halvblods korsning-halblod

Y

yodi

en rent hypotetisk fråga, om man betäcker ett sto som är av ras x med en godkänd/avelsvärderad halvblodshingst och avkoman blir ett sto som man sedan betäcker med ett halvblod och så vidare, hur många generationer måste det gå inan man får räkna det som ett halvblod och inte en korsning?

3 generationer. Ska fölet bli godkänd hingst behövs 4 generationer eftersom mamman måste vara stambokförd (dvs hon måste ha 3 generationer).

Tre generationer med en godkänd hingst, det räcker inte med att den är avelsvärderad!

Men jag tror att du måste ha en varmblodig häst som bas, och inte t ex en ardenner! :D

Nej då, du får ha shettis, ardenner, eller vadsomhelst som "bas"!

Vem har lärt dig det, och var hittar du den infon? Du kan ju ta ett helt okänt sto och avla på... Du kan ha PRECIS VAD SOM HELST och få in i stamboken, det är därför det heter öppen stambok.

ett sto som är av ras x
Om ett sto som är av ras x = angloarabiskt fullblod som betäcks av en avelsvärderad/godkänd halvblodshíngst räknas fölet som halvblod.

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.... :D

Immer

Nja, inte riktigt sant väl? Måste den inte vara registrerad i General Stud Book, den polska eller franska stamboken? Den svenska anglostamboken är väl inte godkänd?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 157
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar