Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag funderar lite kring olika hästar och olika stabilitet i gångarterna. Jag har slitit som ett djur med att vi ska bli av med den eländiga passtakten vi dragits med och vi har ändligen börjat få lite resultat. Visst finns där en del passtakt kvar, men nu är har han varit ren i stort sett hela tiden. Problemet med att han lägger sig i handen har försvunnit helt. Han är liksom trevlig och stundtals riktigt flott, till och med.
Trodde jag. När jag red igår hade jag helt plötsligt fått tillbaka allt det stumma, stela grisepassandet och jag blev helt ställd. Han mixade och hängde i handen och det kändes som att vi backat tillbaka i alla fall en tre månader. Jag tänkte direkt att han måste ha ont eller att jag kanske inte blivit bättre på att rida ändå.
Så jag sitter av, går tillbaka till stallet och undrar vad som hänt. Stigandi verkar inte ha ont någonstans, pigg och glad som vanligt rör sig som han ska..
Senare får jag veta att det är en tjej som har sin häst uppe hos oss som ridit honom av någon anledning. Och jag blir såklart helt knäckt, dels för att jag vet hur hon rider och dels för att jag märkte sån tydlig försämring. Jag har aldrig upplevt Stigandi som särskillt känslig, utan snarare tvärtom, en rätt schysst häst som finner sig i det mesta. Jag har ju såklart hört om vissa (ofta superflotta) hästar som har lätt för att tappa sina gångarter bara man tittar på dom i motljus typ, men hag har aldrig tänkt på Stigandi som en sån häst. Han har ju bara varit passtaktig liksom.
Jag helt vansinnig på att det helt plötsligt känns som att jag tappat så mycket av vårt jobb (förhoppningsvis bara temporärt) och att människan inte ens frågar om det är ok att bara låna någons häst sådär.
Någon annan som varit med om något liknande. Vad kan det bero på? Att hästen har lätt för att spänna sig vid "fel" ridning eller att det finns någon bakomliggande orsak, typ skada?
Vi klippte oss i alla fall här om dagen.
Jag funderar lite kring olika hästar och olika stabilitet i gångarterna. Jag har slitit som ett djur med att vi ska bli av med den eländiga passtakten vi dragits med och vi har ändligen börjat få lite resultat. Visst finns där en del passtakt kvar, men nu är har han varit ren i stort sett hela tiden. Problemet med att han lägger sig i handen har försvunnit helt. Han är liksom trevlig och stundtals riktigt flott, till och med.
Trodde jag. När jag red igår hade jag helt plötsligt fått tillbaka allt det stumma, stela grisepassandet och jag blev helt ställd. Han mixade och hängde i handen och det kändes som att vi backat tillbaka i alla fall en tre månader. Jag tänkte direkt att han måste ha ont eller att jag kanske inte blivit bättre på att rida ändå.
Så jag sitter av, går tillbaka till stallet och undrar vad som hänt. Stigandi verkar inte ha ont någonstans, pigg och glad som vanligt rör sig som han ska..
Senare får jag veta att det är en tjej som har sin häst uppe hos oss som ridit honom av någon anledning. Och jag blir såklart helt knäckt, dels för att jag vet hur hon rider och dels för att jag märkte sån tydlig försämring. Jag har aldrig upplevt Stigandi som särskillt känslig, utan snarare tvärtom, en rätt schysst häst som finner sig i det mesta. Jag har ju såklart hört om vissa (ofta superflotta) hästar som har lätt för att tappa sina gångarter bara man tittar på dom i motljus typ, men hag har aldrig tänkt på Stigandi som en sån häst. Han har ju bara varit passtaktig liksom.
Jag helt vansinnig på att det helt plötsligt känns som att jag tappat så mycket av vårt jobb (förhoppningsvis bara temporärt) och att människan inte ens frågar om det är ok att bara låna någons häst sådär.
Någon annan som varit med om något liknande. Vad kan det bero på? Att hästen har lätt för att spänna sig vid "fel" ridning eller att det finns någon bakomliggande orsak, typ skada?
I helgen var mamma och tävlade på Prins, det gick bitvis väldans bra och både jag och mamma är väldigt nöjda! Prins visade att han kan, men han har nog lite "tävlingsnerver". Dvs ny plats + nervös ryttare ger en väldigt peppad häst. Tölten blev sisådär men de fick ändå som mest 5-5.5 för den. Skritten har de aldrig tränat på på riktigt, där blev det 4: or bara. Galoppen 5-5.5 och hästen har knappt tidigare kunnat galoppera, en kommentar var "saknar ngt bärighet". No shit tänkte vi Traven var bitvis kanon men de fick bara 5, vi är lite förvånade faktiskt, speciellt i förhållande till tölten. Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med mamma och häst och hon får fortsätta förvalta honom
Så det var ni! jag tyckte jag kände igen er men jag var så inne i mitt tävlingsplanerande och springa fram och tillbaks mellan banan och transporten
Vi är nöjda med vår tävlingshelg. Fick 5.83 i T3 och slutade sen trea i finalen på samma poäng där. V1 fick vi 6.12 tror jag, två domare låg över 6 och en t.o.m 6.4 totalt. Trots trött och varm häst och kommentarer som jag helt håller med om och som vi kan ordna till
Mina highlights är helt klart att vi blev dubbla klubbmästare, att de danska domarna ville ta med honom hem, att vi fick en 7.5+ på traven och att han var en riktig mysgubbe att ha med sig hela dagen. Min bästis!!
Och snart ska vi upp till Vignir och träna. Och fixa ny sadel!
Åååh tack Jag älskar honom, den lille skrutten!Jodå det var vi Efter din ritt var jag säker på att du var du också men det kändes inte som det kom något bra tillfälle efter att hälsa. Det såg dock väldigt fint ut när ni var inne på banan, ni var lite på en annan nivå än alla andra!
Jag har ju varit borta från hästskåne i snart 6 år. När jag klev ur bilen på tävlingen var det en som hälsade "Hej Veronika!", och jag kunde verkligen inte placera henne och fick fråga vem hon var Sen kändes det som att jag mest ville gömma mig och få spana och känna igen andra ifred
Åååh tack Jag älskar honom, den lille skrutten!
Nästa gång ser vi till att hälsa tycker jag! På lördag är det ju margaretehof, 1-2 oktober också, och sen skojig Gandurkeppni 15 oktober. Komsikomsi!
Jag brukar tänka höger bak om det kommer rollningar i höger varv. Men han hade kanske något sedan innan med vänster fram?Aldar har överstått sin kastration väl. Inga komplikationer, pigg och glad.
Nu utsläppt i sin vanliga hage igen med sina vanliga kompisar och busar som vanligt.
Karl kanske inte riktigt 100% ren i vänster fram (ingen tydlig hälta, inget som märks i skritt, trav eller galopp men kanske är lite väl pigg på att rolla mot höger galopp när jag försöker öka tölten) så han får vila en vecka för säkerhets skull.
Undri och Snorri hämtade för foder inför senare köp. Verkar bra. Båda hamnar på samma ställe.
Jag brukar tänka höger bak om det kommer rollningar i höger varv. Men han hade kanske något sedan innan med vänster fram?
Min rollade i höger varv nu, låsningar i hamstrings och coccygeus.