Meibla

Trådstartare
Efter mkt om och men så har jag gjort det jag aldrig skulle göra. Köpt en halti till Mulle :o

Jisses vilken skillnad det blev på hunden, nu går det ju gå "normalt" med honom igen, utan att armarna dras ur led. Vet att jag borde tränat lite mer på det där med dragandet, men det har hittills vart det minsta problemet med honom, :crazy:
Men nu börjar min rygg krångla mer och mer, plus en foglossning som heter duga, samt att det är svinhalt ute så kändes det som att detta var den smidigaste och enklaste lösningen (tillfällig lösning alltså)

Nu kanske man kan börja njuta lite mer av promenaderna, är inte direkt roligt att gå med en hund som sliter och drar hela tiden när man har en dålig rygg, en foglossning som heter duga, magen i vädret samt att det är snorhalt ute :crazy:

När tycker ni det är befogat att använda halti?

Sv: Halti

detta hamnade i helt fel forum :o

nån som har lust att flytta den te Hund istället?

Tja, man har den hund man förtjänar.....

Du skriver själv att det är en tillfällig lösning, jag har själv tagit hand om vuxna hundar som har varit hejjare på att dra och jag skulle vilja påstå att det går att plocka bort på en vecka med tid och konsekvens. Fast det kanske inte något man löser med foglossningar på glashala gator, så det problemet kan jag förstå. Ingen annan i familjen som kan korrigera hunden så att den slutar att dra?

Annars så kan jag köpa en halti som tillfällig lösning.

Jag ser halti som en ren nödlösning. Är det fara för ens egen eller annans hälsa att gå med hunden utan halti...ja, då kan det vara befogat. Exempel på detta kan vara graviditet, brutet ben eller liknande tillfälliga tillstånd.

Tyvärr så har min kära sambo åkt hem till sina föräldrar över jul och kommer inte hem förrän i januari så det blir lite svårt. :(

Kan ju tillägga att jag har vart emot halti innan, och detta var sista lösningen. Om jag inte vill riskera att flyga omkull var och varannan promenad dvs :crazy:

Jadzia skrev:
Jag ser halti som en ren nödlösning. Är det fara för ens egen eller annans hälsa att gå med hunden utan halti...ja, då kan det vara befogat. Exempel på detta kan vara graviditet, brutet ben eller liknande tillfälliga tillstånd.

Graviditeten har jag ju redan.. å brutet ben skulle jag nog fått för eller senare om jag skulle fortsatt att gå med honom i "vanligt" koppel.
Nu är det inga längre stunder han har den på sej heller.. max 10 min, sen får han springa lös i skogen.

Ja, men med tanke på att det där har vart mitt MINSTA problem med den hunden, (finns några trådar om det) så har jag inte tatt tag i det. Och jag har hellre halti på hunden än å riskerar mitt barns hälsa.

Jag skaffade halti till lagotton och hade en period (vissa promenader) - det fungerade super för mina armar.
Förstår inte hur folk tycker att det är omväg att skaffa halti, man gör ju det för att stå ut arm-mässigt medan man tränar!

Jag tycker inte att man behöver känna sig misslyckad för att man använder Halti. Du resonerar ju helt rätt - det är en tillfällig lösning. Hellre det än att du ska ramla och skada dig och barnet.:crazy:

Du får ta tag i träningen sedan när bebisen ligger och sover och vägarna är mindre halkiga!;)

Känns som att man ska ta reda på mer fakta innan man dömmer ut just denna hundägaren... Läs gamla trådar...

//E

ett så kallat hjälpmedel, Halti nossele hindrar hunden från att dra i kopplet. Sätts på hundens nos och används på samma sätt som ett halsband.

Jaha, dem... Har aldrig hört något om dem nämligen.
Tycker de ser ohumana ut och elaka mot nacken.

Men jag kan tänka mig att det är en okej tillfällig lösning.
Alla hjälpmedel är väl bra hjälpmedel om de används av rätt folk och med vett.

Jag tycker att det är helt befogat att använda det på en hund som Mulle. Problemet är ju inte att han drar i kopplet, problemet sitter mer i huvudet på honom (om man får säga det så ofint) Använd du Halti med gott samvete för jag är övertygad om att du använder den på helt rätt sätt och att han skulle skadas av det tror jag inte ett dugg på. Jag skulle vilja se dig rycka och slita i honom med den på *nooooo* Jag skulle aldrig åka omkring gravid bakom en hund bara för att vara PK.

Det är ju bara o ta om vägar men jag tycker i detta fall att det är befogat som omständigheterna ser ut , för inget är ju befogat om hon skulle rammla o skada fostret på något vis för de har en hund som drar i kopplet.

vad är det för ras o varför drar han så? jag är ny här men det är väl aldrig omöjligt o lära en hund o inte dra.

jag är också emot halti, trots att jag använt det själv. det är en nödlösning som bara ska användas som sista utväg och i ditt fall är det det. fortsätt du utan minsta antydan till dåligt samvete. träna kan ni göra när du är fit for fight igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama