Hälsa på domaren...?

S

Sickan

Jag har återkommit till hoppbanorna efter ca 8 år på dressyrtävlingar. (tävlar inte själv utan följer med dottern). Det som slog mig var att man slutat hälsa på domaren eller är det bara som jag fått för mig?
Nu sist var det inte en enda som så mycket som nickade mot domartornet. Domaren hälsade ryttaren välkommen men ingen gav någon respons. Trist attityd tycker jag.
Det var lite rörigt i startlistorna och domaren fick ibland fråga om det var en viss ryttare och ibland fick hon fråga 2-3 gånger innan ryttaren bemödade sig att nicka - utan att titta upp mot den som talade till dem.
Är jag petig eller vad tycker ni?

Sv: Hälsa på domaren...?

Jag tycker att man ska hälsa på dommaren.

dels som en "artighetsgrej"
dels är det bra att göra en halt innan man börjar (finns alldeles för många som kommer in i 180 och river runt banan i samma tempo utan ngn som helst kontroll...)
Och så tycker jag det är ett bra "andningshål" för mig själv. Om man är nervös och så så får man lugnt och stilla göra halt, ta ett par djupa andetag och hälsa.
Dommaren får ju även ett bra tillfälle att kontrollera att häst/ryttare är rätt utrustade.

MER HÄLSNINGAR ÅT FOLKET!:banana:

Det har jag oxå märkt. Jag vet inte varför det har blivit så, men förr skulle man ju alltid hälsa innan man fick startsignal. Kan det vara så att tävlingarna numera är så stora att det inte hinns med? Nu är man ju ofta flera inne på banan samtidigt och man får startsignal så fort fg ryttare är i mål - allt för att korta ner tävlingsdagarna...

Ja, det är kanske den allmänna stressen. Man behöver kanske inte göra halt utan skritta, titta upp och nicka.
Jag tycker att tävling ska vara lite festligt, lite utöver det vardagliga tragglet på träningsbanan. Till det hör en trevlig attityd så att det blir lite roligt för alla.

Jag måste erkänna att jag faktiskt är rätt dålig på det själv. Det kan nog till viss del vara just det att arrangörerna vill hålla ett högt tempo under dagen om det är många starter och det blir lite allmänt stressat, men just jag själv är så fokuserad på hästen och ridningen/banan att jag glömmer det av den anledningen när jag går in där.

Ska försöka bättra mig! hehe. Sen vågar jag faktiskt peta in här att domarna på många ställen kanske kunde låta lite gladare/trevligare själva också ibland. Flera gånger när jag stått och tittat på läktaren har jag lagt märke till att domaren har en rätt taskig attityd när t ex någon börjar rida omhoppningen utan att veta (självklart, man har ju ingen egen klocka direkt) att de hade ngt tidsfel i grunden och domaren avbryter med en otrevlig ton, likadant om en häst stannat på ett hinder som måste byggas upp. Bara något jag tänkt på..

Så både rytare och domare kanske kan försöka bättra sig för att få en ännu trevligare tävlingsstämning=)

Ja, det är ju svårt att veta vad som är hönan och ägget här. Men en ömsesidig uppryckning kanske är på sin plats, men man kan bara börja med sig själv och hoppas att andra följer efter.

Jag tror som någon annan skrev att tempot på tävling (åtminstone här i Stockholm där startfälten är enorma) är så uppskruvat att man prioriterar annat de futtiga sekunder man har på sig innan man måste starta.
Många är också så fokuserade på vad de ska göra att hälsningen glöms bort.

Jag tycker inte att detta är något stort problem och de domare jag känner tycker inte heller att det är viktigt.

Här nere i Skåne är tempot också ofta väldigt högt och att hälsa glöms ofta bort. Jag var själv väldigt duktig på det när jag bodde på annan ort, men här nere så försvinner det bara i farten. Ofta är man 2 eller 3 ekipage på banan och allt ska rulla på så fort som möjligt.

Jag tycker det där med att hälsa på dommaren är väldigt svårt på många ställen. Oftast släpps man ju in när den andra ryttaren rider, och så fort den andra ryttaren har gått i mål, så får man startsignal. Är då inte starten placerad nära domartornet så blir det ju också lite svårt att hälsa, men kanske vill ta ett par volter eller fattnignar innan man ska börja rida.
Är man på andra sidan av en stooor ridbana kan det vara lite svårt att göra en hälsning som uppfattas av domaren :p

Det var ju mkt lättare "förr" när det gick in ett ekipage åt gången, då kunde man hälsa på domaren när man gick in, ingången brukar ju oftast vara i närheten av domartornet (eller så det lätt går att rida fram till det).
På ponnytiden (tävlade mest i lag) var det jätteviktigt att alltid hälsa på domaren!

Sen måste jag säga att det är väldigt lätt att glömma också :angel:

Jag tycker det är trevligt om man kan hälsa på domaren. Sen kan jag förså att det känns stressigt om man får startsignal precis när ryttaren innan går i mål.

Om jag kan så rider jag ju alltid en runda på banan innan jag startar, och då brukar jag iallafall nicka till domaren.

Det är ju både på gott och ont när tävlingarna håller så högt tempo. Alla som vill får starta, men det blir ju ofta stressigt och lite "hafsigt"..

Vad jag vet så har inte regeln om 45 sekunder från startsignal till dess du måste går igenom starten förändrats. Så även om man är fler på banan så har du samma tid på dig som om du är ensam.
På något sätt har tävlingsmomentet övergått till löpandeband-princip att så fort som möjligt dra igenom startlistan. Jag förstår att det är nödvändigt med så många starter, men det är ganska tråkigt. Det känns lite futtigt, 150 kr och så startsignal så fort du sticker huvudet i ridhuset och helst ska du trava ut och nästa ryttare får startsignal och tvingas börja sin runda medan en går ut och en går in. På dressyren känns det som man får lite mer för pengarna.

Jag känner väl lite som så att även om jag har 45 sekunder på mig att starta så vill jag hjälpa till att korta ner tiden så mycket som möjligt för här i Skåne så brukar det bli rätt stora startfält och det är synd om både hästar, ryttare och framförallt funktionärerna när tävlingarna drar ut till långt in på kvällen.

Jag brukar ha som regel att hälsa inför första ritten på dagen.
Ibland blir det halt och riktig hälsning, ibland blir det bara en nick mot domaren, det beror lite på hur taggad hästen är.
Till andra ritten så brukar jag bara starta om det inte blir en naturlig paus mellan förra ryttaren och min startsignal, då kan jag gott hälsa ordentligt en gång till.

Håller med andra om att domarna också kan skärpa sig lite.
En del verkar öht inte ta någon som helst notis om att man hälsar medan dom trevliga säger -Du är välkommen eller något liknande.
Samma med avbrytandet av en ritt.
Det är sällan dom säger det på ett trevligt vis.
Visst finns det trevliga domare men ibland så undrar man om dom är utrotningshotade?!

45 sekunder är ganska futtiga, åtminstone utomhus.
F ö känner inte jag att jag behöver valuta för min anmälningsavgift i tid på banan utan jag är tacksam över de domare, funktionärer och övriga deltagare som ser till att tävlingsdagen inte blir alltför lång för mig och min häst.

Jag brukar hälsa på domaren. Fast inte alltid för ibland tittar dom ner i papprena och då ids jag inte för då ser dom ju inte. Annars brukar jag göra en snabb halt framför domartornet och höja handen (med ett spö i, det ska man väl inte, men jag har alltid spöet i höger.,.) Jag tycker det känns trevligt :)

Det tar ju max 3-4 sekunder att göra halt och höja handen... Så tidsbrist tycker jag är en dålig botförklaring

på klubbtävlingarna så hälsade jag alltid^^ men då är det i ridhus och det är aldrig mer än ett ekipage på banan samtidigt( om man bortser från de som står i hörnen med sina hästar och väntar på sin tur) men den enda gången jag var på en ''riktig'' tävling så hittade jag inte dommaren:P var 2 bodar med folk i och jag var jätte nervös så det blidde ingen hälsning^^
den tävlingen gick för övrigt inte så bra, vägrade på andra hindret, brakade in i nr3 hoppade jätte bra till och med nr 7 då hästen inte ville mer och vägrade. 3 dagar senare blev hästen halt och mina planer på att tävla igenom sommaren förstördes:( nu så ska vi satsa på nästa sommar då jag känner hästen bättre och hon har lugnat ner sig väldigt mycket sen i våras:D
Och Då ska jag deffinitivt hälsa!^^ för otur med sig om man inte tar sig tid att göra det:P

Valuta och valuta - det är mer en känsla av att det "festliga" med tävlingar har försvunnit. Jag bara tycker att när jag började i denna svängen så var det mer "allvar" med att åka på tävling. Hästen skulle putsas, utrustningen smörjas, kläderna var rena och stövlarna blänka, matchande utrustning och gärna lite bling-bling. Vissa formaliteter som att hälsa på domaren, tacka funktionärerna (i sekretariatet) innan man åkte hem som gjorde att det kändes lite speciellt med tävling. Detta är jag uppfostrad med i alla fall. Attityden har hårdnat på något sätt. Ja, jag vet inte jag börjar kanske blir gammal och gaggig:D

kan hända att tävlingarna har blivit mer inriktat på att ha med så många hästar som möjligt i varje klass så att de får mer pengar, vilket leder till att det blir 199pers som blir på dåligt humör för att de inte van och alla missade första priset med en halv sekund.
om man mer tänker sig de mindre tävlingarna som träning inför de större så hade det nog varit roligare att tävla på de läggre nivåerna. min tränare säger alltid att man inte ska vinna en tävlinga på 1-1,10m då det räknas som träning och om man satsar allt på att rida korekta vägar i en sån tävling så kommer man inte bland de topp 20 pga tiden. och för att vinna en tävling på 1m med 200 deltagare så behöver man ju rida som på en ponny, dvs extremt snäva svängar och full fart hela tiden. inge bra för hästarna en man vinner i alla fall:/

Senast ändrad:

KL
Varför kan man inte dela upp klasserna i fler avdelningar där man kan ha placerade i varje avdelning (säg max 50 per grupp) och kanske sen en övergripande placeringlista baserat på gruppresultaten om det känns nödvändigt. Man kunde då få gå banan emellan varje grupp så slapp startnr 199 komma och anmäla sig och gå banan 4 timmar innan start och hästarna stå i släpen och vänta hela dagarna:banana:. Grupperna kunde delas in genom ren lottning, eller kanske baserat på hästens mankhöjd (kat E!?) eller ålder eller ryttarnas ålder eller erfarenhet kanske. Bara spånar lite... Rider än så länge avd B själv men fasar inför dessa stora klasser som verkar vara mer regel än undantag nuförtiden.:eek:

´bra ide^^, man borde ha unghäst klass, oerfaren prov tävlings klass, stil ridnings klass, och tids klass^^ då kan alla de som vill träna och bara komma runt banan ha oerfaren provtävlings klass och alla storhästs juniorer som vill ha fart och fläckt ha tids hoppningen medans de som vill ha bedömning för själva ridningen kan ha stilridning. på hopp dvs.
dressyren kan delas in i unghäst, oerfaren prov, junior och senior.
och sen inte ha pris eller resultat till de oerfarna, utan bara pris ettan i varje mindre klass och sen 1-2-3plasseringen för alla blandat. :bump:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 424
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 364
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V