Hämta andra hunden

Lejonelle

Trådstartare
Jag vill lära min unghund att gå och hämta min andra hund. Det vore användbart i en massa situationer när gammelhunden slår dövörat till. T ex när han vill smyga ifred med nosen i sorkhålen eller äta något obeskrivligt äckligt som han har hittat. Dessutom tycker jag det skulle vara en kul utmaning att träna in det.

Har ni tips på hur jag kan gå tillväga? Vilket kommando-ord kan man ha, hur skulle ni göra för att lära in det steg för steg?

Sv: Hämta andra hunden

Samma som "Var är Husse?"
Min hund går till olika personer om man nämner deras namn. Det har kommit automatiskt av att jag använt deras namn. Dels i vardagssituationer, och dels när hon redan varit på väg dit.
Ex, hunden ser chefen och blir glad. Hon vill gå dit. Jag håller i henne och frågar, Vill du gå till Christer?
Hon ger ögonkontakt, jag bekräftar med; Bra, gå till Christer!

Inser nu att det bara var halva grejen, du vill att din ska komma tillbaka med den andra hunden också. Får bli kapitel två :-)

Det känns som ett klockrent exempel på när man har stor nytta av baklängeskedjning. Måste dock fundera lite på hur man skulle kunna bygga upp det!

Enklast borde vara att fästa något "apporteringsvänligt" på den gamla hundens halsband eller sele som den yngre får lära sej att hämta!

Då kan du lära in själva hämtandet separat - först som en ren apportering och sedan lägga till delmomentet att "bogsera"/dra med sej apportföremålet - och när detta sitter kan du fästa det på den gamla hunden!

/Swat

Min förra hund och min nuvarande "gamle" lärde jag detta.

Jag började på mycket kort avstånd, komenderade Narmo: Säg till Casper varav Narmo gock och duttade glatt på hans hals. Casper tittade då upp varav jag tjoade och gav båda mycket gott godis. Min signal till Narmo var ett ord - han utförde beteendet som betydde "godis hos matte" för Casper. Varav båda kom till mig. Smidigt :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 804
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 255
Senast: Liran
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 053
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve