Håll oss Uppdaterade - Igen!

Jag funderar lite kring olika hästar och olika stabilitet i gångarterna. Jag har slitit som ett djur med att vi ska bli av med den eländiga passtakten vi dragits med och vi har ändligen börjat få lite resultat. Visst finns där en del passtakt kvar, men nu är har han varit ren i stort sett hela tiden. Problemet med att han lägger sig i handen har försvunnit helt. Han är liksom trevlig och stundtals riktigt flott, till och med.

Trodde jag. När jag red igår hade jag helt plötsligt fått tillbaka allt det stumma, stela grisepassandet och jag blev helt ställd. Han mixade och hängde i handen och det kändes som att vi backat tillbaka i alla fall en tre månader. Jag tänkte direkt att han måste ha ont eller att jag kanske inte blivit bättre på att rida ändå.

Så jag sitter av, går tillbaka till stallet och undrar vad som hänt. Stigandi verkar inte ha ont någonstans, pigg och glad som vanligt rör sig som han ska..

Senare får jag veta att det är en tjej som har sin häst uppe hos oss som ridit honom av någon anledning. Och jag blir såklart helt knäckt, dels för att jag vet hur hon rider och dels för att jag märkte sån tydlig försämring. Jag har aldrig upplevt Stigandi som särskillt känslig, utan snarare tvärtom, en rätt schysst häst som finner sig i det mesta. Jag har ju såklart hört om vissa (ofta superflotta) hästar som har lätt för att tappa sina gångarter bara man tittar på dom i motljus typ, men hag har aldrig tänkt på Stigandi som en sån häst. Han har ju bara varit passtaktig liksom.

Jag helt vansinnig på att det helt plötsligt känns som att jag tappat så mycket av vårt jobb (förhoppningsvis bara temporärt) och att människan inte ens frågar om det är ok att bara låna någons häst sådär.

Någon annan som varit med om något liknande. Vad kan det bero på? Att hästen har lätt för att spänna sig vid "fel" ridning eller att det finns någon bakomliggande orsak, typ skada?

Vi klippte oss i alla fall här om dagen.
ethshworwuqq

Senast ändrad:
Jag funderar lite kring olika hästar och olika stabilitet i gångarterna. Jag har slitit som ett djur med att vi ska bli av med den eländiga passtakten vi dragits med och vi har ändligen börjat få lite resultat. Visst finns där en del passtakt kvar, men nu är har han varit ren i stort sett hela tiden. Problemet med att han lägger sig i handen har försvunnit helt. Han är liksom trevlig och stundtals riktigt flott, till och med.

Trodde jag. När jag red igår hade jag helt plötsligt fått tillbaka allt det stumma, stela grisepassandet och jag blev helt ställd. Han mixade och hängde i handen och det kändes som att vi backat tillbaka i alla fall en tre månader. Jag tänkte direkt att han måste ha ont eller att jag kanske inte blivit bättre på att rida ändå.

Så jag sitter av, går tillbaka till stallet och undrar vad som hänt. Stigandi verkar inte ha ont någonstans, pigg och glad som vanligt rör sig som han ska..

Senare får jag veta att det är en tjej som har sin häst uppe hos oss som ridit honom av någon anledning. Och jag blir såklart helt knäckt, dels för att jag vet hur hon rider och dels för att jag märkte sån tydlig försämring. Jag har aldrig upplevt Stigandi som särskillt känslig, utan snarare tvärtom, en rätt schysst häst som finner sig i det mesta. Jag har ju såklart hört om vissa (ofta superflotta) hästar som har lätt för att tappa sina gångarter bara man tittar på dom i motljus typ, men hag har aldrig tänkt på Stigandi som en sån häst. Han har ju bara varit passtaktig liksom.

Jag helt vansinnig på att det helt plötsligt känns som att jag tappat så mycket av vårt jobb (förhoppningsvis bara temporärt) och att människan inte ens frågar om det är ok att bara låna någons häst sådär.

Någon annan som varit med om något liknande. Vad kan det bero på? Att hästen har lätt för att spänna sig vid "fel" ridning eller att det finns någon bakomliggande orsak, typ skada?

ethshworwuqq

Men alltså, red någon annan din häst utan att fråga om lov? :confused:

Vi provar igen med frisyrbilden. Lagom nöjd, han tyckte väl inte att han blev så tjusig... Ändå är jag riktigt nöjd med klippningen, andra gången jag klipper och lyckades få det rätt jämnt.
20160909130917-178.174.181.118.jpeg

Och så här ser den lilla tjockisapan ut i dagsläget. Fet men man kan ändå skymta en muskel eller två under alla semesterkilon. Ser fram emot höstens träningssäsong.
20160909130313-178.174.181.118.jpeg

20160909130813-178.174.181.118.jpeg

ethshworwuqq

Det beror på skit i sadeln, helt klart. Någon har olovligt suttit upp och skapat spänningar i din häst, fy vilket sätt. Jag skulle varit jävligt förbannad jag. :yuck: Låt henne veta att det inte är ok.

Eventuellt kan du gå så långt som att debitera en timmes hästmassage också. :devil::angel:

Ridit Zeke i 2 dagar på raken nu. Ägaren var på semester i en vecka innan så har inte ridit honom på nästan 2 veckor nu. Igår tränade vi på slalom mellan träden i skogen. Har nog aldrig ridit en så stel häst förr :o Han lyssnar knappt på tygeln och skänklarna ska vi inte tala om. När vi ridit på vägarna är det svårt att göra något då han bara vill gå i rumpan på kompisen och går bata i grisepass utan vare sig något riktigt driv så får inte fram honom i bettet. Nu är han knappt igång och väldigt överviktig :angel: Ska försöka få stallägaren till rida lite oftare så man får upp lite bättre kondis på honom så vi kan ner och träna på banan sedan :) Nu går han inte rida ut på själv men hoppas på att kunna ändra det och kanske kunna övertala ägaren att kunna få ta hem honom till våren och ha honom på foder i ett par år kanske tills jag ska börja med min Paso :p
PSX_20160909_215114_zpsrguu9290.jpg

ethshworwuqq

Men what, har någon ridit din häst utan lov? Jag hade blivit galen! Och ja, det kan absolut ha med ridning att göra. Hur kan någon ens få för sig att rida din häst utan lov? Helt sjukt.

I helgen var mamma och tävlade på Prins, det gick bitvis väldans bra och både jag och mamma är väldigt nöjda! Prins visade att han kan, men han har nog lite "tävlingsnerver". Dvs ny plats + nervös ryttare ger en väldigt peppad häst. Tölten blev sisådär men de fick ändå som mest 5-5.5 för den. Skritten har de aldrig tränat på på riktigt, där blev det 4: or bara. Galoppen 5-5.5 och hästen har knappt tidigare kunnat galoppera, en kommentar var "saknar ngt bärighet". No shit tänkte vi :D:angel: Traven var bitvis kanon men de fick bara 5, vi är lite förvånade faktiskt, speciellt i förhållande till tölten. Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med mamma och häst och hon får fortsätta förvalta honom :angel:
14199414_10208642668436606_6713082001031195279_n.jpg

I lördags red maken Laukur och äldsta dottern Ljómi. Maken hade Ljómi och dottern i grimskaft. Det är andra gången som dom går bredvid varann på det sättet och första gången maken rider med handhäst :D Jag följde med till fots och hade yngsta dottern i barnvagnen ifall jag behövde assistera.
Men det gick superbra! När Laukur drog på i tölten så galopperade Ljómi (inte lätt med korta ben) och dottern sitter som ett frimärke i den lilla sadeln :D:love:

Igår tog jag och maken en liten tur med hästarna själva. Så duktiga hästar :) Ljómi har fått gått en del på slutet med syfte att öka kondisen och minska fläsket. Den här veckan är jag gräsänka så det blir ingen ridning förrän till helgen. Tror det blir bra med 5 dagars vila för Ljómi så kan han få gå ett par turer till helgen :)

I helgen var mamma och tävlade på Prins, det gick bitvis väldans bra och både jag och mamma är väldigt nöjda! Prins visade att han kan, men han har nog lite "tävlingsnerver". Dvs ny plats + nervös ryttare ger en väldigt peppad häst. Tölten blev sisådär men de fick ändå som mest 5-5.5 för den. Skritten har de aldrig tränat på på riktigt, där blev det 4: or bara. Galoppen 5-5.5 och hästen har knappt tidigare kunnat galoppera, en kommentar var "saknar ngt bärighet". No shit tänkte vi :D:angel: Traven var bitvis kanon men de fick bara 5, vi är lite förvånade faktiskt, speciellt i förhållande till tölten. Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med mamma och häst och hon får fortsätta förvalta honom :angel:
14199414_10208642668436606_6713082001031195279_n.jpg

Så det var ni! :D jag tyckte jag kände igen er men jag var så inne i mitt tävlingsplanerande och springa fram och tillbaks mellan banan och transporten :)
Vi är nöjda med vår tävlingshelg. Fick 5.83 i T3 och slutade sen trea i finalen på samma poäng där. V1 fick vi 6.12 tror jag, två domare låg över 6 och en t.o.m 6.4 totalt. Trots trött och varm häst och kommentarer som jag helt håller med om och som vi kan ordna till :)
Mina highlights är helt klart att vi blev dubbla klubbmästare, att de danska domarna ville ta med honom hem, att vi fick en 7.5+ på traven och att han var en riktig mysgubbe att ha med sig hela dagen. Min bästis!!
Och snart ska vi upp till Vignir och träna. Och fixa ny sadel!

Så det var ni! :D jag tyckte jag kände igen er men jag var så inne i mitt tävlingsplanerande och springa fram och tillbaks mellan banan och transporten :)
Vi är nöjda med vår tävlingshelg. Fick 5.83 i T3 och slutade sen trea i finalen på samma poäng där. V1 fick vi 6.12 tror jag, två domare låg över 6 och en t.o.m 6.4 totalt. Trots trött och varm häst och kommentarer som jag helt håller med om och som vi kan ordna till :)
Mina highlights är helt klart att vi blev dubbla klubbmästare, att de danska domarna ville ta med honom hem, att vi fick en 7.5+ på traven och att han var en riktig mysgubbe att ha med sig hela dagen. Min bästis!!
Och snart ska vi upp till Vignir och träna. Och fixa ny sadel!

Jodå det var vi :D Efter din ritt var jag säker på att du var du också men det kändes inte som det kom något bra tillfälle efter att hälsa. Det såg dock väldigt fint ut när ni var inne på banan, ni var lite på en annan nivå än alla andra! :D

Jag har ju varit borta från hästskåne i snart 6 år. När jag klev ur bilen på tävlingen var det en som hälsade "Hej Veronika!", och jag kunde verkligen inte placera henne och fick fråga vem hon var :o Sen kändes det som att jag mest ville gömma mig och få spana och känna igen andra ifred :angel::angel:

Jodå det var vi :D Efter din ritt var jag säker på att du var du också men det kändes inte som det kom något bra tillfälle efter att hälsa. Det såg dock väldigt fint ut när ni var inne på banan, ni var lite på en annan nivå än alla andra! :D

Jag har ju varit borta från hästskåne i snart 6 år. När jag klev ur bilen på tävlingen var det en som hälsade "Hej Veronika!", och jag kunde verkligen inte placera henne och fick fråga vem hon var :o Sen kändes det som att jag mest ville gömma mig och få spana och känna igen andra ifred :angel::angel:
Åååh tack :o Jag älskar honom, den lille skrutten!

Nästa gång ser vi till att hälsa tycker jag! På lördag är det ju margaretehof, 1-2 oktober också, och sen skojig Gandurkeppni 15 oktober. Komsikomsi! :banana:

Åååh tack :o Jag älskar honom, den lille skrutten!

Nästa gång ser vi till att hälsa tycker jag! På lördag är det ju margaretehof, 1-2 oktober också, och sen skojig Gandurkeppni 15 oktober. Komsikomsi! :banana:

Jag är ju stockholmare nu så har en bit till tävlingarna, men nästa gång snackar vi! :D

Aldar har överstått sin kastration väl. Inga komplikationer, pigg och glad.
Nu utsläppt i sin vanliga hage igen med sina vanliga kompisar och busar som vanligt.
Karl kanske inte riktigt 100% ren i vänster fram (ingen tydlig hälta, inget som märks i skritt, trav eller galopp men kanske är lite väl pigg på att rolla mot höger galopp när jag försöker öka tölten) så han får vila en vecka för säkerhets skull.

Undri och Snorri hämtade för foder inför senare köp. Verkar bra. Båda hamnar på samma ställe.

Ridit kurs under helgen för Linnéa Brofeldt. Helt fantastiskt rolig och lärorik helg! Vi fick med oss massa bra hem att träna på :) Mycket fokus på rakriktning och stadigt men lätt stöd i munnen utan att han blir stark och han gick så fint och jag kunde rida med så små hjälper. Jag fick tänka mycket på min sits. Jag vet att jag är sned och även fast inte kroppen sitter fast lika mycket längre så är jag otroligt snedmusklad efter dessa åren så jag jobbar mycket med att få ordning på mig själv också.

Igår fick jag rida hela första lektionen (45 min privatlektion) utan stigbyglar i alla fyra gångarter. Väääldigt nyttigt! Andra lektionen igår fick vi träna med bommar och även hoppa lite :D Det är första gången jag och Laukur hoppar. Han är löshoppad några ggr men har aldrig hoppat hinder med någon på ryggen.

Fokus under hösten och vintern är styrketräning för mig och tänka noga på sitsen. För Laukur är det fortsatt mycket töltträning men ska även jobba de andra gångarterna givetvis och försöka lägga in bommar i någon form en dag i veckan för det är bra för hans bakdel och min koordination.
14492390_10207355493792538_8340114529108369659_n.jpg

Aldar har överstått sin kastration väl. Inga komplikationer, pigg och glad.
Nu utsläppt i sin vanliga hage igen med sina vanliga kompisar och busar som vanligt.
Karl kanske inte riktigt 100% ren i vänster fram (ingen tydlig hälta, inget som märks i skritt, trav eller galopp men kanske är lite väl pigg på att rolla mot höger galopp när jag försöker öka tölten) så han får vila en vecka för säkerhets skull.

Undri och Snorri hämtade för foder inför senare köp. Verkar bra. Båda hamnar på samma ställe.
Jag brukar tänka höger bak om det kommer rollningar i höger varv. Men han hade kanske något sedan innan med vänster fram?
Min rollade i höger varv nu, låsningar i hamstrings och coccygeus.

Jag brukar tänka höger bak om det kommer rollningar i höger varv. Men han hade kanske något sedan innan med vänster fram?
Min rollade i höger varv nu, låsningar i hamstrings och coccygeus.

Ja, han fick en traumatisk skada ytliga böjsenan vänster fram som femåring. Har rehabiliterats långsamt och inte visat något på tre år, men har inte tränats så tufft heller utan det är nu under sommaren som jag har börjat begära mer av honom.
Man kan möjligen tänka att han avlastar vänster fram när han rollar mot högergaloppen (alltså på rakt spår, inte volt) när jag försöker öka tölten.
Antagligen är det inte mer än att han tar i ojämnt bak, för det bör ju vara bak problemet sitter egentligen men jag är lite neurotisk gällande hans vänster fram efter den skadan. Senan är fortfarande tjockare än på höger fram men som sagt inga visade hältor tidigare.

Oavsett har det säkert gjort viss nytta att vila honom en vecka, tänkte känna på honom igen i eftermiddag så får vi se.

Känslan när hakremen på hackamoret går av i galopp ute på grusvägen å hästen ökar å ökar då hon blir lite rädd då tränset flyger omkring i ansiktet på henne. :nailbiting:

Många tankar hinner man med, hoppa av eller sitta kvar är två av dem. :D

På något vänster får jag ändå tag i de flaxande tränset å kränger de runt halsen på henne så de blir en "halsring" å sakta men säkert får jag kontakt å ner farten tills vi tillslut står helt still. :bow:

Av med ett snöre från jackan, binda ihop en ny hakrem å sen kunde vi ta oss hem i lugn å ro igen

Living on the edge:banana:;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 517
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama