Håller ridsportförbundet på att avliva distans-sporten i Sverige???

Sv: Håller ridsportförbundet på att avliva distans-sporten i Sverige???

Jag tror inte att det gäller för grenar som inte administreras av SvRF. Westerntävlingar ordnas ju av WRAS och deras klubbar. Däremot att delta i exempelvis en hopptävling som arrangeras av en klubb som inte är med i SvRF, DET får du inte så länge du vill ha licensen kvar.

*kl*

Jag säger ingenting om avgifterna kring en tävling, det kostar ju att arrangera tävlingar. Mycket. Det säger jag ingenting om.
Men den dag jag behöver en senior-licens kommer jag att ha problem.. Vete katten om jag har råd att betala nästan tusenlappen per år "bara" för att FÅ MÖJLIGHET att anmäla mig och starta tävlingar under året :crazy:

Hästlicensen gäller ju trots allt hela hästens liv. Det känns som mer ok att den är dyrare..

Nåja, nu ska jag inte bli gnällig, så jag slutar skriva nu :p :angel:

därav kan man inte tävla western och hoppning, för då kan man ju riskera att bli avstängd....

Är det bara i Sverige det gäller?

(kom att tänka på Anky Van Grusven?, OS-ryttare i Dressyr som nu ska ut och tävla Western på högre nivå e.e.u.) - får då denne ej samtidigt tävla sina GP-hästar i dressyr?

aha var nog lite trött när jag läste ditt inlägg, fattade det som att man inte fick tävla varken western eller hoppning och därmed fick jag det inte att gå ihop ;)
skyller på dålig sömn eller för lite ridning på caballus häst ;) (caballus vet precis vad jag menar ;) )

Caballus - ja du, det undrar jag också...

Upprepar mitt svar till kimmis87 och adresserar det även till caballus och neywaz ;)

Jag tror inte att det gäller för grenar som inte administreras av SvRF. Westerntävlingar ordnas ju av WRAS och deras klubbar. Däremot att delta i exempelvis en hopptävling som arrangeras av en klubb som inte är med i SvRF, DET får du inte så länge du vill ha licensen kvar.

Vitsen med regeln är (om jag minns svaret på en insändare i Ridsport för några år sedan rätt) att man inte ska tävla "SvRF-grenar" som inte arrangeras av en SvRF-klubb. Rätta mig om jag har fel.

Är du medveten om vad veterinäravgifterna går till?
Hur ska man kunna få ner dem och få en tävling att gå runt ekonomiskt?
// Linda

nej dom går nog tyvärr inte att få ner , om man inte kan få alla vet att ta ut ett lägre arvode, vilket inte kommer vara möjligt..tyvärr..

nu är det ju som så att det är dyrt att tävla och man får helt enkelt prioritera..licenserna har ju inte höjts på länge , o slår man ut det på ett år så.. ja då är det väl inte hela världen..
kan hålla med om att distansen bli mer lidande, längre resor o dyrare startavgifter , iaf på lägre nivå, kommer man upp i hoppning ex så är det ju mkt dyrt att tävla där med.. det ör helt enkelt bara att acceptera. eller helt enkelt struta i svrf, och bara åka o tävla på småtävlingar som inte arrangeras av klubbar anslutna dit.det är ju bara o välja..

jag nöjjer mig med hur det gungerar nu iaf, man får väl åka på nån tävling mindre då om man inte har råd..

eftersom Raining tillhör SVRF så är det ok att starta "western"tävling. Men instället för att undra här, Ring till information ansvarige på SVRF och fråga, det har väl delvis med försäkring att göra ?

nej dom går nog tyvärr inte att få ner , om man inte kan få alla vet att ta ut ett lägre arvode, vilket inte kommer vara möjligt..tyvärr..

Är det inte så att tävlingsveterinärerna måste komma från jordbruksverket/distriktsveterinärerna? Och därmed bestäms arvodet av jordbruksverket? Eller är det ändrat?

Alltså kan inte en veterinär ställa upp och arbeta ideelt för sin hemmaklubb som tävlingsveterinär även om han/hon skulle vilja.

Senast ändrad:

Är det inte så att tävlingsveterinärerna måste komma från jordbruksverket/distriktsveterinärerna? Och därmed bestäms arvodet av jordbruksverket? Eller är det ändrat?

Alltså kan inte en veterinär ställa upp och arbeta ideelt för sin hemmaklubb som tävlingsveterinär även om han/hon skulle vilja.

jo dom måste godkännas därigenom , vet inte riktigt hur det fungerar,men visst vore det väl toppen om "hemmavetten" kunde ställa upp gratis, men frågan är om dom får göra så? och om dom då måste vara genom jordbruksverket.. nån som har koll`på hur det funkar?
många klubbar skulle ju kunna arrangera mer om det inte vore så kostsamt.o fler kunde kanske ha råd att tävla. visst vore det toppen!

jo dom måste godkännas därigenom , vet inte riktigt hur det fungerar,men visst vore det väl toppen om "hemmavetten" kunde ställa upp gratis, men frågan är om dom får göra så? och om dom då måste vara genom jordbruksverket.. nån som har koll`på hur det funkar?
många klubbar skulle ju kunna arrangera mer om det inte vore så kostsamt.o fler kunde kanske ha råd att tävla. visst vore det toppen!

Nej, de måste inte godkännas av jordbruksverket.
En veterinär är förordnad genom jordbruksverket och får lön där igenom.
Klubben betalar givetvis jordbruksverket.
// Linda

Nej, de måste inte godkännas av jordbruksverket.
En veterinär är förordnad genom jordbruksverket och får lön där igenom.
Klubben betalar givetvis jordbruksverket.
// Linda

alla veterinärer är ju "godkända" av jordbruksverket iom legitimeringen.

Visst är det så att man inte får ta in en veterinär som tävlingsveterinär utan att gå genom jordbruksverket? Kan man även anlita veterinär som ej är anställd av jordbruksverket i "normala" fall?

ja veterinären måste vara godkänd av jordbruksverket.alltså man går därigenom. så hur de här med att ta in "hemma" veterinären om man nu skulle få en gratis , det är nog svårt. någon med koll på hur det fungerar?är det så att i alltså betalar jordbruksverket? och skulle kunna få det billigare/gratis om man inte gick därigenom ? men då får man inte ha den veterinären? för att jordbruksverket ska ha sin del?eller vad?

Jag brukar inte svara på inlägg där det saknas stora bokstäver, men gör ett undantag...
En veterinär måste vara förordnad genom Jordbruksverket. Det går ofta bra att ta en "vanlig" veterinär, men man måste 3 veckor innan tävlingen skicka in ansökan, som ska godkännas.
Det handlar om att Jordbruksverket ska garantera djurskyddet på tävlingen, och den veterinär man väljer blir alltså anställd av Jordbruskverket på tävlingsdagen.
För övriga veterinärer som ställer upp kan man göra andra avtal.

Så då skulle det i praktiken fungera att ha en gratisveterinär som någon annan här tidigare nämnde?
Det vore ju toppen!
Men - frågan är hur det blir då med jordbruksverket, om alla skulle börja skramla fram gratisveterinärer..
Kanske blir ett himla liv??
Och hur ställer sig tex Svrf till detta?

Hoppas att du förstår att det är 1 st veterinär som måste vara genom jordbruksverket. De övriga veterinärerna fakturerar kostnaden själv till klubben.
Men att få fram vettiga veterinärer som vill jobba gratis är inte lätt. Det ska ju vara veterinärer som kan hästar och distans.
// Linda

ja , men det finns ju alltid bra veterinärer, men ex på en clear round där du bara behöver en , så kan klubben inte få ner den kostnaden då , eftersom den enda som behövs måste gå därigenom, men klubbar som ordnar större kan ju få ner sina kostnader. och kanske även ha lägre avgifter så fler har råd att starta. finns ju säkert många som vill-men som tycker det är för dyrt..

I TR I, Kapitel III, Mom 130 står följande:

När jag frågade dåvarande generalsekreteraren för SvRF (1999) vad detta betydde i klartext för ryttaren fick jag svaret att om man löst licens i en klubb och sedan tävlade på en tävling som arrangerades av en klubb som inte var ansluten till SvRF så kunde man bli av med licensen.

Men... det måste väl finnas någon anledning till att man måste vara med i SvRf? Jag tänkte att det som sagt hade med försäkringar att göra eller så..? Annars är det ju fritt fram att ha tävlingar utan att vara ansluten och så kan man strunta i att lösa licens också..? Kanske bildas en ny förening som är mer för medlemmarna än tvärtom..?
Nu är man alltså med för att det står i SvRf:s stadgar att man ska vara det, annars blir man utesluten...eller, hur var det nu :o;)

Det ingår en olycksfallsförsäkring i licensavgiften, ja. Står att läsa här

Det ingår en olycksfallsförsäkring i licensavgiften, ja. Står att läsa här

Ja.. om det är det enda så kan ju SvRf avskaffas! Försäkringsfrågan går ju att lösa på annat sätt, antingen att man själv ansvarar för att ha lämpllig försäkring vid tävling, alt att man löser "dagsmedlemsskap" i förening som arrangerar tävlingen. På westerntävlingar kunde man (då när jag tävlade iaf) lösa en "lokal licens" som bara gällde för just detta tävlingstillfälle.
Hm.... uppviglingsplaner :devil::D

Kan ju absolut vara alternativ för oss som ändå inte är intresserade av någon elitsatsning utan rider kortare tävlingar...hmm..hm...

*kl*

Sjukt dyr licens :crazy: men efter ha läst tråden så har jag en fråga, är westernryttar så har ju licens i wras, kostar 200 kr sjukt mycket bättre pris :D men till saken, kan jag inte få tävla inom distans då då det ingår i SvRf ? Finns det ingen disnans klass som man kan få rida utan licens isåfall ?

Liknande trådar

Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 959
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 547
Senast: mahlmt
·
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 959
Senast: Pancakes
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 655
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5