halsförlängare

Sv: halsförlängare

i vilka sammanhang har ni använt halsförlängare
Som en slags fast martingal vid longering och tömkörning

varför satte ni på den från början
Hästen gick och slängde och störade sig med huvudet, hade uteslutit att han inte hade ont och han gjorde så oavsett bett.

hur länge hade ni den, gjorde den effekt, hur???
Det blev bättre efter tre pass. Hästen lugnade sig med huvudet och koncentrerade sig bättre på vad jag sa till honom. Har inte haft några problem alls sedan dess.

121buqh.jpg

jag har aldrig ridit med halsförlängare,jag rider endast med "utan extra allt" dvs.endast sadel å träns i princip..:rofl:

men jag funderar på att slänga på henne gummisnodden när hon longeras,då hon änligen har insett att man ska springa runt,och inte bara ta ett halvt varv,och sen dra järnet åt ett helt annat håll..:mad:

väldigt svår att få i form vid longering då hon bara drar fram/upp huvudet och trav-travar...:angel:

muppsing skrev:
bla bla bla. men om du i fråga har en häst som drar upp huvudet o vinglar med det fram och tillbaka, vad gör du då???,

vaddå bla bla bla?
En sån häst rider jag bakifrån och fram och får den därmed att sänka huvudet samt rider den lösgörande och balanserande i skog och mark. det är så man rider en häst till arbetsform.....

nope inte alla men varför välja den sämsta av inspänningar när det finns fler abetydligt bättre, t ex chambon?

Halsförlängarenär det sämsta hjälptyglen som finns.Den får dom bara att knäppa av i nacken.
Ellen hur Amanda? :rofl:

mackan skrev:
det största felet med många halsförlängare är att de tjänar som hals förkortare.
de flesta snoddar är på tok för korta i sig själva, så även om de är spända på yttersta, går hästen med ständigt tryck över nacken och drar då in näsan bara för att komma bort från trycket.

en tillräckligt lång snodd rätt anpassad och spänd, kan hjälpa en häst något på vägen att spänna av och komma ner lite i formen och upp med ryggen.
som med alla hjälptyglar krävs det att man har kännedom om hur den verkar och hur en häst i rätt arbete ser ut. går man bara på att huvudet kommer ner och ihop i en snygg båge så blir det fel.

nackdelen med snodden är att den tenderar att trycka konstant, dvs det blir ingen egentlig eftergift ens när hästen drar ner huvudet. därmed kan man luras till att arbeta hästen i en form där den endast undandrar sig själva snodden (eller försöker).

Jag trodde det bara var jag som tyckte de var alldeles för korta :)

Jag gjorde en förlängning på min snodd: satte en läderrem i sadelgjorden med en ring där jag kunde knäppa fast hakarna till snodden.

Det man inte ska glömma när man har snodd är att även ha en halsring där snodden går innanför, så man inte helt plötsligt har en häst som har trasslat in benen i snodden....

Hej

Jag använder halsförlängare när jag tömkör för att han ska söka sig nedåt och för att jag tycker att han samlar sig bättre ihuvudet (om än kanske inte i kroppen)då.
Funderar dock på det som skrivits här om att halsen bara blir kort... Det kan nog stämma.
Min häst har inte en jättelång hals så när jag har halsförlängaren på det yttersta blir den slapp när han går med nedsänkt huvud.

Vad det gäller ridning tycker jag att tiedeman-tygeln hjälpte mig för många år sedan då jag inte kunde rida hästen i form. Här försvinner ju trycket från hjälptygeln så fort hästen sänker huvudet.

Det är dock himla viktigt det som skrivs om att rida en häst bakifrån och fram. Annars blir det ingen stabilitet.

Använde det vid longering på en unghäst som blev väldigt spänd. Han blev avspänd när han fick hjälp att sänka sin nacke, chambon funkade inte för han behövde ramas in mera och vanliga inspänningar tycker jag är alldeles för stumma. Longerade honom så ett par gånger i veckan i ca en månad, sen behövdes den inte mer. Tycker inte om att rida med en snodd alls.

Nej där har du fel tycker jag. Huvudets position kan ha betydelse i den mening att när hästen sänker nacken slappnar det oftast av i överlinjen och kan börja använda sin kropp på rätt sätt. Fokus ska inte ligga på huvudets position givetvis men för att kroppen ska kunna arbeta rätt måste nacken sänkas. Med huvudet upp kan inte överlinjen arbeta utan hästen blir som en hängmatta istället för rund.

mycket bra sagt, håller med dig fullständigt...

men man kan ju inte börja i huvudänden.

du har möjligtvis rätt i det du säger, (jag tänker hästens överlinje som en linjal som man böjer åt ena eller andra hållet) men å andra sidan kan man inte börja med att på något sätt tvinga ner hästens huvud innan den första styrkan, balansen, takten etc. finns!

och den hittar man UTAN att fokusera på huvudet.

mackan skrev:
då får du nog ta och plocka fram och visa de kunskaperna isåfall lilla vän. för övrigt har du vid detta laget gjort det tydligt att du är ute efter att provocera och inte vill ta till dig en fruktsam diskussion och utbytande av erfarenheter så som vi andra strävar efter att ha på detta forumet. så fortsätt som du vill, önskar dig lycka till med både attityd och din kunskap.

:bow: :bow: :bow: Säger som mackan, fram med kunskaperna.

Nej jag håller med dig om att man inte ska tvinga ner huvudet. Det ska aldrig vara tvång. Jag menar att man ska visa vägen. Det är en stor skillnad.
I normala fall använder inte jag heller halsförlängare utan chambon för att visa vägen, men trådskaparen ville veta i vilka situationer den använts och med ev.framgång.
Detta gäller i mitt fall enbart longering och inte vid ridning.
Jag vill bara påpeka också att det är bara människor med stor kunskap som ska använda hjälptyglar över huvud taget. Annars används de ofta fel och blir inte till hjälp alls. Man ska alltid veta hur och varför hjälptygeln används. Det verkar som om många inte har de kunskaper som krävs.

Senast ändrad:

Jag vet inte jag, det känns fortfarande lite forcerat att inte börja i rätt ände liksom. Men jag är också väldigt förtjust i att låta saker ta den tid de ska ta.

jag skötte och red ett halvblod för lite mindre än ett år sedan..han hade också sådär högt huvud som flög åt alla håll och kanter..men när man verkligen jobbade honom och efter ett tag när han hade fått muskler så började han söka sig neråt och höja ryggen..man behöver inte hjälptyglar för att visa "vägen"..rid med skänkel och säte så blir det ju rätt väg..och när hästen har byggt tillräckligt med muskler förstås..ser ingen mening med att använda hjälptyglar överhuvudtaget.. förutom löpande martingal då..

Ju längre man väntar ju mer hinner hästen utveckla felaktig muskulatur. Bättre att visa vägen och hjälpa hästen från början.(tycker jag)

Här gick det hett till minsann.. =)

Själv har jag bara använt halsförlängare på en häst, pga att jag upplevde det som att det helt enkelt inte tjänade något till att använda den.
När halsförlängaren är så pass lång att hästen faktiskt kan sträcka ut halsen, utan att snodden "tar emot" och "tvingar" in nosen igen (vilket inte ger den optimala sträckningen), så utgör den en fara eftersom den kan sno in sig i frambenen.

Därför ser jag ingen mening att använda den. Då anser jag att gramanen är mer ändamålsenlig, förutsatt att ryttaren kan avgöra vid vilka få tillfällen den ska verka. Och framförallt har timing nog att ge efter vid rätt tillfälle.

Annars är jag hyfsat mot hjälptyglar överhuvudtaget, tror mer på att börja från grunden. Men många verkar vilja ha snabba lösningar, ett skarpare bett, en "mer effektiv" nosgrimma, remmar hit och dit som hindrar hästen att göra det ena eller andra...

Jaja, alla har sin åsikt.

Ps.. Muppsen (eller vad han/hon hette) kan nog tagga ner lite.. Jösses...=)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 241
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 097
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar