Hälsar ni på hästen?

Zqathan

Trådstartare
För mig är det fullständigt självklart att man hälsar och säger hej till alla djur man ska hantera.
Men vad med om något ”konstigt” i dag.
Har haft medryttar annonser länge, många svar men inte den rätte…
En av de som svarade kom i dag för att provrida.
Ung tjej, bara 14 men hade ridit ett par år på ridskola och utgav sig för att ha stor hästvana.

Jag hämtade henne vid bussen och vi hade ungefär en 10-15 minuter i bilen medan vi körde till stallet.
Under den tiden berättade jag lite mer om hästen och hur jag ville hon skulle ridas.
Sa bland annat, hon är världens snällaste, snällare finns bara inte, men hon kan testa lite småsaker i början, inga stora/farliga saker utan mer att hon försöker ”flytta” på dig
Ofta märker man det inte ens, så var obsavant på det.

Det som gäller är ”vänlig men bestämd”
Tjejen sa ”inga problem, vi har sådana hästar på ridskolan också”.

Ok vi kom fram och jag visade henne borstar och sånt, och så gick vi båda tillsammans bort till hästen.
Och till min stora förundran, så hälsade inte tjejen alls på hästen, utan tog en borste och började borsta direkt.
Min lugna/snälla häst for åt sidan, varav tjejen hög tag i grimman och röt åt henne:eek:

Blev så häpen så jag blev först helt stum, men sedan så sa jag: vad i hela friden gör du??

Ja men du sa ju att man skulle vara bestämd sa tjejen.
Var hade vänlig tagit vägen då??

För det första så börjar man alltid med att hälsa och ”presentera” sig, det sitter i ryggmärgen på mig, har aldrig varit med om någon som inte gör så när man träffar ett djur (gäller alla sorters djur)
Är för mig så självklart så inget jag överhuvudtaget tänker på, man bara gör det.
Min häst for åt sidan för att hon inte viste vad som hände, plötsligt var där en mänska som inte sagt hej som började borsta.
Att sedan tjejen dessutom röt åt henne…..

Jag visade henne hur man hälsar och presenterar sig.
Hon fick hjälpa till att fixa med rykt och mat, men hon fick inte provrida, jag sa jag tycker inte ni passar ihop, tyvärr.
Tjejen var självklart ledsen och tyckte jag var en elak kärring.
Sur som ättika under bilfärden hem också.

Hon verkade inte fatta als vad jag menade med att hälsa på hästen, utan sa att det behövde man aldrig göra på ridskolan.
Är detta riktigt?
Eller det är bara något på just hennes ridskola.

Överreagerade jag, men känner att gör man inte sånt spontant när man träffar ett djur, ja då har man inte det i sig så att säga.
Funderar på om mina ord ”vänlig men bestämd” kan så till den milda grad misupfattas?

Sv: Hälsar ni på hästen?

Jag hälsar alltid på nya hästar men även på alla hästar varje dag som jag kommer i kontakt med.
Det gör även dottern på sin ridskola etc och det tillhör i min värld allmän hyfs.

Bra att du inte bara tittade utan att ingripa.

Tycker inte att du överreagerade.

Det första jag fick lära mig på ridskolan var att man skulle hälsa eller klappa hästen på rumpan om den stog i spilta innan man gick in till den just för att den inte skulle bli rädd.
Så har det varit på de två ridskolor jag har ridit på.

Konstigt att det inte är så på hennes.

Tycker du gjorde helt rätt!!:bow: Förstår att det inte kändes bra....

Jag hälsar alltid på alla djur jag träffar, både första gången och senare. Kanske inte katter då, för de kan ju vara lite reserverade och vill vara den som hälsar först!!:D

Ridskoleridning är ju faktiskt inte så personlig om man tänker efter... Och är man då mer rid/träningsinriktad än ren djurmänniska kanske man inte tänker så? Jag vet inte...:confused:

Jag tycker jag märkte det på min dotters förra ridskola också, att man bara går in och säger inte hej. Hästen är mer ett 'ridredskap' än en vän eller vad man ska säga. På hennes nya är det bättre i alla fall. :)

Jag ser alltid till att hälsa på hästarna, pejla av hur hästen verkar vara i humör för tillfället, prata lite osv, det sitter i ryggraden och det lär jag min dotter.

Jag hoppas du hittar en bra medryttare. :)

Klart man hälsar!:confused:
Jag lärde mig rida privat så jag hoppade ju över "grundkursen" på ridskolan sas, men jag lärde mig hälsa från första början.
Alla nybörjare på ridskolan får höra det först oxå, "det är väldigt viktigt att hälsa på hästen, för annars kan de bli rädda om de inte ser/hör dig, och dessutom vill du ju bli kompis med han/hon, och visst hälsar du på alla andra dina kompisar tex i skolan?:)"

Men det är klart, vissa ser inte hästar som en levande varelse utan bara som en det.:crazy::mad:

Förresten, vi får väl hålla utkik om det kommer nån tråd om en satmara som inte lät trådskaparen provrida!!;):D

Jag både Hälsar på mina hästar samt talar om vad som ska hända eller hur vädret är ute och frågar om dom mår bra och är dom missnöjda med något så tar vi det också :D

Mia;)

Tycker inte att du överreagerade.

Det första jag fick lära mig på ridskolan var att man skulle hälsa eller klappa hästen på rumpan om den stog i spilta innan man gick in till den just för att den inte skulle bli rädd.
Så har det varit på de två ridskolor jag har ridit på.

Konstigt att det inte är så på hennes.

Min häst var i hagen, stod vid grinden och jag tog ut henne (tyvärr) hade varit bättre kanske om tjejen hade gjort det, men jag tänkte liksom inte på det.
Har som sagt aldrig träfat på någon som inte hälsar och ”presenterar” sig när man träffar ett djur.
Det finns liksom inte i min värld, så därför sa jag självklart inte till tjejen att hon skulle hälsa….

Tjejen gick alltså bara direkt fram och började borsta, inte konstigt att min häst blev förvånad och gick åt sidan…

Det gick bra sedan, men jag kände bara att nej, kommer aldrig att känna 100% förtroende för denna i mitt tycke ”konstiga” tjej.
Och att det då var slöseri med tid att låta henne rida.

Jag både Hälsar på mina hästar samt talar om vad som ska hända eller hur vädret är ute och frågar om dom mår bra och är dom missnöjda med något så tar vi det också :D
Mia;)

Då är jag inte ensam då....:o

du gjorde helt rätt =D Jag skulle ha skickat ut henne på en gång, så gör man inte mot djur tkr jag. Jag hälsar på alla djur, inte bara säger hej utan pratar mkt med dom oxå ;) hehe

för mig är det också så djupt rotat att jag inte tänker på att jag gör det längre. men alla nya hästar får en chans att lukta på mig och se vem jag är, jag klappar lite på dom, pratar med dom osv. automatiskt.

när jag började på ridskola när jag var liten var det det första vi fick lära oss, under den allra första teorilektionen. att när man skulle in till en häst i spiltan sa man ju såklart till genom att smacka först (men det kallar jag inte att "hälsa") och sen gå rakt in, fram till huvudet, för att låta hästen lukta och se vem man var.

mycket bra att du sa ifrån till tjejen, även om hon säkert tyckte du var en surkärring :D

Har alltid hälsat på hästen och gjorde så även under ridskoletiden. Tycker det är viktigt att man gör det. Dessutom så går inte hästarna fram till varandra och börjar klia varandra innan de har hälsat.

Senare med åren började jag med en annan grej i och med att shettisfölen som gick tillsammans med min häst var väldigt skygga. Jag sätter mej ner i hagen väldigt ofta och låter de ta första insiativet till kontakt. Efter ett tag brukar där vara en 2-3föl som fattar att den där människan blir man kliad av på sköna ställen och därefter vågar de andra också komma. Så om jag har en ny häst att hantera vill jag gärna låta den ta första kontakten.

Hälsa alltid på hästen med andra ord!

du gjorde helt rätt =D Jag skulle ha skickat ut henne på en gång, så gör man inte mot djur tkr jag. Jag hälsar på alla djur, inte bara säger hej utan pratar mkt med dom oxå ;) hehe

Det trista är att hon inte verkade riktigt förstå varför jag blev så upprörd.
Visade henne hur man hälsar och förklarade noga varför (jodå snällt jag lovar)
sedan fick hon fortsätt att borsta, men hon var fortfarande, tja vet inte hur jag ska förklara, men om jag säger mer bestämd än vänlig, så förstår ni kanske.
Så det var inte bara det att hon inte hälsade utan hela hennes attityd mot hästen

Jag hälsar alltid, känns trevligare på något sätt:laugh:
Men de kanske inte har lärt sig det på ridskolan :crazy:

jag tkr nog som alla andra att du gjorde rätt, klart man hälsar på hästen eller andra djur innan man gör mer!:eek: det gjorde jag innan jag gick på ridskola också, det säger ju sig självt eller?:crazy:

Jag hälsar alltid på hästar, och fick lära mig på min ridskola att man skulle göra det, åtminstonde prata med dom när man kom till dom bakifrån.

Det verkar som om den tjejen ser hästar (och förmodligen andra djur också) som maskiner som är till för oss människor.
Jag tycker du gjorde alldeles rätt som sade ifrån och inte ville ha henne som medryttare.

Läste en skräckhistoria i Pollux (?) om en tjej som missat att hälsa på hästen och blivit sparkad illa i magen. Var precis i början av min ridkarriär så det satte sig ganska djupt redan från scratch.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama