i det här läget var det minsta problemet.
Har en häst som fick en traumaspatt efter en olycka där det även var påerkan på andra delar än just nedre glidled has.
under konvalesencen så fick han ett antal knäinflammationer,han rickade den skadade hasen 2 ggr,och slet sönder ryggmusklerna.föröskte mao ta livet av sig på dyrbarast möjiga sätt:)

Då han är överrörlig så blev dte illa eftersom han miste de muskler han byggt upp o ett tag såg dte inte så lovand eut.
han gick medicinerad hela rehabtiden,jag hade hjälp av veterinär även från usa och bytte veterinär mitt i allt då den tycket han skulle avlivas pga att han hade tråkigt....

Det syntes rätt bar på honom när han hade ont,och vi lade ner-otroligt-mycket tid på att värma,massera,och föröska unerlätta för honm så mkt som möjligt.

vändningen kom då veterinären,den förstagav upp o han fick gå ut i sin stora hage . på två veckor så satte han muskler o började se bra ut.visserligen skulle han inte gå at rid amer,kanske köra lite o rakt fram,men jag har ju inte honom för en egotripp så jag var rätt nöjd med det.

leden förbenades och han had eont ca 1 g/månad,oftast vid väderomslag(år 1,5 efter skada)

Idag så går han på lösdrift pga att han skall röra sin led så mkt som möjligt.Han rasar runt med sin kompis så skor flyger,och då gör han alltså språng o sån t ockå eftersom det ör två hingstar.

nu,3 år efter skadan,så rids han nästan som vanligt,vi tar ingen speciell hänsyn till hans ben.

Han har kanske varit stel vid uppvärmning 5 ggr på 3 år,syns inte på steget att han ha den skadan han har

Han är 17 år nästa år och jag planerar som med vilken häst som helst vad jag vill göra.
Kan tiilläggas att han är högt utbildad o går sina rörelser som vanligt.

jaghar regelbunden veterinärkoll,dvs ca var 3 månad om alt är lugnt och sist sa veterinären:
"Du,du får nog rida lite mer sluta för han behöver träna det svaga bakbenet lite.Det friska alltså"

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 155
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 524
Senast: fixi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 625
Senast: Sel
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka