haltande föl

Sv: haltande föl

Mälarklinikens "veternärer på väg" kommer ju till Åland regelbundet! Ring och kolla när nästa besök är! Att det är sträcksenan gör ju att det är värt att kämpa.

Fölet fanns ju i östergötland det var bondmoran som var bortrest till Åland fram till söndag inte fölet (om jag inte fattat det helt tokigt)

Fölet fanns ju i östergötland det var bondmoran som var bortrest till Åland fram till söndag inte fölet (om jag inte fattat det helt tokigt)

SORRY! Ögnade bara tråden...

Då ser jag ärligt talat inte probelmet med att komm till klinik!?
Mantorp kan både ultraljud och operera om det är nödvändigt.

Hoppas det går bra med fölis. Kan ju vara värt en tripp till Mantorp för jag vet flera med liknande skador som gipsning fungerat på. Men en duktig veterinär kan säkert hjälpa till. Även Åsa Frykman finns ju på travområdet.

Vad bra att ni tar fölet till klinik :) Strömsholm är det inte 35 mil till om ni behöver åka dit, gissningsvis 17 mil från Norrköping och ni bor väl inte allt för långt bort? Sen finns det ju ett flertal andra kliniker i närheten som kan undersöka med ultraljud osv. Tex Mantorp som nämnts samt Hästkliniken i Norrköping. det är inte heller allt för långt till Mälarkliniken i Stockholm tex. Tycker vi har ett ganska bra utbud med kliniker häromkring faktiskt. lycka till med fölet! Har själv haft ett föl som opererades för böjsenekontraktur, åtgärdades med ett enkelt snitt i en förstärkningssena som sedan växte ihop av sig självt. Hon har inga som helst problem med hållbarheten nu. Så, är det tex senkontraktur det rör sig om kan det finnas goda chanser :)

som sagt, jag sitter i ålands skärgård och kan inte ta mig hem förrens söndag.Fölet är i östergötland.

Ett tips bara.

I din användarinfo så står det att du finns i Linköpinkstrakten.

Just i det distriktet har du en stor avelsstation för bl.a. islandshästar.

Vore jag dig så skulle jag kontakta dom och höra om eventuellt deras veterinär skulle kunna titta på ungen. För dom borde ha utrustning för sånt.
Och även kunskap.

Vi har haft en unge som tippade över och innan vi hann göra nåt så slet den av båda sträckarna på båda frambenen.

Men det fixades på stuteriet av mottagande veterinär på plats.

Det är inte alltid en lysande idé att släpa in en unge till klinik.
Förutom det hutlösa avgifterna så är det också mycket stor smittorisk.

Tänk på det.
AM

den " vet"har haft semester i några veckor,det är samma som vi har.fick ta en annan nu under tiden. har fått tag i den vanliga som ska kolla den lille efter helgen när han börjat jobba och jag kommit hem. kan ju säga att jag äger inte hästarna utan det är min far men jag har lite att säja till om ändå då det är efter ett sto som varit mitt,får se på måndag vad vi gör.

Men det är lönlöst i såna här lägen att ringa efter en veterinär som kommer ut till stallet, det är bara bortkastad tid och pengar.

Klinik är det som gäller, där de har tillgång till UL och röntgen.

Min tumregel är att distriktsvet endast används då jag själv ser vad som är galet, tex sårskada, juverinflammation eller liknande. Är hästen däremot halt är det klinik som gäller, att ta ut hemmaveterinär till sånt är som att kasta pengarna i sjön.

Det finns veterinärer som både har röntgenutrustning och UL apparater med sig i bilen och kan kolla skador som behöver undersökas av dessa apparater på plats.

Till TS
Nu bor jag i Skåne, så jag vet inte vem eller om någon veterinär har detta i Östergötland, men i Skåne finns det några veterinärer som specialicerat sig på häst som har dessa. Jag hade föredragit att inte åka till klinik med föl om möjligt, men går det inte att undvika så hade jag gjort det. Kolla med veterinären innan du tar ut den så att du inte tar ut och sedan behöver åka in för undersökningen ändå.

Men det är lönlöst i såna här lägen att ringa efter en veterinär som kommer ut till stallet, det är bara bortkastad tid och pengar.

.

Tycker du har fel faktist.

Vi har tumregeln att hästar ska in på klinik annars dör dom. Buköppning t.ex.

I övriga fall så klarar distriktarna allt.

Portabel röntgen och ultraljud plus väldigt kompetenta veterinärer har vi tillgång till då.

Klinik är det absolut sista alternativet.
Resten klarar vi hemma.

AM

Det beror ju också på var man bor. Här har distriktarna inte mycket erfarenhet av stuteriverksamhet. Jag får bätttre svar att ringa dig än veterinären ;).

Samma här, att ringa distriktaren är helt meningslöst. Sist betalade vi helt vansinniga summor för ett fruktansvärt taffligt lagt bandage och kommentaren "ja, jag vet inte mer än ni hur illa det tagit" (sparkskada) (3 400 kr - varsågod och skölj).

Har man däremot en veterinär med portabel utrustning enligt ovan - DET är en annan femma!

Tyvärr beror det ju som sagt på var man bor.. Jag vet ingen vet här som har varken UL eller röntgen. Däremot har vi 1 mil till ATG i Tingsryd, så det är inget svårt val.

Har också varit med om "Nja, jag ser ju att hon är halt, men det är svårt att säga var det sitter".. X antal tusen för att konstatera det jag ser också.

Ibland har man fått en kur butta eller något, oftast har det blivit remiss till klinik.

Det finns veterinärer som både har röntgenutrustning och UL apparater med sig i bilen och kan kolla skador som behöver undersökas av dessa apparater på plats.

Till TS
Nu bor jag i Skåne, så jag vet inte vem eller om någon veterinär har detta i Östergötland, men i Skåne finns det några veterinärer som specialicerat sig på häst som har dessa. Jag hade föredragit att inte åka till klinik med föl om möjligt, men går det inte att undvika så hade jag gjort det. Kolla med veterinären innan du tar ut den så att du inte tar ut och sedan behöver åka in för undersökningen ändå.

det finns till min vetskap ingen ambulerande veterinär med röntken utrustning osv i östergötland, där gäller DV för hemmabruk och där säger jag som flera andra: jag tar ut dem om det är AKUT och MÅSTE ses över på hemmaplan som första åtgärd, ALDRIG för att titta på en hälta eller annat, då finns det 2 kliniker att tillgå inom radien av ett fåtal mil. Det blir bara dubbla räkningar att ta ut DV för att konstatera en hälta man redan konstaterat själv. Om TS bor i Linköping handlar det om 15 minuters resväg till den största och mest renommerade kliniken.

Jag har varit på klinik vid ett par tillfällen med föl (tyvärr). Jag vidtar alla åtgärder jag kan, dvs ingen onödigt gos av personal/andra kunder för att fölet är sött, lånar aldrig gästbox utan stallar in på lastbilen om det behövs. Håller i dom så de inte nosar på ytor andra kan ha kommit åt.
Jag är medveten om riskerna men gör vad jag kan för att komma hem smittfri.

Även vi har inga distiktare som är någon ide att ta på hältor eller liknande problem, tyvärr.

Det beror ju också på var man bor. Här har distriktarna inte mycket erfarenhet av stuteriverksamhet. Jag får bätttre svar att ringa dig än veterinären ;).

Ja men som här, då tyckte distriktaren vi skulle avliva fölet i förebyggande syfte för en böld i baken :crazy: Kul att ha tagit ut den då liksom, vi fick åka till Strömsholm. När fölungen hade lyckats sätta foderstopp i halsen ringde vi DV och fick svaret att de inte hade så smala slangar så då blev det Strömsholm.. Hältutredning när det enda de kan göra är titta, känna och ev. böja är bortkastade pengar så då åker vi också till klinik.

Det jag tar ut veterinär till här är vaccination och tandkoll (har en som är utb. på tänder) och om det skulle vara någon mindre sårskada som de kan sy.

(Dock ska tilläggas att de två senaste gångerna det behövt sys så kom det ut en som inte hade hästsedering med sig utan rörde ihop nån monsterdos för hund så min häst var alldeles dyngsvett och betedde sig nästan konstigt efteråt:crazy:
Gången efter var det en som var halvblind och inte såg vad han gjorde så jag fick hjälpa till att sy typ, och alla instrumenten var skitiga.)

Ja och just ja- sist jag ringde DV var när gammelpållan hade satt mat i halsen och fick en utskällning för att jag ringde till honom och inte till min vanliga veterinär (!) (den jag brukar ringa var bortrest och den jag ringde till var den som hade distriktet den dagen..) som tur var så löste det sig själv annars vet jag inte om jag ens hade fått någon hjälp utan hade säkert fått dra iväg till Strömsholm iaf.

Senast ändrad:

Det framgår ju dock i diskussionen mellan Naffa och bondmoran att veterinären ifråga som skall titta på fölet på måndag är en veterinär som har utrustningen för koll och har förutsättningar för att göra åtgärder. Kan man få det gjort på hemmaplan så är det ju klart att föredra när vi pratar om så ungt föl med så dåligt immunförsvar som de har. Det kan få förödande konsekvenser att träffa på en helt vanlig vuxenbasilusk på kliniken, har man inget val får man ju ta den risken men kan man undvika genom att få ut utrustningen till fölet istället så gör man ju det helt klart.

kl

Tråkigt att läsa om era erfarenheter av distriktarna.:crazy:

Vi får väl skatta oss lyckliga att vi har en hel bunt proffs som man hellre anlitar än åker till kliniken.

AM

Jag tror att DV:arna är så "allmäna" i sina yrken och har så stora distrikt, alltså så många olika sorters djur.

Därför tycker de ofta att de inte borde ringas ut på akuta hästgrejer, de finns ju så många "hästveterinärer"...

Har ju hört skräckhistorier där DV kommit ut för att vacc. de som var kruxet var att vet i fråga var lite skrajsen för hästar och denna häst va lite skrajsen vid vacc. de slutade med att en kanyl sattes i halsen men sen blev den sittandes eftersom hästen ryckte till och vet vågade inte gå fram och ta ur den... Ägaren fick göra de och dessutom ringa en annan vet för att få kusen vacc...

Men, när min förra kuse hade kolik. Fullblodsmage. Så hade vi turen att det var en hästintresserad vet från DV som kom. Hon var riktigt duktig, men så va hon bara vikarie...

Tror många DV är mer hund och katt intresserade... Inte Kor och häst eller andra lite större djur...

Håller med om att det är tråkigt att läsa.

Här är de flesta Veterinärerna på stationen fantastiska.:love:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 573
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka