Han dog...hur gör jag nu? :(

-Catherine-

Trådstartare
Igår kväll fick jag avliva min älskade pålle efter många timmars kämpande med en kolik som inte ville ge med sig...han hade så ont, så ont och ingenting vi gjorde fungerade :(

Till slut fick vi ge upp och avsluta hans lidande..

Jag är i chock, kan knappt fatta att min fina häst inte lever längre, att jag aldrig mer skall få lukta honom på mulen eller höra honom "brumma" när jag kommer in i stallet...det känns helt overkligt :(

Idag måste jag väl ta i itu med allt det praktiska också, han kan ju inte ligga på sin halmbädd bakom stallet för alltid.

Men hur gör jag nu? Jag har aldrig varit med om ngt sånt här förut. Vem ringer man för att få kroppen hämtad? Det går ju inte att gräva här den här tiden på året, vi har fortfarande rätt mkt snö & tjäle i backen.

Å hur gör jag med hans fötter? Han har ju skor & brodd, det fanns ju inte en chans att kunna ta av dem igår kväll då han var så sjuk. Gör det ngt att de sitter kvar?
Han har ju dessutom täcken på sig, två stycken (han frös så att han skakade, jag ville inte ta av honom täckena då ju :() Det blir ju dock lite svårt att få av honom nu när han ligger ned och är stel...

Jag ska ringa försäkringsbolaget senare och höra vad som gäller där..å så passet..det lär jag måsta skicka in antar jag?

Usch...vad jag tycker det känns tungt nu :(

Sv: Han dog...hur gör jag nu? :(

Vilken chock, jag är ledsen över din förlust.

Lantbrukstjänst kanske finns på din ort? Annars googla trotjänaravlivning, de kan ju hämta kroppen även om hästen avlidit tidigare än när de kommer.

Vi har aldrig tagit av skorna på någon, har kört både till slakt och trotjänaravlivning.

Fy vad ledsen jag blir... Jag beklagar verkligen din sorg. Jag blir påmind om mina två som är borta nu:(
Rent praktiskt så ringde jag lantbrukstjänst. Min första häst dog innan vet han komma och lantbrukstjänst kom och hämtade några dagar senare. Vi täckte kroppen med en stor pressening. Andra hästen kom även då lantbrukstjänst och bultade och tog hand om kroppen.
Tänker på dig!!

Just ja! Skorna får de fixa med bäst de vill! Det ska inte du behöva fixa med. I mitt fall så behövde inte jag ta av dem, det gjordes nog efter lastbilsfärden...
Angående täckena så låt dem sitta.

Jag skickade in papper från veterinären, och i sista fallet från lantbrukstjänst. Passet skickade jag inte in.

Senast ändrad av en moderator:

Usch vad tråkigt :cry:

Lantbrukttjänst kan nog hjälpa dig med hämtning,
http://www.svensklantbrukstjanst.se/kontakta-entreprenoereranmaelan-internet/

Här nere i alla fall vill de ha kontant betalning. Fråga dom om skor och täcken när du ringer. De brukar vilja ha utan skor men du får höra hur du ska göra. Se till att hästens namn och reg nummer står på kvittot, en del försäkringar täcker nämligen hela eller del av hämtning.

Veterinären kommer att behöva skriva intyg, finns på försäkringsbolagets hemsida. Försäkringsbolagen brukar vara smidiga och hjälpsamma - slå en signal så får du säkert mer info. Vissa bolag vill ha in och stämpla passet och andra vill det inte.

Jag behåller mina pass som minne, vilket man nog eg inte får men jag meddelar i mitt fall asvh att hästen ifråga inte finns mer.

Kämpa på!

*svarar alla med egen knapp*

Tack för alla svar! Jag ska kolla efter om det finns ngn lantbrukstjänst här på min ort.
Jag tyckte att veterinären sa ngt om att förrättningsunderlaget skulle räcka till försäkringsbolaget, men jag var så uppriven igår kväll att jag inte kan vara säker på om jag hörde rätt. Jag får ringa & kolla.

Det känns som det aldrig tar slut på tårar.. :(

Men vännen! :cry:
Du har fått så många bra svar så jag nöjer mig med att skicka en hög styrke-och tröstkramar!

Kramar om!!
Vad hemskt, som sagt en chock kan jag förstå..:( Hoppas att de går bra, vet faktiskt inte vem som hämtar men antar att de är samma som kan komma ut och avliva som kan göra det.

Gråt, de får man göra...Kramar om!!

Jag ringde till lantbrukstjänst, de kunde hämta om jag ville...4300kr och tre dagar på sig ville de ha.

Men jag vill ju helst ha kvar honom hemma..få en grav att gå till. Så jag frågade min granne som säljer grävmaskiner om det inte var så att de hade maskin som klarade av att ta sig ned i backen även nu då det är rätt hårt. Inga problem, sa han...så nu jagar jag myndigheter för att få de tillstånd som behövs...hoppas bara att det går fort & att de inte sätter sig på tvären.

Just nu vill jag bara krypa upp i soffan och vara ledsen i lugn och ro...varför måste allt vara så krångligt.. :(

Usch jag lider med dig!

Såklart du vill ha honom hemma om det går!
När jag bodde hemma begravdes alla djur på gården. För oss var det inga problem, länsstyrelsen fick komma ut och visa vart vi fick begrava och inte.
Hoppas du får ut ngn bra person som inte krånglar i onödan, de vi haft ut har varit väldigt bra och förstående.

Du får krypa upp i soffan och vara ledsen!

Kan du inte be ngn kompis ringa länsstyrelsen eller vart det nu är man ska ringa istället?
Så du får chans att sörja och smälta i lugn och ro...

hoppas att du får ha hästen hemma, min gamle ponny fick inte det :(, behövde vara några hundra meter mellan grav/hus/vattendrag. hade blivit mitt ute på en åker i så fall, men det kanske är annorlunda i din kommun.

ponnyn blev hämtad av trotjänar avlivnings företaget, spelar ingen roll för mig nu om jag hade haft honom hemma eller ej. sorger arbetet är detsamma och det som man gräver ner/skickar iväg för destruktion är inte en häst. det är bara ett skal.

En bra grävmaskin kan gräva trots att det är tjäle. Min häst dog 8 feb och det året var det mkt snö, men det gick bra att begrava honom ändå. Tog bara lite extra tid att gräva, men min snälla granne fixade det. Skulle aldrig orka skicka mina hästar iväg med någon blodig slaktbil, för mig skulle det vara som att skicka en mänslig familjmedlem till destruktion. Vill ha en grav och ett värdigt slut, och jo jag tycker det spelar stor roll vad som händer.

Det går att få tillstånd i efterhand, du kan ju inte ha honom liggande där hur länge som helst...

Jag beklagar verkligen. :cry:

Angående tillstånd så fick jag ett muntligt ok av kommunen, och fixade pappersexcersisen i efterhand. Det handlade mest om att kommunen ville kolla att det inte fanns brunnar osv i närheten.

Min somnade direkt på kliniken efter en hältutredning. Han var transporträdd och trygg på sin stammisklinik så där fick han somna. Så hantering av kroppen vet jag inte så mycket om, däremot så vet jag att när det gällde passet behövde jag bara meddela att han var borta, passet fick jag behålla sa hon :)

Så..nu är det klart! Min fina vän vilar nu tryggt i hörnet av sin hage, med huvudet vänt mot stallet så att han kan hålla utkik över oss och vi kan prata med honom varje dag. Det känns otroligt skönt att jag fick behålla honom hemma, bara tanken på kadaverbilen gav mig ångest.

Både kommunen och länsstyrelsen var förebilder av medmänsklighet och effektivitet. Aldrig någonsin har jag varit med om att kontakt med myndigeter kan vara så smärtfri. Ett samtal till miljökontoret som returnerades inom tjugo minuter med ett godkännande på min ansökan. Detta godkännande faxade inspektören till länsstyrelsen som redan efter fem minuter återkom till mig och meddelade: "Begrav din häst & skicka in skriftlig ansökan när du känner att du orkar. Jag postar den till dig idag"

Nästa samtal gick till grannen. Han säljer grävmaskiner och som svarade genast: "Självklart skall jag gräva, jag kommer genast!". Timmen efter låg min fina kamrat i sin sista vila.

All heder åt alla som jag idag varit i kontakt med, ALLA har stöttat och hjälpt mig igenom detta. Vänner har kommit och gått, hjälpt mig packa hans saker, klippt en bit av svansen till mig, gått med påånisarna till sin kamrat så att de kunnat få ta farväl (det var ett ohyggligt skrikande imorse, men sedan de fick nosa har det varit mkt lugnare) och alldeles nyss var en annan vän här och hämtade all hans personliga utrustning så att jag skulle slippa se den varje dag. Den får jag tillbaka närhelst jag känner mig redo för det igen.

Lyktan med ljus som min omtänksamma väninna hade med sig, lyser upp platsen åt min fina vän så att han inte behöver sova första natten i alldeles mörker...det känns på ngt fånigt vis som viktigt för mig att det inte är mörkt, han tyckte aldrig riktigt om mörker.
Jag har ett stort stort hål i mitt hjärta, det hålet försöker jag nu istället fylla med minnen av min fina vän.

Nu ska jag försöka äta ngt och vila en liten stund innan jag går ut och säger "Godnatt, sov så gott!", så som jag gjort varje kväll i snart fem års tid...

Vad skönt att det löste sig så fort och bra, all heder till såväl myndigheter som din granne och dina vänner! Låt nu sorgen ta den tid den behöver.

Både kommunen och länsstyrelsen var förebilder av medmänsklighet och effektivitet. Aldrig någonsin har jag varit med om att kontakt med myndigeter kan vara så smärtfri. Ett samtal till miljökontoret som returnerades inom tjugo minuter med ett godkännande på min ansökan. Detta godkännande faxade inspektören till länsstyrelsen som redan efter fem minuter återkom till mig och meddelade: "Begrav din häst & skicka in skriftlig ansökan när du känner att du orkar. Jag postar den till dig idag"

:bow::bow::bow:
Ibland tvivlar man på myndigheterna... men när man hör sånt här kan man inte låta bli att bli lite varm inombords :love: Såna människor är verkligen på rätt ställe!

Jag lider med dig och sitter själv med tårar i ögonen över det du har skrivit.
Så härligt att du kunde ha honom hemma det är något jag med skulle vilja ha när tiden är inne för mina älsklingar.
Skickar massor med styrkekramar och skänker en tyst minut för din häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 586
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?