Halmpellets som möglar

Sv: Halmpellets som möglar

Jag har länkat till rekommendationer, och det är bara att googla för att få upp en hel del information om hästgödsel och spån, och därtill hörande problemställningar. Spån tar längre tid att bryta ner. Trä tar längre tid att bryta ner, i förhållande till halm (och självklart torv).

Det är ingen "gammal skröna". Det är naturen som sätter de lagarna.

I naturen bryts ju lövträdgrenar ner fort, medan fur o gran tar längre tid.
Tror dock inte att spån är svårare att bryta ner- faktiskt.

förr var det väl just terpentinet man inte ville ha å andra sidan använde man DDT:grin:

Nej det ska nog vara modern forskning.

Spån behöver ingen som helst specialbehandling för att brytas ner, vi hade tex jord i botten i logen när vi tömde lösdriftbädden efter mindre än ett år, och det var dessutom kutterspån, så längre tid än så tar det inte för spån att brännas och förvandlas till jord helt utan ansträngningar.

Det märkliga är ju att vi får betalt för gödsel med halmpellets medan det med spån får man betala för att bli av med, så uppenbarligen ses ju detta som extra attraktivt. Just nu har vi erbjudande från ett par bönder som erbjuder att sköta vår gödsel hantering i utbyte mot att de får vårat gödsel, de vill åt gödslet som tydligen bryts ner rekordsnabbt med hjälp av halmpellets.

Så jo, enligt de som hämtar gödsel så krävs längre tid samt en mer omfattande hantering för gödsel som innehåller mycket spån än för det som använder annat strömedel.

*KL*

Inte ens en spånbädd som legat i två år hade jord i botten. Men då låg den på betong och inte på jord då.

Min bonde tar spångödsel - men, den är hemskt 'torr' (trots att jag har bädd) och han blandar den med blötare gödsel, annars blir den för dryg hålla på med (tycker han).

Jag har aldrig haft problem bli av med spångödsel MEN så har jag möjlighet att lagra den ett extra år på gödselstacken vilket jag tror är 'skillnaden' för att jag just blir av med den utan problem.

Det tog för övrigt 3 år för en spånstack att helt brytas ner orörd på mark sist vi hade så.

Nu har jag wellpapp i en box, och en blandning av torv, kutterspån och spånpellets i en box. Bädd i den senare. Gödselstacken bygger inte på någonting, den sjunker i samma takt som jag fyller på den. Det gjorde det INTE på den tiden jag hade bara spån. Och när jag flyttade en stack i somras, som var olika strö i olika lager, så det minst förmultnade lagret var just kutterspånet.

Så, även om jag inte har besvär bli av med min spångödsel - så nog bryts det ner långsammare än det mesta annat (det blir dock mindre mängd med, icke att förakta)

*kl*
Men det måste ju vara skillnad på traditionellt spån och de pyttesmå flisorna som det är i träpellets? De borde ju ha olika lång tid att brytas ned? Har man träpellets så blir det ju automatiskt mycket mindre strö som hamnar på stacken, precis som med halmpellets. Eller tänker jag tokigt?

Det tror jag inte. Jag har inte själv provat jämföra men rent generellt så borde 'spånflisor' och 'spånsmul' brytas ner mycket snabbare än 'spånflingor' ja.

Nu slänger jag aldrig någonsin ut något torrt spån på gödselstacken så att spån ligger torr där händer inte ens med vanligt kutterspån.
Bädden som var jord i botten låg på cement men den var ordentligt genomkissad trots bara 2 hästar på 100kvm. Den lades in någongång under augusti och lyftes ut i april-maj och den var ordentligt välbränd i nedre delen och som sagt ren jord i botten så längre tid tar det inte om det är ordentligt genomkissat strö. Det största problemet de som tar gödsel från många ställen ofta stöter på är att folk slänger ut alldeles för mkt rent strö oavsett sort på gödselstacken då bränner det inte om det inte är ett extremt regnigt år.
Vi har inga som helst problem att bli av med spångödsel har hittills haft 50/50 spån halm ungefär men har pratat med dem om att ha bara spån också och inga problem alls och inte ligger det länge på plattan heller numera eftersom dessa hämtar på studs så snart vi lyfter luren och vill bli av med den så numera slipper man ha knökfull stack som vi hade vid tömning 1 gång om året och nu blir det förr 3 gånger om året, men så vet de också att stacken är inte full med rent strö.
Vad gäller spånpelletsen så är det nästintill inte ett dugg spån som följer med ut utan det är i stort sett bara tollar man slänger ut så att det skulle bli någon torr stack av det är uteslutet eller att det skulle vara något problem med nedbrytningen.

Fast botten i en två år gammal permanentbädd är redigt genomkissad med. Men ingen jord (däremot blött).

Och jag slänger inte heller ut torrt spån, jag skrev 'torrt' inom fnuttar just därför. Jag slänger ut bajsbollar, och då blött (kisisgt) spån när bädden töms. Men jämfört med kodgödslet så är det 'torrt', och bonden vill därför inte sprida det rent utan blandar det med just kogödsel.

KL

Jag har igenom tiderna provat både kutter spån och fin spån direkt hämtat från sågverk.
Har tyvärr inte möjlighet att få min gödsel hämtad varje år utan den ligger på gödselplattan kanske i tre års tid.
Spånet har knappt påbörjat förbränningen när vi väl blev av med den.
Men halmpelletsen har knappt legat en vinter utan att den bränt och blivit jord.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka