Halvblod+PRE

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agraff
  • Startdatum Startdatum
Sv: Halvblod+PRE

Men vad är det för svar? Att om jag ser skillnad på typen så förstår jag nog? Jag må vara okunnig, men det vore bättre om du förklarar vad du menar. Varför tycker du att PRE är för tung? Vad blir bättre i dressyren med lättare halvblod?Och avelsmål är väl inte för all framtid fastställt? Så det går inte analysera och diskutera? det är väl det som är meningen, att avelsmål hela tiden ska ifrågasättas och diskuteras för att avelsarbete kan gå framåt? Så skulle jag tänka som uppfödare, varför göra si eller så, och inte bara tänka inom de givna ramarna.

Fast PRE´n är ju inte en tung häst i sig, normalt gödd förstås.
Det är ju en oerhört atletisk och kvick häst, FÖR kvick enligt många som är vana vid halvblod.

Vore synd, tycker jag, att anpassa PRE-aveln till dressyrtävling a´la halvblod.....

Jag tycker att PRE är en bra häst i sig, men att den inte ska korsas med halvblod. Tror varken att PRE eller halvbloden vinner på det.

ottopotto skrev:
Fast PRE´n är ju inte en tung häst i sig, normalt gödd förstås.
Det är ju en oerhört atletisk och kvick häst, FÖR kvick enligt många som är vana vid halvblod.

Vore synd, tycker jag, att anpassa PRE-aveln till dressyrtävling a´la halvblod.....

:banana: K :banana: unde inte ha sagt det bättre själv

nä, som sagt, smaken är som baken! det har vi kommit fram till tidigare.

Och då säger jag som tidigare, jag argumenterar inte främst utifrån min smak utan utifrån mina kunskaper :smirk:

har du erfarenhet av pre/halblodskorsning, eftersom det nu är erfarenhet du hänvisar till?

Senast ändrad av en moderator:

Vore intressant att veta vad du grundar dina kunskaper på i det här fallet.
Spanien är ju som vi vet ganska nyligen öppnat för import. Därför har man ju inte tidigare importerat halvblod till Spanien. Man kan ju inte heller påstå att PRE´n är en gammal ras i Sverige. Därmed har man ju egentligen ingen kunskap om PRE-halvblodsaveln.

Sedan är det ju sedan länge känt att spanjorerna själva skapar hispano-araber och hispano-anglo för att få en bättre avkomma än sina föräldrar. Mer ändamålsenliga.
Dessutom har det ju visat sig att hästar, så som andra däggdjur, i och med korsningsaveln får en bredare genbas. Inavelskoefficienten blir 0% och risken för ärftliga sjukdomar m.m. blir minimal.

Flera spanska uppfödare har dock fallit för trenden att försöka tillgodose den nordiska marknaden med stora hästar som ska visa framfötterna på våra dressyrtävlingar, skapade för halvblod...Synd...

Portugiserna är däremot efter och behåller lusitanon som det den alltid har varit, en strids- och tjurfäktarhäst. Eftersom PRE´n och Lusitanon från början var samma ras, kan man ju se vad som händer då man eftersträvar höjd "dressyrtävlingsgångarter" t.ex. ökad trav som ju egentligen inte PRE´n har. Och varför skulle den ha det? Det har vi ju halvbloden till. Likaså har vi körhästar till körning.

MEN att använda två rena raser till en medveten TYPAVEL, blir oftast inte fel.

Här i norden har vi ju ofta en tendens att se ner på korsningar. Kanske för att man här korsar hästar på ett mer omedvetet/slumpmässigt plan??

Halvblod kan det väl t.ex. vara allt möjligt i, och ändå kallas halvblod?? Den är ju redan en korsning. Därför kanske man inte vill lägga till PRE..

Men allting när det gäller avel är ju subjektivt. PRE´n är en fantastisk ras, lika så halvblodet. Mig passar ingetdera. Däremot en korsning mellan dessa raser.

Jag har nu hemma: PRE, Arab, Lusitano, PRE-lusitano, Lusitano-arab och jag kan inte se att någon av dessa hästar är bättre eller sämre än någon annan. De har bara olika användningsområden. Är det bara dressyr som gäller? Eller tävling?

Vore intressant att veta vari kunskapen ligger. Snarare tyckande väl...?!

Lite utdrag ur resultat listorna OS 2004.
Dressyr individuellt
Placering Namn Land Resultat
1 Anky van Grunsven (Salinero) Holland 79,278
2 Ulla Salzgeber (Rusty) Tyskland 78,833
3 Beatriz Ferrer-Salat (Beauvalais) Spanien 76,667
4 Deborah Mcdonald (Brentina) USA 75,653
5 Hubertus Schmidt (Wansuela Suerte) Tyskland 74,883
6 Robert Dover (Kennedy) USA 74,713
7 Jan Brink (Briar) Sverige 73,727
8 Rafael Soto (Invasor) Spanien 73,606
9 Andreas Helgstrand (Cavan) Danmark 72,864
10 Per Sandgaard (Zancor) Danmark 72,426
11 Imke Schell-Bartels (Lancet) Holland 72,107
12 Juan Antonio Jimenez (Guizo) Spanien 71,644
Dressyr lag
Placering Land Resultat
1 Tyskland 74,653
2 Spanien 72,917
3 USA 71,500
4 Holland 71,264
5 Danmark 69,333
6 Sverige 68,917

Ni kan ju själva kolla upp rasen på hästarna!! Alla i spanska laget utom Beatriz Ferrer-Salat rider på spanska hästar.

Precis som halvbloden så finns det olika typer av PRE hästar det finns de som är lite tyngre och de som är lätta.
Men hur många har ridit en PRE det är kanske dax att prova innan men yttrar sig.
Visst vill inte ASVH ha in PRE korsningar i halvbloden.. låt bli.
Men kan man inte göra som på ponny (svensk ridponny) en sporthäst i stället, så kan ju tävlingsresultaten i framtiden utvisa.

Men på ponnysidan vill man ju inte ha in tyngre. Där måste man ha en viss del fullblod för att den ska vara helt godkänd. Dom PRE jag såg i Spanien var lite mer i typ som lättare kallblodstravare (kanske därför kallblodstravaren tydligen kallas vårat svar på PRE'n) med enorm hals.

Agraff skrev:
Men vad är det för svar? Att om jag ser skillnad på typen så förstår jag nog? Jag må vara okunnig, men det vore bättre om du förklarar vad du menar. Varför tycker du att PRE är för tung? Vad blir bättre i dressyren med lättare halvblod?Och avelsmål är väl inte för all framtid fastställt? Så det går inte analysera och diskutera? det är väl det som är meningen, att avelsmål hela tiden ska ifrågasättas och diskuteras för att avelsarbete kan gå framåt? Så skulle jag tänka som uppfödare, varför göra si eller så, och inte bara tänka inom de givna ramarna.

Jag inbillar mig att om det i en hage går 3 halvblod och 3 PRE har jag i alla fall en hyfsad chans att gissa mig till vilka som är vilka eftersom jag tror att det (i alla fall oftast) är olika typ på hästarna (även om halvbloden varierar väldigt mycket). Jag tror jag t ex skulle ha svårare att skilja på PRE och lipizzaner, som heller inte är godkänd för halvblodsavel. Som jag har förstått det har man, i alla fall hittills, helt enkelt inte intresserad av PRE-typen i halvblodsaveln. För mig är det logiskt att i första hand avla på hästar som är av liknade typ, i all synnerhet om man inte har en homogen genomavlad ras. Det vore alltså mer logiskt för mig att öppna stamboken för tex Irish Sports Horse (har för mig de står utanför fortfarande) än för PRE.

Jag har aldrig påstått att jag tycker PRE är för tung och det avelsmål ASVH presenterar innehåller inte det JAG skulle leta efter hos en häst (hållbarhet, supertemperament, och varför inte lättföddhet?), personligen skulle jag i så fall gärna välja en förväxt ponnyxfullblodskorsning (eller kanske rentav en PRExhalvblodskorsning) men jag anser att det är VÄLDIGT stor skillnad på att avla korsning som en bra brukshäst och att tillåta dem i vidare avel. För det bör man väl först ha en större erfarenhet av hur 2:a och 3:e generationens avkommor fungerar?

men då kan du inte svara korrekt, eftersom du inte vet hur en pre skulle gå ihop med halvblod.

Det är ju helt idiotiskt att tro att man kan bedöma en ras utifrån en annan?

Calimero skrev:
Lena_B skrev:
Om du tycker att det är någon skillnad i typen på ett halvblod och en PRE har du kanske svaret där? Läser du sedan avelsmålet och funderar på hur många PRE som t ex vunnit OS- eller VM-medaljer blir det ännu mer klart.

Eftersom spanjorerna inte förrän nu kommit ut och tävlat är det väl lite svårt att se några resultat ännu :angel: . Var det ingen som lyssnade på Erik Lette när han var kommentator på OS dressyren. Han berömde de spanska hästarna och kommenterade just att deras samlade rörelser var oslagbara. Så ett halvblod med bra steg och en PRE med detsamma så borde det kunna bli en kanonhäst. Dessutom fick dom ju lagsilver i OS. Och då har dom som sagt inte varit ute och tävlat speciellt länge. Det kan man ju fundera på istället! :D

Då hörde du oxå att Eric Lette sa att denna spanska + Lusitanohästen som är med här är hästar som är extremt bra på att länga sig för att vara PRE. GP är som sagt inte bara samling utan även mkt ökade gångarter vilket PRE inte är lika bra på. Invasor och Guizo är båda hästar som har varit med ganska länge och ryttarna har ju fått hjälp från en tysk dressyrtränare som har gjort om deras ridning till mer engelsk för att passa tävlingsridningen mer.
Varför kommer där inga nya spanska hästar/ekipage är min undran?? Till nästa OS är ju alla dessa hästar som var med för Spanien för gamla för att delta, man får ju hoppas att någon har tänkt på det.

Calimero skrev:
Lena_B skrev:
Eftersom spanjorerna inte förrän nu kommit ut och tävlat är det väl lite svårt att se några resultat ännu :angel: .

Nä du , dom har varit med ett tag, men det är inte förrän nu när dom har lagt om sin träning till den tyska läran och har lärt sig tävlingsridning/programridning som dom fick framgångar och därmed oxå uppmärksamhet.
Det är ju ingen som lägger märke till dom där som är i slutet av resultatlistan och särskilt inte om dom rider på spanska hästar vilket "inte passar sig" enligt en del ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ziemona skrev:
men då kan du inte svara korrekt, eftersom du inte vet hur en pre skulle gå ihop med halvblod.

Det är ju helt idiotiskt att tro att man kan bedöma en ras utifrån en annan?

Vad enligt dig kan PRE´n tillföra halvblodsrasen?? Du pratar om bra steg men om PRE´n inte nedärver den där braiga förutsättningen för samling vad har du då? Man måste ju faktiskt oxå sätta sig in i att det inte automatiskt innebär att avkomman blir en bra blandning av dom båda. Vad finns där mer förutom samlingen som kan göra halvblodet bättre? Avkomman skall ju gå att sälja sedan och hur säljer man en ej godkänd halvblod/PRE avkomma som inte alls har fått det där braiga, för det händer ju dagligen i all avel och den här korsningen blir inget undantag.

Jag älskar PRE hästar som PRE hästar ;)

Du själv vet ju så lite om halvblodsavel att du inte ens vet att rasen är uppbyggd med hjälp av arabiskt blod.

Vad är idiotiskt?

Att känna till hur halvblodsaveln utvecklats under förra århundradet och sett hur och veta varför den utvecklats från en lågställd och relativt grov häst avsedd för armén till en modern sporthäst?

PRE är en bra hästras som den är, varför blanda den med halvblod? Bara för att en ras är bra i sig själv behöver den inte bli bra när den korsas med annat.

Vad jag menar med att man måste titta bakåt i stammen är min egen häst ett bra exempel på. Hon är halvblod med nästan hälften engelskt fullblod. Mormorsmor var införd i Oldenburgstamboken (dock hälften hannoveranare). Hästen är lätt och nätt i kroppen som ett fullblod, men har rejäla leder med hovskägg/vinterpäls upp till knäna. Detta kommer från Oldenburgaren. Så trots att hon procentuellt sett är väldigt lite oldenburgade slår ändå vissa egenskaper igenom så här flera generationer senare.

Rufsan. skrev:
Då hörde du oxå att Eric Lette sa att denna spanska + Lusitanohästen som är med här är hästar som är extremt bra på att länga sig för att vara PRE. GP är som sagt inte bara samling utan även mkt ökade gångarter vilket PRE inte är lika bra på. Invasor och Guizo är båda hästar som har varit med ganska länge och ryttarna har ju fått hjälp från en tysk dressyrtränare som har gjort om deras ridning till mer engelsk för att passa tävlingsridningen mer.
Varför kommer där inga nya spanska hästar/ekipage är min undran?? Till nästa OS är ju alla dessa hästar som var med för Spanien för gamla för att delta, man får ju hoppas att någon har tänkt på det.

Jag vet många PRE som är bra på att länga sig, bland annat min!! :D Och om inte hästarna vore bra från början skulle det inte hjälpa hur många tyska dressyrtränare det än var som hjälpte till. Halvblod med "fel" träning kan självklart inte heller gå GP.

Åter till Erik Lettes ord i senaste ridsport, att de spanska hästarna är en frisk fläkt!! :banana:

Det finns faktiskt andra raser än halvblod som kan gå dressyr, tro det eller ej :D

Det har jag aldrig påstått heller men jag undrar bara var dom är??

Varför inte tillåta alla världens hästraser ingå i svenskt halvblod - då måste alla bli glada och nöjda eller ??
Några vill ha in irländare, andra PRE (själv skulle jag tycka det var lättre med nordsvenskar - de är oxå "moffiga", är mycket billigare och finns redan i landet !) och någon tycker kanske att travare skulle vara bra som förädlare ? :angel:
Appropå Erik Lettes uttalande hörde jag honom föreläsa för några år sedan i ett avelssammanhang och han verkade då tycka att det var rätt okej att tillföra halvblodsaveln spanska hästar (de hade arbetat med att förbättra deras grundgångarter) för samlingens skull men jag tror att få seriösa halvblodsuppfödare tänker hänga på den idéen. Rätt väg borde väl vara att se vilka linjer (för sådana finns) som lämnar förmåga till samling och använda dem.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 578
Senast: warg
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp