halsförlängare

K

kaisermulle

hade en diskussion med en kompis om halsförlängare, skulle va kul o höra era erfarenheter. i vilka sammanhang har ni använt halsförlängare, varför satte ni på den från början, hjälpte de?? hur känge hade ni den, gjorde den effekt, hur???
ja skriv era erfarenheter..tack

Sv: halsförlängare

Jag använde halsförlängare när min häst var väldigt het, men nu har hon lugnat ner sig och jag använder graman istället. Ganska bra att ha när man longerar, tycker jag.

jag vet en häst som har blivit väldigt lugn från att ha varit stressad o het.... men har svårt för o söka sig neråt i ridning, i tömkörning går den hur bra som helst, tror ni att halsförlängare skulle passa???

jag har mest longerat med halsförlängare, och det var på min förra häst. jag spände den aldrig utan hade den på yttersta och bara väldigt korta pass i trav och galopp. viktigt att inte bara fokusera på huvudet, se till att rygg och bakben är med också.

gillar eg. inte att rida på halsförlängare, där upplever jag mer att de knäpper av...

tror dock att en "snabb" påminnelse på VISSA hästar kan vara bra med halsförlängare, andra funkar det inte alls på.

Jag använder halsförlängare på min welshponny när jag longerar, hon tycker vanliga inspänningar är för hårda. Har ingen aning om varför jag började använda den, den var mammas från början så det var kanske därför. Har inga dåliga erfarenheter alls vad det gäller denna hjälptygel. jag tror det är väldigt olika från häst till häst, hur de reagerar på halsförlängare. Vad tycker du själv?

jag vet inte själv vad jag tycker, har aldrig använt, är egentligen inte så mycket för hjälptyglar, men tänkte att det kanske kunde va bra med en halsförlängare för någon enstaka gång, och därmed visa hästen vad man menar och hur man vill att den ska "beté sig"..

mycket bra fråga, jag vill osså veta...snälla kan inte dom som har använt berätta???:confused:

det största felet med många halsförlängare är att de tjänar som hals förkortare.
de flesta snoddar är på tok för korta i sig själva, så även om de är spända på yttersta, går hästen med ständigt tryck över nacken och drar då in näsan bara för att komma bort från trycket.

en tillräckligt lång snodd rätt anpassad och spänd, kan hjälpa en häst något på vägen att spänna av och komma ner lite i formen och upp med ryggen.
som med alla hjälptyglar krävs det att man har kännedom om hur den verkar och hur en häst i rätt arbete ser ut. går man bara på att huvudet kommer ner och ihop i en snygg båge så blir det fel.

nackdelen med snodden är att den tenderar att trycka konstant, dvs det blir ingen egentlig eftergift ens när hästen drar ner huvudet. därmed kan man luras till att arbeta hästen i en form där den endast undandrar sig själva snodden (eller försöker).

just, men när hästen väll har kommit "ner" med huvudet tycker i alla fall jag att det är lättare att få den att arbeta med rygg o komma unde sig med bakbenen...

muppsing skrev:
just, men när hästen väll har kommit "ner" med huvudet tycker i alla fall jag att det är lättare att få den att arbeta med rygg o komma unde sig med bakbenen...

Då tänker du helt bakvänt.
för att bakben och rygg ska arbeta rätt måste de in FÖRST under hästen - då följer huvudet med per automatik, för så är hästen byggd, med ryggrad och halskotpelare sammansatt.... tvärt om så bryter du bågen och hindrar rygg och bakben.

bla bla bla. men om du i fråga har en häst som drar upp huvudet o vinglar med det fram och tillbaka, vad gör du då???,

Jag har ridit några hästar med halsförlängare(alla i sin fulla längd), på de flesta ger det bara en positiv effekt, hästen får lättare för sig att arbeta rätt när huvudet är någotsåndär(det är ju trots allt en mjuk variant av hjälptygel) fixerat.
Det är bara en häst som det INTE ALLS är till någon nytta, han bara slänger med huvudet oavbrutet och tycker att det är jätteobekvämt, jag förstår inte att ägarna lät honom gå med den, det är ju inte ngn nytta för ridningen.
Nu har dom iof bytt till martingal, vilket funkar bättre på just honom.

Nu är jag inte så kunnig om hjälptyglar och så, jag berättar bara efter min egen erfarenhet.

men det var nog det hon kaisermulle ville veta..
jag tyckte det lät bra...:D

När jag var liten var det jättepoppis med halsförlängare på alla hästar, de slappnade av så fint och blabla hette det... Jag har personligen aldrig gillat halösförlängaren. Det ger en häst med otroligt starka muskler - på fel ställe - av att hålla emot och dra ut resåren till max. Det ger en häst som lär sig hänga i bettet och på framdelen.

jo, det är ju iof sant, men så är det ju troligtvis inte på ALLA hästar som använder halsförlängare=)

muppsing skrev:
bla bla bla. men om du i fråga har en häst som drar upp huvudet o vinglar med det fram och tillbaka, vad gör du då???,
Ja, det är ju knappast en halsförlängare som löser det iallafall!

Min hästskötare rider ponnyn på gummisnodd. Jag tycker det funkar kanon bra! Jag använde den mycket på min gamla ponny oxå :) Men som det är med alla hjälptyglar så får man ju ha koll på att de verkligen hjälper och inte bara förstör! Använder man en gummisnodd och har bra koll på att den inverkar rätt så är den en aldeles utmärkt hjälptygel tycker jag!
Funkar bra när man longerar oxå! Jag har aldrig gummisnodden speciellt hårt spänd. När skötaren rider har hon den så långt ut som möjligt den är mest där som en hjälp i rätt riktning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 241
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 097
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar