Hälsar ni på hästen?

Sv: Hälsar ni på hästen?

Jag tycker att du kanske reagerade en smula för starkt i denna situation. Tjejen gjorde ju förmodligen som hon hade lärt sig på ridskolan, och på den ridskolan kanske dom behöver vara övertydliga när dom säger till hästarna för att det ska fungera.
Kunde du inte bara sagt till henne, att så får du - och ska - absolut inte göra när du hanterar min häst, och sen visat henne och lärt henne hur du brukar göra?
Jag känner att man iallafall kan ge henne en chans. men det är bara min tanke :)

Hade faktiskt exakt en likadan människa ute för provridning till att bli medryttare för några dagar sen. Hon hälsade inte heller på honom, tror knappt hon glodde på honom ärligt talat. Och det första människan frågar är om man behöver dra i tyglarna när man ska fatta galopp.....herrejävla. Jag säger som du, denna människa kommer icke upp på min häst för jag vill ha någon som bryr sig om honom och som kan få kontakt med honom. Denna hästen är dessutom förbannat känslig att rida även om han är snäll så hur den provridningen hade slutat vill jag nog inte veta

Ok vi kom fram och jag visade henne borstar och sånt, och så gick vi båda tillsammans bort till hästen.
Och till min stora förundran, så hälsade inte tjejen alls på hästen, utan tog en borste och började borsta direkt.
Min lugna/snälla häst for åt sidan, varav tjejen hög tag i grimman och röt åt henne:eek:

Så gör min häst med om någon så bara går fram emot honom och inte ägnar HONOM uppmärksamheten. Att bara klappa honom i "förbifarten" vid instruktion funkar inte har div tränare fått erfara. Iofs kan han flyga undan även om människorna visar sig tillgängliga och ägnar honom uppmärksamheten. Men det är bara om man råkar överraska honom av misstag, eller om människorna är lite okänsliga och inte läser av honom och stannar upp ngn sekund innan de forsätter närma sig honom om han blir osäker.

Jag hälsar alltid och använder rösten flitigt och klappar/gosar/leker alltid med min häst när jag träffar honom. Oftast lite snabbt direkt i hagen/på väg in i stallet och lite mer vid borstningen. De stunderna betyder jättemycket för mig och hästapållen verkar inte heller misstycka utan deltar och inbjuder alltid aktivt. Idag visade han själv att han lärt sig myspussas :D :love:

Men däremot så blir jag förvånad av att hästen inte klarar av att någon bara går fram till den och börjar borsta? Mina hästar hade inte rört en fena om man bara gått fram och börjat borsta. Nog skulle de ha kunnat hoppat till om någon bara dök upp bakom boxdörren hastigt och lustigt men så verkar det inte ha gått till i detta fallet.

Mvh

Tora

Det förvånar faktiskt inte mig alls. Men så har vi eget stall och är 2 pers som hanterar hästarna. Stoet kom som 6 mån och blir nu 19 år, unghästen kom som 2,5 år och blir nu 5 år.

När det kommer nytt folk till vårt stall reagerar båda hästarna. De som kommer är antingen hästvana eller totalt ohästvana. Samtliga hälsar på hästarna, antingen självmant eller för att jag helt enkelt gör det/säger åt dme hur de ska introducera sig för unghästen som är lite reserverar av naturen. Men en av killarna har ett rätt eget sätt att hantera djur. Med honom står stoet och ser förvånad ut och verkar tycka han är rätt konstig. Valacken ser på honom med skeptism och förundran, han vet inte riktigt om han ska bli rädd eller inte (för han har ju vant sig med tiden vid att killen inte beter sig som andra men inte heller är elak eller hårdhänt).

Skulle någon av dem bara helt sonika knallar rakt in i boxen till hästarna utan en blick helt otillgängliga hade valacken inte betett sig helt ofarligt. Stoet vet jag inte vad hon gjort men reagerat hade hon alldeles säkert även om hon är världsvan nog att hålla sig i skinnet hoppas jag. Men de har helt enkelt aldrig blivit utsatt för att man går fram till dem utan att hälsa/prata/ta kontakt med dem så jag ser inte det som något konstigt alls.

Skulle en människa på stan bara knalla rakt fram till mig utan minsta antydan att ta kontakt hade jag tittat stort och raskt klivit undan i tron om att jag stod ivägen, typ så reagerar mina hästar oxå. Allt annat tycker jag är ledsam avtrubbning :(

Hade inteheller haft henne som medryttare. Klart man hälsar på djuren innan man börjar hålla på med dom, vare sig det handlar om att borta eller rida eller vad fan du skall göra!

Jag lär alltid ut att man ska hälsa på hästen innan man går in. Särskilt om det är en häst man inte haft att göra med innan.

Alltid när jag kommer in i stallet och går utmed spiltorna så säger jag alltid "Hej hästarna" då jag kommer in.
Och hejar sedan på hästarna eftersom jag går ner längs stallgången.

Jag tror nästan jag pratar mer med hästarna än folket i stallet för det mesta. Både i stallet och på hästryggen.
:D

Jag kan tänka mig att hon mest uppfattade hästen som en testare.
Allt du sa kanske inte gick in, utan bara vissa delar:confused:

Om du sa att hon skulle borsta hästen- så gjorde hon så- följde exakta order.
Att hon sen misstolkade hästens reaktion- ja....Hon visste nog inte bättre.

Sen skulle jag aldrig skaffa en 14-åring- om jag inte kände till hennes sätt- både i stallet o uppsuttet.

Den där känslan som du fick:eek: fick jag när en NH- människa skulle "hälsa" på min märr.
Hon älskar människor o är väldigt varsam. Personen ifråga tyckte att hästen var för närgången o började knäppa med fingrarna mot ögon/ öronen:eek::mad: Hästen reagerade som tur var inte:bow:

Sen började människan svamla om att hästen var bufflig mm. Den rörde henne inte ens. Då förstog jag varför människans egen häst var så avvaktande mot främmande( den söker ingen kontakt med ägaren heller- Den VET!) o hon blev brydd att den inte var så mot mig, utan sökte kontakt.

Där jag började rida som liten var en av de första sakerna vi lärde oss att man skulle hälsa på hästarna...
Men det är ju klart, om det är så att man rider en gång i veckan och aldrig umgås med hästar annars så är det ju en del som inte vet så mycket om hästarnas beteende, det är ju stor skillnad på ridskolehästar och privathästar. Ridskolehästarna är vana med mycket olika människor som hälsar (eller inte hälsar) på massor av olika sätt...

Jag både Hälsar på mina hästar samt talar om vad som ska hända eller hur vädret är ute och frågar om dom mår bra och är dom missnöjda med något så tar vi det också :D

*word* :bow: :bow: :bow:

Det var en av de första sakerna jag lärde mig när jag började rida!! Aldrig gå in till hästen utan att först säga Hejhej, och sen när man kommit in gå fram och klappa på halsen.
Fast bara 14 år gammal är det inte så lätt alla gånger, hon hade förmodligen inte speciellt mycket vana utöver ridskolan.

Jag förstår inte heller hur man kan hoppa över hela hälsningsgrejen.
Även om man inte ens någonsin hanterat hästar, så borde det väl ändå finnas i bakhuvet att hälsar det gör man alltid. Gör man inte det när man träffar en ny hund tex? kanske lite lättare då dom oftast springer fram, men ändå?

Men visst, jag har också sett det här med ridskolelever som bara knallar rakt in och börjar borsta direkt samtidigt som dom gärna står och pratar med någon kompis. Hästen ägnas inte riktigt den uppmärksamhet som krävs, det skulle nog inte ens kunna kallas säker hästhantering eftersom dom lär ju ha noll koll på diverse signaler hästen sänder ut.

Jag pratar alltid med pålle, varje gång jag kommer till stallet går jag ut och säger hej till honom i hagen varpå han alltid hälsar med en gnäggning tillbaka, när jag fixat mat och mockning så går jag ut en stund igen, pratar med honom och leker en stund :D

Tror inte man lär sig det där på samma sätt på en ridskola, där stressar man dit, hämtar grejer, in i boxen, på med sadel/träns och sjoff ut i ridhuset sen lika snabbt av med sakerna också är vistelsen över.
Som sagt förut, känns lite som att använda ett redskap. inte helt rätt det där..

Va konstigt att hon inte hälsade :s
De gör man med alla djur och människor som man möter. På ridskolan som jag rider på så får man ju inte en lektion i att man ska hälsa på hästen utan alla gör ju det ändå, de har lixom aldrig varit ett problem.

Sen så lär sej ju alla av vad dom ser, personligen så har jag alltid hälsat på djur när jag har mött dom.
När jag tar in en häst ifrån hagen så går man först lite snett fram till den och säger namnet på den lite så man ser att den ser att man kommer. Sen när man kommer närmare så sträcker man fram handen med ryggsidan uppåt så att hästen får lukta och sen kliar man den på halsen medans man pratar med den och sen till sist sätter man på grimman.
I princip samma sak när hästen står inne. Först innan man klampar in på hästens area (boxen/spiltan) så säger man hästens namn innan man går in och ser att den har uppfattat att man kommer, sen går man in och går fram till huvudet och står och småpratar med den, kliar den på halsen/pannan och så får den stå och lukta lite på handen/armen och lyssna medans man pratar med den.

Självklart hälsar jag på alla djur jag träffar och ska ha närkontakt med.
Men jag känner mååånga privatägare som varken hälsar eller är trevliga mot sina hästar.
De går fram till hästen, sätter på grimma och drar iväg med den.
Inga vänliga ord varken då eller under skötseln. Inte heller efter ridning.

Bra dock att du inte lät henne provrida din häst.
Tänk att hon röt åt den!!
Stackars din häst, hon måste blivit helt chockad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama