Håll oss Uppdaterade - Igen!

Känslan när hakremen på hackamoret går av i galopp ute på grusvägen å hästen ökar å ökar då hon blir lite rädd då tränset flyger omkring i ansiktet på henne. :nailbiting:

Många tankar hinner man med, hoppa av eller sitta kvar är två av dem. :D

På något vänster får jag ändå tag i de flaxande tränset å kränger de runt halsen på henne så de blir en "halsring" å sakta men säkert får jag kontakt å ner farten tills vi tillslut står helt still. :bow:

Av med ett snöre från jackan, binda ihop en ny hakrem å sen kunde vi ta oss hem i lugn å ro igen

Living on the edge:banana:;)
Hej och hå, det har hänt mig med, en "spännande" upplevelse ;) Min lille vän är så snäll, så han stannade där vi brukar stanna. Fast för mig var det nosremmen som gick av.
Håller med, man hinner tänka mycket...
Tur det slutade lyckligt!

Red Karl och Aldar igår.
Båda killarna trevliga.
Karl kändes bra, något färre taktmissar i töltökningarna, vilan har säkert gjort nytta. Nästa lektion blir nu på onsdag eftermiddag, då hinner jag pga ljusförhållandena antagligen bara med en lektion och det får bli Karl igen.
Jag har störst behov av råd gällande honom; Aldar tickar på så fint, så fint i sin tölt och behöver styrketränas i största allmänhet (och antagligen skulle jag ha nytta av instruktör där också men måste man välja så måste man).
Karl är visserligen också trevlig att rida och behöver allmän styrketräning, men han är i ett läge där jag behöver bli lite påputtad att jobba vidare med något slags ambitioner.
Funderar också på att höra om Frida kan försöka hitta pass; jag har sett Karl som en uppenbar fyrgångare men han har ramlat över i grisepass ett par gånger och Frida har uttryckt visst tvivel mellan fyr- och femgångare så det kunde vara väldigt spännande att se.

Ólympia växer. Var på fölbedömning igår, hon fick bra kritik för exteriören (extra betoning på välansatt hals, lite minus på längden, men den kanske växer till sig ;)). Mycket positivt för gångarter, speciellt traven!

Kass mobilbild, men man ser bakbensstegen i alla fall.

2zq9d80.jpg

Hon verkar rätt nöjd med sig själv idag också. :D

23tsj91.jpg

Det tar sig med Ljómi :) Vi tar det lugnt då det verkar passa honom bäst. Vill inte ha en trött och uttråkad unghäst! Igår red jag en tur på honom och med ett spö i handen (som knappt användes mer än att peta ett par ggr) så var det skillnad på den egna bjudningen! Det var så pass att jag kunde introducera lite halvhalter in i töltigångsättningen. Sidförande blir bättre och bättre och han är fullt styrbar med lätta hjälper. Han travar helst, men töltar också ofta och galopperar gärna. Han kan galoppera i olika tempon och har mjuk och fin galopp! Inte konstigt att dottern sitter som gjuten i sadeln trots att det går fort ibland :D Han ska få träna ett par dagar den här veckan och på söndag ska han och dottern med mig och Laukur på klubbens Rosa bandet ritt sen ska han få en viloperiod igen. När han sätts igång igen sen i november så tror jag vi kommer kunna börja mera med ridbarheten, inte bara rida rakt fram.

Bild från igår på sötnosen :)
14581424_10207407529173390_5719337077404168128_n.jpg

Här har det grinats hela kvällen.
Frenja är halt igen. Samma j-vla skit som sist.
Halt i höger varv på böjt spår. :(

Nu när hon äntligen börjat komma igång och vi har börjat kunna rid mer rejält å ordentligt.
Är rädd att hon faktiskt inte håller för sådan ridning, för nu när jag "trappat" upp och börjar rida kanske 2-3 gånger i veckan i paddocken så händer detta...igen! Fan rent ut sagt!:(

Red Karl och Aldar igår.
Båda killarna trevliga.
Karl kändes bra, något färre taktmissar i töltökningarna, vilan har säkert gjort nytta. Nästa lektion blir nu på onsdag eftermiddag, då hinner jag pga ljusförhållandena antagligen bara med en lektion och det får bli Karl igen.
Jag har störst behov av råd gällande honom; Aldar tickar på så fint, så fint i sin tölt och behöver styrketränas i största allmänhet (och antagligen skulle jag ha nytta av instruktör där också men måste man välja så måste man).
Karl är visserligen också trevlig att rida och behöver allmän styrketräning, men han är i ett läge där jag behöver bli lite påputtad att jobba vidare med något slags ambitioner.
Funderar också på att höra om Frida kan försöka hitta pass; jag har sett Karl som en uppenbar fyrgångare men han har ramlat över i grisepass ett par gånger och Frida har uttryckt visst tvivel mellan fyr- och femgångare så det kunde vara väldigt spännande att se.
Jag upplever att det är få som verkligen är helt rena fyrgångare, många har ändå en skvätt pass med inte nog bra för att ridas i eller så finns passen men så saknas viljan.

Nu när hon äntligen börjat komma igång och vi har börjat kunna rid mer rejält å ordentligt.
Är rädd att hon faktiskt inte håller för sådan ridning, för nu när jag "trappat" upp och börjar rida kanske 2-3 gånger i veckan i paddocken så händer detta...igen! Fan rent ut sagt!:(
:(

Verkligen jättetråkigt att höra :(

Jag brukar inte skriva här, mest läsa. Men nu har det hänt något spännande. Min islandsponny som aldrig tagit ett töltsteg i hela sitt liv, bara tävlar vanlig dressyr, har vid två pass nu tagit tölt, utan att jag gjort mer än köpt en ny sadel. Det var inte så att de andra sadlarna inte var utprovade. Vi har tävlat i dem i flera år. Nu har hon vilat nästan två år pga min graviditet och att hon fick fång i våras och har bara ridit två korta rundor.
Superhäftigt. Ska se hur jag kan utveckla detta:)

Neej Fy Va trist!

@Alfakrulls jättetrist.

Red Karl igår, bästa träningspasset hittills egentligen.
Han börjar hitta lite olika tempon i tölten - utan att rolla så värst mycket när vi försöker öka. Formen är hej och hå i de lägena men det får jag liksom städa senare när han är starkare.

Funderar på att anmäla mig till en provapåtävling om ett par veckor - om jag får med mig sällskap i bilen (är för lat för att vilja åka 12 mil enkel väg utan sällskap så pass sent på hösten).
Och då är det ju kul om hästkraken kan genomföra den/de gren/ar som jag tänkt mig...

Har nu skickat iväg en anmälan till en provapåtävling med Karl och Aldar om två veckor. Karl ska få försöka fixa en T8 och en V5; Aldar får prova T3.
Vi får se hur detta går, då.
Varken hästarna eller jag är vana vid islandshästtävlingar (sista två åren har jag i stort sett bara tävlat dressyr och någon enstaka bruksridning; innan dess var det western som gällde).
Ska bli ganska kul det här, tror jag. Även om jag inte är riktigt nöjd med hur pass (o)förberedda vi är. Det är Karl som är svagaste länken; han är trevlig men tölten kan och behöver bli stadigare i form och tempo, det är "lite" svajigt...
Aldar är inte heller upptränad men han har åldern som ursäkt och har inga taktproblem så länge han får tölta i något så när bekvämt tempo.

Har nu skickat iväg en anmälan till en provapåtävling med Karl och Aldar om två veckor. Karl ska få försöka fixa en T8 och en V5; Aldar får prova T3.
Varken hästarna eller jag är vana vid islandshästtävlingar (sista två åren har jag i stort sett bara tävlat dressyr och någon enstaka bruksridning; innan dess var det western som gällde).
Ska bli ganska kul det här, tror jag. Även om jag inte är riktigt nöjd med hur pass (o)förberedda vi är. Det är Karl som är svagaste länken; han är trevlig men tölten kan och behöver bli stadigare i form och tempo, det är "lite" svajigt...
Aldar är inte heller upptränad men han har åldern som ursäkt och har inga taktproblem så länge han får tölta i något så när bekvämt tempo.

Kul! Antar att det är den jag tror det är. Har inte tänkt vara med men kommer kanske och kollar.

Jag kommer vara den som sätter på armbindlarna. :) Så håller tummen när de är din tur :)

Jag kommer vara den som sätter på armbindlarna. :) Så håller tummen när de är din tur :)
Tack!
Men jag har inte så stora förhoppningar: både hästarna och jag är ju rätt gröna när det gäller tävling.
Aldar är duktig på att tölta, men är förstås inte fulltränad på något sätt eftersom han bara är fem år-
Karl är ju äldre, men han skadade sig så pass illa som femåring att han fick vila ett helt år innan jag började rida igen. Då red jag "rakt fram på vägen" i skritt och trav, ett par dagar i veckan under tre månader, därefter vila igen. Som sjuåring, rakt fram på vägen i skritt och trav, och korta sträckor galopp, i fyra månader.
Förra sommaren, som åttaåring, fick han fem månaders ridning och framemot hösten började jag lägga in enstaka pass på ridbanan också. Därefter lång vila...
I år, som nioåring, är han riden ett par dagar i veckan sedan i april, börjat träna lite mer på allvar sedan maj. Innan maj hade han nästan ingen tölt (taktren men jättelångsam och ganska ansträngd, inget flyt alls och helt fri form) så han är inte så mycket tränad som man skulle kunna förvänta sig av en nioårig häst.
Men han har utvecklats en hel del under den här säsongen och är inte så illa, så med lite tur orkar han tölta tillräckligt mycket och stadigt för de där två klasserna han är anmäld till.
Egentligen tycker jag ju att han "ska" fixa det, men formen är inte färdig eller stabil och då kan ju tempot också bli lite väl variabelt.

Jag ser det alltså som ren träning för oss alla tre, och hoppas att båda grabbarna ändå presterar skapligt.
Men visst, förhoppningsvis ska vi alla tre duga för "riktiga" tävlingar nästa säsong.

Tack!
Men jag har inte så stora förhoppningar: både hästarna och jag är ju rätt gröna när det gäller tävling.
Aldar är duktig på att tölta, men är förstås inte fulltränad på något sätt eftersom han bara är fem år-
Karl är ju äldre, men han skadade sig så pass illa som femåring att han fick vila ett helt år innan jag började rida igen. Då red jag "rakt fram på vägen" i skritt och trav, ett par dagar i veckan under tre månader, därefter vila igen. Som sjuåring, rakt fram på vägen i skritt och trav, och korta sträckor galopp, i fyra månader.
Förra sommaren, som åttaåring, fick han fem månaders ridning och framemot hösten började jag lägga in enstaka pass på ridbanan också. Därefter lång vila...
I år, som nioåring, är han riden ett par dagar i veckan sedan i april, börjat träna lite mer på allvar sedan maj. Innan maj hade han nästan ingen tölt (taktren men jättelångsam och ganska ansträngd, inget flyt alls och helt fri form) så han är inte så mycket tränad som man skulle kunna förvänta sig av en nioårig häst.
Men han har utvecklats en hel del under den här säsongen och är inte så illa, så med lite tur orkar han tölta tillräckligt mycket och stadigt för de där två klasserna han är anmäld till.
Egentligen tycker jag ju att han "ska" fixa det, men formen är inte färdig eller stabil och då kan ju tempot också bli lite väl variabelt.

Jag ser det alltså som ren träning för oss alla tre, och hoppas att båda grabbarna ändå presterar skapligt.
Men visst, förhoppningsvis ska vi alla tre duga för "riktiga" tävlingar nästa säsong.
Man Måste ju börja någonstans! :)
De är ju inte på blodigt allvar någonstans, tuta å
Kör :D
Lycka till!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 517
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama