Hålla lektion om ämnet HALT

Nenyah

Trådstartare
Vet inte om det här tråden ligger rätt, men moderatorn får flytta den om den ligger tokigt..

Jag går iaf en kurs och ska hålla en ridlektion på 15 min om att göra HALT.
Några som har några tips på vad man kan säga och göra för övningar?

VAD,
VARFÖR &
HUR

är det jag mest ska tänka på.

Så släng in alla ideér ni kommer på! :)

Tack på förhand! :bow:

Sv: Hålla lektion om ämnet HALT

snabb svar

du kan tex be dina ryttare att göra halter från skritt innan hörnen, just för att hjälpa hästen att stå still och att den står rakt. Viktigt är att hästen står med nosen nära staketet/manegeväggen. Tänk på att ryttarna håller händerna på varsin sida om manken vid varje halt, för att hästen just ska stå rakt.

en annan haltövning från trav är 3 bommar på medellinjen. Två parallellt och den sista som ett lock, nu har jag ingen skiss men bommarna ligger som ett n. Inridningen sker i trav och halt strax innan bommen. Skritt över bommen och sen fortsätt i trav. Bommen innan halt hjälper ryttaren att få till en snabb och aktiv halt och bommarna som ligger parallellt hjälper hästen att stå rakt.

Hoppas detta hjälper :)

Sv: Hålla lektion om ämnet HALT

Att lära sig att göra halt utan att ta i tygeln och utan att prooooa hästen - bara med vikthjälper alltså är en bra övning.

Ska du prata om halt också så är ju en vettig infallsvinkel att gå igenom vilka av vikthjälperna som visar hästen att du vill stanna.

Att göra halt och att stå kvar i halten är också en bra övning. Många hästar gör ju glatt halt men blir sedan rastlösa efter några sekunder och börjar gå omkring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama