Hälsa på domaren...?

Sv: Hälsa på domaren...?

absolut^^ och göra hälsandet på domaren till en lag och om man inte hälsar straffas man med att hoppa/springa hela banan utan häst^^

Det är väl kanske det jag menar. Den speciella tävlingsatmosfären - lite spännande, avbrott från vardagen, prata lite med folk man inte känner, eller hälsa på någon man träffat på någon tidigare tävlingsplats, fråga om varandras hästar, ja, lite social samvaro.
Jag saknar det.

Kanske är det lite för stora startfält. Det blir stressigt för alla. Allt måste flyta perfekt annars rasar hela tidsplanen. Då är det lätt att irritationen tar överhand.
Nu har vi kommit långt ifrån "hälsa på domaren" men det är kanske bara en följd av hur hela situationen på tävlingsbanorna blivit.

´bra ide^^, man borde ha unghäst klass, oerfaren prov tävlings klass, stil ridnings klass, och tids klass^^ då kan alla de som vill träna och bara komma runt banan ha oerfaren provtävlings klass och alla storhästs juniorer som vill ha fart och fläckt ha tids hoppningen medans de som vill ha bedömning för själva ridningen kan ha stilridning. på hopp dvs.

Om man inte vill "tävla" så kan man rida avd B.

Visst handlar det delvis om att det är stora startfält och tidsbrist, om det fanns fler arrangörer (läs ni själva i era klubbar! :)) så skulle inte trycket bli så hårt på de få arrangörer som finns.

Sen tror jag också att stämningen och "högtidskänslan" är något man kanske främst upplever i början av sin tävlingskarriär, när man haft licens och tävlat 25 helger per år i 20 år så blir det till slut mest en dag på jobbet. :o

Hur ofta är det 200 starter i en klass? Inte särskilt ofta. De gånger det varit väldigt stora startfält så har jag flera gånger sett att det lagts in tid för bangång en eller ett par gånger i klassen.

Varför stöka till allting? Antingen väljer man att rida avdelning B med bedömning A eller så väljer man avdelning A med aktuell bedömning. Antalet placerade är ju proportionerligt så det är inga konstigheter med det. Varje ryttare väljer ju själv om denne vill satsa fullt ut i omhoppningen eller bara hoppa runt en lugn nollrunda.
Är man inte mogen att tävla på vanlig tävling så är det klubbtävlingar, träningstävlingar och liknande som får utnyttjas.

Precis som Lena skriver så kan man ju rida avd B om det är så att man enbart är ute efter att rida en fin runda.
Är man felfri får man dessutom rosett där :idea:

Själv tävlar jag enligt principen "vinna eller försvinna" (och för att det är kul och spännande givetvis) och avskyr att de satt in enbart CR i 90 klasserna :mad:
CR ger ingenting för mig och jag tycker det är skittråkigt, träna för tävling gör jag hemma.
Då menar jag inte att jag haffsrider eller liknande, utan jag rider såklart för att få en fin felfri runda MED bra tid.

Att det går fort på tävlingsplatsen tycker jag f.ö är lite på gott och ont.
Visst är det skönt att komma hem tidigt (både för funkt, och tävlande) men på en tävling jag var på i somras gick det lite FÖR smidigt. :crazy:
Det var ett ganska stort startfält, jag startade i två klasser med ganska många ekipage mellan.
När jag tävlade ponny hade jag lätt kunnat fodra både mig och häst och kolla på tävlanden mellan dessa två starter men den här gången hann jag knappt ens ställa in hästen! :eek:
När jag skrittat av och fått in hästen, så var jag direkt tvungen att gå banan och sen var det bara att lasta ut igen och rida fram lite fort.
Visst är det bra när tempot är högt, men man behöver väl inte överdriva. :p

Jag har ett antal gånger hört domarna be ryttarna om att inte hälsa, eftersom det tar för lång tid. Så jag hälsar nästan aldrig, ingen mening med att irritera både domare och publik.

Just det, denna stress....trist tycker jag.

Jag hälsar alltid men i farten, jag stannar inte och hälsar. Jag vet att det finns domare som uppskattar det.

Jag tycker att det känns trevligt att hälsa :)
Det tar ju bara någon sekund; en tydlig nick när man rider förbi är ju inte så svårt ;)
Man har ju ändå 45 sek på sig att starta, så jag brukar skritta in, kika på de "farliga hindrena", hälsa, fatta galopp och börja.
Snabbt, smidigt, enkelt och trevligt!

*KL*
Även om man inte hinner stanna, ta tygeln i ena handen och hälsa, hinner man med en liten nick i farten.
Jag jobbar extra på Ica i kassan, och när kunder inte hälsar tycker jag det är dålig respekt, jag känner mig då mer som en maskin än som en människa. Då tänker jag att det är likadant för andra som jobbar i kassa, eller som i det här fallet, ett domartorn. Och jag önskar absolut inte om någon extravagant hälsningsprocedur, sök ögonkontakt och hälsa kort räcker så bra.

*knapp*

Det hinns inte med på dagens tävlingar med 300-400 starter per dag att man ska vänta med startsignal till ryttaren behagar hälsa.
Jag brukar ta tygeln i en hand och nicka mot dommaren när mitt namn ropas upp, men jag gör inte halt och rider inte fram till tornet utan håller mig på lagom avstånd till starten. Då får man ofta ett "välkommen" också och inte bara startsignal :)

*knapp*

Det hinns inte med på dagens tävlingar med 300-400 starter per dag att man ska vänta med startsignal till ryttaren behagar hälsa.
Jag brukar ta tygeln i en hand och nicka mot dommaren när mitt namn ropas upp, men jag gör inte halt och rider inte fram till tornet utan håller mig på lagom avstånd till starten. Då får man ofta ett "välkommen" också och inte bara startsignal :)

Jag gör också så, om inte hästen fått för sig att spela halvknäpp, för då fokuserar jag mer på att lugna hästen än att hälsa.

Nä, jag menar inte alls att man ska rida fram till domartornet, göra halt o s v utan kanske ta ett par skrittsteg titta upp mot domaren och nicka. Mer behövs inte och det tar inte mer än 3-5 sekunder av de 45 som man har efter startsignal.

kan hända att tävlingarna har blivit mer inriktat på att ha med så många hästar som möjligt i varje klass så att de får mer pengar, vilket leder till att det blir 199pers som blir på dåligt humör för att de inte van och alla missade första priset med en halv sekund.
om man mer tänker sig de mindre tävlingarna som träning inför de större så hade det nog varit roligare att tävla på de läggre nivåerna. min tränare säger alltid att man inte ska vinna en tävlinga på 1-1,10m då det räknas som träning och om man satsar allt på att rida korekta vägar i en sån tävling så kommer man inte bland de topp 20 pga tiden. och för att vinna en tävling på 1m med 200 deltagare så behöver man ju rida som på en ponny, dvs extremt snäva svängar och full fart hela tiden. inge bra för hästarna en man vinner i alla fall:/

Reagerar på de där du säger om : rida som en ponny, extremt snäva svängar o full fart hela tidenoch att man inte skavinna en tävling på 1-1,10m då de räknas som träning
varför SKA man inte vinne en sån tävling? Jag har vunnit flertalet 1m o 110 på mina hästar o har aldrig ridit som du säger, jag rider korta välplanerade vägar o ett bra tempo o med hästen i balans.

Och vadå inte bra för hästarna?

Och vad menar du med korrekta vägar? För mig är de (i en omhoppning) välbalanserat korta vägar med bra tryck och tempo i galoppen.

Känner som jag gick ifrån tråden lite men blev bara lite paff..

kl

Jag har inte hälsat på domaren på tävlingar sen jag red b eller c ponny. Kommer nog inte börja nu heller, är så fokuserad på mig och min häst när jag ska rida så vill inte tänka på domaren.

Jag hälsar alltid på domaren :)
Som ngn sa tidigare det är en artighetsgrej och på stilbedömningar kan man få + i kanten:D

OM jag inte gör det är det för att jag är så sjukt koncentrerad på hästen och vad jag håller på med, men det brukar alltid vara i 1.a klassen isf så jag hälsar alltid minst 1 klass :)

oj vad länge sedan jag skrev i denna tråden^^,
men det jag menade med förra inlägget är mest hur klubb tävlingar på t ex ridskolor rids, ponny ryttarna gallopperar runt som galningar och tar hemskt snäva svängar redan i grund omgången vilket ibland leder till att hästen vägrar och den lilla ryttaren piskar hästen tills den hoppar. om man då istället föra att rida som en galning satsar på en runda med stora bra vägar i grunden och ett jämt tempo med kortare vägar (utan att svänga hästen helt om över hindret för att ta ett annat hinder 5m bort på 0,0003 sekunder) i omhoppningen så kommer man inte på pris pallen då.
i lokala och regionala tävlingar är det kanske inte så här (aldrig varit på tävling utanför klubben) men på de tävlingar som jag varit med om har det varit så.
jag sattsar på att tävla i 120-30 på lokal/ regonala tävlingar, och då är en lokal tävling på 1m inget mer än träning på vägar och tävlings erfarenhet, om jag sattsat på att tävla i 1, 1,10m så hade jag inte sett de tävlingarna som träning. men då hade jag nog också försökt att få hästen att svänga på en 5krona i landningen för att få bättre tider.
när jag rider så är det för att få en välriden och snygg runda, inte bara för att vinna.
men då jag inte tävlat så mycket och inte har så mycket tävlings instinkt så har jag kanske inte samma synsätt som andra som tävlar.
oj vad längt inlägg det blev^^, nåja ignorera mina medelanden om ni vill, de är mina tankar om tävlingar och inget man behöver ta åt sig. alla har ju inte samma tankar och om man tävlar för att vinna varje gång så får man gärna fortsätt med det. dock så kommer jag inte göra det.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 424
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 364
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar