Halva steg?

Tora

Trådstartare
Har stött på uttrycket halva steg. Är lite nyfiken på vad det är och hur/när/varför man tränar på detta?

Mvh

Tora
 
Sv: Halva steg?

Det är ett sätt av många att förbereda piaffen. halva steg är ett slags mellanting mellan kort trav och piaff.
 
Sv: Halva steg?

Okej.

Men vad gör hästen med benen? Eller är det bara mycket kort trav? Lär man in piaffen från trav? Hur långt i utbildningen har hästen kommit när man börjar med detta?

Detta är inget jag planerar på att göra. Som "dressyrtant" har jag aldrig hört uttrycket och blev bara nyfiken på vad det är. Det är alltid bra att lära sig något nytt.

Mvh

Tora
 
Sv: Halva steg?

Halva steg är det som övriga dressyrryttare i dagligt tal kallar för "tramp". Det omfattar hela registret som ligger mittemellan piaff och samlad trav.
 
Sv: Halva steg?

stackars hästar 10-12 år innan de får galoppera;)
O inlärning av byten vid 15 o serier vid 20:D
 
Sv: Halva steg?

piruetter i galopp vid 25, skolor "ovan mark " vid 30.....:crazy:
 
Sv: Halva steg?

stackars hästar 10-12 år innan de får galoppera;)
O inlärning av byten vid 15 o serier vid 20:D

:rofl: :rofl: i och för sig är det väl inget som säger att du inte får galoppera hästen innan det. Det ingår bara inte i utbildningen

AR är just känt för att ha en lång utbildning. Där man dessutom rider hästen på longen väldigt länge. Men nu finns det väl vldigt få människor som orkar vänta så länge p att utbilda sin häst och ett mellanting mellan AR-grunden och dagens stressutbildning inför treårstester o dylikt kanske är att föredra.
 
Sv: Halva steg?

Normal eller lång utbildning.
Rider inte 3-årstester, men de behöver bara ta sig fram i de 3 gångarterna med ryttare- inga krav alls o ingen stress.
 
Sv: Halva steg?

beror på hur man ser det. enligt den gamla skolan så ska hästen inte ridas in förrän vid 4 till 6 års ålder.
 
Sv: Halva steg?

Fast det vet man väl idag genom forskning att det inte är så smart ur hållbarhetssynpunkt. Hästen behöver en viss belastning när den växer för att bli hållbar. Men inte för mycket.- Tycker inte heller heller om hetsen tilll 3-årstester och inte heller att man ställer allt högre krav på formen hos 4-5-åringar. :eek:
Reagerade senast på Globen över det.
 
Sv: Halva steg?

båda teknikerna har för- och nackdelar :)

för att citera Katrin Wallberg:

"Det finns olika åsikter om huruvida piaffen ska läras in från marken eller från ryggen, och om man ska ta den från skritt/halt eller från trav. Alla metoder har både för- och nackdelar. Man kan arbeta med att korta hästens trav väldigt mycket några få steg och sedan låta hästen länga sig igen. När hästen börjar förstå det kan man få den att gå i ”halva steg”, vilket är ett slags mellanting mellan kort trav och piaff. Därifrån kan man samla hästen ännu mer och hitta piaffen. Risken med den metoden är att man kan hamna i ett läge där man rider piaffen med händerna. Man förhåller traven med tygeln till hästen kommer till piaffen. Och det är inte rätt! Piaffen ska ridas bakifrån, och ryttarens sits, mer än tygeln, ska hindra hästen från att gå fram.

En annan metod är att lära in piaffen från marken. Man börjar då med att lära hästen lyfta bakbenen på kommando. Man ber sedan hästen ”trampa” genom att smacka i takt med stegen och lägga till spöt på korset eller på inner bakben för att öka energin och samlingen. Lägger man spöt på korsen vinklar hästen sitt bäcken mer och lägger man den på låret för hästen fram sitt bakben längre. Genom att lägga spöt på inner bak i takt med att hästen lyfter ytter fram kan man hjälpa hästen att hitta tvåtakten. Man kan gärna också smacka i tvåtakt. Hästen ska inte gå iväg, utan endast röra sig väldigt lite framåt. Man för därför plocka i tygeln med snabba, korta förhållningar. Detta är enklast om man rider på stång. Kräv bara ett par tre steg från början och stanna sedan och belöna hästen. Den stora risken med den här metoden är att man kan börja arbeta med en piaff på stället innan hästen är tillräckligt stark för det. Det kan i så fall t ex resultera i att hästen ställer frambenen under sig och har vikten på framdelen eller att hästen flyttar sina bakben utåt åt sidorna istället för att trampa in under tyngdpunkten. Dessa fel måste korrigeras genom att man rider mer framåt i piaffen.

Den variant jag föredrar, och som jag tycker medför minst risk att falla ned i någon av de fallgropar som kringgärdar piaffen, är att lära in piaffen via halva steg. För att inte riskera att man börjar bromsa in hästen i halva steg brukar jag börja med att lära in en hjälp som talar om för hästen att den ska tippa sitt bäcken bakåt. Det gör jag vid handen. Jag ställer hästen på spåret och lägger spöt alldeles ovanför svansroten. Jag vill då att hästen - utan att spänna sig eller korta av halsen - ska tippa sitt bäcken bakåt och bara ta 2-3 samlade skrittsteg framåt. Sedan stannar jag den och belönar. Börjar hästen trampa så belönar jag inte, för det gör den i regel pga spänningar i muskulaturen. När hästen helt avslappnat kan svara på den här hjälpen så tar jag upp hästen i trav vid handen (böjd rakt fram), petar med spöt ovanför svansroten i varje steg (både när den lyfter inner och ytter bak). Om hästen då svarar rätt, dvs tippar sitt bäcken bakåt, så kommer den automatiskt att sätta bakbenen längre inunder sig och röra sig mindre framåt. Om hästen istället ökar farten så är det viktigt att man inte bromsar för mycket med tygeln. Då får man istället vara lite tydligare med spöt, för när hästen svarar på spöt så ökar samlingen och skjutkraften minskar. För att förtydliga för hästen vad man vill och för att få en renare takt kan man gärna smacka i samma takt som man lägger till spöt. När hästen har lärt sig det räcker det oftast med smackningen, för att hästen ska tippa sitt bäcken bakåt och samla sig till halva steg. Ju starkare hästen blir desto mer samling kan man begära och då minskar rörelsen framåt. När hästen är tillräckligt stark kommer de halva stegen att utföras nästan helt på stället och då har man den färdiga piaffen.
När man sedan ska föra över arbetet med halva steg till ridningen så är det lättast att börja med att använda exakt samma hjälper som vid handen. Man tar upp hästen i trav och lägger sedan spöt ovanför svansroten och smackar i takt med hästens bakbensrörelser. När hästen har blivit lite starkare kan man börja följa med mer med sitsen, genom att tippa sitt eget bäcken lite bakåt när hästen samlar sig. Gör man det innan hästen är tillräckligt stark så kommer man istället att skjuta bort hästens rygg. Efter hand lär sig hästen att svara på ryttarens sits så att ryttaren genom tippningen av sitt eget bäcken (belastningssits) kan skapa samling i hästen. "

blev lite långt.................
 
Sv: Halva steg?

Det är bra att lära hästen att från början bära upp sin ryttare, istället för att bära med bara skelettet.
 
Sv: Halva steg?

Om du ska citera KatrinW och använda hennes bilder bör du nog fråga henne först. Jag tror inte hon blir allt för glad att du använder dig av hennes material här inne.
 
Sv: Halva steg?

Jag glömde skriva i att jag naturligtvis ber så hemsk mycket om ursäkt om jag har gjort fel :confused: och att jag ska försöka se till att det inte händer igen. Trodde man fick citera fritt, har ju sett andra göra det.

så än en gång, ber så väldigt mycket om ursäkt:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 774
Senast: grodan21
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp