Håll oss Uppdaterade - Igen!

Läste lite snabbt på ishestnews som kom upp när jag googlade och det stod att Gaedingafimi är freestyle dressyr med vissa obligatoriska moment. Vi är några i klubben som är nyfikna på detta och skulle vilja veta mer och upplägg och bedömning inför att eventuellt arrangera en prova på tävling i vinter :)
Det vore ju kul, förstås.
Något slags freestyledressyrklass fanns ju tidigare även inom SIF, om jag inte minns fel, men avskaffades för några år sedan pga få deltagare.
Skulle personligen tycka att det vore kul att testa.

Det vore ju kul, förstås.
Något slags freestyledressyrklass fanns ju tidigare även inom SIF, om jag inte minns fel, men avskaffades för några år sedan pga få deltagare.
Skulle personligen tycka att det vore kul att testa.

Ja det fanns ju det och jag tycker det var synd att det blev borta. Såg det på SM för några år sen.
Vet inte vad som är skillnad på den dressyren jämfört med den här Gaedingafimin så därför skulle jag vilja ha lite information från någon som har koll.

Ja det fanns ju det och jag tycker det var synd att det blev borta. Såg det på SM för några år sen.
Vet inte vad som är skillnad på den dressyren jämfört med den här Gaedingafimin så därför skulle jag vilja ha lite information från någon som har koll.

Om jag har huvudet med mig kan jag försöka komma ihåg att höra med Frida D om en dryg vecka när hon kommer och håller ridkurs hemma hos mig.

Ljómi fipplar en massa med bettet och lägger alltid tungan över. Han blir lite lugnare när jag har nosgrimman på men den vill jag ju inte dra åt för hårt så han får tungan över bettet ändå. Suck...
Någon som har tips på hur jag ska få honom att sluta med det? Eller är det bara att ha is i magen och hoppas han slutar med det när han blivit riden mer?

Lilla Otto (min minishettis) åkte på, vad vi tror, (veterinär å hovslagare) en hovböld då han plötsligt blev rejält halt. Reagerade med visitertången men hovis fick inte upp någon böld. Varm i kotan å svullen. Då han har så sjukt små fötter kunde hon inte karva mer en de hon gjorde så vi skulle avvakta.

Stod med spritbandage och två timmar efter hovis varit här får han massa feber (39,4) å det är massor av puls i kotan/Karlleden. Snackar ned veterinär som tror hovbölden är påväg ut.

Otto inne på Box i mjuk spånbädd. Febern går ner, å upp å ner tills nästa dag. Spritbandage av, sjukt mkt puls. Febern borta. Pigg å glad. Äter.
Mår bättre så får gå ut dagen efter det. Fortfarande halt men pulsen borta. På kvällen ser jag att han linkar rejält, så in i stallet. Hela karlleden full av sårskorpor.... Mugg!

Så nu håller vi på å kämpar med mugg, sjukt jobbigt å han ör så grymt sur å irriterand när man tvättar å smörjer. Blir dock bättre dag för dag nu ju mjukare Det blir.... Någon som varit med om att blivit så sjuka innan mugg brutit ut? Eller om det är en reaktion på en ev hovböld?

Ja, nu går det i alla fall åt rätt håll, alltid något :p

Men Frenja , hon går fantastiskt bra nu å på lördag drar våra träningar för Mia igång igen. Härligt :D
Hon har utvecklats enormt under sommaren och bara de senaste veckorna tycker jag. Så mycket mer ridning nu, nu är man nere på detaljer å förfinar osv. Sånt är väldigt kul :)

Lill-Otto

Ljómi fipplar en massa med bettet och lägger alltid tungan över. Han blir lite lugnare när jag har nosgrimman på men den vill jag ju inte dra åt för hårt så han får tungan över bettet ändå. Suck...
Någon som har tips på hur jag ska få honom att sluta med det? Eller är det bara att ha is i magen och hoppas han slutar med det när han blivit riden mer?
Kan det vara så att han blir lugnare med nosgrimman för att bettet ligger mer still?
Jag hade testat att byta bett till att börja med :)

Kan det vara så att han blir lugnare med nosgrimman för att bettet ligger mer still?
Jag hade testat att byta bett till att börja med :)

Skulle tro att det beror på det. Har ett tredelat med fasta ringar nu. Ska se om jag har något annat i hans storlek att testa med hemma :) Laukur har 11,5 på sina bett och Ljómi är ju lite mindre :D Ska även se om han gillar att ha bettskivor. Då blir ju allt mer stilla också.

Eventuellt fundera på sidstyckenas/nackstyckets längd och bettets utformning för just den här hästen.

Tror inte detta riktigt kommit till Sverige ännu tyvärr!
Nej, så är det antagligen i och med att det inte stod något på SIF om detta.
Hittade ju heller inget om Töltfimi, hur vanligt verkar det vara att tävlingar har med den grenen (tycker det ser kul och lagom svårt ut)?

Har du någon känsla av om det är i Sverige som man är mest skeptisk till dressyrprogram för islandshäst, eller om det ser rätt lika ut?
Kanske Sverige rent av var ensamma om att ha dressyrprogram som komplettering till ovalbanan och passgrenarna?

Nu har vi klarat av en b-flokk utan att bli helt tossiga (jag tröttade faktiskt ut honom väl mycket på framridningen så han blev lite tung på banan...) med poäng 7.85 vilket var rättvist och helt ok för dagen. Vi har tränat för Illugi igen, och ändrat programmet lite. Resultatet ser ni här:
Detta är i slutet på träningen så han är lite trött här, men det är mycket som är bra! Jag försöker lära mig sitta ordentligt, få bak vikten och krumma ryggen lite för att driva med sätet. Det resulterar tydligen i puckelrygg, haha. Gör om, gör rätt!

Det är gaedingakval igen den 3 september och då är tanken att rida fram lite mindre så han blir mer explosiv, särskilt i galoppen.

Vi tränar på att vara riktigt mjuka och lösgjorda men ändå börja sätta mer tryck bakifrån som samlas upp så han börjar lyfta lite fram :) han är grymt kul att rida nu och jag tror 2017 kan bli ett kanonår tävlingsmässigt om alla får vara friska!

Idag laddar vi för träning för Mia B. Ljungkvist.
Äntligen drar de igång igen. Kul :)
Varannan vecka kommer hon vara hos oss i höst, super najs. Ska bli kul å få rida idag då jah tycker det hänt sjukt mkt med Frenja under sommaren.

Vi kommer till en helt annan ridning nu tycker jag, där jag kan få henne lite mer på bakdelen å börja använda bakbenen bättre en förut. Hoppas vi kan visa upp oss så idag ;)

Kul ska det bli i alla fall, å även att träffa alla andra.
Vi är ett härligt gäng här som tränar på gården nu - både vi som står i stallet men även folk utifrån som kommer :)

Nej, så är det antagligen i och med att det inte stod något på SIF om detta.
Hittade ju heller inget om Töltfimi, hur vanligt verkar det vara att tävlingar har med den grenen (tycker det ser kul och lagom svårt ut)?

Har du någon känsla av om det är i Sverige som man är mest skeptisk till dressyrprogram för islandshäst, eller om det ser rätt lika ut?
Kanske Sverige rent av var ensamma om att ha dressyrprogram som komplettering till ovalbanan och passgrenarna?
Sverige var i princip sist med att plocka bort dressyren från tävlingarna (om jag inte minns helt fel) och detta var för att den inte fanns med på de internationella (VM och NM) tävlingarna.
Som klubb och tävlingsarrangör kan man fortfarande välja att ha FS1 (dressyren) men sen den tigs bort från SM så har inte jag sett det någonstans mer än på typ lag SM.

Jag tycker det kan vara riktigt kul med ett komplement till de vanliga grenarna och hoppas att detta tas tillbaka.

Jag har anmält mig till en termin på ridskola för Maria B. :D Kände att jag måste komma igång med ridningen igen, om jag ska kunna rida Björk sen i framtiden.

Kolla in hur hon tar flytten :)

Nää, kör på! :up:

Jag anmälde henne. :D Får se hur det känns när hon kommer hem sen men siktar på att visa henne. Hon kommer att åka med en annan unghäst från samma flock, och det krävs ju inte så mycket av dem liksom. Springa lös i ridhuset samt stå uppställd framför domare som jag förstått. :p

Tävlingen gick sådär. Red b final i V5 och hamnade på en 9e plats :) Han är inte riktigt kry i bakdelen. Han hade en låsning som han nog kände av fortfarande så han orkade inte ta i jämt bak och det märktes framförallt i traven där han tar sånt jäkla steg! Men han strävar på min duktiga häst! :heart Med facit i hand borde jag inte ha startat honom känner jag. Men men jag tror inte han tog skada av det mer än att det blev jobbigt för honom.

Nu ska han få vila ett par dagar till och sen ska vi ut och skritta i skogen för att mjuka upp honom lite. Den här veckan blir alltså väldigt lugn. Nästa vecka ska jag känna hur han känns i arbete och sen veckan efter ska equiterapeuten komma igen och känna hur han känns. Ska kolla honom med jämna mellanrum under höst och vinter och så ska vi styrketräna. Ska försöka rida lektion i alla fall en gång i månaden och träna bommar en gång i veckan för att hjälpa styrkan i bakdelen. Hoppas på att det kommer göra underverk i galoppen :) Ska fortsätta jobba på att få ner honom vikt ännu mera. Han har otroligt nog hållt sig hyffsad i sommar, även fast han inte direkt är mager :angel:

En bild från ärevarvet. Lite lugn trav :)

14095701_10207145607665516_4030223227120253577_n.jpg

Red Ljómi i torsdags. Han börjar få mera fart under fötterna nu och går på mycket bättre även utan sällskap. Vi har inte så lätt att rida båda samtidigt eftersom vi då behöver barnvakt så det är bra att han börjar tycka det är kul att springa ute själv också :) Han lyssnar fint på tygeltag och snart kopplar jag bort repgrimman och sätter tyglarna i bettet bara. Igår tog vi en promenad i skogen med äldsta dottern på ryggen. Bra styrketräning att gå i skogen. Han behöver bli av med lite fläsk och få muskler :)

Började rida lektion i måndags, känner att jag vill utvecklas och inte bara skogsmulle rida, Så vi fick en mjukstart och längtar redan till nästa måndag. Nackdelen är väl att islandshästridskolor i Dalsland inte växer på träd så får åka 6-7 mil enkel väg.

Började rida lektion i måndags, känner att jag vill utvecklas och inte bara skogsmulle rida, Så vi fick en mjukstart och längtar redan till nästa måndag. Nackdelen är väl att islandshästridskolor i Dalsland inte växer på träd så får åka 6-7 mil enkel väg.

Finns ingen här i Västra Värmland heller. Hade gärna satt äldsta dottern på islandshästridskola om det funnits. Men jag får lära henne så gott jag kan så får hon rida lektioner för min tränare sen när hon kommit lite längre och kan rida mera själv.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 519
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama