Hälsar ni på hästen?

Sv: Hälsar ni på hästen?

Det är ju självklart att man hälsar på hästen! Det är inte bara för säkerhetens skull (så att man inte får en skrämd hov i pannan) men det är ju faktiskt mysigt att komma in i stallet och med mjuk röst hälsa på den höätande hästen som piggt sticker upp huvudet och gnäggar glatt till svar. :love:

Hälsar alltid på mina,om de står inne så får de första hälsningen i stalldörren.Sen så självklart går jag runt och hälsar på dem en i taget.Sen blir det ytterligare en gång när jag gör i ordning dem.Kanske är lite larvig men jag gillar att "prata" med dem,tror nog att de gillar det oxå eftersom de gnäggar och "hummar".

Som jag redan har skrivit, så var det inte bara därför hon inte fick provrida, hela hennes attityd mot hästen var ”fel” min häst är en vänlig och snäll häst, finns ingen orsak att vara ”hård” mot henne, hon gör alltid sitt bästa med att förstå oss konstiga tvåbeningar.

Vist hon kan testa lite, vilken häst kan inte det?
Men det är aldrig något stort eller farligt, utan mer typ vägra lyfta upp en hov vid kratsning, flytta ”fint” på folk (oftast så fint och försiktigt att folk inte märker det, men jag som känner henne ser ju och ler i mungipan;))

Men den här tjejen tyckte hästen inte om alls, det märktares på många sätt.
Hon hadde som jag brukar uttrycka det, inga snälla/mjuka händer.
Så jag skulle aldrig drömma om att tjejen hade fått ta hand om henne.
Och då var ju provridningen väldigt onödig.
Vad jag kunde förstå så var det, det tjejen var mest sur över att hon inte fick rida…

Och ja hon finns här och har läst denna tråd, har fått ett ilsket telefon samtal från hennes far, han förstod inte heller vad det handlade om.
Och det är mycket möjligt att hon är jätte duktig på att rida som hennes far sa, men det är inte det handlar om

Jag avslutade samtalet med:
Hästen är MIN så det är jag som bestämmer, och jag anser inte att din dotter passar till min häst.
Och som sagt det är MIN häst.
Och därmed är disk slut för min del..

Det här inlägget missade jag tidigare.

Om din häst testar lite, flyttar på folk, vägrar lyfta hovar... Och du sagt åt tjejen att vara vänlig, men bestämd. Så tycker jag att du är hård mot henne. Vänlig, men bestämd-begreppet är väldigt svårt, och varierar från person till person. Jag tror att du begär mycket om tjejen ska fatta att man ska stå med ett leende i mungipan och vara "vänlig men bestämd".

Det här handlar bara om att du blev kränkt av att hon var "för hård" mot din gullehäst. Jag tror att hästen hanterar det.

Dessutom tycker jag att det är dålig stil av dig att hänga ut tjejen på Buke så här. Klart att det tagit hårt när tom pappan ringer. Stackars 14-åringen som skulle provarida medryttarhäst.

Jag uppfattar dig som vuxen. Den här tråden och ovanstående inlägg är inget annat än en vuxen som mobbar en 14-åring.

Det är din häst. Det borde ha räckt att du "vänligt, men bestämt" nekade tjejen att bli medryttare.

Norrland

Jag håller med dig och alla andra, att man självklart hälsar på hästen.

Men samtidigt kan jag tycka att du var lite hård mot tjejen. Hon var säkert nervös och osäker. Då kan det bli fel.

Det är inte lätt att vara 14 år och fara iväg för att provrida medryttarhäst. Nervositet, ihop med att hon gärna ville visa att hon kunde vara vänlig men bestämd, blev kanske helt galet.

Jag hade nog varit mer överseende och mildare. Kanske hjälpt henne och förklarat. Låtit henne få fler chanser.

Norrland

Jag håller med här.

Jag tycker inte att hälsa på hästen är något man behöver lära sig. Det brukar komma naturligt när man träffar en ny häst att man först går fram till huvudet säger hej, gosar lite och låter den nosa på en.

Jag kan förstå att du blir chockad och orolig när det inte kommer naturligt för tjejen att göra så och att det då inte känns som att kemin passar.

Men samtidigt kunde så får du ha i åtanke vilken situation tjejen är i. Hon var säkert nervös och osäker på hur hon skulle visa att hon verkligen var duktig. Det kan ju låta som att varken hon eller föräldrana är så vana vid djur och då är det mycket man ska lära sig som är självklart för oss andra.

Jag tycker du kunde gett henne lite tips i stället. Sagt typ såhär: "testa att klappa henne lite först och låt henne nosa på dig så hon ser vem du är, då brukar hon stå still. Om hon inte står still då brukar jag göra så här (visa hur du själv hade hanterat situtionen)".

Sen kanske jag hade nöjd mig med att hon hade borstat lite den dagen och låtit henne leda hästen. Sen om hon kände för att testa rida kunde ni avtalat en ny dag. Då hade ni båda haft möjlighet att smälta vad som hade hänt och du kunde nästa gången se om hon hade tagit till sig det hon hade lärt sig förra gången. Hon kanske inte hade varit lika nervös andra gången heller och det hade rentav gått bättre bara för det.:idea:

Rent intuitonsmässigt brukar man känna av vilka personer som passar bäst i hop med sig själv och sin häst, men man får ändå ge folk en chans och inte döma ut dom för ett misstag. Om inte kemin passar så passar den inte, men det är ingen som ska behöva må dåligt av det.

Jag hälsar på alla hästar, både pratar och klappar, innan jag sätter igång med någonting. Med hästarna här hemma pratar jag om lite allt möjligt. Undrar vad någon tänker när dom går förbi? Om dom surar för något brukar jag fråga varför dom är så buttra etc. Inte att jag förväntar mig svar, mer för glädjens skull :)

För er som pratar om att hon kanske var nervös, det var också en tanke som slog mig. Men om man som hästägare inte gillar människan som kommer och provrider, så ska man självklart inte gå med på det bara för att "provridarmänniskan" (Haha kan man säga så?) ska få ha en medryttarhäst. Tycker det var helt rätt att säga nej. Och med tanke på hur hon betedde sig efteråt så kanske det var tur att du sa nej? Med tanke på de andra omständigheterna också som du beskrivit tidigare.

Bara en tanke från mig, säger inte att en sak är på ett eller annat sätt, det är bara som jag uppfattade det.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart förklarade jag och visade henne.
Jag bjud på en fika efteråt och pratade igenom det länge

Och nej jag dömer inte ut folk snabbt, låter alla få en chans
Och har definitivt inga jättehöga krav.
Har full förståelse för att hon bara var 14 år och troligen nervös..
Är inte fullt så elak kärring som visa av er tycks tro…

Men det var en rätt stor sak till (i mina ögon) som jag inte har skrivit om eftersom jag inte riktigt vill hänga ut henne mer.
+ att hela hennes sätt var ”fel” mot hästen.

Det var så mycket som inte stämde, att hon inte hälsade var liksom inte det avgörande.
Det var det som var enklast att skriva om, därför blev det och eftersom jag blev så paff eftersom just att hälsa är för mig så självklart, jag tänker inte på det bara gör det så att säga.
och så var jag så nyfiken på om det var riktigt som hon sa att de inte gjorde det på ridskolan:confused:
vilket var orsaken till att jag överhuvudtaget skrev om detta.
Och det har jag nu fått många svar på.

Senast ändrad:

Klart att man hälsar på hästen det första man gör.

Förstår helt och fullt att din häst reagerade som den gjorde.
H*n blev väl skrämd att tjejens plötsliga uppdykande och domderande

klart man hälsar på hästen! och lika självklart är det för mig attman berömmer hästen med rösten. jag var och provred en häst för att bli medryttare åt och den fick jag inte berömma med rösten

Ja hälsar alltid på djurena jag träffar, men kan faktiskt vara så att tjejen i fråga var otroligt nervös och "vill få det överstökat".

*knapplån*

För min del hör det till god ton att hälsa på alla levande varelser man skall ha någon form av förhållande med.

Men däremot så blir jag förvånad av att hästen inte klarar av att någon bara går fram till den och börjar borsta? Mina hästar hade inte rört en fena om man bara gått fram och börjat borsta. Nog skulle de ha kunnat hoppat till om någon bara dök upp bakom boxdörren hastigt och lustigt men så verkar det inte ha gått till i detta fallet.

Mvh

Tora

Självklart att man hälsar på djuren!
Varje gång jag kommer in i stallet börjar jag med ett lågt "hej hästarna" för att göra dem uppmärksamma på att det är jag som kommer.
hade någon inte hälsat på mina hästar så hade hästarna raskt tagit saken i egna händer!
Min gammelponny stannar alltid för att hälsa när man är ute och rider och möter en människa. då är det bara att fråga vänligt om personen i fråga är hästrädd, man har fått många trevliga bekantskaper på detta vis! :D

Jag tycker också du gjorde rätt!! Det är ju som att man ska prata med en helt okänd människa utan att presentera sig. :p

Jag är i stallet varje dag, oftast flera gånger :p Men jag vill ju tala om om jag kommer tillbaka samma dag eller dagen efter. Och om det kommer va något annorlunda som t ex "imorgon får ni gå ut tidigt för då ska matte jobba" ;) De förstår ju inte orden men jag får för mig att de kan förstå en del ändå. Det känns i alla fall artigare :D

Jag tycker du gjorde rätt.
Känns inte kemin bra så gör den inte, det är din häst och det ska kännas bra för DIG! Det är ju inte nödvändigtvis något personligt mot den personen utan bara att du inte tycker det funkar helt enkelt.
Jag tycker inte du på något sätt har hängt ut henne.
Folk skriver dagligen om händelser i deras närhet där någon kan råka känna igen sig.

Jag har själv vart med om liknande, dock ej provridning utan telefon, då en 12åring ringer och vill bli medryttare på min nordsvensk och jag förklarar snällt att jag tyvärr vill ha någon vuxen. Hon fortsätter tjata om att hon red in en shettis en gång och var stark och bestämd. Jag sa snällt efter ett tag att det är min häst och jag bestämmer.
Efter en stund ringer hennes morsa och är rasande för hennes dotter är minsann jätteduktig och kan allt och skulle klara min häst bättre än vad jag gör!? :crazy:

Jag hälsar på och pratar med min häst hela tiden, med andras också för den delen. Annars skulle jag få grymt dåligt samvete, det skulle vara som att komma hem till en polare och inte säga ett skit. Typ ställa sig o laga mat eller ngt. JÄTTEDÅLIG liknelse... :O

Tycker över huvud taget att jag ganska ofta pratar med hästen istället för om hästen, till ex: "Du är fin" ist för "Hon är fin".

Det är självklart för mig att man säger nåt till hästen eller smackar lite och låter den lukta. Särskilt ifall man ska skapa ett band till den !! :o
Man får som hästägare också vara kräsen med sånt, jag menar man vill ju inte ha nån opersonlig person som medryttare. Det är faktiskt djurvett att man inte bara oanmäld börjar hålla på med en häst om den är ovan. Men du kanske ska säga till innan nästa gång. "Hälsa gärna på hästen för den är lite osäker med nya människor! :) "

Det är självklart för mig att man säger nåt till hästen eller smackar lite och låter den lukta. Särskilt ifall man ska skapa ett band till den !! :o
Man får som hästägare också vara kräsen med sånt, jag menar man vill ju inte ha nån opersonlig person som medryttare. Det är faktiskt djurvett att man inte bara oanmäld börjar hålla på med en häst om den är ovan. Men du kanske ska säga till innan nästa gång. "Hälsa gärna på hästen för den är lite osäker med nya människor! :) "

Suck
Vet inte hur många gånger jag skrivit att det INTE enbart var för att hon inte hälsade på hästen.
Utan det var hela hennes attityd mot hästen + en sak till, som jag inte tänker skriva om.

Att jag skrev just om att hon inte hälsade, var som jag också har skrivit, bara för att jag blev så paff, då detta är liksom något som för mig är så självklart att jag inte ens tänker på det.
Också var det ju att hon påstod att hon aldrig ”behövde” göra det på ridskolan och det gjorde mig nyfiken om ridskolor inte lär ut detta (fast jag tycker inte att det ska behövas läras ut egentligen)

Min häst är världens snällaste och hur lugn som helst.
Hon är ju ”handikapp” häst till mig, så hade hon varit ”hispig” så hade jag inte kunnat ha henne.
Absolut ingen häst som skyggar för att man inte hälsar (även om jag tycker att det är självklart att man gör det)
Det var nog annat också som gjorde att hon drog sig undan….

Sedan så är det MIN häst och person kemin med den här tjejen stämde inte heller.
Är faktiskt första gången, jag inte har låtit någon provrida av alla dom som svarat på mina annonser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama