Hällefile

Nebraska

Trådstartare
Jag har fått ett par bitar fin hälleflundra. Men jag har aldrig lagat det och vore tacksam för tips på bra recept.

Åh Hälleflundra är så galet gott! Håller med ovan, mycket smör och ha koll så den inte blir överstekt! Sen kokt potatis, sandefjordssås och grön sparris?

Sist åt jag brynt hälleflundra med baconstekt savoykål, himmelskt!

Åh, jag älskar hälleflundra och framförallt min farmors recept med massor av smör och grädde. Serveras med fördel med pressad potatis och ärtor samt, för den som gillar (jag gör det inte), pepparrot.

För 6 personer:

1 ¼ kg hälleflundra
4 äggulor
skorpmjöl
smör
6 dl vispgrädde
salt
pepparrot

Skölj fisken, skär bort skinnet. Gnid in båda sidorna med salt. Låt stå 1 ½ timme. Vispa äggulorna, vänd fisken i detta. Låt tränga in ½ timme. Lägg fisken i smord långpanna (eldfast form), strö över skorpmjölet, täck med smörskivor. Sätt i 250˚ugn i 10 minuter. Häll över grädden och låt stå ytterligare 20 minuter. Servera med pepparrot och ärtor.

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss renoverat badrummet. Det blev superbra och vi är nöjda. Men! Ljusknappen flyttade från utsidan till insidan av badrummet... 2
Svar
29
· Visningar
1 128
Senast: Asko
·
Hemmet Dokumentförstörare för hemmabruk - vad har ni för erfarenheter? Tips på nån prisvärd som ändå funkar bra, inte överhettar efter tre...
Svar
4
· Visningar
248
Senast: Görel
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 225
Senast: Halcyon
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 301
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka