Håller ridsportförbundet på att avliva distans-sporten i Sverige???

K

Kesella

Var inne och läst på SVRF- sida ang licenshöjningen för 2009. 900 kr för seniorer! För in i h-vete! Hur ska vi få flera startande på våra tävlingar????
Hur ska jag kunna motivera någon att betala 900 i licens för att starta 80 km? Vi som rider distans kan INTE tävla våra hästar varje helg! Dels så behöver de vila mellan tävlingarna, dels så är det LÅNGT mellan tävlingsplatserna. Jämför med hopp o dressyr- hur många tävlingar har inte dom i samma län under en säsong. Vad har vi? SVAR.:ungefär hur långt som helst att åka för att få ihop en bra tävlingssäsong. Eller ska man bara rida 50 km i fortsättningen- då kan hästen tävla oftare! Hur har distanskommiten funderat över detta? Kan distansen bli medlem i RF utan att vara medlem i SVRF? Vad göra? Hälsningar från en tävlingsryttare och arrangör!

Sv: Håller ridsportförbundet på att avliva distans-sporten i Sverige???

..och 2000kr om man startar 2 internationella tävlingar per år + FEI-registreringen (var väl ca 100kr förra året om jag inte minns fel) + vad de sköna tusenlappar det kostar att starta en FEI-tävling. (+ resa, boende osv)

Ja, det är inte för att tjäna pengar man går det här inte...

Hästlicensen har också gått upp, från 800kr till 950kr.

Jag säger inget om kostnaden i sig, men jag tycker att det ska finnas nån typ av dagslicens att lösa.
T ex 2-300 kr för att få ha seniorlicensen en dag. Då kan folk rida 1-3 tävlingar i längre klasser, för att testa på.
Det är ju svårt att motivera folk som rider 50 km att betala en seniorlicens för att avsluta säsongen med en 80 km.
Där skulle mitt förslag vara lämpligt.

Inte för att det blir billigare av att känna till det, men distansen är ju inte de enda som drabbas av höga licensavgifter. Inom körning kan du inte heller tävla speciellt många gånger om året. Det är en kort säsong och det sliter på hästarna att gå många tävlingar.
Fälttävlan är det likadant med, men många av de hästarna kan ju tävlas inom dressyr och hoppning också under resten av året och på så sätt få lite valuta för pengarna.

Jag betvivlar att det går att få ett undantag från regeln. Möjligen kan jag uppmuntra till att ni tävlar lite andra grenar när det inte är distanssäsong. Det är ju bra för hästarna också att få lite variation.

Måste man ha samma licenser för alla grenar, kan man inte ha en licens för varje gren. Visst det blir kannske dyrare om tävlar i mer än gren. Och såklart mer jobb för föbundet.

Oh fy satan. Jag ska nog sluta tävla...

/Linnea

För att licensen har gått upp nån hundralapp?

Med tanke på att det kostar minst 1000 kr i månaden att bara ha en häst, samt att en distanstävling med startavgifter och bensin, boxhyra och övernattningar går loss på flera tusen så tycker inte jag man ska hetsa upp sig för detta.

ja fy satan de e dyrt o tävla , men man utnyttjar det ju lite mer om man hoppar o rider lite dressyr med som nån skrev , för mig funkar det , om man ska ha separata licencer för varje gren kommer det kanske bli dyrare iaf , om amn ex rider distans o hoppning , då ska man lösa 2 st.. bättre o försöka få ner de dyra vet avgifterna , och kanske att distansen kan få lite mer bidrag, ex sponsrar min klubb mig med halva licensen..

Fast för mig, som är nybörjare inom distansen, känns det nog förstås som att jag kommer att stanna på 30 och 50 km ritter. Åtminstone kommer jag stanna där bra mycket längre innan jag provar 80 (om jag ens gör det), för det känns inte helt motiverat med ett så pass kraftigt steg mellan lokal och seniorlicens för min del. :mad:

Förvisso har väl mitt syfte och mål med distans från början varit att ha kul och se nya fina ridvägar, inte att klättra i sträckorna, men i bakhuvudet hade jag ändå en liiiiten glimt av att någon gång bara prooova en 80-sträcka.

För er som redan är megabitna och har tävlat i flera år kan jag förstå om man inte tycker att ett par hundralappar mer hit eller dit spelar någon roll, men jag drar nog öronen åt mig lite förstås.
(Dessutom håller jag på med lite fler intressen än bara häst och det kostar en del med tävlingar och djurunderhåll även i de grenarna... :grin:)

Med tanke på att det kostar minst 1000 kr i månaden att bara ha en häst, samt att en distanstävling med startavgifter och bensin, boxhyra och övernattningar går loss på flera tusen så tycker inte jag man ska hetsa upp sig för detta.

Hej!

Jag tycker som du. En hundralapp mer eller mindre på året spelar ju ingen roll. skulle jag räkna ut vad hästen kostade om året så skulle jag ju komma fram till att jag faktiskt inte hade råd att ha häst.

Stall: 2300kr/månad
Bensin till stallet: ca: 1025kr/månad
Instruktör: 600-800kr/månad
Försäkring: ca: 500kr/månad

Sedan tillkommer tävlingssäsongen med licens, anmälan, uppstallning, hyra av transport, bensin, mat.

Har man otur så blir hästen sjuk och då kan det ju dra i väg något hejdlöst om man har otur.

Så nej, räknar på vad min häst kostar, det gör jag inte ;)

Jag tävlar ju även med hund och de första två åren räknade jag ut vad hunden (den första jag hade) kostade på året i mat, veterinär, försäkring, kurser, tävlingar, bensin till tävling och boende på tävling. Och ja, jag kom fram till att det var så dyrt att jag nog borde sluta räkna på det. Nu har jag två jyckar och skulle inte drömma om att räkna på kostnaderna.......

Senast ändrad:

Det var ett riktigt bra förslag.

Kanske lite OT, men detkänns som att SvRF håller på att straffa ut sig själva, dels höjd licensavgift(höjd eller inte så är priset högt). Sedan det där om att Ridskolor som hade hästar på lösdrift inte skulle få bli anslutna till förbundet...

Varför måste man som ridklubb/tvlingsarrangör vara ansluten till dem? Har det med försäkringar att göra eller? Man är ju med i ridklubb för försäkringens skull...

Vad händer om jag vill anordna en distanstävling själv och inte går via SvRF? Jag kan ju ändå ha krav på att de som startar skall vara medlemmar i ridklubb, ha grönt kort och vaccinerade hästar.... betalar veterinärer själv osv... Vad gör egentligen SvRF:confused: ?

I TR I, Kapitel III, Mom 130 står följande:

Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten organisation får inte delta i ridsporttävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet eller annat FEI anslutet förbunds tävlingar.

När jag frågade dåvarande generalsekreteraren för SvRF (1999) vad detta betydde i klartext för ryttaren fick jag svaret att om man löst licens i en klubb och sedan tävlade på en tävling som arrangerades av en klubb som inte var ansluten till SvRF så kunde man bli av med licensen.

varför slopar vi inte svrf helt o hållet då? asså alla kan i princip anordna tävlingar o åka runt på o tävla o så utan deras inblandning.. ja nu undrar jag med - vad gör dom o varför e alla med där?

med andra ord får man inte tävla tex både hoppning och western...

helt sjukt igentligen!

jag är helt på att gå ur! har de någonsin gjort nåt bra för distansen?

Jag vet ju att western inte ens är med i ridsportförbundet, men hur menar du med hoppningen? Om man är med i en klubbtävling eller?

Är nyfiken alltså ;)

om man är med i svrf så får man ju inte tävla i tävlingar som inte är arrangerade av dem = man får inte tävla western... alla som har licens från svrf får alltså inte tävla western

därav kan man inte tävla western och hoppning, för då kan man ju riskera att bli avstängd....

bättre o försöka få ner de dyra vet avgifterna ,

Är du medveten om vad veterinäravgifterna går till?
Hur ska man kunna få ner dem och få en tävling att gå runt ekonomiskt?
// Linda

Liknande trådar

Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 959
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 547
Senast: mahlmt
·
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 959
Senast: Pancakes
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 655
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud