Halmpellets.. Vad göra

Sv: Halmpellets.. Vad göra

Kanske ska säga att det finns ett lager i Rimbotrakten, där har vi hämtat våra pellets.

Vad är det för skillnad på de två sorterna? Pris? Kvalitet? Frakt?
Finns det fler sorter?

Jag kände bara till de som säljs via horze. Men nu dök det upp Laga också. Finns det fler?

Det finns en uppsjö av import pellets, för vår del har vi valt bort dessa av orsak som angivits ovan/tidigare men det är vårat val.

Jag har 2 stora halvblod & ett föl på 4 månader.
Till 4-åringen går det åt minst 1st 13 kg förp/veckan.
Stoet m. föl som står i fölbox, där går det 2 förp/veckan.
Mockar ut kisset där det är så blött att det är alldeles svampigt, oftast i mitten av pölen. Bajset tas ut varje dag. Dom står inne ca 7-8 timmar beroende på väder.Är det varmt el. inte regnar står dom ute.
Kan ju inte tänka mig att det går åt mindre då dom ställs in till hösten.

Har testat att låta kisset ligga så det blir en hård kaka som alla säger att det ska bli, men det är lika svampigt efter en hel dag, & tar jag inte bort det svampiga så stinker det ammoniak i hela boxen !!Har provat att kratta ny pellets över pölarna, men dom kissar på samma ställe så blir det dygnsurt hela tiden, så det måste tas bort varje dag. Fyller jag inte på med nytt så minskar ju bädden dag för dag. Tro mig jag har testat.
Ni andra måste ha mindre hästar. Vad gör jag för fel ?Jag har svenska foders pellets, luktar ingenting & ena hästen som haft besvär med hosta i ett år, har slutat.
Så jag är jättenöjd, förutom att kostnadern blivit högre än som sagts.

Jag har 2 stora halvblod & ett föl på 4 månader.
Till 4-åringen går det åt minst 1st 13 kg förp/veckan.
Stoet m. föl som står i fölbox, där går det 2 förp/veckan.
Mockar ut kisset där det är så blött att det är alldeles svampigt, oftast i mitten av pölen. Bajset tas ut varje dag. Dom står inne ca 7-8 timmar beroende på väder.Är det varmt el. inte regnar står dom ute.
Kan ju inte tänka mig att det går åt mindre då dom ställs in till hösten.

Har testat att låta kisset ligga så det blir en hård kaka som alla säger att det ska bli, men det är lika svampigt efter en hel dag, & tar jag inte bort det svampiga så stinker det ammoniak i hela boxen !!Har provat att kratta ny pellets över pölarna, men dom kissar på samma ställe så blir det dygnsurt hela tiden, så det måste tas bort varje dag. Fyller jag inte på med nytt så minskar ju bädden dag för dag. Tro mig jag har testat.
Ni andra måste ha mindre hästar. Vad gör jag för fel ?Jag har svenska foders pellets, luktar ingenting & ena hästen som haft besvär med hosta i ett år, har slutat.
Så jag är jättenöjd, förutom att kostnadern blivit högre än som sagts.
Prova att lägga in mer från början. låt säga ungefär 10-15 cm djup bädd (när pelletsen är söndertrampad). Ett alternativ är att ha ett lager torv först och sedan lägga pellets. Det blir bra när det har blandat ihop sig lite.

Någon som använder halmpellets från www.halmp......se Vad tycker ni? Har nyss köpt en pall men har ej provat än eftersom hästarna fortfarande går ute.

Men jag skulle gärna vilja veta vad ni andra tycker? :)

Prova att lägga in mer från början. låt säga ungefär 10-15 cm djup bädd (när pelletsen är söndertrampad). Ett alternativ är att ha ett lager torv först och sedan lägga pellets. Det blir bra när det har blandat ihop sig lite.

Jag har haft ca 1 dm från början. Ingen av mina hästar vill stå på tjock bädd. Då börjar dom genast att skrapa ut allt utmed kanterna, vilket medför tungt krattande varje morgon.
Ena hästen vill helst inte ha något, betongen blottas varje morgon även om jag har krattat ut det varje dag.
Detta beteende har dom på både torv, spån & halm ! 1 dm är det dom står ut med.

Så är det, vissa hästar vill inte ha sk bädd och med andra går det toppen. Har en av varje och bägge står på halmpellets, den ena står på växelströbädd den andra på permanentbädd. Det går åt aningen mer på växelströbädd men är ändå marginellt, men här är det ändå viktigt att man har såpass mycket i boxen annars blir det tväräckligt som det skulle bli oavsett strömedel i för liten mängd.
Hästen i denna box är en jäkla gris faktiskt, och det finns inget strömdel som ligger kvar förutom halmpellets, allt annat ligger efter kanterna och golvet är bart.

Puttar lite.. Vill oxå veta!
Stallet jag står i kommen byta till halmpellets, men det känns jäkligt dumt att kasta ut den torv som är.. Ekonomiskt att bara kunna fylla på med pelletsen istället..

Kapad knapp

Funderar på om jag ska ha halmpellets till ponnyn. Det verkar ju helt klart billigare än spån.

Men, jag vill ju inte att han ska äta det. Han är på diet och ska inte äta mer än nödvändigt.
Hur vanligt är det att hästarna käkar upp pelletsen?

Precis i början äter vissa hästar, långt ifrån alla. Sedan håller den inte pellets form särskilt länge så därför blir den ointressant att äta. Ungefär som att äta sand.

Se här.

Relativt nyinlagt.

Bild050.jpg

Efter ett par dagar och då är den långt ifrån färdigsvälld.

Bild054.jpg

Det blir ganska mycket, vi la in här 6 x 13 kg och som sagt full effekt får man efter ca 5-7 dagar och allt hänger på vilken typ av pellets man köper.

Jag provade att blanda torv och halmpellets, vi hade ju torv från början. Men för min del, bläää vad äckligt det blev. Men prova, så får vi veta sedan vad du tyckte.

Jo, har sett hur det ser ut. Verkar himla smidigt.
Tror jag vågar mig på att försöka, verkar bli så mycket billigare än spån!

Jag provade att blanda torv och halmpellets, vi hade ju torv från början. Men för min del, bläää vad äckligt det blev. Men prova, så får vi veta sedan vad du tyckte.
Jag har haft lite torv i botten precis när jag lagt in första gången (en bal till en 9 kvm box). Det har funkat när jag gjort det. Men då har jag mockat ur kisset (eftersom det hamnar i torven). Jag gjorde så första gången jag hade halmpellets för att få upp bädden snabbt och har gjort det i år också av bara farten. Men efter det första lagret lägger jag inte in mer torv utan kör bara med pellets resten av säsongen.

kl.
jag kopte 6 pasar a 16kg for 3 veckor sedan och la in i en 3x3,6m box. Det tackte inte hela boxen men da sopar jag undan ungefar en meter pa framkanten av boxen da de inte behover ha bedding under foder och vatten (min asikt).
Jag la in pellets, vattnade med tradgardskanna med dusch, 2 stycken av dem och sen rorde jag runt lite sa de blandades, det var pellets kvar den natten. Hasten kom in, stack nosen i pelletsen, blaste och brydde sig inte om det mera. Natt tva efter att ha mockat elvispens box, fanns det mindre omraden av pellets kvar men blandade i dem i det nu uttrampade "halmspanen". Och vattnade igen.
Fredag blir det 3 veckor sedan jag la in, i morgon skall jag hamta mer for box no2 samt lagga in en pase till i box no1 for att frascha upp och fylla pa lite mer.
Jag far ta ut kissflackar dagligen, de som ar klumpade alltsa, da jag har en elvisp och de lite blota pellets stror jag runt sa de fuktar resten. Det kan bli lite dammigt men nar jag kanner det vattnar jag igen, alltsa pa de nu krossade pelletsen.
Jag betalar 75 kronor for en sack pa 16kg. 450 kronor for 6 sackar, som ar pa den snala sidan om jag ville fylla upp boxen med tjock badd (till vintern). Dock har mina boxar ingen "kant" vid dorren sa antingen far jag sopa tillbaka lite eller satta dit en brada eller alla pelletsen/spanen aker ut..

I mitt fall ar det det enda alternativet jag har, da jag inte kan anvanda vanliga cutterspan eller raspan. Min manure blir hamtad av lokal tradgard och ateranvands som fertilizer (kompost?) for vaxter och blommor. Jag lagger shiten pa en slapkarra och de kommer och hamtar en gang per vecka. Annars skulle jag fa ha en container (1000 kr /month) plus tomningsavgift och det har jag inte rad med.. Detta ar ett bra alternativ for mig, hasten verkar tycka om det och ligger garna ner, och jag har funnit det ganska sa lattmockat. I alla fall i forhallande till cutterspan som jag svar over.
Det blir som raspan, men har inte terpentin lukten till sig och det ar ju naturligt.
Jag vet inte vad marke det ar, men jag vet dock att det ar varmepressat och pa sa satt faller sonder enkelt..
Visst det ar dyrt med forsta inlagget men racker mkt langre och ar som sagt ekologiskt ocksa. I langden tror jag det skall bli mkt billigare an att ha span eller torv. Jag kan rekommendera det.

kl

Någon som testat halmpellets från Kasteberga, vad tyckte ni om den i sådana fall?

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 168
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 170
Senast: Elise4321
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka