Jag kommer vara den som sätter på armbindlarna.
Så håller tummen när de är din tur
Tack!
Men jag har inte så stora förhoppningar: både hästarna och jag är ju rätt gröna när det gäller tävling.
Aldar är duktig på att tölta, men är förstås inte fulltränad på något sätt eftersom han bara är fem år-
Karl är ju äldre, men han skadade sig så pass illa som femåring att han fick vila ett helt år innan jag började rida igen. Då red jag "rakt fram på vägen" i skritt och trav, ett par dagar i veckan under tre månader, därefter vila igen. Som sjuåring, rakt fram på vägen i skritt och trav, och korta sträckor galopp, i fyra månader.
Förra sommaren, som åttaåring, fick han fem månaders ridning och framemot hösten började jag lägga in enstaka pass på ridbanan också. Därefter lång vila...
I år, som nioåring, är han riden ett par dagar i veckan sedan i april, börjat träna lite mer på allvar sedan maj. Innan maj hade han nästan ingen tölt (taktren men jättelångsam och ganska ansträngd, inget flyt alls och helt fri form) så han är inte så mycket tränad som man skulle kunna förvänta sig av en nioårig häst.
Men han har utvecklats en hel del under den här säsongen och är inte så illa, så med lite tur orkar han tölta tillräckligt mycket och stadigt för de där två klasserna han är anmäld till.
Egentligen tycker jag ju att han "ska" fixa det, men formen är inte färdig eller stabil och då kan ju tempot också bli lite väl variabelt.
Jag ser det alltså som ren träning för oss alla tre, och hoppas att båda grabbarna ändå presterar skapligt.
Men visst, förhoppningsvis ska vi alla tre duga för "riktiga" tävlingar nästa säsong.