Halva steg?

Sv: Halva steg?

Kanske är jag som överreagerar, men hade det varit min text och mina bilder hade jag inte uppskattat det.
 
Sv: Halva steg?

*nyfiken* varför inte? kan bli en rolig diskussion :)

ska skulle se det som en ära att någon vill använda min text o mina bilder. så länge de skriver att det är min text osv. MEN det är min högst personliga åsikt.

Inte helt korrekt citerat dock måste jag erkänna eftersom jag inte skrev med datum och url som alltid ska vara med vid citering från internet.

enligt upphovsrättslagen har man väl rätt att citera delar av ett verk ”i överensstämmelse med god sed” samt ”i den omfattning som motiveras av ändamålet”. man ska alltid i anslutning till citatet ange källan eller upphovsmannen. Citat får användas för att belysa eller understryka påståenden i sitt egna verk.
 
Senast ändrad:
Sv: Halva steg?

Om jag vill diskutera min åsikter går jag in och gör det själv. Jag vill inte att någon annan på ett forum jag inte är på och diskuterar, diskuterar mina texter utan att jag själv kan vara med och förklara. Kan bli hur fel som helst. :crazy:
Sedan är det copyright på både text och bilder...det ska respekteras. Så nu har jag varit tråkmoster nog för en dag.
 
Sv: Halva steg?

tråkmoster o tråkmoster, det är ju upp till dig hur du känner dig :)

ja copyright är engelska för upphovrätt. Den gäller i 70 år efter att upphovsrättägaren dött typ. Den kommer man inte undan, MEN jag tror att det är ok att citera texter även under copyright. Det står ju i 22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet.
utan möjlighet till citering skulle det bli helt omöjligt att skriva avhandlingar, uppsatser mm.

Jag menar inte att ajg ahr gjort rätt just i detta fall ,nu diskuterar jag bara rent allmänt :) för jag tycker att det är intressant hur andra människor tänker och tycker :)
 
Senast ändrad:
Sv: Halva steg?

Nej hon slutade vara på buke för flera år sen eftersom hon tyckte om jag inte minns helt fel) att diskussionerna bara var meningslösa...ungefär som de flesta är nu här inne. Det är bara en massa påhop alt. försvarande. Vi har sällan intressanta diskussioner längre tycker jag. Blir bara en massa gnäll.
 
Sv: Halva steg?

DET kan jag hålla med om!! Amen till dig! alla bara klagar på varandra och kan inte ta till sig andras kunskap o åsikter. Är det inte meningen att ett forum ska främja och sprida kunskap? jävligt tråkigt måste jag säga!

MEN vad kan göras åt det? hur vänder man trenden?
 
Sv: Halva steg?

DET kan jag hålla med om!! Amen till dig! alla bara klagar på varandra och kan inte ta till sig andras kunskap o åsikter. Är det inte meningen att ett forum ska främja och sprida kunskap? jävligt tråkigt måste jag säga!

MEN vad kan göras åt det? hur vänder man trenden?

Man ser till vad man själv kan bidra till för att göra stället trivsammare och intressantare. Har man inte en massa kunskap och erfarenhet att bidra med så kanske man kan ställa frågor och följdfrågor eller helt enkelt lufta sina funderingar :)

Om någon vill fortsätta diskussionen om för- och nackdelar med att gå till piaffen via skolskritt respektive tramp/halva steg från en samlad trav så hakar jag gärna på! Men kanske i en ny tråd?
 
Sv: Halva steg?

Man ser till vad man själv kan bidra till för att göra stället trivsammare och intressantare. Har man inte en massa kunskap och erfarenhet att bidra med så kanske man kan ställa frågor och följdfrågor eller helt enkelt lufta sina funderingar :)

Om någon vill fortsätta diskussionen om för- och nackdelar med att gå till piaffen via skolskritt respektive tramp/halva steg från en samlad trav så hakar jag gärna på! Men kanske i en ny tråd?

neej fortsätt dikussionen här tycker jag, mitt fel att den urartade från början :( Tänkte mig inte för med upphovsrätt i min iver att främja diksussionen och allt blev fel. Det tar jag på mig helt o hållet.

jag vill gärna höra/diskutera om skolskritt vs halva steg eftersom det är dit jag strävar med min gamle svarten :bump: :banana:
 
Sv: Halva steg?

neej fortsätt dikussionen här tycker jag, mitt fel att den urartade från början :( Tänkte mig inte för med upphovsrätt i min iver att främja diksussionen och allt blev fel. Det tar jag på mig helt o hållet.

jag vill gärna höra/diskutera om skolskritt vs halva steg eftersom det är dit jag strävar med min gamle svarten :bump: :banana:

Fast den här tråden var ju eg bara en fråga om var halva steg var för något - med en annan rubrik så får kanske fler upp ögonen för tråden (alltså inte bara de som är intresserade av halva steg)!

(Och äsch, det är väl inte någons fel heller - var och hur man och vem man citerar är ju faktiskt också intressant att diskutera! Trådar har ju i allmänhet sina egna liv.. Det kommer vi nog inte ifrån! Och vill väl inte komma ifrån heller? Även om det i sann Buke-manér gärna urartar ibland.. vilket inte är hela världen det heller tycker jag. Man har väl lärt sig med tiden att plocka godbitarna och skita i struntsnacket)
 
Sv: Halva steg?

Man ser till vad man själv kan bidra till för att göra stället trivsammare och intressantare. Har man inte en massa kunskap och erfarenhet att bidra med så kanske man kan ställa frågor och följdfrågor eller helt enkelt lufta sina funderingar :)

Om någon vill fortsätta diskussionen om för- och nackdelar med att gå till piaffen via skolskritt respektive tramp/halva steg från en samlad trav så hakar jag gärna på! Men kanske i en ny tråd?

Jag tycker nog nackdelen från skritt blir att det inte blir riktigt ärligt i bjudningen. Det finns ett GP program, vet inte om det är specialen eller bara GP , men där har dom iallafall skritt-piaff och där ser man att väldigt många har problem att få hästen framför hjälperna vilket man inte ser lika ofta tydligt i övergångarna passage-piaff.

Jag tror oxå att många blandar ihop när hästen trampar-piafferar och när det verkligen gör det på riktigt. Man skall ju ha bjudning nog för att direkt kunna gå ut i ökad trav helst på ett kick och inte via 5 konstiga sväv steg där hästen känns ojämnt och halt innan det blir trav. :D

Särskilt i AR då man ofta (inte alltid) aldrig vill ha något i handen , rider man fram i trav ur piaff måste man känna det i handen eftersom traven har påskjut och gör man inte det så är hästen bakom hjälperna och fuskar ANSER JAG och har man inget påskjut i traven är det inte heller trav.

Och att känna i handen innebär inte att hästen lägger sig på bettet är oxå bäst att tillägga.
 
Sv: Halva steg?

När man rider fram i trav efter piaffen, vilket är jäkla bra att göra annars tappar man lätt all framåtbjudning, så kommer hästen att vilja söka sig framåt-nedåt automatiskt och länga sin överlinje. Vilket då kan sägas som att man får ett tryck i handen om man nu vill kalla det för det.

Och det där med inget i handen är bara bs. AR ryttare vill alltid ha kontakt med hästen genom munnen.

Det är få hästar som går riktigt bra ur skritten in i piaffen. Ofta kräver det väldigt stor styrka och framåtbjudning av hästen. Därför den övergången kommer först i och med piaffringen.
Sen finns det de där hästarna som är motvals kärringar som det bara funkar ur skritten med. :p

Ökad trav (el. flygande passage) tar man normalt (inom AR) ur passagen, vilket innebär att det är en övning som kommer jäkligt sent i utbildningen. Däremot rider man tempoväxlingar i alla gångarter.

Så ja jag håller med dig. Säger inte hästen: jag vill söka framåt-nedåt och länga min överlinje ordentligt, efter en samlad rörelse så är något fel i den samlade rörelsen. Sen får man gå olika vägar för att få saker och ting att funka. Ibland får man tillåta spänningar för att få fram annat, ibland får man tillåta brister i takten för att få fram annat, ibland får man tillåta att hästen går bakom hand, över hand, emot handen för att få fram annat....o.s.v.
Sen får man fortsätta arbeta med det problemet som uppstår när man löst det problemet men försökte lösa.

Bara för att man ser folk rida på ett visst sätt behöver det inte betyda att det ska vara så. Jag är väl medveten om att "de flesta" jag ser som rider engelskt inte är i närheten av idealet...det gäller även andra ridstilar och givetvis även AR.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halva steg?

Skolskritt, om den är tvåtaktig. Annars är det samlad skritt.

Ska skolskritt vara tvåtaktig? Där lärde man sig något nytt! :)
Har alltid funderat på hur den ser ut egentligen, gissar att det är något liknande det man får till innan övergång till samlad trav om man utgår från samlad skritt och tänker "tvåtakt" i kroppen tills hästen börjar trava? Precis i läget innan traven då hästen skrittar väldigt uppåt och i tvåtakt men mer markbundet än trav?
 
Sv: Halva steg?

Jag tycker nog nackdelen från skritt blir att det inte blir riktigt ärligt i bjudningen. Det finns ett GP program, vet inte om det är specialen eller bara GP , men där har dom iallafall skritt-piaff och där ser man att väldigt många har problem att få hästen framför hjälperna vilket man inte ser lika ofta tydligt i övergångarna passage-piaff.

Jag tror oxå att många blandar ihop när hästen trampar-piafferar och när det verkligen gör det på riktigt. Man skall ju ha bjudning nog för att direkt kunna gå ut i ökad trav helst på ett kick och inte via 5 konstiga sväv steg där hästen känns ojämnt och halt innan det blir trav. :D

Särskilt i AR då man ofta (inte alltid) aldrig vill ha något i handen , rider man fram i trav ur piaff måste man känna det i handen eftersom traven har påskjut och gör man inte det så är hästen bakom hjälperna och fuskar ANSER JAG och har man inget påskjut i traven är det inte heller trav.

Och att känna i handen innebär inte att hästen lägger sig på bettet är oxå bäst att tillägga.

Det jag funderar på är om man egentligen kan jämföra det som rids i GP-dressyr med det man använder sig av inom AR?:confused:
För självklart kan man se de "fällor" som är lätta att hamna i, men om man rider med en annan grund, eller andra hjälper om man säger så, kan det ju bli helt andra fällor att trilla i - eller att saker som normalt anses som svåra blir mycket enklare och tvärtom.
T ex tycker jag många dressyrhästar på högre nivå verkar ha svårt med skritten. Och allmänt att man utfärdar varningstecken för att jobba mycket i skritt för att det är lätt att hästen blir passaktig.
Inom AR jobbar man ju ganska mycket samlande i skritt till en början, och personligen tycker jag hästarna har blivit MINDRE passaktiga i skritten av det.
Bara ett exempel, finns säkert många fler.
 
Sv: Halva steg?

Skal forsøke å svare på hva halve steg er...man deler inn et steg i bærefasen og skyvefasen (i tillegg til løft, men det er ikke ikke interessant her). I bærefasen brukes fremsiden av benets muskulatur. (På mennesket er det låret til sammenlikning.) I skyvefasen benyttes baksiden av benets muskulator (som hos oss mennesker, baksiden av låret).

Bærefasen bygger samling mens skyvefasen dytter hesten fremover. I halve steg benyttes kun første delen, altså bærefasen. Det betyr at benet (og da spesielt bakbenet ;) ) settes ned og løftes igjen *før* hoven passerer hoften

Ved å ri halve steg jobber man kun med å forbedre bæringen bak, ikke fremadbydning og dyttekraft.

Vel, dette er slik jeg husker det fra da Alexandra Myhren var innom og forklarte det :idea:
 
Sv: Halva steg?

*knappen*
Det talas här ovan (och ofta annars också) att man lätt förlorar bjudning när man piafferar (eller gör andra samlande rörelser). Jag tycker att det är tvärtom. När man samlar, och hästen verkligen sätter sig på bakdelen, så får man mer bjudning, och det är riktigt lätt att rida fram ur det. Jämför med om man sätter sig på huk: Man vill gärna resa på sig igen. (I allafall jag....:eek: )
Samma med formen, har man verkligen ridit i en hög form, så är det ju bara att länga tyglarna, så kommer hästen framåt nedåt.
Svårt att komma framåt ur "samling" ser man när hästen inte har samlat sig, utan det bara är benviftande på stället.
(Tänker på när jag hörde TV:s expertkommentatorer lovprisa en ryttare, vars häst var så luftig och fin bak i piaffen.... Hästen i fråga lyfte bakbenen högre än frambenen. Gissa var vikten är då...)
 
Sv: Halva steg?

Det beror säkert på om hästen är redo för det eller inte, och om den känner sig låst. Ryttarens hjälper kan lätt låsa hästen (t ex så får man motstånd i nacken av tygeltag som varar längre än ½ sekund).
Jag känner också att hästen får mer framåtbjudning i samling, så länge den orkar, men så har jag aldrig kommit så långt som till riktig piaff heller, och i halva steg har jag inte direkt använt handen.
 
Sv: Halva steg?

*Knapplån*

Tack för att ni själva leker internetforumpoliser, i stället för att använda den lilla triangeln i tråden, så att jag som moderator kan stoppa "utläggningarna" innan de går för långt.

Men om man nu ska vara petimeter om upphovsrätt och så vidare, så FÅR man faktiskt citera, referera och så vidare till andras texter om man talar om VEM som skrivit dem och VAR man har hittat dem.

Här är två "citat" från internetsajter, med relevant information

Citering
När får man citera?

Det är tillåtet att citera ett offentliggjort verk, om citatet har ett innehållsligt samband med det verk citatet används i. Var och en får citera i den omfattning som motiveras av ändamålet. En lärare får till exempel använda andras texter för att belysa sina egna texter. När man citerar måste man alltid komma ihåg att ange källan.

Hur långt får ett citat av en text vara?

Det finns inga bestämmelser om hur långt ett citat får vara. Vanligtvis får det inte vara särskilt långt. Ett citat på två sidor i en fyra sidors text är för långt. Å andra sidan får citatet heller inte vara så kort att det ger fel bild av det citerade verket.

Kopiraitti reitti tekijänoikeuteen: http://www.kopiraitti.fi/svenska/ukk/siteeraus.html

Text på Internet
Fråga: Är en text på Internet alltid skyddad av upphovsrättslagen?
Svar: En text som har verkshöjd är skyddad. Upphovsrätten gäller på samma sätt på Internet som vid annan publicering (2 § URL). Faktauppgifter eller bakomliggande ideer är ej skyddade, men däremot texten i sig själv, med andra ord den personliga utformningen av texten.

Se också Vanliga frågor och svar på ALIS hemsida.

Kolla källan: http://www.skolutveckling.se/skolnet/kolla/upphovsratt/text/index.html

Verkshöjd
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av konstnärlighet, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.

Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Verket får inte vara så enkelt att "vem som helst" skulle kunna komma på det.
Wikipedia, den fria encyklopedin; http://sv.wikipedia.org/wiki/Verkshöjd
Nu kan jag dock tycka att Vanimelde tog lite väl lång citattext och det sa hon själv. Om man vill skriva en så lång text, är det bättre att göra ett personligt referat, där man med egna ord berättar om vad "ursprungsförfattaren" vill säga och sen lägger in ett och annat citat, då man också säger var man hittat texten.

Mvh

IngelaH
Moderator, som ÅTERIGEN vill att även folket här på barockforumet lär sig använda triangeln!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Halva steg?

Det beror säkert på om hästen är redo för det eller inte, och om den känner sig låst. Ryttarens hjälper kan lätt låsa hästen (t ex så får man motstånd i nacken av tygeltag som varar längre än ½ sekund).
Jag känner också att hästen får mer framåtbjudning i samling, så länge den orkar, men så har jag aldrig kommit så långt som till riktig piaff heller, och i halva steg har jag inte direkt använt handen.

Ja, men om hästen inte är redo, så är det ju inte samling.
Om man fortsätter längre än vad hästen orkar, har man ju inte heller samling längre...Och visst kan man klanta till det, men det är ju inte samma som att det är svårt att bibehålla bjudningen i samling. Tycker jag då.:D
 
Sv: Halva steg?

*knappen*
Det talas här ovan (och ofta annars också) att man lätt förlorar bjudning när man piafferar (eller gör andra samlande rörelser). Jag tycker att det är tvärtom. När man samlar, och hästen verkligen sätter sig på bakdelen, så får man mer bjudning, och det är riktigt lätt att rida fram ur det. Jämför med om man sätter sig på huk: Man vill gärna resa på sig igen. (I allafall jag....:eek: )
Samma med formen, har man verkligen ridit i en hög form, så är det ju bara att länga tyglarna, så kommer hästen framåt nedåt.
Svårt att komma framåt ur "samling" ser man när hästen inte har samlat sig, utan det bara är benviftande på stället.
(Tänker på när jag hörde TV:s expertkommentatorer lovprisa en ryttare, vars häst var så luftig och fin bak i piaffen.... Hästen i fråga lyfte bakbenen högre än frambenen. Gissa var vikten är då...)

jag håller helt med dig, själv har jag svårt med min häst för han får en sån enorm bjudning så det känns som han ska explodera, vilket han också gör ibland... :angel:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 774
Senast: grodan21
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp