halsförlängare

Sv: halsförlängare

Jag använder halsförlängare när jag longerar men min pålle går bara neråt istället för i form .. :( Innan har vi använt det när vi ridit (när hon kom, busig, & het) men jag gillar inte det heller egentligen så nu rider jag bara helt vanligt(inga hjälptyglar). Det blir som hon går neråt med huvudet.. :S Så jag använder inspänningstyglar när jag longerar istället. :) & halsförlängaren försöker jag sälja för 50 spänn ^^ Nästan helt nya :p Någon som vill ha ? :rofl:

Kram

Senast ändrad av en moderator:

Joo, muppsig, jag lär mig rida orddentligt, kan man rida ordentligt och vet vad man gör, så rider man de alra flesta hästar bra, du kan inte tvinga en häst att arbeta ifor genom att spänna in den med hjälp av hjälptyglar, min förra ponny, kunde jag rida i grimma å grimskaft i form, då jag knappt behövde ta i tyglarna, han va en fjording och innan jag red honom kunde han inte ens gå på en rak linje.

kaisermulle skrev:
hade en diskussion med en kompis om halsförlängare, skulle va kul o höra era erfarenheter. i vilka sammanhang har ni använt halsförlängare, varför satte ni på den från början, hjälpte de?? hur känge hade ni den, gjorde den effekt, hur???
ja skriv era erfarenheter..tack

många hästar går bara och spänner sig men det kan va bra på heta hästar om man inte riktigt klarar av dem

bigganl skrev:
Nej där har du fel tycker jag. Huvudets position kan ha betydelse i den mening att när hästen sänker nacken slappnar det oftast av i överlinjen och kan börja använda sin kropp på rätt sätt. Fokus ska inte ligga på huvudets position givetvis men för att kroppen ska kunna arbeta rätt måste nacken sänkas. Med huvudet upp kan inte överlinjen arbeta utan hästen blir som en hängmatta istället för rund.

jag tror inte att hästens huvud måste sänkas för att den ska arbeta i form, om man exempelvis tar en häst från irland är de inte byggda som våra svenska hästar utan de flesta av dem håller balansen genom att gå med huvudet högt. sedan kan ju svenskarna lära dem att arbeta så som vi arbetar våra hästar

sörflickan lisa skrev:
väldigt svår att få i form vid longering då hon bara drar fram/upp huvudet och trav-travar...:angel:

Jag ska testa halsförlängare lite smått hade jag tänkt, då min häst precis som du säger, drar upp huvudet, särskilt i traven, men inte bara när man longerar utan även när man rider henne, antagligen så är hon bara inriden o inget annat.
Hon blir även lätt stressad.. vet inte om snodden skulle hjälpa just mot stressen.. men kanske förstår hon vad jag menar när jag vill att hon ska gå på tygeln..
Jag har även rådfrågat med en kompis som skolar om travare.
//Tess

nicodemus skrev:
många hästar går bara och spänner sig men det kan va bra på heta hästar om man inte riktigt klarar av dem
Det hjälper inte då med en halsförlängare, det kan jag lova.
Heta hästar är också starka hästar. Dom bryr sig inte om en gummisnodd

nicodemus skrev:
jag tror inte att hästens huvud måste sänkas för att den ska arbeta i form, om man exempelvis tar en häst från irland är de inte byggda som våra svenska hästar utan de flesta av dem håller balansen genom att gå med huvudet högt. sedan kan ju svenskarna lära dem att arbeta så som vi arbetar våra hästar
Hm vet ej om jag ska skratt, gråta eller se ut som ett frågetecken, så jag gör alltihop.
:rofl: :cry: :confused:

Det är klart att om hästen blir rätt arbetad från början behövs inte någon hjälptygel. Men.... det är väldigt sällan jag stöter på en häst som är rätt arbetad. Desto oftare möter jag hästar som behöver korrigeras. Det är då jag kan ha tillfällig användning av en hjälptygel av något slag. Alltså för att hjälpa hästen och visa den vägen. Det är inte alltid lätt om hästen gått länge på fel sätt och utvecklat fel muskulatur och felaktigt rörelsemönster.
Jag önskar däremot att de som använder någon form av hjälptygel lär sig HUR den ska användas först. Det verkar som om det åker på lite vad som helst ibland och ryttaren tror att hjälptygeln ska göra jobbet åt dem. Så funkar det ju INTE.

Hrm... Om man inte riktigt klarar av en häst, bör man sätta sig på dess rygg då??

Bara en tanke...

bigganl skrev:
Det är klart att om hästen blir rätt arbetad från början behövs inte någon hjälptygel. Men.... det är väldigt sällan jag stöter på en häst som är rätt arbetad. Desto oftare möter jag hästar som behöver korrigeras. Det är då jag kan ha tillfällig användning av en hjälptygel av något slag. Alltså för att hjälpa hästen och visa den vägen. Det är inte alltid lätt om hästen gått länge på fel sätt och utvecklat fel muskulatur och felaktigt rörelsemönster.
Jag önskar däremot att de som använder någon form av hjälptygel lär sig HUR den ska användas först. Det verkar som om det åker på lite vad som helst ibland och ryttaren tror att hjälptygeln ska göra jobbet åt dem. Så funkar det ju INTE.

Det är typ detta jag menar :)

Själv rider jag islänningar och har så gjort i 10 år. Så för min del handlar det oftast om att överhuvudtaget få hästen att gå rent när jag rider.
Red en extremt stel gammal valack som jag var tvungen att ha graman på vid ett par tillfällen, bara för att få ner huvudet på honom (utan att behöva slita honom i munnen, väldigt pigg häst) för att omedelbart släppa ut hela halsen och driva - och hoppas på trav.. :)

Men man kan aldrig säga att en viss hjälptygel passar för vissa problem, allt beror på hästen.

Tror dock att det allra bästa är att börja om från början, från marken, och låta hästen hitta balans och slappna av.

Ps. Den stela valacken var för mig ett extremfall, han kunde inte ta ett travsteg ens i hagen pga spatt och felridning (tog därför till "extra-tyglarna" Ds..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 241
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 097
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar