Halt-sträckning?

Linnea_

Trådstartare
Känner mig ganksa okunnig nu.. :oMen det är jag ju också så jag skulle vara tacksam om någon ville svara .... Min 26 åriga ponnydam som jag har på foder är lite lätt halt. Känner inget på benen/hovarna så jag gissar på sträckning. Hon är barfota och det är ju halt. Såg det först i tisdags (vecka 5) . Eller snare kände jag det när jag efter en stund satt upp. Torsdag en kort promenad, lätt halt. Idag en lite längre promenad (i skritt) , ca 2-2,5 km. Det var på vägen, d.v.s. hårt underlag. I början såg det ut som hältan var nästan borta, men mot slutet såg den ut ungefär som tidigare, kankse en aning tydligare. Hon rids väldigt lite, promenader och trick 3 gånger i veckan i normala fall.
Så-jag undrar vad ni tror att det kan bero på? Ska jag låta henne vila tills den verkar vara borta eller bör hon hållas igång (promenader i skritt ca 15-30 min 3 ggr/veckan) inte för hältan men är ju aldrig bra att stå tänkte jag. Hon går på lösdrift så det blir ju inte boxvila direkt.
Känns som sagt lite fånigt att fråga här , men jag vänder mig till er här först. Har en kunnig person som kan titta på henne, ägaren kan jag smsa med men hon kan inte komma ut.

Sv: Halt-sträckning?

Allt beror på vad det är. Vila är ju tvunget i vissa fall, för att inte förvärra situationen (fraktur hovben t ex). I andra fall blir det bättre med rörelse, men utan att veta vad det är hade jag absolut hållt i boxvila till undersökning.

Vad det är går ju inte att svara på men jag skulle aldrig komma på tanken att motionera den om den dessutom går på lösdrift trots hältan .

Eftersom det först såg bättre ut men sen blev sämre efter rörelse tycker jag du ska undvika rörelse.
Jag tycker också du ska ringa ut veterinär. Eller allra helst åka in till klinik.

Lycka till med din häst!

Hon är inte ömfotad då? Tänker på att hon är oskodd? Svårt att svara på dock. Det var vad ja tänkte på spontant iaf. Öm i sulorna.

Min lilla donna halkade i den leriga hagen och blev halt. Inte mycket men det märktes.
Först fick hon gå i en lite hage som var slät. Våran hästhage lutar. Sedan efter ett par dagar var hon bättre så hon fick flytta till den vanliga hagen.

Det tog ca 2 veckor sen började jag skritta henne så smått i 10 min.

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 584
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 158
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023