Halva steg?

Sv: Halva steg?

stackars hästar 10-12 år innan de får galoppera;)
O inlärning av byten vid 15 o serier vid 20:D

Kan någon förklara vad som menas med detta? Någon form av ironi är det men vad är man ironisk mot? Jag fattar ingenting.

Mvh

Tora
 
Sv: Halva steg?

Tja.

Håller man sig strikt till den klassiska trappan och är ett tämligen mediokert ekipage så ligger det kanske mer sanning än ironi i den utsagan!

Men, jag tror att det är rätt få av oss här som är så "bokstavstroende" att de väntar till dess att piaffen sitter innan de börjar med galopp..

Eller?
 
Sv: Halva steg?

Gammelgubben och jag galopperar för fullt och inte sitter piaffen än.. Har även börjat med byten. Däremot kommer jag nog ha piaffen innan jag börjar med galoppen på eventuella framtida unghästar. Är hästen redan inriden och galopperad känns det inte så viktigt...
Och visst rider man in hästarna senare, B förespråkar 5-8 år?, men jag tvivlar på att det är så många som rider in sina hästar efter 5 års ålder.
 
Sv: Halva steg?

Eftersom min häst, redan var "väl" inriden när jag köpte henne, som 17-åring så var det i alla fall inte aktuellt men någon piaff med ryttare före galopp med ryttare, då hon redan var galopperad med ryttare.

Halva stegen, var ju på god väg i våras på årets första kurs och det var riktigt bra en månad efter också när jag pulade nån dag då och då. Men sen "kräktes" damen över mig och gick i strejk.

Höstens kurs, gick därför mest ut på att försöka få henne att flytta fram och bakdel när "vi" vill och inte när hon ville.

Och nu är det mest "levader och bravader" i skritt och vid hand. Hon är duktig på att motionera mig. Damen har TVÅ vägar, som hon kan tänka sig gå ensam med mig på ryggen. Försöker jag få henne gå en annan väg, så reser hon sig, snurrar på bakbenen eller laddar mot närmsta breda vattenfyllda dike att hoppa över. Hon har tydlgien läst något av min läkares papper... "Får ej ramla av eller hoppa". Så då hoppar jag av och LEDER skrället 6 km genom skogen i stället, för att få se något annat av naturen. När vi kommer hem, binder jag henne i gången, mockar och sen rider jag i paddocken ett par hundra meter bort i 40-50 minuter. Och som sagt, när det är fruset blir det mest "kräkskritt".

Så när "Maestro" frågar som vanligt på första kursen för året. Men OJ, vad fin hon är. Vad har ni jobbat med i vinter???? Det är såna gånger man undrar vad man sysslar med... :crazy:

Men så är hon ju bara 22 år ung. Man kan väl inte kräva så mycket...
 
Sv: Halva steg?

Hihi, jepp. Jag har haft med Phaeton x att göra förr. Därför så velade jag till och från i två månader hösten 2001, innan jag ringde och frågade om Tima fanns kvar. För hon verkade vara undantaget som bekräftade regeln att Phaeton x, gav hästar med "extra hjärna". Hon var SÅ mjuk och timid, första halvåret och det hade ju sina rutiga och randiga förklaringar när det här paketet dök upp i juli, året efter...

fol8.jpg


När den presenten sen blev såld i mars året därpå, började det spännande jobbet att "rida in" Tima på nytt. :rofl:
 
Sv: Halva steg?

*lite knapplån*

Tack för svaren då förstår jag. Skall bara påpeka att jag har inga fördomar åt något håll. Det finns många vägar att nå ett mål. Och för de flesta som rider så är väl målet en ridbar, spänstig, lydig häst som är hållbar oavsett ridgren.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 774
Senast: grodan21
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp