Håll oss Uppdaterade - Igen!

I går var jag på turridning. Red en stor, temperamentsfull 8-årig valack. 2½ h i sadeln. Det känns i dag.
13735167_1189088861143594_7891974798111003942_o.jpg

Jag på brunblacken.

Ólympía börjar bli stor nu, hälsar hon! Mamma är inte längre det mest spännande i livet, har hon upptäckt. Det finns eltrådar att smaka på, vattenkoppar att försöka hoppa upp i, en stor hage att springa skitfort i och stenar att klättra på..! Det sistnämnda är dock inte helt optimalt som häst, hovar har dåligt grepp på stenar, så sekunden efter första bilden togs ramlade hon ned. :cautious:

Men i övrigt går allt bra. :D

2il0bpy.jpg

2q175ns.jpg

zwyjw4.jpg

4v6cdy.jpg

Perfektion :love:
Vem va hon efter? :)
Ardur frá Lundum. :)

Lite roligt, för det är fler som tittat på henne och konstaterat att hela hon ser perfekt ut. Men hon är verkligen vacker!

Det enda negativa är väl skäckteckningen, speciellt främre delen, som får halsen att se väldigt kort ut. Men så länge färgen är det enda negativa kan jag väl leva med det. ;)

Ardur frá Lundum. :)

Lite roligt, för det är fler som tittat på henne och konstaterat att hela hon ser perfekt ut. Men hon är verkligen vacker!

Det enda negativa är väl skäckteckningen, speciellt främre delen, som får halsen att se väldigt kort ut. Men så länge färgen är det enda negativa kan jag väl leva med det. ;)
Och jag som tycker skäckteckningen är magisk!

Nu har Tyra fått komma ut på flock igen. Äntligen. :heart Det har varit en lång vår sedan skadan och operationen och bakslagen. Hon är inte bra, men bra nog så att säga. Hon kommer troligen alltid markera lite på böjt spår, men mer vad man kan kalla rörelsestörning än en hälta. Hon kommer nog alltid vara halt på böjprov, och sannolikheten att hon kommer hålla för någon större belastning i framtiden är låg. Så nu börjar ett nytt kapitel i våra liv. Tyra ska gå i stoflocken, leva hästliv, äta och stärka upp kroppen igen. Och håller skadan ihop nu under året så siktar vi på att betäcka till våren. Känns surt att det inte blev någon betäckning i år, men samtidigt var det bäst så när det varit så osäkert allt med skadan.

I september hämtar jag hem min unghäst Litla-Björk, ska bli spännande att lära känna henne! :love:

Idag seminerades min förstaklassmage med Alfur :nailbiting:
Hoppas så att det blir något! Hinner ett försök till utfallatt, sen ska det ju hålla resten av vägen.
Verkligen älskar de ungar jag sett efter stoet, de är jättefina allihopa! Varenda en har kalashållning! Känner stoet väl också och hon är urskön hon också (om än inte så brydd om människor, bara gått i avel efter visningen). Hon är visad som 4-åring efter bara några månaders träning till 8.29, så ungen har ju att brås på från båda håll, om man säger så :)

Hoppas så att det blir något! Hinner ett försök till utfallatt, sen ska det ju hålla resten av vägen.
Verkligen älskar de ungar jag sett efter stoet, de är jättefina allihopa! Varenda en har kalashållning! Känner stoet väl också och hon är urskön hon också (om än inte så brydd om människor, bara gått i avel efter visningen). Hon är visad som 4-åring efter bara några månaders träning till 8.29, så ungen har ju att brås på från båda håll, om man säger så :)
Vad roligt! Skönt när man kan låna bra ston, jag gjorde ju detsamma. :) Och valde faktiskt mellan Ardur och Alfur när jag skulle avla fram min fyrgångare (blev Ardur till slut för att risken för skäck var mindre, ville ju inte riskera en skäck med väldigt mycket vitt i onödan... Det gick ju bra! :rofl: Nä, fanns väl annat som avgjorde också, men jag erkänner att färgen var lite inblandad).

I övrigt är jag tokkär i det fölet. Hon har sån underbar utstrålning och uttryck, alltid öronen framåt och så uppmärksam på allt och fattar saker snabbt! Alltid försiktig med människor, aldrig påträngande och så otroligt lyhörd. Extra försiktig och vaksam innan hon känner en människa.

Gissar på att hon kommer bli exakt den typ av ridhäst jag vill ha, om det håller i sig. En sån där som kan reagera på nya saker, men som är trygg med allt bara ryttaren är det. En sån där som inte bara lyssnar på ryttarens hjälper utan som lyssnar på ryttaren. :love:

Nu har jag börjat sätta igång Ljómi för etapp 2 i utbildningen. Vill inte säga inridningen för han är ju inriden men outbildad :)
Började med att han fick följa med som handhäst igår. Bra för flåset :D I morgon ska maken få rida en kort tur på honom. Fokus på honom nu i början är att få bort fläsket och få lite muskler och kondis och framåtanda! SEN kan vi börja jobba lite mera med ridning :)

Laukur går som en klocka och jag hoppas känslan håller i sig för nästa helg och helgen efter är det tävlingsdags!

Efter en helt underbar resa i Sydafrika där jag konstaterade att elefanter och hästar är ganska lika (vi smög upp på elefanter och hamnade med en stor buffelhjord 20m bakom oss och fyra tjugoåriga elefanttjurar som skar av resten av vår flyktväg, tjurarna utmanade oss och hade svårt att förstå varför vi inte var rädda för dem samtidigt som de var rädda för oss) så har både Syrpa och Flugan kollats igen och varit fortsatt dräktiga, Krás antar jag fortfarande är dräktig och Prins går från klarhet till klarhet med mamma! (punkt, vad är det?!)

Prins och mamma har börjat träna för en feldenkraistränare och det har gjort underverk. Han har börjat jobba så lugnt och trevligt och mamma har verkligen ett bättre psyke än jag för att rida honom :)
Prins är fortfarande ganska muskelfattig och sned, men det kommer..! :love: Han är klart bättre hemma än på bortaplan, borta fokuserar han lite dåligt och sen blir han plötsligt jättetrött för att han blåst upp sig och tänkt på allt annat. :cool:

13615515_10153761902907029_3458273411696277724_n.jpg

13923369_10153844831157029_3762301484277311740_o.jpg

Och lilla dräktiga flugan :love:
13879412_10153827717697029_887484571027370142_n.jpg

Min fröken fick på något vis (under Boetthuva och allt) en sårskada i ögonvrån som jag har haft ute veterinären flera gånger för. Sydd med två stygn, salva, penicillin och metacam... Suck! Men nu ser det fint ut. Vi ska rida Atlikurs nästa vecka och jag har inte ridit yrvädret överhuvudtaget på två månader, så det blir spännande. Tänkte att jag i värsta fall får arbeta från marken, om det är skolor ovan mark som gäller enligt fröken. :angel:

13743476_1764672947109574_2077651881_n.jpg

Hoppas man får va med här oxå :) Äger ingen egen islänning men är medryttare på en tills min pålle ska ridas in :D Zeke eller Vargen som han oxå kallas. Stor, lat och super snäll är han. För stunden extremt fet men hoppas vi ska komma igång lite mer snart. Han kan varken trava eller töltar utan går mest i passgång. Vilket jag märkt inte alls är en särskilt bekväm gångart :angel:
PSX_20160813_133633_zpsmlnlnjrc.jpg

IMG_20160813_133404_zpshifakipp.jpg

PSX_20160813_135652_zpsfcwotrlx.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 522
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17