Hälsar ni på hästen?

Sv: Hälsar ni på hästen?

Jag håller med om att det är en självklarhet att hälsa på hästen så att den vet att man kommer och vem det är ..

nej, tkr inte att du överreagerade!
Jag hälsar alltid till alla djur jag träffar, det är ju självklart!! Och så brukar jag alltid stå och klappa hästen lite innan jag börjar borsta =S

Jag ser det som en självklarhet att hälsa på en häst.
Och jag hälsar hellre för mycket (ofta med omedvetet gulligullspråk och små monologer i stil med "hur mår du idag? vad fin du var då! vad tycker du om...". :angel:) än för lite eller inte alls.

Jag tycker absolut inte att du överdriver. Precis som du har jag aldrig stött på någon som INTE hälsat och presenterat sig när de träffar ett djur för första gången.
Jag måste också säga en sak: jag är imponerad över hur du skötte situationen!

Nu var ju flickan 14 år gammal och har kanske inte samma sunda förnuft som hon hade haft om hon vore fem år äldre, men detta är säkert en nyttig lärdom för henne som hon aldrig kommer att glömma. Förhoppningsvis förstår hon vad du menar vid närmare eftertanke, när hennes ilska gått över. Och som du säger, kanske har man det inte i sig om man uppför sig så.
Vi ska också minnas att för henne gjorde hon precis så som hon har lärt sig vilket ärännu mer synd och skam. Ridskolan bär ett stort ansvar att lära sina elever hur man egentligen uppträder :)

Det hör väl till vanlig hyfs att man hälsar på någon man tänker sig att umgås med? :confused:
Ingen som helst skillnad på människa och djur i den frågan tycker jag, det är bara fullständigt självklart.
Och jag skulle inte heller låtit tjejen få ta hand om min häst, aldrig i livet. Visar man så lite intresse för individen som är hästen ifråga att man inte ens hälsar, då får man inte förtroendet att ta hand om henne/honom.

Jag tycker att det är självklart att man hälsar på hästen, själv pratar jag jämt med alla hästar som jag ska hantera.

Det hör väl till vanlig hyfs att man hälsar på någon man tänker sig att umgås med? :confused:
Ingen som helst skillnad på människa och djur i den frågan tycker jag, det är bara fullständigt självklart.
Och jag skulle inte heller låtit tjejen få ta hand om min häst, aldrig i livet. Visar man så lite intresse för individen som är hästen ifråga att man inte ens hälsar, då får man inte förtroendet att ta hand om henne/honom.

WORD! :bow: :D

*kl*

När jag tänker efter tror jag inte att vi fick lära oss att hälsa på hästen på min första ridskola. Smacka innan man gick in, javisst, men inte gå fram till huvudet och hälsa. Nu har jag alltid varit väldigt kärvänlig och gjort det ändå (precis som någon beskrev - dessa eviga snuttepluttmonologer... utan bebisspråk dock) så jag har aldrig tänk på något annat sätt men...

Jag tycker i alla fall att du gjorde rätt. Har man inget hästvett så spelar det ingen roll hur mycket kunskap man har inpräntat.

Precis som nån annan skrev får man uppfattningen att hästen är ett redskap och inte en vän man ska lära känna.
Jag skulle inte vilja hantera eller rida en häst jag inte hälsat på, det är ju där man bygger upp ett band och ser hur den reagerar.

Jag säger alltid gonatt till mina hästar, eller som 2-åringen säger: - Gonatt Hänna!! (hästarna)

Konstigt! Säger som de andra att det är en självklarhet att man hälsar.

På min ridskola har vi fått lära oss att man talar om för hästen att man kommer och hälsar genom en klapp eller liknande.
Jag brukar alltid prata med hästen medan jag gör iordning den så det brukar alltid veta var jag är ändå.

Har aldrig någonsin sett en person som inte hälsar på ett djur innan man gör något annat.
För mig är det något så självklart, det sitter så att säga i ryggraden.
Så jag struntar i och för sig om någon har "lärt" henne eller ej.
Det är vanlig hyfs att man hälsar antingen det är människa eller djur.
Och viktigast självklart på djur, det är liksom inget man ska behöva lära sig.

Som jag redan har skrivit, så var det inte bara därför hon inte fick provrida, hela hennes attityd mot hästen var ”fel” min häst är en vänlig och snäll häst, finns ingen orsak att vara ”hård” mot henne, hon gör alltid sitt bästa med att förstå oss konstiga tvåbeningar.

Vist hon kan testa lite, vilken häst kan inte det?
Men det är aldrig något stort eller farligt, utan mer typ vägra lyfta upp en hov vid kratsning, flytta ”fint” på folk (oftast så fint och försiktigt att folk inte märker det, men jag som känner henne ser ju och ler i mungipan;))

Men den här tjejen tyckte hästen inte om alls, det märktares på många sätt.
Hon hadde som jag brukar uttrycka det, inga snälla/mjuka händer.
Så jag skulle aldrig drömma om att tjejen hade fått ta hand om henne.
Och då var ju provridningen väldigt onödig.
Vad jag kunde förstå så var det, det tjejen var mest sur över att hon inte fick rida…

Och ja hon finns här och har läst denna tråd, har fått ett ilsket telefon samtal från hennes far, han förstod inte heller vad det handlade om.
Och det är mycket möjligt att hon är jätte duktig på att rida som hennes far sa, men det är inte det handlar om

Jag avslutade samtalet med:
Hästen är MIN så det är jag som bestämmer, och jag anser inte att din dotter passar till min häst.
Och som sagt det är MIN häst.
Och därmed är disk slut för min del..

Jag hälsar alltid på hästen och även ridskolans hästar som jag ska rida på.
Det lärde jag mig när jag var liten när min mormor hade sin ardennerhäst och även på ridskolan.
Jag pratar med min medryttarhäst när jag pysslar med henne,haha som det vore en människa, men det är bara så.
Hemma pratar jag med katten oxå:rofl:
Så jag tyckte du gjorde rätt som skippade tjejen som röt och inte hälsade på hästen.
Jag hoppas att du hittar en bra medryttare :)

Håller fullständigt med dig och du gjorde helt rätt!
Varför ska man kasta upp kreti & pleti på hästryggen om kemin inte stämmer? Hur den tilltänkta medryttaren är mot & ihop med hästen är väl det första som ska stämma och också det man som ägare kan gå efter i sin "bedömning". Hur det sedan funkar i sadeln är ju steg två, om man kommit förbi steg ett vill säga..
Har själv som regel när jag letar medryttare att vi träffas helt förutsättningslöst först och känns det bra då så bokar vi in en tid för provridning. Mycket knepigt folk har man träffat minsann.. Men de två jag har haft under åren har båda gått in och hälsat med hela hjärtat och pålle har direkt visat sitt godtycke genom att buffa och pussa dem på handen! Resten som har kollat förstod inte heller vikten av det första stadiet och fick således inte heller provrida.
Hoppas både far & dotter tar till sig på rätt sätt och tar med sig lärdomen till nästa hästmöte/provridning!

//C

Jag är faktiskt inte förvånad, det finns folk som inte hälsar när de kommer hem heller.

Jag har gått ifrån att säga vänlig men bestämd, så otroligt många hör bara bestämd och för flertalet betyder det att det är ok att skrika och slå.

Numera säger jag mjuk och ödmjuk, missar de mjuk så hör de ödmjuk.

På många ridskolor uppfostras eleverna att bestämma över hästen, att de ska visa hästen vem som bestämmer, att de ska säga ifrån.
Man ser då hur alla de som aldrig har fått bestämma själva blir små tyranner som kräver allt möjligt av hästen och pisken åker fram så fort hästen inte gör vad de vill, att det sedan beror på att ryttaren gör fel spelar ingen roll för allt de har i huvudet är att hästen ska lyda:crazy:

Jag själv pratar med mina djur så att människor i närheten ropar, vad sa du? Jag pratar alltså med dem hela tiden.
Oavsett om det är "vildkatten" som kommer eller om hästarna tittar från hagen när jag ska åka iväg.
Djuren är mina bästa vänner och mina vänner hälsar jag på och pratar med.

Jag hoppas att tjejen förstår vad du sa och menade så att hon kan bli en duktig hästmäniska i framtiden.

På många ridskolor uppfostras eleverna att bestämma över hästen, att de ska visa hästen vem som bestämmer, att de ska säga ifrån.
Man ser då hur alla de som aldrig har fått bestämma själva blir små tyranner som kräver allt möjligt av hästen och pisken åker fram så fort hästen inte gör vad de vill, att det sedan beror på att ryttaren gör fel spelar ingen roll för allt de har i huvudet är att hästen ska lyda

Sorgligt men många gånger alltför sant, tyvärr!
Jag slängde bokstavligt talat ut en 13-årig tjej ur stallet en gång när hon stod och skrek och svor åt hästen och slog den i ansiktet när den inte stod blickstilla i boxen :mad: Efteråt försökte jag förklara att hästar har en utmärkt hörsel och att det snarare var hennes negativa kroppsspråk som gjorde att hästen inte stod still. Jag fick "citron-minen" i flera dagar men det var det värt..för därefter började hon prata bäbisspråk med hästen.. nåja hellre det.. :angel:

/Cinnamon

jag hälsar alltid på hästarna jag skall hantera, sunt förnuft tycker jag.
hälsar även om hästen står i hagen nära bilvägen när jag åker till stallet dvs jag stannar vevar ner o pratar lite innan jag åker vidare..

Sorgligt!
Att man hälsar på hästen är väl inget man behöver lära sig,faktiskt!! Det är väl bonnavett och sunt förnuft!? Jag går aldrig in i stallet på morgonen och sliter på grimmorna på mina pållar och tar ut dom,det är väl självklart att man säger godmorgon först.

Att hon dessutom hade mage att bli sur på hästen!? Nä,du gjorde helt rätt,jag hade nog kört fröken hem på en gång.. Hoppas hon tar till sig kritiken och kanske kan bli en bättre vän till framtida pållar.

Bra agerat!

Det är ju självklart att man hälsar på hästen! Att göra någonting annat vore extremt oartigt och respektlöst mot hästen.
Jag hälsar alltid på mina, både i stallet och i hagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama