Halvblod+PRE

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agraff
  • Startdatum Startdatum
Sv: Halvblod+PRE

Ja du, vad ska jag säga. Vi får väl se vad som kommer ut helt enkelt!
Det är många som har betäckt med jugueton, främst halvblod och fullblod. Jan brink sa att han ansåg att det skulle vara bra att använda honom på våra svenska halvblod, för att lätta upp stegen. Men ja, alla är sin egen expert.

MissFideli skrev:
Men på ponnysidan vill man ju inte ha in tyngre. Där måste man ha en viss del fullblod för att den ska vara helt godkänd. Dom PRE jag såg i Spanien var lite mer i typ som lättare kallblodstravare (kanske därför kallblodstravaren tydligen kallas vårat svar på PRE'n) med enorm hals.
En tung häst har kraftig benstomme, det har inte PRE. Du förväxlar massan på kroppen med tyngd.

Jag har läst att i Tyskland experimenterar dom med att korsa tyska ston med PRE-hingstar för att se om dom kan få fram hästar med mera lätthet för samling. Jag vet inte hur resultaten har blivit.

För att vända på steken : till alla er som är för PRE i halvblodsaveln...- vad tror ni halvblodet kan tillföra PRE ? :confused:

Svenskt halvblod är uppbyggt på gamla svenska stolinjer, fullblod, trakehner, hannoveranare, arab, angloarab, och på senare år också holsteinare och oldenburgare. Några hingstar (t ex Irco Marco) även från andra stamböcker. Svenskt halvblod är idag (och även i framtiden förhoppningsvis) framgångsrik i internationell dressyr (mycket enligt min mening med tanke på hur få av stona som används till dressyraveln och hur få svenska tävlingsryttare vi har internationellt), i internationell hoppning, i internationell fälttävlan och i körningen ! Jag har faktiskt svårt att se hur PRE kan tillföra halvbloden något.

Kanske det. Dom jag har sett har haft kraftigare ben, kraftigare hals mm. Inget av dom är nått man vill ha in hos halvblodet. Dagens halvblod ska inte ha massa heller, så det skiter sig där med.

Cat_and_rat skrev:
För att vända på steken : till alla er som är för PRE i halvblodsaveln...- vad tror ni halvblodet kan tillföra PRE ? :confused:

Jag har faktiskt svårt att se hur PRE kan tillföra halvbloden något.

Typmässigt verkar aveln vara lite av "mode grej". Vad jag tycker mig se på bilder på hästar från början av 1900-talet så var de ganska högställda, sen avlades det för att få fram arméhästar som var lågställda och kraftiga. Ett tag vill alla ha stora, rejäla hästar på 175 cm och nu ädla och högställda och vem vet en dag kanske vi bara har ädla spensliga och sköra, hästar som väger 300 kg som behöver lite mer massa och kraftfullhet. DÅ kanske PRE behövs! Skämt å sido.

Den stora anledningen till att jag korsar in PRE på mitt sto är att jag vill behålla henne och hennes gener men vill ha en häst som är mer lättriden, eftersom jag pga en skada inte kan rida hästar som är tunga i bett/drivning.
Efter att ha ridit hingsten jag har valt till mitt sto så kan man kanske förstå min tanke...

han skulle kunna väga minst det dubbla och vara 2 meter hög och jag kan fortfarande rida med "tankekraft".

Plus att man får en stabilare häst som kanske inte får dåndimpen bara för att man möter ett löv i skogen...

kan upplysa om att det är fött !!!!!!!
Det blev ett sto som föddes förra sommaren!!
Och kan oxå tala om att det blev precis det fölet som jeminie ville ha en ! Ett mycket fint sto exteriört och gångarts mässigt!
Men pappas coola mentalitet! :banana: :bump: :love:

Men då är den ju enbart 7-8 månader, finns väl ingen som kan säga nu hur det kommer bli när det är vuxet :confused:

Cat_and_rat skrev:

Ingenting faktiskt. Vad skulle det möjligen kunna vara??

Ziemona skrev:
Ja du, vad ska jag säga. Vi får väl se vad som kommer ut helt enkelt!
Det är många som har betäckt med jugueton, främst halvblod och fullblod. Jan brink sa att han ansåg att det skulle vara bra att använda honom på våra svenska halvblod, för att lätta upp stegen. Men ja, alla är sin egen expert.

Det skulle vara mer intressant om Jan Brink själv kunde tänka sig att betäcka med hingsten på "sina egna" halvblodsston med tanke på att hingsten enbart är avelsvärderad och inte godkänd på riktigt.
Det skulle ju mer ge en riktlinje om att hingsten är bra såsom många hoppuppfödare betäckt med Chigago Z trots att dom inte för gröna papper.

Är det inte så att många köper halvblod för ofantliga summor redan som föl...
Man kan inte veta till 100% hur bäbis blir men man vet ju om det är på rätt väg eller det är katastrof.
Men jag kan rapportera hur den blev när den är inriden...

Det beror på vad du menar med ofantliga summor. Men när man köper ett föl för ofantliga summor så köper man ju det på härstamningen och exteriören.
Det förutsätter att härstamningen är väl känd och ev. att fölet har syskon som har hävdat sig.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 578
Senast: warg
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp