Halsfluss på hund

kamomillo

Trådstartare
Har en bekant som varit till vet idag, och fått veta att deras hund har halsfluss. Dom fick pencillin till den.
I familjen finns 3 hundar till, kan det smitta till dom också?
Kan det smitta till människorna?
Hunden ska ställas ut på lördag. är det okey?

Har aldrig hört talas om att hundar får halsfluss.

* Jenny *

Sv: Halsfluss på hund

Med halsfluss menas förmodligen tonsillit, dvs inflammation i tonsillerna.
Det kan smitta till de andra hundarna, genom att dela vattenskål eller träningssaker/leksaker.

Har hört talas om att hundar och människor haft halsfluss samtidigt, men vet inte om det ens varit av samma bakterier.

Eftersom hunden fått antitiotika så är det karenstid på medicinen innan hunden får ställas ut. En hund som är sjuk får heller inte ställas ut pga smittorisk.

Sv: Halsfluss på hund

Halsfluss smittar inte mellan hund o människa, det är en mycket seglivad skröna som många doktorer tror på.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 123
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 373
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg