Hämta häst eller skicka köpare till kronofogden?

M

messis

Jag har sålt en häst på avbetalning till en man som verkade seriös, jag kollade upp honom innan och han hade inga skulder. Vi har skrivit kontrakt med äganderättsförbehåll. Nu har han tydligen fått ekonomiska problem, eftersom han inte betalat på 2 månader. Han svarar inte i telefon el mail och han bor 70mil bort, annars hade jag hämtat hästen. Han har betalat hälften av priset och tidigare betalat punktligt. Jag har sett bilder på hans stall och hästen jag sålde och han ser ut att ha det bra. Bör jag kontakta kronofogden eller hämta hem hästen? Det är första gången jag säljer på avbetalning och ångrar mig verkligen, jag är privatperson.

Sv: Hämta häst eller skicka köpare till kronofogden?

Vad står det i kontraktet ang betalning?
Jag vet iaf att du inte får hämta hästen bara sådär.

Ta kontakt med Polis/Kronofogde och hör vad de tycker att du ska göra, det är alltid osäkert vem som har rätt på sin sida om man bara åker och hämtar hästen. Lycka till!

Det är ett standardkontrakt, där vi skrivit till att betalning sker den sista varje månad tills full betalning erlagts, med samma summa varje månad. Eftersom inte betalning skett på två månader har ju kontraktet brutits och då borde jag ha rätt att hämta hästen.

Tack! Ja, jag får nog göra det, är svårt när man inte är juridiskt insatt.

Du har inte rätt att hämta hem hästen själv, om inte köparen självmant går med på det.

Här syns en av nackdelarna med att sälja på avbetalning långt iväg. Köparen vet ju också om att du har svårigheter att iscensätta något snabbt och lätt (köra dit och prata, köra dit och hämta hästen).

I ditt fall hade jag omgående skickat in ärendet till KFM och begärt handräckning. Det tar ofta väldigt långt tid, så att låta det dra ut ytterligare på tiden är inte att rekommendera.

Ja, det blir kronofogden, kostar det något?

Jag hade börjat med att skicka ett rek. brev där jag skrev att de två månader han misat + dena månad (och total summa) skulle vara betalt senast den siste april anars går ärendet till KF.
Så har han en chans att betala/höra av sig.

Vid avbetalning har jag alltid skrivit ett hyrköps kontrakt, där köparen bara hyr hästen för en summa varje månad fram tills hela summan är betald, alltså, betalas det inte in exakt den siste varje månad kan jag hämta hem hästen och köparen har bara hyrt hästen.

Fast har inte köparen haft chans att höra av sig och betala redan innan fordran förföll? Att ge ytterligare tid genom rek (liggtiden är ändå inte att förakta i det långa loppet) försenar rätt mycket i slutänden, och vem vet i vilket skick hästen kommer hem om den ö h t kommer hem?

Nej, jag tror nog köparen får ett bryskt uppvaknande när KFM hör av sig i brevlådan, det blir förhoppningsvis putten åt rätt håll så pengarna kommer in.

Har varit i samma sits. Polisen uppmanade mig att först skicka ett brev rekat så jag visste att det mottagits. Ta kopia på brevet dock. Sen därefter göra en anmälan.Det tog inte 1 vecka förrän fodervärden hörde av sig ..Med en otrolig historia men det är en annan sak..

Jag gick vidare i ett annat ärende(såld/obetald hund) och kopplade in kronofogden men eftersom den köparen hade ekonomiska problem så fick jag inte betalt.Kronofogden tog 3-400:- för att skicka betalningskrav och detta ärende skulle hållas under uppsikt i 6månader tror jag det var.Sen kostade det mer för att de skulle hålla "koll".

Naturligtvis borde du kontakta polis/kronofogde också, men jag skulle nog välja att försöka lösa det snabbare eftersom det ändå är ett levande djur, (och du vet ju inte vad som hänt - han kan ju ha blivit sjuk) och papperskvarnar maler så långsamt... Har du möjlighet att ta hem hästen skulle jag försöka häva köpet på välvilligbasis, ge tillbaka pengarna han betalat och hämta hästen. Har man otur far den illa... Det är ju inte så lätt om du inte får tag på honom, men via kontaktnätet här på buke och på FB(om du har det) kan kanske någon besöka gården, och så kan du försöka nå honom på det viset?
Att dra till med "storsläggan" på en gång kan ju göra mer skada än nytta. När sånt här händer brukar jag försöka tänka hur jag själv skulle vilja bli behandlad om jag hade oturen att hamna i trångmål - han kanske "skäms" så mkt att han har "stuckit huvudet i sanden" - och att han bara skulle vara tacksam om han fick häva köpet. Däremot om han ÄR uppenbart oärlig är det självklart att blanda in myndigheter och polis!!

Fy va tråkigt när sådant händer! Måste kännas si så där att veta att hästen står hos någon med ekonomiska "problem" om han inte kan betala av hästen klarar han av att betala alla utgifter som hästen kostnader i mån, och om det händer något så vetrinär måste tillkallas hur ska han kunna betala detta!?

Jag skulle absolut försöka ordna så att någon myndighet där borta kan åka och titta så hästen har det bra , och sedan göra en polisanmälan (dom tar som sagt tid på sig med alla ärenden:angel:)

Hoppas nu bara att det slutar bra för dig och att mannen har bra ursäkter till att han inte betalat (det finns dock få bra sånna).

Jag tycker inte att hästen kan betraktas som mannens helt eftersom, han inte betalt den än, det borde ju vara bevis nog med köpekontraktet samt specifikationer över transaktionerna till ditt konto.

När man köper bil på avbetalning så övergår äganderätten först när ägaren betalt hela skulden, men det kan ju vara skillnad på privaterson och företag och vad som står i köpekontraktet så klart!

Lycka till!

Har nu kontaktat kronofogden och fick då reda på att mannen har en kronofogdeskuld på över 300 000, när jag kollade honom innan jag sålde hästen hade han inga skulder. Nu blir det ännu svårare att gå vidare, med så stora skulder tror jag inte han kommer bry sig om det kommer ytterligare krav på hästen. Jag får försöka häva köpet och försöka hitta någon som bor i närheten som kan kolla om hästen har det bra. Usch, det känns väldigt olustigt:(

Om han har så stora problem kanske du kan erbjuda dig att "köpa tillbaks" hästen mot, säg, 75% av det han betalt hittills? Han blir av med problemet, du får tillbaks hästen och han har några kronor att betala på sin skuld...

Usch det måste vara väldigt jobbigt för dig, sa de något om äganderätten? Kontakta annars polis och berätta läget och fråga hur du ska gå vidare för att få tillbaka hästen, för pengarna kommer du ju antagligen inte se på väldigt länge...

Hoppas det löser sig för dig snart!

Jag kanske har missat att du skrivit det men har du övht kontaktat fodervärden?
Själv är jag brottsligt lojal när jag köper häst på avbetalning, och blir jag en dag försenad med betalningen av någon anledning så hör jag av mig i tid och Frågar om det är ok!
Men det kan ju vara så att fodervärden har hamnat på sjukhuset. Det kan också vara så att fodervärden blivit av med hus och hem och att hästen lider kraftigt. Det bästa vore att ringa fodervärden, om han inte svarar så ring nästa dag från ett annat nummer som han inte vet är du, och prata med honom.
Och som någon sa, erbjud att köpa tillbaka hästen för 75% av det han redan betalt, alt om kontraktet ger det möjlighet för dig, hämta hem hästen och betala inte tillbaka något.

Det borde finnas en snäll bukefalist i närheten som kanske kan hjälpa dig att hämta hästen och kanske tom hjälpa dig sälja den! Eller iallafall titta till den, var står hästen?

Vart i landet finns hästen? Är det här i trakten (Sthlm) hjälper jag gärna till.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 499
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 541
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 537
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025