Hälta vid hovbensfraktur

Malska82

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på om någon har erfarenhet hur länge hästen brukar halta vid hovbensfraktur efter den fått gips/ringsko?
Är det normalt att hästen tex är helt oförändrad efter 4-6 veckor eller borde man bli orolig då?

Jag är lite nyfiken på om någon har erfarenhet hur länge hästen brukar halta vid hovbensfraktur efter den fått gips/ringsko?
Är det normalt att hästen tex är helt oförändrad efter 4-6 veckor eller borde man bli orolig då?
min erfarenhet är att man kan hitta alla varianter, från den som blir ohalt när ringsko med traktkappor är på plats, till den som är halt ganske länge efter det.
Men är du orolig är det ju bättre att åka in på ett extra återbesök - om inte annat så för att kolla att skon sitter bra - och få veta sanningen istället för att spekulera.

min erfarenhet är att man kan hitta alla varianter, från den som blir ohalt när ringsko med traktkappor är på plats, till den som är halt ganske länge efter det.
Men är du orolig är det ju bättre att åka in på ett extra återbesök - om inte annat så för att kolla att skon sitter bra - och få veta sanningen istället för att spekulera.

Vi ska åka in nästa vecka, men det är
Alltid intressant att se allas olika erfarenheter!

Tack för svaret :)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 876
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klösmöbel
  • Senast tagna bilden XV