haltande föl

Sv: haltande föl

Men jag förstår inte varför inte ge den lilla en chans. Hade något hänt med min lilla fölunge här ute hada jag varit beredd att åka Sverige runt för att åtminstonde ge henne en chans.

Om ni tog bort fölet idag, kunde ni öppna benet och se vad som verkligen var fel? Eller var du/ni så övertygade att de inte behövdes?
Jag är bara nyfiken, säger inget om ditt beslut =)

TS sitter inte ens i samma land som fölet, jag tycker att man ska acceptera och respektera att alla inte fattar samma beslut. Utifrån sin egen situation fattar man de beslut som fungerar för ens eget liv.

Senast ändrad:

Om ni tog bort fölet idag, kunde ni öppna benet och se vad som verkligen var fel? Eller var du/ni så övertygade att de inte behövdes?
Jag är bara nyfiken, säger inget om ditt beslut =)

för mig om det hade varit mitt fel så hade jag inte brytt mig i det alls, gjort är gjort jussom fölet springer ändå på de gröna ängarna.

kl

tycker att det måste få vara upp till var och en hur man beslutar en sådanhär sak kring sina hästar, men måste ju hela tiden utgå från sitt liv och möjligheter. Min foderhäst togs bort i början av sommaren, hon hade en 50/50 prognos på en hovbensfraktur. men så som mitt liv serut och så som ägarens liv ser ut gjordet det omöjligt att ge henne en vettig rehabilitering speciellt när man väger in ett par till aspekter om huruvida vi trodde att hon skulle fixa 6 månader oå box eller inte. så vi valde att låta henne somna in, och jag VÄGRAR spekulera i om hon kanske hade kunnat bli bra eller inte för det gör enbart ont i ett redan trasigt hjärta så att säga.

därför tar jag avstånd ifrån att spekulera i huruvida TS gjorde "rätt eller fel" och istället beklaga sorgen!

TS sitter inte ens i samma land som fölet, jag tycker att man ska acceptera och respektera att alla inte fattar samma beslut. Utifrån sin egen situation fattar man de beslut som fungerar för ens eget liv.

Håller med dig!

Men det jag hänger upp mig på är att TS startar en tråd och frågar vad hon ska göra med fölet, för att sedan nästa dag berätta att avlivning är bokad. Varför ens engagera andra om man redan bestämt sig :confused:? Det måste ju bara vara mer smärtsamt att läsa att andra människor i princip skulle göra tvärtom? Eller?

Men jag förstår inte varför inte ge den lilla en chans. Hade något hänt med min lilla fölunge här ute hada jag varit beredd att åka Sverige runt för att åtminstonde ge henne en chans.

Ja min hade varit på Strömsholm innan någon hann blinka. Ta ut veterinär för hältor är typ bortkastad tid, har de inte röntgen eller UL med sig så är det rena gissningsleken vad det kan vara.

... och har man inte möjlighet att åka in (som ts i det här fallet) så är det väl bättre att ta bort hästen än riskera att den lider?

Det är faktiskt inte det värsta för hästen, att dö.

har tagit åt oss om vad ni skrivit så fölet är kvar i livet och ska kollas upp då hon nu har börjat stödja mer på det benet.jag är ju tyvärr inte hemma i sverige förrens på sent på söndag kväll och märren och fölet står hos hingsthållaren tills jag kommit hem.han tyckte inte heller nu att vi skulle ta bort min lille sötnos då hon är efter hans hingst.greppar just nu efter en bra lösning eftersom fölis nu verkar lite bättre.har sagt till min far det som ni skrivit här och han har lyssnat och pratat med hingsthållaren.så han ringde här på morgonen och sa att vi av vaktar tills jag kommit hem och att de ska hålla kollen och prata om vad de kan göra för henne.

är ju inte lätt att åka till strömsholm då vi sitter på åland,min far vill inte köra någonstans med hästtransport då han är ensam och absolut inte med sto och föl.han börjar oxå bli lite till åren och vill inte köra så långt.

Så bra att ni avvaktar! Det kanske visar sig att det finns något att göra, om inte så kan ni ta ställning till det i lugn och ro hemma.
Klokt beslut!:bow:

min far fick beskedet att de inte kunde göra något på mantorp utan han var tvungen att åka till strömsholm.men nu börjar hon att bli mycket bättre och har blivit mycket stabilare i sitt framben bara sen igår, pratade själv med hingsthållaren och han blev mycket imponerad av att hon var så mycket stabilare idag mot vad hon var igår.han tror att hon kommer att bli bra och att det faktiskt var som någon av er sa här att det var sträcksenan.så man ska alltid ge ett föl en chans att få visa att den kan bli bra.men sen finns det dom som har så himla ont i magen av att hon går och haltar och som håller på och ringer och klagar på att man misssköter djuren även om djuren redan står under "vets" tillsyn

Du har ju djurambulansen på Strömsholm. Superbra, kan verkligen rekommendera.

Sedan har Du annan djurambulans i Falköping.

Bara som litet tips.

Stort lycka till.

Mantorp måste ju kunna ultraljuda fölet ingen är så bra på att ultraljuda senor som atg klinikerna, att de sedan inte kan operera om det är det som behövs är ju en senare fråga men naturligtvis måste de ju kunna göra ett inledande ultraljud för att se omfattningen av skadan, måste ju blivit något missförstånd eller att din far frågat om de kan operera fölet.
Har ni nära dit så börja med ett ultraljud där sen kan ni ju ta ställning till om det skulle visa sig att operation behövs om ni vill göra det och först då i så fall ge er vidare till strömsholm.

är ju inte lätt att åka till strömsholm då vi sitter på åland,min far vill inte köra någonstans med hästtransport då han är ensam och absolut inte med sto och föl.han börjar oxå bli lite till åren och vill inte köra så långt.

Mälarklinikens "veternärer på väg" kommer ju till Åland regelbundet! Ring och kolla när nästa besök är! Att det är sträcksenan gör ju att det är värt att kämpa.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 573
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka