HALLÅ SADELMAKARE!!! SE HIT!

B

**BORTTAGEN**

Vad tycker ni om bomlösa sadlar som tex Torsion??? Skulle vara väldigt intressant att veta vad "proffsen" tycker om detta... :bow:

det jag har sett än så länge är: 1. det är en lååång sadel, 2. ryttaren sitter sitter långt bak på hästen, 3. dom jag har sett ligger högt fram, kanske för smal pommel/vidd.

Sen undrar jag; varför har man gått ifrån en av bommens funktioner, att fördela vikt på hästens rygg??

Jag ska säga också att när jag får se sadlar, så är det oftast att ryttaren har problem med sadeln och vill ha hjälp.

När jag gick kurs och blev dipl. sadelinprovare kan jag lova att de sadelmakare som var där inte hade mycket till övers för bomlösa sadlar... Men å andra sidan hade de heller inte sett/provat några :devil:
Bladsadlar uppfann man när hästen skulle börja användas i krig, bära tunga soldater och utrustning och så att soldaterna skulle kunna hålla sig kvar när de slogs från hästryggen. Den engelska bomsadeln kom först när man i england började hoppa hinder(staket) under rävjakterna, då blev nämligen bladsadeln med höga fram- och bakvalv lite opraktiska... Så den engelska bomsadeln är alltså skapad för hoppning :smirk:
I tusentals år innan bladsadeln och bomsadeln kom red man barback eller på olika sorters filtar... jag är av den uppfattningen att dagens hästar (för det mesta) bär så lätt och så korta stunder, att bommens förmåga att fördela vikten inte behövs i samma utsträckning. :cool:
Jag vet tex en islandshästturridningsfirma som enbart använder bomlösa sadlar på sina hästar, fungerar tydligen ypperligt. :d
Och mina hästar klagar då inte ;)
Om man inte tycker att fantastiska gångarter är negativa förståss :crazy:

Kommentarer:
1. det är en lååång sadel,

Så hemskt långa är de inte, min är 51 cm. Men de ser längre ut eftersom de inte är böjda efter bommen. Dessutom har jag märkt att man automatiskt sadlar något längre bak med en sådan sadel. Jag tycker inte längden har någon större betydelse eftersom det är helt eftergivande.

2. ryttaren sitter sitter långt bak på hästen
Just det, man sitter där man borde sitta, och inte framme på manken, som man ser många ryttare göra.

3. dom jag har sett ligger högt fram, kanske för smal pommel/vidd.
Det känner jag inte alls igen. Tvärtom har jag fått padda upp i fram för att det inte ska trycka på manken. Men det kanske beror på hästen.

"Sen undrar jag; varför har man gått ifrån en av bommens funktioner, att fördela vikt på hästens rygg?? "

För min del av rent nödtvång eftersom min häst mådde så dåligt av alla bomsadlar jag provat, och ändrade form hela tiden. Dessutom tror jag inte att min ridning kräver så vansinnigt mycket viktfördelning. Det är ju annorlunda om man sitter till häst hela dagen.

En intressant fråga jag har är om man verkligen alltid red i bomsadel förr i tiden? Vad vet vi egentligen? Jag har sett en bomlös som några museimänniskor hade hittat i någon gömma i Dalarna, den var väl sådär 150 år gammal. Den såg nästan exakt ut som en Torsion, fast utan fram-och bakvalv. Men de berättade att de hade hittat sådana med valv också, och att de hade ett antal olika modeller hemma. Deras teori var att man klövjade hästarna när man skulle upp på fäboden med all packning, och att man sedan ville ha en sadel som var lätt att packa för att använda på hemvägen.

"Jag vet tex en islandshästturridningsfirma som enbart använder bomlösa sadlar på sina hästar, fungerar tydligen ypperligt."

Det var intressant. Jag har funderat mycket på om man verkligen törs sätta upp en vuxen nybörjare i en sådan, eller om det hela slutar i katastrof med ryttaren i backen och sadeln runt magen. Men det funkar alltså?

När jag läste sadelhistoria så var den äldsta bladsadeln sådär 3000 år gammal och bladsadeln finns över hela världen i ungefär samma konstruktion.

Jag har aldrig sett några "bra" bomlösa sadlar eftersom jag bara får se dom som inte passar hästen. :(
En bra sadel är en som passar hästen, sen vad det är för typ av sadel spelar ingen roll, man ska ha en sadel för den typ av ridning man sysslar med. :D

Hästen är som starkast att bära vikt ovanför sin balanspunkt och ju längre bak på ryggen man hamnar ju svagare är hästen att bära vikt.
Hästar ser lika olika ut i ryggen men om man sitter barbacka bakom manken så hamnar man ganska bra.

Dom har ju blivit poppis dom där bomlösa, och redan nu
börjar vi se en del av bristerna här nere.
Bl a att dom inte håller formen, utan 'viker' sig på mitten.
Vidare har vi sett flera exempel där koppjärnen är alldeles för smala, med tryckskador som följd.

Hug your horses!
/Mike :devil: Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Er ikke litt av poenget med bomløst at det ikke skal være noe koppjern?? :confused: :confused:

om man ska utgå efter barbackaläget så får jag inse att min häst kan inte ha ngn sadel som inte ser ut att ligga för långt fram :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag ger snart upp detta med sadlar.

Jag har en häst med mycket kort rygg och samtidigt är väldigt bred. Jag har letat sadel i flera år utan att finna någon. Nu har jag provat bonfritt och är övertygad om att detta passar min häst bäst.
Tycker inte sadeln är speciellt lång och jag upplever inte att den trycker något bakom sista revbenet. Detta alltså har det alltid gjort på alla bomsadlar jag provat.
Hamnar inte för långt bak utan sitter ungefär där jag sitter när jag rider barbacka.
Har du provat att rida i bomfritt själv?

nej, jag har inte haft något tillfälle att prova en men jag skulle gärna vilja testa.....

Alla sadlar passar inte alla hästar utan man måste prova vad som passar varje individ, ungerfär som att prova ett par skor tills sig själv.

En bra sadel är en som passar hästen, oavsett modell, märke, utseende, ålder eller om den kostar 500kr eller 50.000kr.

mja... den har inget koppjärn men den har en pommel istället som finns i olika storlekar, det är någon modell som ryttaren själv kan byta ut pommeln själv.

Pommel är engelska för framvalv. Vore trevligt om man kunde använda svenska termer när de finns :idea:

Men jag brukar kalla det som finns i Torsion för framträ och bakträ, eftersom jag anser att även lädret omkring dem räknas som fram- och bakvalv.

Jag tror att det där med tryck varierar beroende på modell och så. Sports Saddle har t ex en gjordinfästning som ger mer tryck på fram- och bakträna i och med att det sitter närmre dessa. Vad gäller Torsion så går det att ta ur fram. och bakträna, man kan lägga extra stoppning i padden i stället och detta påverkar inte ridegenskaperna nämnvärt.

Torsion har även en modell Bora som saknar fram- och bakvalv, den är helt bomlös.

Alla bomlösa sadlar har inte en pommel, de flesta modellerna som finns har det inte...
Var i sverige finns du? Jag har flera olika bomlösa som du gärna får prova! :)

Om sadeln är så illa och fördelar trycket dåligt, varför är det då så många distansryttare på hög nivå som använder sadeln?? :smirk: De måste ju verkligen ha en väl tryckfördelande sadel när de rider mil efter mil... Det finns även ett testresultat att läsa på www.geocities.com/bomfri om de tryckfördelande egenskaperna av en FitForm vs Bomsadel

Det är väl självklart att en sadelmakare inte tycker om bomlösa sadlar.
Jag har haft min SportsSaddle i 4,5 år. En bomsadel kan vara mycket svår att ha i distans eftersom hästen under själva tävlingen kan tappa "formen" pga förlorad vätska och energi.
Alla hästar funkar säkert inte i en bomlös men jag kan berätta att hästar som gillar sina bomlösa kan vara svåra att få att acceptera en vanlig engelsk igen. De vet att det kan kännas bättre än att ha en stel träbit på ryggen.
// Linda

En bomlös sadel är enligt min uppfattning inte mycket att komma till Gud med. För att fördela vikt så finns det mycket att önska - men, en eller annan timme på en ridplan lär väl inte göra någon skada. En längre tur i en bomlös skulle jag däremot aldraig utsätta vara sej mej eller hästen för.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar