Håll oss Uppdaterade - Igen!

Klart du är välkommen @urkella :D Kul med lite att jobba med. Får du ned honom i vikt, och så lite muskler och lösgörande ridning kan du säkerligen kunna hitta både ren tölt och trav! :)

@Reykur ja han har nog 150 kg i övervikt :angel:
Han är 7 år och har enligt ägaren aldrig tagit ett travsteg inte ens i hagen. Men när han är lite lättare ska vi ta ut en tränare så får vi se :D Lösgörande behöver han verkligen då han bara är riden rakt fram i skogen. Han lyssnar ganska dåligt på bettet och då han går som en typisk turridnings häst så går på lågtempo i baken på kompisen så är svårt att jobba med bettkontakt då han inte tänker framåt riktigt. Men hoppas det med kommer med att han blir lättare och får bättre kondition :)

Tänkte presentera min medryttarhäst Flipi. En åttaårig valack, väldigt försiktig och snäll med skön trav. Har ridit honom sen i januari men pga diverse småskador har vi inte kommit igång utan mest skrittat. Nu är vi förhoppningsvis på rätt väg och vill börja träna lite så småningom.
13388464_1145577025492510_1270953858_n.jpg

13473301_1756842624598013_907742449_n.jpg

10413880_507640199438893_1102860392_n.jpg

Var i Norge på NM igår så nu är jag fulltankat med inspiration och motivation! Jösses vilka fina hästar! Vignirs T2 final gav verkligen gåshud :love::love:

Otroligt häftiga hästar :love:

Min veterinärs dotter Yrsa vann guld x 3 som youngrider med Hector från Sundsby. Vilken hingst. Hans galopp är helt amazing :love:
Hon har satt lilla Tjörn på kartan ;)

Jag och Laukur följde med en kompis och hennes 5 åriga sto till ovalbanan igår för lite träning inför tävlingarna :) Kändes helt okej och sista varvet med galopp var jag jättenöjd med! Även det sista varvet med tölt kändes riktigt bra. Vi har massa att jobba med men har kommit en bra bit på vägen i alla gångarterna :) Han är mer taktsäker i tölten men är orolig i formen för han tycker det är jobbigt så det är en sak vi kommer få avdrag på. Han söker sig framåt nedåt och jobbar upp manken mycket bättre i traven också så där är formen på G. I galoppen blir han gärna stark och lång så vi får jobba massa fattningar för att stärka.

Men han tycker det är roligt att vara på banan :D:love:
14063740_10207057428221085_1728779442152529695_n.jpg

Även Ljómi tränade igår. Eller ja, maken red lite på åkrarna och han var pigg och glad :) Han är ju under igångsättning så det är korta, roliga turer som gäller där :)

Nu händer det äntligen något positivt!
Efter att vi förlorade finaste Flóa i början på sommaren så har jag försökt ta mig till stallet några gånger men fy, vad hemskt det är att se hennes tomma box :(.
Men det positiva är att hennes ägare har köpt en ny häst som kommer i början på september.
Det är väldigt delade känslor men jag vill verkligen fortsätta med hästar och ja, då får det bli en ny pålle.
Tror att det kan bli bra men det lär dröja innan vi kan släppa taget om Flóa - hon var en väldigt, väldigt speciell häst :heart.

Nu har jag lite kul grejer att berätta iaf :) Jag och maken var tre veckor i Vietnam nu i juli så då höll mamma igång Kraftur frn marken. Innan resan tyckte jag att mycket hade blivit bättre men å andra sidan hade han liksom blivit lite tyngre. När han kom var han lite stressad och låg på, spände underhalsen. Nu var han lugnare och lyssnade men var kanske inte vidare häftig att se på ;).
Det hade verkligen blivit mer tydligt efter resan.... Nöjd och go och lugn och låg häst som gärna blev travtaktig. Min reaktion blir då tyvärr att jobba lite väl mkt hand, och då känner han sig instängd och blir tyngre, vilket i sin tur gör att jag inte vågar jobba så mkt bakifrån eftersom han då blir ännu starkare. Oh well, tänkte jag, bara jobba på.... MEN sen red vi en lektion för Illugi igår och det var ju magiskt, vilken aha-upplevelse och vilken glad häst! Släppa mer, jobba snabbare med tygeltagen, rida mer med kroppen, få upp farten.
Hejsan vilken fin och GLAD häst jag fick! Som använde bakdelen och blev lätt i handen och lyssnade.
Vi red B-flokksprogrammet ett par gånger och var riktigt nöjda i slutet. Så nu kör vi gaedinga-fokus i några veckor eftersom det är kvaltävling både 21 aug och 3 sept.
Sen är det vanliga sportklasser resten av hösten.

Tänk så bra saker bli med nya inputs! Och nu måste vi bara fortsätta träna för Illugi så vi kan fokusera på våra läxor och ha delmål hela tiden. Tänk vad skoj det är när det är SKOJ.

Om en vecka hämtar jag Björk! :D

Två veckor efter det är det unghästmönstring här i stan.. Är det superdumt att släpa iväg henne på nått sånt så snart efter flytt? Känns ju så kanske... Men vore kul.

Jag har inte hittat på det själv :p
Gaedingafimi eller powerdressyr eller nåt liknade kallar dom det. Finns klipp på Youtube från Island.

Sorry.
Eftersom jag hört talas om de övriga två, trodde jag att det kunde vara en sammanblandning.
Kollade hur som helst på SIF hemsida, hittade lite om gaedingakeppni, men inget om töltfimi eller gaedingafimi.

Sorry.
Eftersom jag hört talas om de övriga två, trodde jag att det kunde vara en sammanblandning.
Kollade hur som helst på SIF hemsida, hittade lite om gaedingakeppni, men inget om töltfimi eller gaedingafimi.

Läste lite snabbt på ishestnews som kom upp när jag googlade och det stod att Gaedingafimi är freestyle dressyr med vissa obligatoriska moment. Vi är några i klubben som är nyfikna på detta och skulle vilja veta mer och upplägg och bedömning inför att eventuellt arrangera en prova på tävling i vinter :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 522
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17