Hälsar ni på hästen?

Sv: Hälsar ni på hästen?

Jag hälsar på de hästar jag förväntas hantera. Eller kanske bättre uttryckt: Jag kollar av att de sett mig och förstått att jag tänker göra något. Exempelvis när jag ansvarar för att ta in alla hästarna från hagen. De går själva från hagen in i stallet, men väl där ska de ju hanteras lite - grimmor sättas på, eventuella täcken tas av m.m. Och då får man ju kolla av att hästen uppmärksammat en innan man störtar in i boxen och börjar slita i täcket, som en ren säkerhetsåtgärd. Däremot är det väl inte alltid i de lägena som jag tar mig tid att "hälsa" på riktigt, utan det blir mer ett snabbt "hallå, jag är här och tar av ditt täcke nu".

Varken jag eller min häst hade nog blivit upprörda av om någon satt igång att borsta honom utan att hälsa först, så länge hästen inte blev totalt överraskad/rädd (typ inte hade sett personen innan han/hon kom där med borsten i högsta hugg). Däremot hade jag reagerat över ett överdrivet, opåkallat rytande/domderande mot hästen. Särskilt om personen i fråga inte kände hästen från början.

på de 3 ridskolor jag ridigt på + alla hästböcker, teorilektioner osv. så står/säger de alltid att man ska hälsa på hästen. de ska ju va rent suntförnuft.

Jag hälsar alltid på ett djur och låter de lukta på mig innan jag klappar lr något liknande. även fast jag har haft min egna häst i 2 år, så går jag alltid fram till hans box och hälsar. oavsett om jag tänker syssla med honom direkt efter eller göra något annat.

Tycker "medryttaren" får skylla sig själv att hon inte fick rida.

Det var bra gjort av dig, låter som en konstig människa hon tycker jag. Du gjorde helt rätt, jag hade inte heller vågat låta henne rida.

Klart att man hälsar på hästen,är inte det bland det första man lär sig?

Hälsar alltid på mina pållar och dom hälsar på mig när jag kommer,gnägg och komma fram för att få en lukt och prat stund..

Jag gnäggar ju inte men säger deras namn och ger klapp som hälsning..

Tror att dom skulle bli förvånade om jag bara ignorerade dom och antagligen undra om jag var arg eller sjuk..

jag hälsar alltid på hästarna,jag små pratar med dom hela tiden oxå,vilket jag har fått otaliga pikar för

Jag brukar inte presentera mig precis men hej säger man åtminstonde..?
Mest för att slippa överasska hästen.

Det hör till allmän hyfs att alltid hälsa på levande varelser, tycker jag. Jag hälsar alltid på alla hästarna i stallet när jag kommer på morgonen, likaså när jag är på ridskolan. Det är deras revir, deras hem. Inte stövlar man väl in hos människor och klamprar i deras hem utan att ens hälsa.

jag hälsar alltid på hästarna,jag små pratar med dom hela tiden oxå,vilket jag har fått otaliga pikar för

Varför har du fått pikar? Jag tycker det är ett trevligt sätt. Och ett lugnande.

Jag håller med dig och alla andra, att man självklart hälsar på hästen.

Men samtidigt kan jag tycka att du var lite hård mot tjejen. Hon var säkert nervös och osäker. Då kan det bli fel.

Det är inte lätt att vara 14 år och fara iväg för att provrida medryttarhäst. Nervositet, ihop med att hon gärna ville visa att hon kunde vara vänlig men bestämd, blev kanske helt galet.

Jag hade nog varit mer överseende och mildare. Kanske hjälpt henne och förklarat. Låtit henne få fler chanser.

Norrland

Min hast tillater ingen att rora nagot viktigt om de inte halsat forst, nya hovslagaren fick snallt saga forlot en kvart efter att han snabbt stovlade fram och bara lyfte pa hoven,smalog gjorde jag verkligen nar sedan ryktladan lag utomd pa hela stallgolvet.

Halsar gor jag alltid autumatiskt men jag kanner mina hastar sapass bra att var lilla halsning sker med en nick och blick ungefar nar man tar av tacken osv med lite tid att sta och halsa.

Hoppas du hittar nagon sa smoningom.

ja,säg det du,dom tyker jag är lite knäpp,varför prata med dom dom svarar ju inte,nä men dom hör

Det som gäller är ”vänlig men bestämd”
Tjejen sa ”inga problem, vi har sådana hästar på ridskolan också”.

Och till min stora förundran, så hälsade inte tjejen alls på hästen, utan tog en borste och började borsta direkt. Min lugna/snälla häst for åt sidan, varav tjejen hög tag i grimman och röt åt henne:eek:

Blev så häpen så jag blev först helt stum, men sedan så sa jag: vad i hela friden gör du??

Ja men du sa ju att man skulle vara bestämd sa tjejen.
Var hade vänlig tagit vägen då??

Funderar på om mina ord ”vänlig men bestämd” kan så till den milda grad misupfattas?

Ja - det är faktiskt jättesvårt för barn och ungdomar att förstå ett så vagt uttryck som "vänlig men bestämd".

Minns när jag själv var i tioårsåldern och skulle hämta in en ovillig ponny från en hage. Visa att du är vänlig men bestämd så går det nog bra - sa damen som ägde hästen. Visst, sa jag och gick ut i hagen. Det lät ju enkelt!

Ponnyn vände rumpan åt mig och gick sin väg direkt den såg mig - och jag ägnade närmare en timme åt att försöka vara "vänlig men bestämd"!!:D:rofl: Det skiftade vilt mellan söta och snälla ord och löften om godis, till barska rytanden och arga steg - och hot om ett kok stryk (tänk matadoren i tjuren Ferdinand!!!)! Ponnyn insåg direkt att jag var ett skämt och höll sig på avstånd.

Numer har jag ibland hand om teorilektionerna på en ridskola och jag brukar göra ett kul test som grundar sig på just denna händelse. Vi ställer en stol på golvet som får respresentera en något avogt inställd häst som ska fångas in. Jag ber sedan ryttarna att närma sig denna häst vänligt men bestämt. Vänligheten har de sällan problem med - men så fort de blir ombedda att också vara bestämda så börjar de flesta bete sig aggressivt, högljutt, hotfullt och desperat. Slutsats: Att ge rådet att vara vänlig men bestämd är fullständigt värdelöst om man inte samtidigt gör sig besväret att demonstrera och precisera vad man menar med det (och vad man INTE menar med det). Annars trillar inte många tioöringar ner där de ska!

Såklart att man hälsar på hästen! Låter som att hon var både nervös och rädd, vilket man ju inte bör vara. Hon bör nog gå kvar på ridskolan ett tag till :) Om jag har lärt känna hästen så vill jag gärna hälsa på hästen "på riktigt", dvs sätta sig på huk i hagen och vänta på att hästen kommer fram. Skulle jag ju inte göra om hästen var ny, men absolute låta den få snusa på en lite innan man gör nånting annat!

Tycker absolut att du gjorde rätt! Synd att det blev som det blev med tjejen, kan ju varit så att hon va/blev osäker och hanterade det på ett udda sätt?

Självklart hälsar/pratar man med hästarna. Jag hälsar på mina redan när jag går förbi hagen på väg till stallet. Sen småpratar jag med dom när dom går mot grinden. Sen gosas det och kramas det lite under tiden.

Hellre lite för mycket än lite för lite :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är själv 14 år, och jag hälsar alltid på både djur och människor.
Det är en självklarhet.

MEN , eftersom alla är "emot" den här tjejen, vill jag gärna lägga in några meningar som kan ha varit orsaken till tjejens uppförande mot hästen.

Den enkla anledningen KAN vara nervositet.

Jag har själv letat, och letar häst/foderhäst och jag vet hur himla nervöst det kan vara ibland. Man glömmer bort saker och allt sånt som absolut inte får hända, händer.
Man vill ju verkligen göra allting rätt, och vill ju så gärna få provrida och vara omtyckt av ägaren.
Så, det kan ju kanske vara så att hon helt enkelt inte riktigt visste hur hon skulle hälsa, blev lite stressad och tyckte det var enklast att bara gå in.
Då slapp hon ju tänka på om hon skulle använda "bebisröst" eller vanlig, tyst eller hög, mörk eller ljus. Hon visste helt enkelt inte hur Du tyckte att hon skulle hälsa.
-Skulle hon ha använt bebisröst kanske Du skulle tyckt hon var töntig, vanlig röst hade du kanske tyckt att hon verkade "hård" eller nåt..
Det kanske låter helt sjukt, men vissa fjortonåringar är sådana, tro mig, eftersom jag har flera kompisar som beter sig ungefär som den här tjejen i liknande situationer.

Sedan, det där med att hon var mer bestämd än vänlig kan också bero på att hon helt enkelt inte visste hur hon skulle agera.

Ja, jag tycker att hon gjorde fel, men samtidigt kan det helt enkelt vara så att hon bara blev nervös . [ det behöver ju inte vara så, men KAN kan det.]

Du överreagerade inte, och gjorde bra ifrån dig.
Men jag tycker ändå inte att det känns riktigt rätt att alla i princip snackar skit om henne och så.
Nervositet kan man ju inte hjälpa.

För mig är det absolut självklart att hälsa på alla djur oavsett sort och speciellt extra på tex stoet om hon har föl eller tiken om hon har valpar.

På ridskola är det vanligt med spiltor och att då inte hälsa på hästen och förvarna om att man kommer bakom och ska komma in och borsta kan vara rent farligt eftersom man har hästens rumpa mot sig hela tiden, en rädd häst som kastar upp en hov är inte kul att få i magen. Men givetvis ska man alltid hälsa, oavsett box eller spilta eller hage eller transport eller var nu hästen befinner sig.

Sen det här med tjejen som röt åt hästen. Har hon bara ridit på ridskola så kan det hända att hon fått lära sig att man helt enkelt ryter åt hästen så fort den gör något man själv inte ber om eller förstår, träffat många såna både ridlärare och ungdomar som håller i teorikurser (blir för övrigt lika arg varje gång).

Vänligt men bestämt är ju ett litet luddigt uttryck, alla har sina versioner på hur en "vänlig men bestämd" person ska vara och det kan ju ibland ställa till problem. Så länge man har lite hästtänk och liten nypa vett i huvudet så funkar den mesta hästhanteringen utmärkt. Fast som jag nämnde, har man lärt sig "hästvett" från en person som inte äger någon "hästvett" så är det inte lätt.

Jag håller med dig och alla andra, att man självklart hälsar på hästen.

Men samtidigt kan jag tycka att du var lite hård mot tjejen. Hon var säkert nervös och osäker. Då kan det bli fel.

Det är inte lätt att vara 14 år och fara iväg för att provrida medryttarhäst. Nervositet, ihop med att hon gärna ville visa att hon kunde vara vänlig men bestämd, blev kanske helt galet.

Jag hade nog varit mer överseende och mildare. Kanske hjälpt henne och förklarat. Låtit henne få fler chanser.

Norrland

Håller helt med, och även de som svarat liknande i tråden nu mot slutet.

KL
JA - man hälsar på hästen. Men om man är 14 år och nervös och försöker ta in alla direktiv (du skriver att du berättade i bilen vad du "förväntar dig" och hur du "vill att hon ska ridas" osv, så kanske det inte är så lätt och man blir nervös helt enkelt. Sen tror jag faktiskt att det KAN vara olika på ridskolan, det går liksom på löpande band och man rider många olika hästar, kanske försvinner såntdär i farten lite. Innebär inte att det är rätt, men som sagt, det är en 14 åring. jag undrar lite vad du förväntar dig egentligen, som letar efter en så ung tjej som medryttare? det måste finnas lite marginaler, och framför allt lite tid att se tiden an och ge henne en chans, du lät henne inte ens provrida. Kanske lika bra med tanke på hur du reagerade på det som hänt, för tjejen vart säkert jättestressad.

Har haft medryttar annonser länge, många svar men inte den rätte…
En av de som svarade kom i dag för att provrida.
Ung tjej, bara 14 men hade ridit ett par år på ridskola och utgav sig för att ha stor hästvana.

Jag hämtade henne vid bussen och vi hade ungefär en 10-15 minuter i bilen medan vi körde till stallet.
Under den tiden berättade jag lite mer om hästen och hur jag ville hon skulle ridas.

Blev så häpen så jag blev först helt stum, men sedan så sa jag: vad i hela friden gör du??

Ja men du sa ju att man skulle vara bestämd sa tjejen.
Var hade vänlig tagit vägen då??

Jag visade henne hur man hälsar och presenterar sig.
Hon fick hjälpa till att fixa med rykt och mat, men hon fick inte provrida, jag sa jag tycker inte ni passar ihop, tyvärr.
Tjejen var självklart ledsen och tyckte jag var en elak kärring.
Sur som ättika under bilfärden hem också.

Överreagerade jag, men känner att gör man inte sånt spontant när man träffar ett djur, ja då har man inte det i sig så att säga.
Funderar på om mina ord ”vänlig men bestämd” kan så till den milda grad misupfattas?

Senast ändrad:

Ser att flera här har skrivit att tjejen troligen var nervös…
Och tja jag har full förståelse för det, även jag har ju varit 14...
Och tror också att vänlig men bestämd kan missuppfattas.

Men åter igen det var inte enbart på grund av att hon inte hälsade på hästen, även om det var där problemet började så att säga, som jag tyckte det var slöseri med tid att hon provred.
Resten är svårare att förklara, men hon var liksom ”häftig/kantig” i sitt sätt att hantera hästen, och framförallt så tyckte inte hästen om henne.
Jag litar på min häst i det fallet…:D

För mig är det självklart att hälsa oavsett om det är ett djur eller en människa det handlar om. Tycker du gjorde helt rätt!
Det vore ohyffsat att bara klampa in till hästen och börja styra med den och sen förvänta sig att den ska vara "artig" mot en. När jag kommer på morgonen till exempel säger jag alltid godmorgon och frågar om de sovit gott medan jag ger dem frukost. Sen får de mumsa ett par minuter innan jag börjar krångla med täcken och annat.

Jag brukar säga hejdå åt dem också och tala om när jag har tänkt att komma tillbaka. Om jag av någon anledning inte säger hejdå, t ex har bråttom o inte hinner ut till hagen ett extra varv, så får jag dåligt samvete :p

Jag med!
Är lite skrockfull av mig, och helt övertygad om att jag inte har sagt "hej då syns på x-dag" så gör vi inte det av någon hemsk orsak…
Jag har min häst på hel inackordering då jag inte kan komma dit varje dag (tyvärr) så därför känns det jätteviktigt med ett ordentligt ”hej då”

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama