Han bits - vad gör man åt det?

Sv: Han bits - vad gör man åt det?

Rid nu o sysselsätt honom varje dag.
Var observant o mota Olle i grind.

Var däremellan rättvis- inte långsint. Beröm gott uppförande.
Lägg in asp o grankvistar o kanske även en tjockare stam i hagen/ boxen.

Martina_m: din häst skulle ha lärt sej av sin uppfödare redan som föl att människor är no no att bita på. Men nu har den inte denna respekt, och då måste du kanske få hjälp att lära honom det. Låt inte kompisar härja hur som helst bara, men är det en duktig kompis som förstår sej på hästar så är det bra.

Lycka till!

Min häst har gått på lösdrift i hela sitt liv med andra hingstar, fram till nu i vår/sommar. Då han kastrerades, reds in och helt enkelt började hanteras ordentligt av människor.

Och jag kan lova att min kompis (inte kompisar) inte "härjar runt", hon är bra mycket bättre på hästar än vad jag är och jag lär mig massor av henne.

Det är nog så att min häst är lite starkare i psyket än din! Man måste vara hård, och upprepa. Han vet inte vad som är rätt och fel just nu, så han testar allt, ibland upprepade gånger.

Rid nu o sysselsätt honom varje dag.

Var däremellan rättvis- inte långsint. Beröm gott uppförande.
Lägg in asp o grankvistar o kanske även en tjockare stam i hagen/ boxen.

- Vad menas med det? :confused:

Oki, ska se om jag hittar lite grenar och sånt, ett litet träd kanske ;). Så kan ha han något att leka med och bita på.
Jag ska även kolla runt och se om jag hittar någon annan stallplats. Där han kan få hagkompis/ar. Eller bör jag vänta med att släppa ihop honom med någon annan tills han inte är så hingstig längre?

Men varför just Asp och Gran? *nyfiken*

- Vad menas med det? :confused:

Oki, ska se om jag hittar lite grenar och sånt, ett litet träd kanske ;). Så kan ha han något att leka med och bita på.
Jag ska även kolla runt och se om jag hittar någon annan stallplats. Där han kan få hagkompis/ar. Eller bör jag vänta med att släppa ihop honom med någon annan tills han inte är så hingstig längre?

Men varför just Asp och Gran? *nyfiken*

Kanske att du skall uppmärksamma din hästs beteende och se probelmen innan det blir ett större problem.

Det är ett talesätt

http://susning.nu/Mota_Olle_i_grind

Min häst har gått på lösdrift i hela sitt liv med andra hingstar, fram till nu i vår/sommar. Då han kastrerades, reds in och helt enkelt började hanteras ordentligt av människor.

Ja det är nackdelen med att inte hantera hästar när dom är små. Men när den reds in måste de väl ha hanterat honom och lärt honom grundläggande regler:confused: Det låter inte som om hästen kommer från ett helt seriäst ställe.

Hoppas du kommer tillrätta med det nu då, när din kompis hjälper dej. Hästen ska ju vara rolig att vara tillsammans med:idea:

Ja det är nackdelen med att inte hantera hästar när dom är små. Men när den reds in måste de väl ha hanterat honom och lärt honom grundläggande regler:confused: Det låter inte som om hästen kommer från ett helt seriäst ställe.

Hoppas du kommer tillrätta med det nu då, när din kompis hjälper dej. Hästen ska ju vara rolig att vara tillsammans med:idea:

Det är väl svårt att lära hästen allt den "borde lärt sig" tills den är 3 år, fast på 3 månader.

Men det känns redan mkt bättre med honom iaf! Så förr eller senare ska det nog falla på plats att man inte bits.

Imorgon ska jag kolla på en ny stallplats iaf. Så jag håller tummarna för att det är något för oss. Och att min häst får en kompis eller två :)!

Jaha, har aldrig hört talas om det talesättet innan ;)!
Tack för info!

Han kanske behöver aktiveras mer? Om han går ensam i en liten hage behöver han ridas ordentligt och få jobba både fysiskt och mentalt.
Du beskriver att han verkar rastlös och otålig i stallet.
Hur mkt rider du honom och hur mkt stimulans får han?

Han aktiveras inte varje dag, men man har ju fått lära sig att unghästar bör vila mkt. Även att vila kanske innebär vistelse i en stor hage med kompisar, vilket min inte har.

Ska höra med stallägaren idag, om jag inte kan få en bit av hennes hage. Det är iof deras så kallade sommarhage, men hon blir ju aldrig klar med vinterhagarna. Så varför kan inte min oxå få gå i en stor gräshage (iaf tillräckligt stor för att kunna springa)? Bara så han kan få springa av sig.

Har nu hittat en sadel till honom oxå, så nu hoppas jag att ridningen ska komma igång ordentligt. Men annars gör jag lite allt möjligt med honom. Ute och går mycket. Och imorgon ska den efterlängtade löshoppningen förhoppningsvis bli av!

Du verkar vara pa ratt vag, :D

Det vore jatte bra om du kunde hitta en stallplats dar han kan vara ute mer, unghastar bor vara ute sa mycket som mojligt, det gor dom starka och friska och later deras hjarna fa arbeta mera, hag kompisar att rusa runt med saknar han sakert jatte mycket ocksa efter ha varit pa hingst bete..

Jag fick just hem en ettarig liten Welsh sec A som ar hag kompis till min hingst nu, det funkar jatte bra, han har nan att tramsa runt med och lill killen ar stenhard och valdigt oradd av sig, en cool typ:D och nu har min unghingst borjat lugna ner sig ocksa och naffsandet ar pa utgang...

sa ut i hage mera om du kan, och garna med hagkompisar och va stark och konsekvent, han ar ju ratt nykastrerad sa han kommer sakert lugna ner sig om ett litet tag:laugh:

Jag har kollat på två olika stall. Tyvärr finns det inte så många att välja mellan.

Stall 1:
Och det jag kollade på idag, kändes rätt med magkänslan. Det finns ingen paddock eller ridhus. Men då kanske det blir lite mer skogsturer istället ;). Ridskolan ligger på andra sidan skogen (typ 15 min att skritta), iof väldigt dålig anläggning och ridhuset är nästan alltid upptaget. Men jag är ju arbetslös, så man kan ju vara där på fm ;)! Dessutom är det på ridskolan som jag haft min förra häst, så jag känner till skogen väldigt bra, vilket är en trygghet i sig. Hagkompisar finns det oxå, ett sto resten valacker. Och möjlighet att bygga ny hage finns om det inte fungerar. Paddock är på G. Annars nära cirkusplatsen, som använda flitigt av ryttare.

+ Nära, ca 4 km.
+ Skog som jag känner till
+ Lagom stort stall, ca 10-15 hästar
+ Magkänslan
+ Hästkompisar
+ Själv ansvarig för att hästen får bra mat

- Ingen ridbana/ridhus
- Ingen uppbindningsplats
- Måste fixa foder/strö själv

Stall 2:
Första intrycket är trångt. Egentligen är det kanske inte alls det, men stallgångarna var väldigt smala enligt mitt tycke. Annars finns där nog allt man kan tänka sig behöva. Såg ingen duschspilta, men det kanske fanns. Men, jag känner inte till omgivningen alls. Kanske är jättebra, kanske inte. Sen måste man ut på vägen en bit för att komma in i skogen.

+ Ridbana/Ridhus/Rundcorall
+ Inkl stråfoder/strö
+ Hästkompisar
+ Ordentliga platser för uppbindning

- Långt, 1,2 mil
- Stort stall med lite mer än 20 hästar har jag för mig
- Okänd mark för min del

Just nu känns stall 1 som väldigt lockande. Det dumma är att det bara är den 3:e idag, alltså får jag stå ut en hel månad till i nuvarande stall. (För att inte gå miste om en hel månadshyra, och vi har inget kontrakt så uppsägningstid har jag inte).

Det första låter väl bra för en 3-åring o din ekonomi , men...

Ingen uppbindningsplats:confused: Var skos de mm?

För övrigt frågade jag stallägaren om jag inte kunde få en bit av hennes hage, men icke. Frågade om det fanns någon annan lösning, men det hade hon inte.

Två dagar innan, sa jag att jag hade ett önskemål om en sadelhängare där vi gör i ordning hästarna. "Jag tänker inte lägga ner en krona till på det här stallet" fick jag som svar. Hmm, har man ett stall får man väl ta hand om det oxå. Och "Och då ska hästarna fastna i den pinnen". Men den går ju att fälla in, skillnad från att hon och hennes dotter alltid sätter grepar, krattor och sopar i stallgången. Och uppbindningsringarna sitter 1 m upp från golvet. Och att det ligger en stor tung järnställning (ca 1*2,5 m stor) med en motor på i stallgången, det är ju säkert.

Nä, usch, jag är verkligen trött på henne och att det aldrig händer något. Verkligen ledsen att jag bara klagar, men är så irriterad, måste få ur mig det.

Men i vilket fall som helst, har min häst inte bitit mig sen i onsdag :laugh: (även om han kanske varit på väg lite halvt någon gång)! Och det känns som han har respekt för mig nu. :)

Börja med att ALDRIG ge godis ur handen. En häst ser och känner inte skillnaden mellan godis och din hand.
Klappa då hällre honom som belöning.

När du sen ska säga till honom, smäll inte till honom. Nästa gång kommer han bita dig och direkt efter rycka bakåt för att han vet att du kommer att slå till honom, som effekt åt just smällen.

Pröva istället att rikta hans uppmärksamhet neråt, mot benen. Sparka till honom (utan att sänka blicken mot benen, hästen vet mycket väl var din blick är riktad och kan då genast backa eller göra annat för att undvika det i framtiden) så att han tittar ner innan han ger sig in på att bita, då hästen måste sänka blicken för att se ner på benen. Jag menar då inte sparka hårt, utan bara göra honom uppmärksam på annat.

Det med ledarskapsövningarna som någon annan nämde låter också ruskigt bra, då han trots allt är hingst.

Hoppas de ordnar sig :)

Stall nr två hade jag personligen aldrig satt min fot i men eftersom jag trivdes kanon i det stallet du står i nu så är det ju mkt möjligt att du skulle trivas därute. Skönt att han inte bits så mkt längre iaf!

(Har inte läst hela tråden)

Ibland kan det behövas att men reagerar som en ledarhäst hade gjort. Bit tillbaka! Eller nyp med handen om du inte vill ha päls i munnen. Tänk på hur hårt hästar kan hugga varandra utan att det går hål.

Stall nr två hade jag personligen aldrig satt min fot i men eftersom jag trivdes kanon i det stallet du står i nu så är det ju mkt möjligt att du skulle trivas därute. Skönt att han inte bits så mkt längre iaf!

Det dumma är, att stallet jag står i nu, hade kunnat vara så himla bra. Men det känns som att stallägaren inte alls har energi och ork att ta hand om det. Hade hon bara sagt till, att nu orkar hon inte mer och vi får turas om om alla pass mot mindre hyra, fine. Men hon är allmänt trött på allt, vilket leder till oro och irritation i stallet, istället för att göra något åt det. Det är anledningen till att jag inte orkar vara där längre. Även de där otäcka fåglarna håller jag på att bli galen på, skit över allt och de badar i min hästs vatten. Många småsaker blir för mkt helt enkelt.

Du råkar inte ha något förslag på stall?
Lite nyfiken bara, varför gillar du inte stall 2?

hehe hon är bara sån som person, vissa fixar det andra inte. Men börjar man reta sig så ska man naturligtvis flytta med en gång =) Jag hjälpte henne några dagar i veckan o släppa ut dom så jag känner henne rätt väl och vi kom överens iaf men som sagt alla är vi olika. Jag tycker personligen inte om det stallet, delvis pga vägen som går där. Hade aldrig vågat rida min unghäst tex där och sen vet jag att det har varit en massa skitsnack där innan. Om det är så nu vågar jag inte svara på däremot. Känns bara så stort och stökigt på nåt sätt

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama