Halvblod+PRE

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agraff
  • Startdatum Startdatum
A

Agraff

En okunnig fråga kanske, men varför är inte de spanska och portugisiska hästarna välkomna för halvblodsaveln? Fullbloden är ju det och PRE och lusitanos är ju utmärkta ridhästar. Vilka är argumenten egentligen?

Sv: Halvblod+PRE

Därför att jag inte tror att ASVH anser att dom kan tillföra halvblodsaveln något. Däremot har ju fullblod + PRE aveln gett resultat.

Tullstorp hade ju en PRE-hingst, Jugueton-MAC, i sitt program förra året, vet inte om han kommer att finnas tillgänglig även i år. Läs mer på denna sidan. www.tullstorp.nu/jugueton.asp :banana:

Mycket en inställningsfråga.
Vet flera vackra PRE-halvblodsföl som föddes förra året.
Vet flera välmeriterade halvblodsston som betäcktes med PRE-hingstar förra året. Det brukar ju ta sina år... ;)

PRE-engelskt fullblod, hispano-arab samt PRE-anglo är ju mycket välkomna i Spanien då man inser värdet av dessa korsningar eftersom man gärna vill "lätta upp" PRE-hästen.

därför dom spanska och portugisiska hästarna inte är så renrasiga som pre och arab som typ härstammar från bara två raser

De spanska och portugisiska hästarna (PRE´n och Lusitanon) är ju mycket rena hästar, likaså araben.
Även de spanska korsningarna är ju ofta "rena" då man satsar på en målmedveten typavel, med just dessa raser. Sedan finns det förstås undantag både där och här.

Senast ändrad av en moderator:

jag har betäckt mitt hbl sto med denna hingst.

Fighter skrev:
därför dom spanska och portugisiska hästarna inte är så renrasiga som pre och arab som typ härstammar från bara två raser
Hon menade ju PRE och lusitanos vad jag förstår, och dom är definitivt rena raser. Sen förstår jag inte vad du menar, halvbloden är ju definitivt ingen ren ras så vad har det med saken att göra.
Jag tror att korsningen PRE/halvblod måste vara suverän. Äger för övrigt själv en PRE hingst så vi får väl se om jag kan göra något åt saken. :D

PRE- Halvblod
Nej! Som halvblod får man inte registera dem men antingen som korsning eller som Spansk sporthäst (i spanien). Beroende på vag man vill ha sin häst till så kan man ju själv välja reg.
Kraven för att reg. som spansk sporthäst är att man "visar" den för spaniorerna när de är här och avelsgodgänner PRE hästarna.

Vill du veta mer?
Se bilder på korsning.
E. Fandanguillo II eu. Bayron

PM mig.

/Jemeni

Min fråga rör mer varför inte ASVH tycker att PRE och Lusitanos tillför halvblodsaveln något. Man kan väl iofs fråga dem direkt men det brukar ju finnas kloka människor här på Buke som vet sånt. :) Jag förstår om man tycker att de är "tunga" men såvitt jag förstår har de väldigt bra anlag för samling i dressyren. Jag har själv ett renrasigt (hur renrasigt nu ett framavlat halvblod kan bli!)halvblodssto och har mina funderingar på att använda en PRE-hingst, men jag får se. Det är också intressant att just halvbloden faktiskt är en salig blandning av olika hästtyper, medan framförallt araben och PRE och Lusitanos är mer ursprungliga, rena. Sen tänkte jag på temperamentet. Jag kanske är helt ute och cyklar men det känns som om våra halvblod börjar bli mer och mer skarpa och vassa och det är ju bra för de tävlingsryttare som vill ha bra tävlingsinidivider, medan hobbyryttarna får problem. Då kanske PRE mfl tillför något med sitt trevliga temperament?

Om du tycker att det är någon skillnad i typen på ett halvblod och en PRE har du kanske svaret där? Läser du sedan avelsmålet och funderar på hur många PRE som t ex vunnit OS- eller VM-medaljer blir det ännu mer klart.

Dessutom måste man nog se det lite historiskt. De flesta raser/stamböcker är inte tillåtna, och de flesta av de tillåtna är de som varit inblandade vid uppbyggnaden av halvblodaveln.

Dom halvblod som går högre klasser dressyr har ju oftast rät tlätt för att samla sig. Sen tror jag man är rädd för PRE'ns tyng, det är ju allmänt känt att man försöker få halvbloden lätta, då vill man ju knappast använda dig av PRE. Steget finns ju redan hos halvbloden.

fast det är ju skillnad mellan hingstarna också. Jugueton är verkligen inte tung.

Men även om hingsten själv inte är tung så kan det finnas tunga individer längre bak i stammen. I avel kan man inte bara stirra sig blind på individen utan måste titta på vad som finns bakom också.

hans föräldrar är inte särskilt tunga heller. Pappan har ganska grov hals, annars är de ganska lika.

Och deras föräldrar?

Det finns egenskaper som slår igenom efter generationer.

Jag har hört vid flera tillfällen att folk påstår att PRE är tunga, kraftiga hästar. Jag förstår inte var dom får det ifrån? De är ädla hästar med tunnare benstomme än halvblod. De är rundare i formerna och ofta feta, är det därför folk tror dom är kraftiga? Och den kraftiga halsen många hingstar har.

Lena_B skrev:
Om du tycker att det är någon skillnad i typen på ett halvblod och en PRE har du kanske svaret där? Läser du sedan avelsmålet och funderar på hur många PRE som t ex vunnit OS- eller VM-medaljer blir det ännu mer klart.

Eftersom spanjorerna inte förrän nu kommit ut och tävlat är det väl lite svårt att se några resultat ännu :angel: . Var det ingen som lyssnade på Erik Lette när han var kommentator på OS dressyren. Han berömde de spanska hästarna och kommenterade just att deras samlade rörelser var oslagbara. Så ett halvblod med bra steg och en PRE med detsamma så borde det kunna bli en kanonhäst. Dessutom fick dom ju lagsilver i OS. Och då har dom som sagt inte varit ute och tävlat speciellt länge. Det kan man ju fundera på istället! :D

Lena_B skrev:

Dessutom måste man nog se det lite historiskt. De flesta raser/stamböcker är inte tillåtna, och de flesta av de tillåtna är de som varit inblandade vid uppbyggnaden av halvblodaveln.

Eftersom spanjorerna inte förrän nu kommit ut och tävlat är det väl lite svårt att se några resultat ännu :angel: . Var det ingen som lyssnade på Erik Lette när han var kommentator på OS dressyren. Han berömde de spanska hästarna och kommenterade just att deras samlade rörelser var oslagbara. Så ett halvblod med bra steg och en PRE med detsamma så borde det kunna bli en kanonhäst. Dessutom fick dom ju lagsilver i OS. Och då har dom som sagt inte varit ute och tävlat speciellt länge. Det kan man ju fundera på istället! :D

Jag har sett PRE och dom har inte varit direkt lika nån av dom nätta hingstarna man använder i halvblodsavel idag.

Men det är väl lite deras eget fel i så fall, om nu 99% av PRE-hingstarna är feta så får väl ägarna ta tag i det och visa att dom ser ut som fullblod i kroppen. Visa gärna upp dom ädla PRE-hästarna. Jag har bara sett Jugueton som är rätt ädel, men å andra sidan är han 5 år i år, PRE'n är väl ganska sen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 578
Senast: warg
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar