Kolbeinn

Trådstartare
Jag har upptäckt att min häst blivit väldigt nonchanlant när jag ska göra halt. Han skiter helt i mig och saktar bara in farten lite.
Jag VILL INTE dra honom i munnen, men ibland har jag fått tagit i ordentligt för att kunna göra en halt. Detta är väldigt jobbigt och ett stort problem :(
Han saktar av från alla gångarter, men det är just från skritt -> halt.

Oftast när jag gjort en halt har han fått flytta för skänkeln, kan det ha något att göra med att han "tröttnat" på att göra halt? :confused:

Hur ska jag göra för att få en snabb reaktion, alltså att han blir känsligare i munnen och verkligen TAR mina halter.

Snälla, har du nåt tips som kan hjälpa mig? :eek:

Senast ändrad:
Sv: Halter!

Bra att du skapar en sådan tråd, har precis samma problem med gauti, vad gäller haltet samt halvhalter :crazy:

Jag o Dorri är ju lite markövningsnördar o när vi gör halt kompletterar jag litet tygeltag/kroppsspråket med ett "hooo", gör samma sak på ryggen. Om han skiter i mig tar jag tag tills han stannar o när han stannar får han omedelbart eftergift o beröm med rösten. Numera skiter han inte ofta i halten för han vet vad som gäller. Vid halvhalter så gör vi litet tygeltag utan att använda rösten, så vid halt ska det vara ett "ho".

Ett bra sätt att öva halter är att gå bredvid hästen typ vid sadeln o hålla i tyglarna som vanligt. När du säger ho/pro/stanna så stannar du samtidigt. Skiter han i halten så får han ju dra dig o det är ju inte så bekvämt.:angel: Så kan man göra innan man hoppar upp o rider några gånger, då får man en check på dagshumöret oxå! Lycka till!

Använder också röst och "hoo" när jag gör halt med Gauti och det brukar funka bra. Men halvhalterna får jag inte igenom, blir tokig!! Men jag gör säkert inte rätt heller :angel:

Nej ibland är det svårt att hitta rätt knappar.... Dax för lektion igen? *skratt* Själv ser jag fram emot att min tränare kommer tillbaka i veckan! Guuud vad det ger mycket. Har inte ansett mig själv som nån stjärna men det var en tjej o red här o jag tänkte, gud hon är ju sämre än jag! Men som min man sa: Nu har du ju ridit massa dar i veckan i ett år o tagit mycket lektioner så du har blivit mycket bättre! Oj, vilken egotripp det här blev!;)

När han trixar med halvhalterna sänker jag händerna lite, sätter mig i sätet. Ofta så gör jag när vi värmer upp halvhalt mitt på rakan o sen en volt. Tycker att han går bättre in i volten med en halvhalt först. Lyssnar han inte gör jag om det tills han lyssnar. Uttråkningsmetod?:angel: Gör även så att han får gå tre steg, halvhalt, tre steg halvhalt. Prova sänka händerna.

Jo, om du får till halt men inte halvhalt kan du jobba mot en halt istället för en halvhalt, fast du avbryter halten. Så blir det en halvhalt:idea:

Jag har lite samma problem. Det är svårt att få ner han till halt! Och när halten väl är där så går han emot handen.

En gissning är att ni behöver bli nogrannare med ledarskapet. Om hästen går i väg när ni sitter upp utan att ni bett om det blir det ett noll till hästen direkt. Sitt upp, sitt en stund, plocka med tyglarna o kräv att den står still tills ni ber den att skritta. En klok person skrev i en annan tråd att man inte kan få en häst att stå still genom att slå den(handlade inte om halter fö), man gör det genom beröm. Beröm när den gör rätt men då måste man också visa vad som är fel, med rösten och tygeltag. När den gör rätt, alltså står still får den eftergift och beröm med exempelvis klapp och röst. Den ska märka skillnad på när den gör rätt och fel. Försök att bestämma över hästen hela tiden när den ska stå still/gå, även när du leder den. Du leder hästen, inte tvärtom. Du rider hästen, den ska inte ta ut dig på en tur. Om ni hela tiden kräver av hästen att den ska vara lyhörd för vad du vill, i alla sammanhang, så kommer den inte nonchalera dig. ;)

Nej ibland är det svårt att hitta rätt knappar.... Dax för lektion igen? *skratt* Själv ser jag fram emot att min tränare kommer tillbaka i veckan! Guuud vad det ger mycket. Har inte ansett mig själv som nån stjärna men det var en tjej o red här o jag tänkte, gud hon är ju sämre än jag! Men som min man sa: Nu har du ju ridit massa dar i veckan i ett år o tagit mycket lektioner så du har blivit mycket bättre! Oj, vilken egotripp det här blev!;)

När han trixar med halvhalterna sänker jag händerna lite, sätter mig i sätet. Ofta så gör jag när vi värmer upp halvhalt mitt på rakan o sen en volt. Tycker att han går bättre in i volten med en halvhalt först. Lyssnar han inte gör jag om det tills han lyssnar. Uttråkningsmetod?:angel: Gör även så att han får gå tre steg, halvhalt, tre steg halvhalt. Prova sänka händerna.

Ja, haha det är det verkligen :rofl: Har mailat till tränaren får se ifall hon svarar. Gauti har liksom inget problem med att stanna, men att få till korrekta halter med energi och eftergift det är svårt! Han segar liksom in i halten och släppter inte efter på tygeln. Ska prova med att sänka händerna vid halvhalt och ska träna mer på halter, för det kan jag erkänna att jag inte gör ofta :angel: han är ingen häst som det är problem med att stanna med eller så, men sen gäller det ju att få till korrekta halter också

Ja, haha det är det verkligen :rofl: Har mailat till tränaren får se ifall hon svarar. Gauti har liksom inget problem med att stanna, men att få till korrekta halter med energi och eftergift det är svårt! Han segar liksom in i halten och släppter inte efter på tygeln. Ska prova med att sänka händerna vid halvhalt och ska träna mer på halter, för det kan jag erkänna att jag inte gör ofta :angel: han är ingen häst som det är problem med att stanna med eller så, men sen gäller det ju att få till korrekta halter också

Haha, övar ni inte så är det klart att det inte blir så bra! Du är rolig du!:rofl::rofl::rofl:

En sak som jag har fått lära mig om hästen slutar lyssna på fina hjälper är att förstärka hjälperna så pass mycket att man får en överreaktion. Exempel: skritt -> halt. Be om en halt, så som du brukar. Tar han inte det, så ta tag ordentligt på en gång, men istället för att bara stanna så kräver du dessutom att han fortsätter att rygga ett par steg. Beröm. Sätt igång skritten igen och be om en ny halt. Tar han inte den kräv åter att han ryggar några steg. Så fort han tar den första halten - beröm, beröm, beröm och avbryt övningen.

Det vanligaste misstaget är väl att man förstärker för lite första gången, av rädsla att dra hästen i munnen. Istället trappar man stegvis upp tills man sitter och blåhåller hästen i munnen. Bättre att göra det jobbigt på en gång, så hästen förstår att det bekvämaste är att göra halt direkt.

Ska tillägga att jag själv bara har två års ridvana, så det här är absolut inget expertsvar. Kom gärna med synpunkter om ni tycker jag svamlar... ;)

Haha, övar ni inte så är det klart att det inte blir så bra! Du är rolig du!:rofl::rofl::rofl:

Nej haha det har du rätt i! :) Ska rida lektion på onsdag och tränaren vet om mitt problem, så får hoppas hon kan lära mig att göra korrekta halvhalter nu!

En sak som jag har fått lära mig om hästen slutar lyssna på fina hjälper är att förstärka hjälperna så pass mycket att man får en överreaktion. Exempel: skritt -> halt. Be om en halt, så som du brukar. Tar han inte det, så ta tag ordentligt på en gång, men istället för att bara stanna så kräver du dessutom att han fortsätter att rygga ett par steg. Beröm. Sätt igång skritten igen och be om en ny halt. Tar han inte den kräv åter att han ryggar några steg. Så fort han tar den första halten - beröm, beröm, beröm och avbryt övningen.

Det vanligaste misstaget är väl att man förstärker för lite första gången, av rädsla att dra hästen i munnen. Istället trappar man stegvis upp tills man sitter och blåhåller hästen i munnen. Bättre att göra det jobbigt på en gång, så hästen förstår att det bekvämaste är att göra halt direkt.

Ska tillägga att jag själv bara har två års ridvana, så det här är absolut inget expertsvar. Kom gärna med synpunkter om ni tycker jag svamlar... ;)

Jag håller med, bättre att ta tag från början så att hästen inte gradvis blir stum för hjälperna!

Försök göra halt UTAN att dra honom i munnen. Det var sättet som jag fick bättre ordning på en av mina hästar (men med hjälp av tränare).

Rid i skritt, förbered genom att korta tygeln lite, sitt till ordentligt, krama ytterst lätt-lätt i tyglarna och voila hästen stannar. Skithäftigt när det funkar som bäst och nu gör det det hela tiden. Att rida med sits är mycket roligare än att rida med enbart kontakt i munnen. MYCKET roligare.

För att komma dit krävs att du har hästen med dig från början. Att han är uppmärksam på vad du vill HELA tiden. Även från marken. Väntar in dina hjälper.

Min häst låg på för mycket - började gärna skritta innan hjälpen kom osv. Där nånstans måste man börja tror jag. En del ledarskap och många delar samarbete.

Använd SÄTET istället för tygeln, och så kan du lägga till ett röstkomando också. Tar han inte halten med en gång, rygga honom.

Gauti: Om du inte får igenom halvhalterna känns det kanske inte som att halterna går igenom 100 % heller?

Använd SÄTET istället för tygeln, och så kan du lägga till ett röstkomando också. Tar han inte halten med en gång, rygga honom.

Gauti: Om du inte får igenom halvhalterna känns det kanske inte som att halterna går igenom 100 % heller?

Nej verkligen inte! Gauti är inge svår att stanna eller så (använder mycket rösten som han lyssnar på), men en korrekt halt eller halvhalt är svår att få till eftersom han saknar energin och jag glömmer drivningen. Men ska ta hjälp av tränare angående detta, eftersom det är så pass viktigt att det funkar.

Tack för alla svar!! :D

Jag har prövat lite olika saker nu, och har märkt att han trivs mycket bättre med om det blir tryck (som te x när man rider stannar han på en gång om man har grimma!!) ?! :confused:
Han stannar även när man har pessoa, då kan tygeln hänga och man bara petar lite på tygeln så stannar han - blir även mer öppen för vikthjälper då!

Börjar misstänka att det sitter nåt i munnen? 17-18 september (tror jag det blev) ska vi åka till en hästtandläkare. För visst låter det lite som om det är nåt fel? :crazy:
Åter igen tack för alla svar!! :D:D

min medryttarhäst är stum i munnen ibland (inte ofta) och då har jag fått tipset att göra halt och sen backa ett par steg och sen framåt igen och så gör man om det igen. Det kanske inte funkar på dom som hästar som nonchalanta mot halterna men det funka på henne.

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 223
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård