Sv: Halter!

Allt handlar om att hästen är uppmärksam på ryttaren:) man måste redan från början visa sig ledare men dock inte så att hästen lyder av ren rädsla utan på ett sånt sätt att hästen vill lyda, att den mår bra av det:banana: ett tips är monthy roberts bok "mannen som lyssnar till hästar", den är extremt underskattad bland oss svenska ryttare som i regel tycker den är ganska flummig men den har hjälpt mej mycket med förståelse för hästen. filmerna "Á hestbaki" med Eyjólfur Ísólfsson är helt underbara! Jag är ny på islandshäst men jag har lånat filmer och böcker och tidningar och allt möjligt, och jag har blivit helt uppslukad:bump:
jag har b l a en mycket het och hetsig liten newforestponny som jag har varit tvungen att jobba mycket på halter och avsaktningar med:rofl: apropå tygeltag så ska man varken dra eller krama tyglen. en sluten hand med rörliga handleder är nycklen till mjuk och stadig hand;)

Sv: Halter!

Flera av de som svarat här har gett det svar som jag tycker är självklart: Det är inte handen som ska stanna hästen! Om du jobbar på den allmänna uppmärksamheten och kommunikationen i skritt så löser sig kanske problemet. Själv är jag mycket noga med att vara följsam med sittbenen i skritt, hästarna stannar då helt enkelt när jag stannar. Dvs att så länge mina sittben skrittar så gör hästen det också, när sittbenen stannar så stannar hästen. För att få en riktigt fin halt på detta sätt så krävs det att man har koll på relationen mellan hästens bakbenstramp och ens egna sittben, då kan man stanna ett sittben/bakben i taget så att hästen hamnar i en korrekt uppställd halt.

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 223
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård