Han bits - vad gör man åt det?

Sv: Han bits - vad gör man åt det?

Om du hade haft din häst i hagen och den hade gått fram till ledarhästen och bitit den tror du inte den hade fått sig en jävel och sen blivit bortschasad i en hörna?

Nej jag tollererar inte bitning för det blir lätt farlit och riskabelt. Jag gör just som ledaren hade gjort och schasar iväg den - då förstår dom att de får inte ha med mig att göra om de bits.. -absolut inte..

Om du hade haft din häst i hagen och den hade gått fram till ledarhästen och bitit den tror du inte den hade fått sig en jävel och sen blivit bortschasad i en hörna?

Nej jag tollererar inte bitning för det blir lätt farlit och riskabelt. Jag gör just som ledaren hade gjort och schasar iväg den - då förstår dom att de får inte ha med mig att göra om de bits.. -absolut inte..

Bra svar :bow::bow:

Precis. Jag fick rådet av Patrick Allory på en clinic. Min unge man hade en obehaglig vana när jag försökte longera att springa in och ställa sig intill mig i ringen. Han inkräktade helt klart på mitt område. Patrick talade om att detta är ett riskfyllt beteende då det inte är bra att släppa så stora djur så nära utan tillåtelse. Bit honom, sa han, det är hästarnas eget sätt när de talar om att de inte tolererar närgångenhet. Jag gjorde så och det löste alltihopa. Hästen blev något förvånad ska jag säga.

Det är problemet jag har med unghästen. Hon har noll respekt för att man inte vill ha henne stående på ens fötter och när man då motar bort henne blir hon urförbannad och svänger runt och sparkar bakut. Ännu har hon inte träffat men det beror på att jag har vett att flytta på mig bort från avståndet. Men det är inget roligt att ha bakfötter viftandes vid näsan.

I stallet är hon en ängel så länge man ägnar all uppmärksamhet åt henne. I gången gör hon inget. Inte när man leder heller. I alla fall inte mot mig. Men står man med annan häst bredvid hennes box så är det inget roligt alls. Hovis häll på att bli av med en del av rumpan när han skodde min pålle. Därför har vi flyttat skoplatsen till annan del av stallet.

Det är alltså när man går förbi hennes box xom hon kommer som en kobra och ska hugga. Eller när jag kommer ut ur boxgrannens box. Dörrarna bredvid varandra. Det är då jag ser tänderna vissla förbi min näsa och slutligen hugga i jackan.

Eller när jag kommer med foderhinken.

Det där med att bita tillbaka kom jag på av en händelse när jag jobbade i ett stall. Vi hade en galning där som var folk ilsk. Han försökte hugga mig men missade. Jag vart så förbannad så jag grabbade tag i örat och stoppade in det i käften och bet. Hästen pep ordentligt för det kändes tydligen men efter det var han hur snäll som helst med mig. Det upptäcktes av annan personal så jag blev permanent tilldelad att ta hand om honom. Jag fick göra allt utom att sko och köra snabbjobben efter det. Men jag var tvungen att vara med när han skoddes.

Så det funkade på den att ge igen med samma mynt.

Jag tror också på metoden att inte reagera. Även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet och förstärker beteendet. Så antinge ger man inte igen alls eller så gör man det på hästars vis. Men det är svårt att stoppa den där reflexrörelsen att drämma till när de hugger.

Jag anser att hästen är otroligt respektlös när dem bits. Om en häst biter mej ska dem vara säkra på att få en smäll tillbaka för jag vill inte ha ett 400 kg muskelpaket som bestämmer över mej...

Absolut! Fast den var lite seg och gummiartad:cool:

Men hur lyckas man bita hästen? Ska jag stå och vara förberedd med att bita honom i örat?

Fungerar det, vore det ju kanon. Men fattar inte hur jag ska hinna bita honom :confused:.

Kanske räcker att du gör som Axel föreslår en "skenattack". Föreställer mig att du kan ha svårt att hinna få tag i örat. Satsa på att visa tänder och göra utfall direkt när du ser att han ska till.

Hmm, det ska jag testa! Och hinner jag bita så biter jag :devil:.

Så trist, är liksom inte kul att umgås med hästen längre... Tänkte longera honom över cavaletti idag iaf! Så han får lite motion efter 2 dagars vila. (struntade i ridningen i lördags efter 3 nya blåmärken innan jag ens kommit ut från stallet, så gav upp och sadlade av...)

När min "dromedar" kom till oss så hade han en ful ovana att "nippa" i händer och kläder...Först så visste vi inte riktigt hur vi skulle bete oss och visst, ibland var det till och med gulligt:eek: men som det lätt blir med stora djur och olater så kom vi (jag) till en gräns när det INTE var kul längre....nämligen då han nöp tag i min stallskjorta och lyftade mig från backen så jag hade fritt hängande fötter:eek:

Han BET aldrig illa, men det han gjorde räckte... Jag satte mig å funderade och bestämde mig för att detta inte var ett OKbeteende... sen var det bara till att vara tjurskallig... Jag var även tvungen att ta till drastiska åtgärder, dvs en snabb smäll i ren reaktion som jag visserligen inte tyckte om men stod för och tänka sig...idag så räcker det med ett jag grymtar till så slutar han.... Vissa saker är bara inte ok för ett djur att göra och man måste få slut på dessa olater eftersom det faktiskt handlar om både LEDARSKAP och SÄKERHET...jag vill kunna umgås med mina hästar utan att få en massa blåmärken eller bli omkringburen i skjortan i hagen:eek::crazy:

Hoppas det blir bättre för dig å din vän... Jag ska hålla tumme för dig.. Kram från mig till dig...

Tack!

Idag borstade jag inte ens honom (tog lite på halsen bara, tog inte ens av täcket). Inte kul längre.

Men när jag tog in honom från hagen fick han sig en rejäl lusing. Han är så krabbig med grimman och ska slänga sig ur den. Vilket gör att jag INTE tar av honom utan väntar på att han ska stå stilla och tar lite i taget, kommer inte riktigt ihåg vad som hände men han bet mot mig och jag sliter av grimman (som är halvt av) och smäller till honom med den, om och om igen, helt vansinnig blev jag. Men han satte sig jäkla på bakbenen! Och varenda häst i stallet reagerade. Sen satte jag på grimman och gick där ifrån!

Imorgon ska min kompis komma och hjälpa mig. På onsdag kommer sadelprovaren och på torsdag, kommer en lärare från Naturbruksgymnasiet som ska hjälpa mig med tömkörning, men oxå hur jag ska bli ledare över min häst. Blir det inte bättre snart lämnar jag iväg honom. Såhär kan jag verkligen inte ha det! Hörde i stallet idag att de flesta andra oxå fått smaka av hans tänder när de ska ta in/släppa ut honom.

Någon som har tips på hur jag kan aktivera honom i hagen? Han hatar verkligen att vara i hagen, tycker det är dötrist. Men jag kommer verkligen inte på VART jag kan ha honom uppstallad där det finns större hagar och hagkompisar. Så han får gå i sin lerhage helt själv. Och det finns inget att "utforska" i hagen heller.

Men ge inte upp:crazy:

Visa den vad du tycker- inget mes! Var konsekvent en gång för alla o lovar dig att på dag 3 vet han! Annars vinner han o kan bli värre. Ha ett spö bakom dig- skulle det funka?

Motion behöver den störige hästen mkt av!!!!

Nu har han vilat 3 dagar i rad, och ska ju få hjälp imorgon. Jag hoppas det kan ge mig lite mer motivation.

Det dumma är att jag tror att ALLA hästar bits nu. Het sjukt att det går så snabbt! Är duktigt misstänksam när jag tar in/ut de andra hästarna i stallet.

Såhär skulle det ju inte bli... :cry:. Min snälla häst har blivit ett monster. Och det är mitt fel!

Nu har han vilat 3 dagar i rad, och ska ju få hjälp imorgon. Jag hoppas det kan ge mig lite mer motivation.

Det dumma är att jag tror att ALLA hästar bits nu. Het sjukt att det går så snabbt! Är duktigt misstänksam när jag tar in/ut de andra hästarna i stallet.

Såhär skulle det ju inte bli... :cry:. Min snälla häst har blivit ett monster. Och det är mitt fel!

Försök å se det som ett lärotillfälle istället... Alla gör vi fel, huvudsaken är att vi lär oss av dom och fösöker göra rätt "nästa" gång, eller som i ditt fall...börja om lite från början...

Du ska inte vara lessen och uppgiven, detta problem kommer du att lösa, det är jag övertygad om...du kanske behöver lite hjälp, men vem behöver INTE det ibland...Ingen är perfekt och ingen kan och vet allt... Ibland så gör man fel utan att veta om det och utan "dåligt" uppsåt... man tänker inte alltid på att det är de SMÅ sakerna som ställer skåpet...

Ha lite tilltro till dig själv... Detta kommer du fixa... sen är du en kunskap rikare....

Kramar i massor...

forst ta ett djupt andetag och forsok att tanka positivt...
for det forsta har han just blivit kastrerad, hingtsar ar ofta lite mer naffsiga an valacker och det tar ett tag for hormonerna att lugna ner sig...nar hormonerna har lugnat sig kommer han nog kunna slappas ut tillsammans med andra hastar och det kommer nog att ha en positiv inverkan det med...
Avn om du inte kanner for att umgas med honom just nu ar det battre for honom att fa ordentligt med motion hellre an att han star och blir utrakad i hagen..om du kanner att han ar svar att satta grimma pa i hagen, for att han bara naffsas, kan du forsoka ge honom en appel bit eller sa pa marken och smita pa grimman pa det sattet, kanske till och med leda i en kapson kan vara bra i borjan, sen ha en langre lina, en longerings lina kanske sa du kan ha hasten pa ett storre avstand ifran dig...om han kommer mot dig hotfullt da far du slanga repandan mot honom och sjasa ivag honom ifran ditt omrade. Bind upp honom kort, och rykta och greja med honom, var lugn men bestamd, och ta ut honom och trana nat..kan du rida honom? jobba pa saker som han far tana till men aven anvanda kroppen...kolla over din foderstat ocksa..om han far mycket kraft foder, havre tex sa kan han vara lite wired och kan bli jobbigare med bitandet med...
Jag har en 2.5 arig ung hingst som ar lite av en :devil: och kan vara jatte jobbig och naffsig, men ju mer som hander i hans liv desto battre ar det, och nu har jag trappat ned pa hans raket bransle som stuteriet gav honom och han har borjat lugna sig markant...good luck!!

Koll a upp tänderna på hästen..Det kanske hålle rpå att komma upp någon tand så de kliar som bara den.
Förra ägarna kanske alltid har gett godis från handen??

Om hästen biter dig bit tillbaks på 2 röda..
Hästar som nafsar på mig får helt enkelt en smäll på mulen så de tar bort sitt huvud från mig och nej dom blir inge huvudskygga.!;)

Ingen biter mig människa som djur!

Fick hjälp igår av min kompis! Hon är helt underbar :bump:! Klarar mig inte utan henne! Hon hjälpte mig att sätta honom på plats. Känns som han blev bättre bara efter att jag blev förbannad på honom i måndags. Men hon tog "kampen" med honom så kunde jag ta över sen när han var lite medgörlig!

Så nu känns allt mycket bättre!

Det viktigaste tycker jag är att fråga sig varför hästen bits.
Vill hästen leka så bör du se till att han har andra att leka med än dig, och tillräckligt många timmar om dagen, och i en hage som det går att leka och raca runt i. Slår du till honom när han bits kan han tolka det som att du svarar på leken, och bits ännu mer. Dessutom kommer säkert slaget alltid efter att han bitit, och då bestraffar du ju honom när han slutar bitas, och det blir ju alldeles fel.
Om du tror att han bits för att han vill leka, och han har någon att leka med i hagen, kan du kanske prova att direkt när du kommer fram till honom börja med något han tycker om, klia på ett skönt ställe eller dylikt, och när han bits gå därifrån en stund.

Klart är ju iallafall att han vill ha någon slags reaktion från dig när han bits eller så ville han ha en reaktion innan han bet men fick inte det, och bet därför.

Vill hästen att du ska hålla avstånd kanske han är osäker på vad du vill honom. Det är kanske mindre troligt, men fundera på om det är så. Isåfall måste du få honom att känna sig trygg med dig, klia, ge godis, visa att du vill honom väl utan att låta honom komma för nära.

Jag vet inte om det här blev så bra, men jag tycker iallafall att du först ska lura ut varför han bits.

Unghästar biter och tuggar på saker, och även folk om man inte säger till dom.
Mer komplicerat än så¨är inte bitandet.........Den är en häst på 3.5 år ts pratar om.....

Unghingsten och ungstoet på 3 år biter i grimskaft, tyglar, andra hästars grimmor och täcken, ja, allt dom får lust att smaka på. Men inte folk, eftersom de har fått tillsägelse när dom provat, redan från start. :cool:

Martina_m: din häst skulle ha lärt sej av sin uppfödare redan som föl att människor är no no att bita på. Men nu har den inte denna respekt, och då måste du kanske få hjälp att lära honom det. Låt inte kompisar härja hur som helst bara, men är det en duktig kompis som förstår sej på hästar så är det bra.

Lycka till!

Min 4-åring bets när jag köpte henne.
Det räckte med en tillrättavisning sen slutade hon. Hon hade fått bitas innan utan att bli tillsagd, emn det är det stopp med. Hon bet mig en gång och jag morrade till ordentligt och tog snabbt ett steg mot henne. Det räckte.

Hästar får INTE bitas, sådana fasoner ska bort så fort som möjligt.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama