Sv: Halva steg?
Eftersom min häst, redan var "väl" inriden när jag köpte henne, som 17-åring så var det i alla fall inte aktuellt men någon piaff med ryttare före galopp med ryttare, då hon redan var galopperad med ryttare.
Halva stegen, var ju på god väg i våras på årets första kurs och det var riktigt bra en månad efter också när jag pulade nån dag då och då. Men sen "kräktes" damen över mig och gick i strejk.
Höstens kurs, gick därför mest ut på att försöka få henne att flytta fram och bakdel när "vi" vill och inte när hon ville.
Och nu är det mest "levader och bravader" i skritt och vid hand. Hon är duktig på att motionera mig. Damen har TVÅ vägar, som hon kan tänka sig gå ensam med mig på ryggen. Försöker jag få henne gå en annan väg, så reser hon sig, snurrar på bakbenen eller laddar mot närmsta breda vattenfyllda dike att hoppa över. Hon har tydlgien läst något av min läkares papper... "Får ej ramla av eller hoppa". Så då hoppar jag av och LEDER skrället 6 km genom skogen i stället, för att få se något annat av naturen. När vi kommer hem, binder jag henne i gången, mockar och sen rider jag i paddocken ett par hundra meter bort i 40-50 minuter. Och som sagt, när det är fruset blir det mest "kräkskritt".
Så när "Maestro" frågar som vanligt på första kursen för året. Men OJ, vad fin hon är. Vad har ni jobbat med i vinter???? Det är såna gånger man undrar vad man sysslar med...
Men så är hon ju bara 22 år ung. Man kan väl inte kräva så mycket...