Håll oss Uppdaterade - Igen!

Finns ingen här i Västra Värmland heller. Hade gärna satt äldsta dottern på islandshästridskola om det funnits. Men jag får lära henne så gott jag kan så får hon rida lektioner för min tränare sen när hon kommit lite längre och kan rida mera själv.
Ne ont om ridskolor inriktade på Islandshäst, finns en i Uddevalla men dit är de lite längre då den ligger mellan Uddevalla och Vänersborg. Så valde denna i norra Dalsland. Hon som driver stället är helt underbar. :)

Tog en skrittur på Laukur igår och hade med Ljómi som handhäst. Tog tränset på Ljómi och det raka bettet med fasta ringar verkar passa herr Knekttorpet bättre än det tredelade :) Ska även prova ett rakt äppelbett som jag fått låna.

Fy f-n Va grinig Frenja är nu i fällningen. Sur som ättika. Går inte ens att rida för tillfälligt.

Åh idag tog hon verkligen priset!!! :devil:

Ikväll vart hon sur på Otto (min minishettis), viftade med ett framben åt han så han flytta sig, men tydligen inte tillräckligt långt bort för hon laddar om med bakbenen å tjongade iväg så Otto ramlar omkull, rullar ut igenom hagen (igenom tårdarna) å ner i ett vattenfyllt dike. Han blev både förvånad å blöt. :o Han ruskade av sig å började shoffa in gräs direkt - så ingen skada skedd:cool:

Så här i efterhand kan man ju skratta för de gick bra, men då trodde jag de va kört :grin:
Men som det såg ut, han rulla ut som en köttbulle typ, ner i diket. Stackaren! Hästj:devil::mad:

Fy f-n Va grinig Frenja är nu i fällningen. Sur som ättika. Går inte ens att rida för tillfälligt.

Ikväll vart hon sur på Otto, viftade med ett framben åt han så han flytta sig, men tydligen inte tillräckligt långt bort för hon laddar om med bakbenen å tjongade iväg så Otto ramlar omkull, rullar ut igenom hagen (igenom tårdarna) å ner i ett vattenfyllt dike. Han blev både förvånad å blöt. :o Han ruskade av sig å började shoffa in gräs direkt - så ingen skada skedd:cool:

Så här i efterhand kan man ju skratta för de gick bra, men då trodde jag de va kört :grin:
Men som det såg ut, han rulla ut som en köttbulle typ, ner i diket. Stackaren! Hästj:devil::mad:

Men lillen då! :nailbiting::nailbiting:
Inte lätt att vara liten och leva med en lynnig märr. :D

Ikväll vart hon sur på Otto (min minishettis), viftade med ett framben åt han så han flytta sig, men tydligen inte tillräckligt långt bort för hon laddar om med bakbenen å tjongade iväg så Otto ramlar omkull, rullar ut igenom hagen (igenom tårdarna) å ner i ett vattenfyllt dike. Han blev både förvånad å blöt. :o Han ruskade av sig å började shoffa in gräs direkt - så ingen skada skedd:cool:

Vet att det är lite opassande i islandshästforumet, men Otto är min nya favorit här... :o :love::love::love:

Red tre inspirerande träningspass för Frida D igår.
Fick en övning för Unri som var väldigt bra för att få god kvalitet på galoppfattningarna, funkar dessutom på mina tregångare också. Mycket trevlivt.
Aldar får fortsätta med träning på mer bakbensaktivitet för ökad bärighet och samling, men har lätt att öka tölten också. fått "läxa" att försöka börja rida pass med honom, ska bli kul att se om jag lyckas.
Karl råkade ramla över i grisepass stundtals, spännande med en häst jag uppfattat som ren fyrgångare. Något lite lateralt verkar finnas, kul om det döljer sig en femgångare långt in i den där lille rackaren.
Ska börja öka tölten mer och mer och jobba med de rollningar som dyker upp då, målet är att få fram ökad tölt. Men det lär inte gå på en dag, nej.

Tävling i lördags igen, och jag är så stolt över min häst. Förra b-flokken fick vi 7.85 och på träningen för Illugi sade han att "nu är nästa mål att få 8, sedan kan nästa mål vara 8.1!). I helgen fick vi 7.97 (Close enough!) och kom in i a-final, och där fick vi 8.024 och han var så himla duktig! Trots att vi inte ridit final innan, inte varit med om den pressen att rida full fräs ökad tölt när två andra flåsar en i ryggen, så skötte han sig galant. Höll gångarten HELA tiden, inte ett felsteg, bara fortsatte. Han har verkligen on/off-knapp, han bjöd mer och mer inne på banan, sen somnade han vid hovbelagskontrollen :pSomnade igen vid prisutdelningen, skitfräck ökad tölt på ärevarvet. Min cooling! :love:
Nu är det tre helger med sportklasser, vilket kommer bli jäkligt intressant eftersom han där kanske kan plocka lite extra poäng på sin trevliga form, sina fina bakben och att han är så säker och inte slår upp i galopp/vixlar/hittar på skojjigheter ;)
Rider V1 och T3 nästa helg och sedan blir det V2 och T3 på sm-kvalet. Så fort jag kan rida V1 så gör jag det, tusen ggr roligare med eget program. I tölten är det lite mer skräp samma tycker jag.
Nåja, vi får väl se till att börja få asbra poäng så jag med gott samvete kan rida 1-klasser hela tiden ;)

Fråga: Hur mycket varierar ni formen i tölten? De senaste två veckorna har gått ut mycket på att få upp honom, få honom mer bogfri, lättare fram. Det är jobbigt för honom, och jag tror pälsfällningen påverkar en del. Lyssnade på ridpodden med Jenny Mandal imorse och kom då på att jag nästan glömt rida honom i låg form i tölten :eek::o Jag har varit så himla inställd på att få honom upp upp upp så jagh ar missat att variera oss....
När vi satte igång efter hans vila var han nämligen lite låg och tung, och travtaktig, så jag tror jag blev rädd att understödja det.
Vad tänker ni? Bästa töltjobbet? Kanske variera både form och tempo hela tiden, lägga in mycket övergångar och sidvärts?

Tävling i lördags igen, och jag är så stolt över min häst. Förra b-flokken fick vi 7.85 och på träningen för Illugi sade han att "nu är nästa mål att få 8, sedan kan nästa mål vara 8.1!). I helgen fick vi 7.97 (Close enough!) och kom in i a-final, och där fick vi 8.024 och han var så himla duktig! Trots att vi inte ridit final innan, inte varit med om den pressen att rida full fräs ökad tölt när två andra flåsar en i ryggen, så skötte han sig galant. Höll gångarten HELA tiden, inte ett felsteg, bara fortsatte. Han har verkligen on/off-knapp, han bjöd mer och mer inne på banan, sen somnade han vid hovbelagskontrollen :pSomnade igen vid prisutdelningen, skitfräck ökad tölt på ärevarvet. Min cooling! :love:
Nu är det tre helger med sportklasser, vilket kommer bli jäkligt intressant eftersom han där kanske kan plocka lite extra poäng på sin trevliga form, sina fina bakben och att han är så säker och inte slår upp i galopp/vixlar/hittar på skojjigheter ;)
Rider V1 och T3 nästa helg och sedan blir det V2 och T3 på sm-kvalet. Så fort jag kan rida V1 så gör jag det, tusen ggr roligare med eget program. I tölten är det lite mer skräp samma tycker jag.
Nåja, vi får väl se till att börja få asbra poäng så jag med gott samvete kan rida 1-klasser hela tiden ;)

Fråga: Hur mycket varierar ni formen i tölten? De senaste två veckorna har gått ut mycket på att få upp honom, få honom mer bogfri, lättare fram. Det är jobbigt för honom, och jag tror pälsfällningen påverkar en del. Lyssnade på ridpodden med Jenny Mandal imorse och kom då på att jag nästan glömt rida honom i låg form i tölten :eek::o Jag har varit så himla inställd på att få honom upp upp upp så jagh ar missat att variera oss....
När vi satte igång efter hans vila var han nämligen lite låg och tung, och travtaktig, så jag tror jag blev rädd att understödja det.
Vad tänker ni? Bästa töltjobbet? Kanske variera både form och tempo hela tiden, lägga in mycket övergångar och sidvärts?
Nu är ju snappe inte igång men när han var det så varierade jag formen mycket under samma ridpass, alltid.
Börjar med låg, ordentligt framme till handen. Fångar upp och ber honom växa mer uppåt för att sedan avsluta lång.
Tempo är jag dålig på att variera, fastnar i finliret liksom ;)
Sidförande och voltarbete är daglig basis här, i alla gångarter!

Nu är ju snappe inte igång men när han var det så varierade jag formen mycket under samma ridpass, alltid.
Börjar med låg, ordentligt framme till handen. Fångar upp och ber honom växa mer uppåt för att sedan avsluta lång.
Tempo är jag dålig på att variera, fastnar i finliret liksom ;)
Sidförande och voltarbete är daglig basis här, i alla gångarter!
Jag glömde skriva att sidförande och voltarbete är dagligt här också förstås, lät nog lagom snurrig :D
Har dock fastnat i en form.... Tempot är vi rätt ok på att variera dock men det är svårt, jag är precis som du :)

Igår fick Laukur jobba lite bommar när jag longerade honom. Ska lägga stort fokus på styrkan i bakdelen på honom nu i höst. Både när det gäller sådana här övningar, rida i skogen och den vanliga dressyren. Ska försöka låta honom jobba bommar en dag i veckan i alla fall och då både trav och galoppbommar. Min ET ska få komma nästa vecka och behandla honom så får vi se hur det ser ut efter förra gången. Idag tänkte jag ta en kort pass och träna övergångar från skritt till tölt och skritt till trav.

En bild från en filmsnutt från igår. Vi har varken ridbana eller riktiga bommar så det blir det som finns ute på gårdsplanen :D

14199737_10207205601125315_2485412461034239799_n.jpg

_20160906_095350_zps37fbava9.jpg

Det är roligt med bebishäst! :D Vi tränar på att gå i grimma och hon är så himla duktig! På lördag är det unghästmönstring. Och den första oktober flyttar jag mina hästar till Jamila! Ska bli jättespännande. :D

Det är jättekul med bäbishäst! Jag vill ha en till, nu :D
Ljómi som är 4 år börjar bli för vuxen :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 518
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama