Tävling i lördags igen, och jag är så stolt över min häst. Förra b-flokken fick vi 7.85 och på träningen för Illugi sade han att "nu är nästa mål att få 8, sedan kan nästa mål vara 8.1!). I helgen fick vi 7.97 (Close enough!) och kom in i a-final, och där fick vi 8.024 och han var så himla duktig! Trots att vi inte ridit final innan, inte varit med om den pressen att rida full fräs ökad tölt när två andra flåsar en i ryggen, så skötte han sig galant. Höll gångarten HELA tiden, inte ett felsteg, bara fortsatte. Han har verkligen on/off-knapp, han bjöd mer och mer inne på banan, sen somnade han vid hovbelagskontrollen
Somnade igen vid prisutdelningen, skitfräck ökad tölt på ärevarvet. Min cooling!
Nu är det tre helger med sportklasser, vilket kommer bli jäkligt intressant eftersom han där kanske kan plocka lite extra poäng på sin trevliga form, sina fina bakben och att han är så säker och inte slår upp i galopp/vixlar/hittar på skojjigheter
Rider V1 och T3 nästa helg och sedan blir det V2 och T3 på sm-kvalet. Så fort jag kan rida V1 så gör jag det, tusen ggr roligare med eget program. I tölten är det lite mer skräp samma tycker jag.
Nåja, vi får väl se till att börja få asbra poäng så jag med gott samvete kan rida 1-klasser hela tiden
Fråga: Hur mycket varierar ni formen i tölten? De senaste två veckorna har gått ut mycket på att få upp honom, få honom mer bogfri, lättare fram. Det är jobbigt för honom, och jag tror pälsfällningen påverkar en del. Lyssnade på ridpodden med Jenny Mandal imorse och kom då på att jag nästan glömt rida honom i låg form i tölten
Jag har varit så himla inställd på att få honom upp upp upp så jagh ar missat att variera oss....
När vi satte igång efter hans vila var han nämligen lite låg och tung, och travtaktig, så jag tror jag blev rädd att understödja det.
Vad tänker ni? Bästa töltjobbet? Kanske variera både form och tempo hela tiden, lägga in mycket övergångar och sidvärts?