haltande föl

bondmoran

Trådstartare
har ett föl som haltat lite sen födseln för 2 veckor sen. nu blivit värre och "vet" kollat den. troligtvis är senan av på vänster framben. vad ska vi göra?operera eller avliva?har 40 % chans att bli bra efter 3-4 operationer enligt våran "vet".men vill inte att hon ska lida varken nu eller efter en eventuell operation.har sagt att eventuell avlivning sker början på nästa vecka då hon inte visar några tecken på lidande just nu.vill ha min svarta tjej kvar men vill inte att hon ska lida.tyvärr är jag inte hemma i sverige just nu så jag kan ju inte hälsa på henne och se hur läget är heller utan måste lita på de som ser till henne. vad ska jag göra????

:confused:

Sv: haltande föl

3-4 operationer? Med där tillhörande konvalicens. Jag hade avlivat fölet. Även om det är ett jobbigt beslut.

det är senan från kotan ner till hoven tror jag.för hoven viks framåt vid kotan när hon går sakta eller står och diar.

min lilla svarting kommer att tas bort på tisdag förmiddag.vill inte att hon ska lida.vi får fler föl av det stot så vi får hoppas att vi får ett svart sto till.stot är ju bara 5 år än.

Är verkligen senan av? Har inte fölet en senkontraktur? Har du varit på klinik för undersökning?

har ca 35 mil till närmaste klinik som kan ta ultraljud då vår "vet" säjer att de inte kan röntga denna skada.

Jag hade definitivt åkt dessa 35 mil till klinik (så gräsligt långt är det ändå inte) och fått fölet undersökt ordentligt innan jag tagit beslut om avlivning!

Jag hade oxå tagit henne till klinik innan nägot besked tas. 35 mil är det väl värt att åka, om beskedet står mellan liv/död ?! Kan det åtgärdas så får hon ju stanna kvar för vidare behandling/operation. Hade aldrig kunnat leva med att ta beslut genom andra, speciellt då du inte är hemma. Naturligtvis ska hon inte lida, men du bör få akut tid på klinik med detta föl.
Lycka till hur du än gör.

Det låter som om du inte fått en ordentlig diagnos på fölet. Hur ställdes diagnosen att senan var av? Finns det ingen ambulerande hästveterinär i närheten som kan titta på fölet om du nu inte kan ta dig till klinik. Är det en medfödd senkontraktur kan det finnas goda möjligheter till behandling och ev. operation även om det nu gått ett par veckor.

Håller med!
Har fölet inte råkat ut för något trauma så låter det som en senkontraktur. Det kan behandlas. Nu är visserligen fölet 2 veckor, men hade ni börjat strecha den i tid så hade prognosen varit god. Man kan behandla både med streching, smärtstillande, skenor och i sista hand operation. Ta den till klinik först, det är ju jättesynd att bara ta bort den.

Googla på senkontraktur, läs på och titta på bilder så du kan jämföra och se om det är det ditt föl kanske har. Lycka till!

nu är det ju så att hon antagligen har sprungit och slagit i någon av stenarna som finns i hagen, har en kuperad hage till hästarna.haltade mycket mer nu än när jag åkte för en vecka sedan.har pratat med flera veterinärer och även travtränare som vi känner, alla har tittat på henne och känt igenom henne och alla säjer de likadant. hon har ca 10 % chans att bli helt frisk. hon var ju tänkt som hopphäst och det skulle hon aldrig klara, kanske gå som skogsmulle.men det var inte säkert att hon skulle klara det heller.tyvärr så känner vi som så att hon går nu och lider då det hela verkar bli värre för var dag som går. kommer att ta bort denna fina vackra häst i morgon bitti.:cry:

Men 10% är väl svårt att säga om inte hästne varit på klinik?

Förstår jag dig rätt att fölet inte varit halt från födseln, utan att den var rakbent och gick normalt och sedan plötsligt började halta och att det är det som gjort att ni tror senan är av?

För har den varit skev från början är det ju stor chans/risk att det är en senkontraktur.

Enligt första inlägget har den ju haltat sedan födseln :confused::

har ett föl som haltat lite sen födseln för 2 veckor sen. nu blivit värre

Jag tycker fortfarande att det är synd att inte "gå till botten" med problemet och ta sig till klinik för en grundlig undersökning!

Hade hon slagit i något så pass att senan är av borde det i de flesta fall synas på utsidan.

Jag hade aldrig tagit bort henne utan att kolla med röntgen/ultraljud på klinik. Vet av egen erfarenhet att det är väldigt svårt att få en korrekt diagnos av en hemma-vet, de kan i princip inte se mer än oss vanliga dödliga utan röntgen/ultraljud.

Hade framförallt inte velat gå efteråt sen och undra om man kunde ha gjort något annorlunda.

Jag vet flera tillfällen där DUKTIGA veterinärer gjort felbedömningar på senskador (åt båda håll) och där en klinikutredning har löst det hela.
Flertalet av dem har blivit helt återställda.

Mvh JV (som garanterat hade ultraljudat först, antingen på klinik eller tagit ut en veterinär med portabelt ultraljud)

Tråkigt att du beslutat att ta bort fölet utan riktig undersökning, inte minst för stoet att behöva mista sitt föl. Har fölet haltat från den föddes, som du först skrev, låter det inte troligt att senan är av. Om hoven som du skriver böjer sig framåt så borde det vara en sträcksena som är av. Dessa brukar läka utan OP. En kontraktur av djupa böjsenan ger också symptomen du beskriver och är en rel. vanlig orsak. Att bedöma prognos med procent genom att bara titta låter inte så lätt.

För mig är det helt obegripligt att ta beslut om att avliva ett föl utan att ens göra en ordentlig utredning. jag skulle åka bra långt för att ta mig till en klinik med förutsättningar för bra undersökningar.
Tycker allt låter väldigt konstigt i Ts inlägg....

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 573
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka