Känner mig ganksa okunnig nu..
Men det är jag ju också så jag skulle vara tacksam om någon ville svara .... Min 26 åriga ponnydam som jag har på foder är lite lätt halt. Känner inget på benen/hovarna så jag gissar på sträckning. Hon är barfota och det är ju halt. Såg det först i tisdags (vecka 5) . Eller snare kände jag det när jag efter en stund satt upp. Torsdag en kort promenad, lätt halt. Idag en lite längre promenad (i skritt) , ca 2-2,5 km. Det var på vägen, d.v.s. hårt underlag. I början såg det ut som hältan var nästan borta, men mot slutet såg den ut ungefär som tidigare, kankse en aning tydligare. Hon rids väldigt lite, promenader och trick 3 gånger i veckan i normala fall.
Så-jag undrar vad ni tror att det kan bero på? Ska jag låta henne vila tills den verkar vara borta eller bör hon hållas igång (promenader i skritt ca 15-30 min 3 ggr/veckan) inte för hältan men är ju aldrig bra att stå tänkte jag. Hon går på lösdrift så det blir ju inte boxvila direkt.
Känns som sagt lite fånigt att fråga här , men jag vänder mig till er här först. Har en kunnig person som kan titta på henne, ägaren kan jag smsa med men hon kan inte komma ut.
Så-jag undrar vad ni tror att det kan bero på? Ska jag låta henne vila tills den verkar vara borta eller bör hon hållas igång (promenader i skritt ca 15-30 min 3 ggr/veckan) inte för hältan men är ju aldrig bra att stå tänkte jag. Hon går på lösdrift så det blir ju inte boxvila direkt.
Känns som sagt lite fånigt att fråga här , men jag vänder mig till er här först. Har en kunnig person som kan titta på henne, ägaren kan jag smsa med men hon kan inte komma ut.